Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:18

Ik val even binnen. Ik heb redelijk wat kippen maar dit ben ik nog niet tegen gekomen. 1 van mijn kuikens (nu een week oud) is met een scheef pootje geboren. De poot staat in een hoek van 90 graden naar binnen gedraait en nog eens 90 graden omhoog. Wij hebben het met een volleerde fokker bekeken om het te spalken maar dit lukt helaas niet zonder het pootje te breken op het gewricht. Het is namelijk geen zwakte maar echt een misvorming.

Nu zei hij dus dat zowel het houden als er en einde aan maken een begrijpelijk keuze was. Nu een week later leeft piepje dus nog. Ik controleer elke dag meerdere malen. Ze (het blijkt ondertussen een hennetje te zijn) eet en drinkt goed, maar kan nergens opspringen. Ook is het gewricht (daar loopt ze eigenlijk op) wat geschaafd, maar het ligt niet open.

Nu blijft de twijfel dus of dit dierwaardig is? Wat zouden jullie doen? Het nog even aankijken en zien hoe ze het doet als ze groter is? Het is een vrij groot ras dus ik heb vooral wat schrik over het gewicht als ze volwassen is.

Afbeelding
Afbeelding

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:27

Persoonlijk zou ik zo'n kuikentje vriendelijk laten gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:33

Chubby schreef:
Persoonlijk zou ik zo'n kuikentje vriendelijk laten gaan.

Ik ook, dit gaat niet over en de "huid" is nu al beschadigd, dat kan niet genezen en meer gewicht zal ook niet helpen. Problemen met pootjes betekent echte mobiliteits problemen, ook in het toom zometeen meer ellende (wegkomen bij ruzies) en basis gedrag als scharrelen (en dus met pootjes grond omwoelen) is lastig tot onmogelijk.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:47

@DeMolenhoek : Al paar keer voor gehad.
Ik zou afwachten tot je het karakter van de hen kent, is het een doorzetter die opkomt om te eten. Dan kan deze best mee opgroeien. Natuurlijk zou ik wel even zien om iets om het pootje te doen zodra ze deze werkelijk open haalt. Doorgaans kweken ze een soort van eelt op het gewricht naar mate ze ouder worden. (De plek waar ze op lopen of gaan steunen)
Ze is nog in de groei hopelijk kan je toch nog iets manipuleren binnen de komende weken
Word ze straks toch mager dan haalt ze het ook niet later. Dan is het over en uit.
Ik heb al vaker kippen gehad die op 1 steunpoot nog jaren mee liepen in een gemixte groep van 80 kippen.
Is dit toevallige een brahma? Ikzelf had met dit ras het meest risico op dergelijke gebreken bij kuikens en heb het helaas het vaakst bij dit ras gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:58

Nee een faverolles groothoender :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:12

Als ik het goed onthouden heb, is het ook de bedoeling om te fokken met deze dieren en dan is zo'n eigenschap echt geen gewenste om door te geven. Hard, maar gezond is voor mij belangrijker dan raseigenschappen, etc. Ellende krijg je vroeg of laat altijd wel, maar zeker als je er van afhankelijk bent en/of ook verkoopt, is dit soort dingen uitselecteren essentieel voor de gezondheid van je dieren, een zo laag mogelijk stressniveau bij jezelf en de tevredenheid van je klanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 05:07

Tamary: Dat zou uiteraard totaal niet meer aan de orde zijn. Ik kweek enkel met gezonde dieren. Verder kweek ik voor mij zelf (vlees) en niet voor de verkoop. Er wordt uiteraard af en toe wel wat verkocht als er iemand is die ze graag wil, maar dat is niet het hoofddoel. Heb nu bij toeval wel wat hennetjes verkocht, maar dat is omdat ik nog een kweekgroep aan het samen stellen ben en van de huidige 7 kuikens ik enkel de hanen hou. De hennen komen van andere bloedlijnen :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 06:30

Ik hoop dat het goed komt met dat kuikentje DMH.

Verder kom ik hier ook gewoon even binnen vallen :)
Mijn vriend is om en de buren hebben ook geen bezwaar: ik mag kippetjes.

Omdat wij in een woonwijk wonen en ik de ren maximaal 16m2 meters groot kan maken (als ik thuis ben mogen ze gewoon onze thuin in). Dacht ik aan 3 krielkippen. En omdat ik van de tuin nog iets over wil houden behalve modder, dacht ik aan sabelpoot kriel hennen.
Hebben jullie ervringen met dit ras voor beginners? Ben nu bezig mij intelezen, maar de sabelpoot kom je niet zo snel tegen. De Wyandotte kriel en de cochin wel.
Graag hoor ik of jullie misschien nog tips hebben voor andere rassen?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:10

Ik heb heel wat jaar sabel pootjes gehad, vriendelijke kipjes, mooi om te zien en goede moedertjes, vrij rustig kipje

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:58

Ik heb sabelpootjes, citroenporselein en nog 1 isabelpprselein en ik vind het heerlijke kipjes, heel mak, rustig. Ik heb ook kuifhoentjes en die zijn ook heel leuk maar wel een stuk drukker en beweeglijker. Wel ook goed tam te maken.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:19

Oh leuk om te horen! Vind ze toch heel erg leuk!
Waar hebben jullie deze gekocht? Gewoon van een handelaar via marktplaats?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:21

Een bokker hier heeft faverolles kriel in een woonwijk :) Black Kelpie noemt ze

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:26

Bij een handelaar en via mp.
Maar er zitten ook zat kwekers, ff Googlen, heb nu cochinnetjes, ben er verliefd op, via kweker die vlgs mij ook sabel pootjes heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:41

Wij hadden wyandottes kriel in de achtertuin. Ze gravel wel heel je tuin overhoop als ze los mogen. Dus onze tuin was een soort kippenparadijs. Zeker afgelopen zomer met de moestuin, de dames hadden zat te snacken :+

Als ze nu de ren uit mogen lopen ze direct op het weiland. Scheelt gedoe, moet er nu alleen bij blijven ivm buizerds.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:55

Veriye schreef:

Ik wilde je een linkje sturen waar mijn sabelpootjes vandaan komen, maar ik zie op de website dat ze wegens verhuizing in 2019 geen kuikens hebben helaas.
Op de website van de sabelpootclub staan enige fokkers nog.
Er heeft bij mij tot 9 dagen terug ook nog een baardkuifhoen krul haan bijgelopen, anders kon je zo eitjes van me krijgen. Weet niet helemaal precies maar dacht dat je 14 dagen moest wachten om te weten van welke haan ze zijn? Want die krulkuif pikte wel wat hennen van mijn sabelpoothaan.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 18:09

Ik heb een vraag.

Mijn zijdehoentjes zijn nu ruim 8 weken oud. Overdag zitten ze al buiten. Ik zag dat het volgende week snachts rond de 6 graden blijft. Ze zitten nu in de avond/nacht in een cavia kooi in de woonkamer zonder warmteplaat.

Zouden ze als het snachts die 6 graden blijft in hun nacht hok buiten kunnen blijven??

Foto is van vandaag

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 20:11

Karina schreef:
Veriye schreef:

Ik wilde je een linkje sturen waar mijn sabelpootjes vandaan komen, maar ik zie op de website dat ze wegens verhuizing in 2019 geen kuikens hebben helaas.
Op de website van de sabelpootclub staan enige fokkers nog.
Er heeft bij mij tot 9 dagen terug ook nog een baardkuifhoen krul haan bijgelopen, anders kon je zo eitjes van me krijgen. Weet niet helemaal precies maar dacht dat je 14 dagen moest wachten om te weten van welke haan ze zijn? Want die krulkuif pikte wel wat hennen van mijn sabelpoothaan.

oh ja, die fokker ken ik, dat heb ik inderdaad ook al gezien, dat ze 2019 helaas geen kuikens van de sabelpoot hebben. en ook het lijstje inmiddels gevonden.

Eitjes durf ik niet. ik kan echt geen haan hebben en stel me voor dat je voor een haan moeilijk een goed thuis vindt :)
Echter heb ik geen haast met kipjes. Heb net bouwtekeningen van een hok bekeken en ga nu eens kijken wat ik kwijt ben als ik er zelf een maak tegen een gekochte. en ook het gedeelte van de tuin moet eerst nog kippenklaar gemaakt worden (moestuin zit nog in dat gedeelte en die moet nog verhuizen en ik wil nog een aantal struikjes en plantjes voor ze planten :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 21:24

tassie schreef:
Ik heb een vraag.

Mijn zijdehoentjes zijn nu ruim 8 weken oud. Overdag zitten ze al buiten. Ik zag dat het volgende week snachts rond de 6 graden blijft. Ze zitten nu in de avond/nacht in een cavia kooi in de woonkamer zonder warmteplaat.

Zouden ze als het snachts die 6 graden blijft in hun nacht hok buiten kunnen blijven??

Foto is van vandaag

Mijn kuifhoenkuikens zijn ook zoiets qua leeftijd, die kuiken-taxi ik ook nog elke avond weer naar binnen. Is er 1 glad en 3 krul dus durf ook niet erg te vertrouwen op het verenkleed nu. Het is een kleine moeite dus ik doe het nog maar even met die bizar koude nachten. Better safe than sorry. Al zal ik ook wel blij zijn als ik van de stofbende in huis af ben, maar ze worden wel ontzettend mak er van zo.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:13

misschien nog een hele rare vraag, MAAR hebben jullie vele van de dikke zwarte spinnen in de nachthok? :+ ik ben namelijk wel erg bang voor spinnen. De kleintjes zijn eigenlijk geen probleem meer, maar de grote zwarte tuinspin kan ik echt niet tegen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:23

Ja hoor, aanwezig

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:28

Haha, dat dacht ik al omdat ze van donkere hoekjes houden :P Maar dacht, misschien vinden kippen spinnen een lekkere snack :D

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:12

Hier niet, toevallig *\o/*
Geen dikke of dunne spinnen te bekennen in mijn kippenhok. Kan ik op zich wel waarderen, anders zou ik het hok niet meer schoon durven maken :evaw: _O-

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:15

E_J schreef:
Hier niet, toevallig *\o/*
Geen dikke of dunne spinnen te bekennen in mijn kippenhok. Kan ik op zich wel waarderen, anders zou ik het hok niet meer schoon durven maken :evaw: _O-

Ik heb dus hetzelfde probleem..ik durf nu ook echt niet de schuur in. Ze zitten namelijk al aan het raam van de deur. En die zijn net bepaald klein :n

Hie doen jullie dat met schoonmaken als julli langer dan 1 week weg zijn?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:22

Veriye schreef:
Ik heb dus hetzelfde probleem..ik durf nu ook echt niet de schuur in. Ze zitten namelijk al aan het raam van de deur. En die zijn net bepaald klein :n

Hie doen jullie dat met schoonmaken als julli langer dan 1 week weg zijn?

Oh bah, ik krijg er de kriebels van als ik eraan denk :=

Ik woon gelukkig nog bij mijn ouders, dus als ik wat langer weg ben heb ik een hele lieve papa die het hok voor me schoonmaakt :Y)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 22:43

Geen spinnen in het nachthok, maar wel een erg groot nachthok. Ik maak het 1x per half jaar schoon. In de zomermaanden haal ik 1x per week de mest wat bovenop de bodembedekking ligt eraf en strooi er een verse laag bovenop. Is de hele zak bodembedekking leeg dan haal ik he tg hele hok leeg met een bezem.
In de winter haal ik de mest er niet uit maar met een hark hussel ik het juist door de bodem heen, oppotten dus. Ik strooi daarbovenop een verse laag zodat de kippen schoon kunnen rondlopen. Is de zak leeg (en het ijsheiligen geweest) dan haal ik het hele hok leeg en gaat de zomerperiode weer in.

Dus een week (of zelfs 2) op vakantie dan hebben de kippen een iets minder schoon hok. Ze krijgen uiteraard eten en drinken en de eieren worden geraapt maar verder ligt de mestplank enorm vol als ik thuis kom. Tsja, die ene week overleven ze dat wel denk ik dan maar