Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eelmo

Berichten: 2963
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:22

Ik moet binnenkort ook weer halen, hopelijk is het hier overal wel gewoon op voorraad :)

Onze guppen zijn ook gekoppeld. Hele fijne intro, zonder egelen e.d. Binnen 2 dagen zaten ze met zijn allen weer in een volle, grote kooi :D Helemaal blij.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:07

Aaah ik krijg gezinsuitbreiding <3 Twee mannetjes van bijna 8 weken, ga ze morgenavond ophalen :D

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 22:53

Afbeelding
Ze zijn zo leuk <3

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:24

wat zijn ze leuk :D

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:13

Ja echt <3 Kan me ook echt niet meer voorstellen dat m'n andere twee zo klein zijn geweest, die lijken nu echt enorm _O-

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:26

hallo iedereen, ik had gehoopt dat het nooit gebeuren ging.. Maar sinds 3 dagen is het bonge in de kooi, er is 1 voordurend aan het piepen.. meestal is het tussen 2 ratten Maar af en toe bemoeid er een andere rat er ook mee.

ze gooien sich onderling op hun rug, is verder ook normaal. ene keer rat nummer 1 en dan andere keer rat nummer 2.

nu is 1 voordurend aan het piepen, wanneer Dame nummer 1 haar lastig valt. wanneer ik dicht bij de kooi sta hoor ik ook geblaas bij 1 van de dames wegkomen. ik weet welke rat het doet. op een gegeven Moment komt er een helse schreeuw uit hun kooi.. dit meerdere keren per dag. ik ben zelfs vanmiddag wakker geworden door een geschreeuw..

kann het zijn dat het ongemak is van mijn rattendame Bo? zij is ook de rat met een bult op haar heup. ze pakken ook onderling eten af, begint Bo ook te piepen en schreeuwen. de andere Dame die Bo graag lastig valt piept en schreeuwt ook als er iets is wat haar niet past.

in het begin was er 1 keer ruzie geweest tussen deze dames, Maar dat had zich vanzelf opgelost.

eten en drinken krijgen ze onbeperkt, iedere 2 dagen lekkere groenten en fruit erbij. komen er ook iedere avond een lange tijd uit hun kooi.
ik verander regelmatig hun inrichting in hun kooi, uiteraard slaapplekjes blijven wel waar ze nu zijn. kooi wordt regelmatig schoon gemaakt.
Matjes worden vaak voor schone ingewisselt, vinden alle dames erg leuk als er wat nieuws hangt in hun kooi.

ze liggen de ene dag allen lekker samen en de andere dag apart, ik heb ook meerdere slaapplekjes.

ik weet even niet wat ik nu kann doen bij hun.. ik kann ook niet bedenken of er iets is wat verandert is.. eigenlijk gaat alles zoals het altijd al geweest is.

de twee die onderling stress hebben komen niet uit het zelfde nest, wel hebben ze hetzelfde leeftijd. alle 4 zijn nu 1 jaar en 2 maand. zijn op vroege leeftijd al aan elkaar gekoppelt worden wat ook erg goed ging.

Eelmo

Berichten: 2963
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:22

Oh wat naar! Verwonden ze elkaar ook echt of is het gewoon een hels kabaal? Moet zeggen dat ik daar eerst ook flink van schrok, dat gegil en gepiep. Maar vaak blijkt het dan toch een soort van aanstellerij te zijn.

Kun je een beetje inschatten welke rat er altijd de baas geweest is, en was dat toevallig altijd Bo? Wat zou kunnen is dat Bo niet fit genoeg meer is om alpha te zijn, en dat er nu een nieuwe rangorde bepaald wordt.

In mijn kooi was Mulan altijd de baas. Totdat Ellie oud genoeg was om die rol over te nemen. Dat heeft een tijdje geduurd voordat alles weer rustig werd en ging ook met een hoop gegil en gepiep. Ik houd mijn hart vast voor als Joshi straks oud genoeg is om Ellie te challengen....

Ook hier werd/wordt er regelmatig eten gestolen van elkaar. Dat moeten ze -binnen bepaalde grenzen- zelf maar uitzoeken.

Misschien dat je voor nu een beetje kunt proberen te peilen wanneer ze ruzie hebben? Wordt ze tegen haar zin in gewassen door een ander? Is het altijd mot als ze eten/iets lekkers krijgen? Of random momenten/oorzaken?

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:02

Bo is inderdaad de baas Maar Dorete heeft ook een handje vol van. is echt een hels kabaal, gaat al drie dagen zo..

het is iedere keer wat anders, dan met eten en dan met wassen en dan gewoon wanneer een andere rat in de buurt is.

Nova is de enigste rat die alles wel best vind, zolang ze Maar lekker slapen kan. en haar ding doen. Nova en Lolita hebben ook geen stres met de andere, af en toe kan Lolita ook wel een kleine Monster zijn, Maar als kleinste en lichste van stel moet je wel een Bitsch zijn XD

verwonden doen ze elkaar nog niet, nu is het net weer rustig. ze eten of slapen. de kooi is groot genoeg, ze kunnen overal heen.

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:35

Dorete is de boosdoener.. ze pakt nu ook de andere ratten... Lolita en dorete hadden zonet stress.. ik kijk het mij nog aan waarom ze dat ineens doet.

Eelmo

Berichten: 2963
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:26

Voelt Dorete zichzelf wel goed? Heeft zij niet zelf ergens last van, dat ze zo op de rest pikt?

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:47

ze 'claimen' mij.. ik geef iedereen tegelijk aandacht Maar ook alleen.

laat ik wat uitleggen over Dorete: toen ik haar had gekocht, samen met Lolita, was zij geen menselijk kontakt gewend. verschil tussen eten en vinger kende zij ook niet. ik had geregeld mijn vinger en Hand open.. toen is zij aan de buitenkant van de kooi geklommen en is er helaas van 1,60m hoog naar beneden gevallen omdat ze een stap verkeerd gemaakt had.
zij had toen hele erge pijn en bin bij haar op de grond gaan liggen en heb met mijn armen een rondje gemaakt dat ze op deze plek blijft.
dierenarts midden in de nacht (24 uur) nog gebeld met wat ik het beste kann doen, zij heeft gezegt kijk het deze nacht nog aan en ga morgens naar eigen dierenarts.
bij dierenarts geweest en bleek een dikke zwelling tussen haar heupen, ze had duidelijk heel veel pijn. medicijnen mee gekregen en na een paar dagen ging het beter.

dat grootste probleem was dat ze niet handtam was, ze hing heel snel weer naast de kooi. ditmaal ben ik er naast gaan staan en zo kon ze bij mij op mijn schouder, ze heeft ook iedere keer lekkers gekregen ervoor.
zo heb ik haar ook handmak gekregen, nu mag ik haar oppakken zonder dat ze beging te piepen of bijten.

dit was van vorig jaar.

nu merk ik erg dat ze graag bij mij is, ze zit erg graag op mijn schouder (is ook de enigste rat die dat doet en zitten blijft). zo hebben wij onze knuffelmoment ook samen.
Bo haar knuffelmoment hebben we als ik op mijn bureaustoel zit voor de Computer, komt ze gezellig bij mij.
Nova moet ik in een blaue fleesezak uit de kooi halen en haar lekker bij mij zetten, ik kann haar aaien en dan valt ze lekker in slaap.
Lolita houd niet van knuffelen Maar als ze haar momentje heeft komt ze heel eventjes bij me zitten zodat ik haar toespreken kann en haar een beetje aaien.

en wanneer alle uit hun kooi zijn (kunnen zelf bepalen of ze erin blijven of niet) en ik zit op de bank dan heb ik ineens 4 ratten bij mij om te knuffelen.

Ik heb het Idee dat Dorete mij 'claimt', ze ziet er erg gezond uit. lekker wakker met haar ogen en oren, veel Energie.

wat mij wel altijd al is opgevallen dat ze een 'tweede' kant heeft, ze kann zich erg afsluiten.. dan kann ik ook niet Meer in haar buurt komen, ik laat haar dan ook met rust. totdat ze weer tot zich zelf komt praat ik met haar en is dan ook alles weer goed. ik kann haar weer aaien.

bij deze Tweede kant laten de andere ratten haar ook met rust, Maar op dit Moment treitert Dorete de anderen..

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:20

ik merk dat het vandaag al een stuk rustiger was in de kooi, vannochtend lekker slapen en vanavond ook zoals van ouds. ik hoop dat het nu zo blijft.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 23:29

Pff verschrikkelijk is dat ja, hier ook een tijd gehad. Frummel dook steeds boven op Muis en liet hem maar niet met rust. Ook als ik ze los had lopen zocht Frummel Muis steeds op.. Dus heb ze een tijdje gescheiden. Muis begon ook af te vallen, Frummel is echt een vreetzak die meteen begint te eten. Muis is juist echt een verzamelaar en heeft overal voorraadjes liggen, die Frum dan ook maar meteen opat :+ Maar nu met die kleintjes erbij is het weer helemaal goed gelukkig. Heb ze nu met z'n vieren bij elkaar in de kooi en Frummel en Muis hebben zich ontpopt tot een waar homosetje :)) Continu de kleintjes wassen en met z'n allen op een hoop slapen en zich laten gebruiken als speeltoestellen, zo schattig! En naar elkaar zijn ze ook weer lief <3

Ik hoop dat het bij jou nu ook rustig blijft!

Eelmo

Berichten: 2963
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:04

Hopelijk blijft het goed rustig!

Eve heeft een luchtweginfectie :( Gisteravond bij de DA geweest. Het stomme is dus dat ze het van mij zou kunnen hebben, ik voel me echt heel gemeen.. En de 'smakelijke suspensie' vindt Eve ook niet zo smakelijk :+ Dus volgens haar ben ik ook gemeen haha. Duimen dat de andere 3 gespaard blijven!

Eloya

Berichten: 5213
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:06

ik heb mijn ingmar in laten slapen gisteren, hij is 2 jaar en 7 maand geworden. zijn broertjes zijn nog wel in leven en afgezien van achterhandsverlamming doen ze het best goed!

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 10:36

Ah sneu, sterkte :(:) Wel een mooie leeftijd!

Afbeelding
En dan te bedenken dat Frummel en Muis tot deze week gescheiden zaten omdat ze steeds ruzie hadden, lekker het hele spul bij elkaar <3

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 01:05

sterkte eloya!

hier in de kooi wordt het al iets rustiger, ik had het Idee om ze apart te houden als het echt niet Meer gaat. mijn XL royal Suite kann ik door 2 delen. Maar nu het weer iets beter gaat doe ik dit niet. en om daarvoor weer 2 nieuwe erbij te zetten, doe ik liever niet XD ook al zou het weer de kmplete rust terug geven XD

Bo haar bulten worden ook dikker, ik vraag maandag een dierenarts of ik er wat aan kann doen of niet. gelukkig belemmert het haar niet met lopen, zitten wel helaas boven op rug/heup.

ik denk dat ik morgen de kooi weer van a tot z ga veranderen, dan hebben de meiden weer iets te doen :)

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 02:16

ik zie nu dat ik maandag heb geschreven, ik bedoel natuurlijk dinsdag :')

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:50

Een tijdje geleden alweer dat ik hier iets gepost heb! Voor de mensen die ratjes verloren zijn: Veel sterkte Y;( Gelukkig zijn er ook genoeg leuke dingen, zoals nieuwe rittens! Stuk voor stuk droppies!

Met Hengel, Yeti en Muis gaat het super goed! Ze groeien als kool en wegen nu 420, 450 en 380 gram, terwijl ze pas 4 maanden zijn := Het worden flinke mannen :o Ze zijn zo lief <3

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:09

Hoe ontvlooien/luizen jullie de ratjes trouwens? Er kwam iemand bij ons die zei dat ze dacht dat de ratjes luizen hadden. Nu denk ik dat dat onzin is, maar preventief behandelen kan geen kwaad. Ik heb van de dierenarts waar ik stage loop (student dgk) dectomax gekregen. Dit is eigenlijk voor runderen, schapen en varkens, vandaar dat ik het nogal eng vind om dat op de ratjes te gebruiken. Ik moest 1 a 2 druppels in de nek doen (normaal is het een injectie). Hij gebruikt het zelf ook voor cavia's.

Macs

Berichten: 7656
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:24

Ik gebruik Beaphar anti-parasiet, die pipetjes.
Ik zou geen vloeistof bestemd voor grote dieren voor mijn ratjes willen gebruiken. Je zit dan zo met overdosering.
Dectomax is doramectine, beaphar is ivermectine. De werking zal ongeveer hetzelfde zijn, ik zou alleen de dosering niet vertrouwen. Een rat is echt een fractie van een rund :=

Je kan luizen heel goed zien hoor bij ratjes, dus als je niets ziet zou ik ook niks gebruiken.

Franciee
Berichten: 738
Geregistreerd: 19-01-11

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:40

Ja het leek mij ook niet oke :') Er zit 10mg/ml in voor 50kg, dan 20 druppels in één mL dus dan zou een druppel genoeg zijn voor 2,5 kg. Een andere dierenarts die er werkt raadde stronghold aan, daar is namelijk wel een dosering voor ratjes van bekend.

Ik had inderdaad ook verwacht dat je dat veel beter zou zien. Ze zijn een keer in contact geweest met andere ratjes sinds we ze hebben. Dat zou dus betekenen dat ze ze al een tijdje moeten hebben en dan zouden ze er niet zo goed uit zien als ze nu doen. Bij die himalaya/siamees zie je wel een soort bruine velletjes, maar als je ze uitsmeert op een papiertje wordt het ook niet rood zoals je bij luizen (bloed) zou verwachten.

Eelmo

Berichten: 2963
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:32

Kun je het niet gewoon verder verdunnen met water tot je op een oke dosis zit? :)

Ik gebruik (wanneer nodig) ook Beaphar pipetjes.

Eloya

Berichten: 5213
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:21


Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:40

Aaah zo heerlijk is dat he <3 Zo heb ik gister ook een hele tijd met Muis gezeten :+: Mooie leeftijd ook al zeg!