Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 09:06

KimD schreef:
Ze hoeven in DNA niet perse merle te zijn, maar moeten wel zo behandeld worden.

Slate komt voort uit de d-locus, deze hond heeft dd en 'was' zwart en door de dd is dat gemuteerd naar blauw. En een chocolate met dd muteert door naar een lilac.

Skye heeft bijvoorbeeld geen dd, anders was ze een lilac geweest. :D

maar wel een hele grote kans dat Skye d/D is.
In geval van 1 blauwe/verdunde ouder is ze sowieso d/D.
Zijn beide ouders alleen drager van verdunning dus zelf d/D dan kan ze zowel D/D als d/D zijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:07

KimD schreef:
Zoe_97 schreef:
Slate is inderdaad toch “gewoon” blauw en heeft niets met merle te maken?

"Gewoon" zwart dus. :P Ze kunnen wel in de merle variant voorkomen, maar worden vaak verward met andere soorten merle.

Goh nee. Blauw en zwart is wel genetisch een verschil.
Zwart is Dd/DD BB/Bb EE/Ee KBKB/KBky (alokus niet belangrijk)
Blauw is dd BB/Bb EE/Ee KBKB/KBky (alokus niet belangrijk). Maar slate is dus exact hetzelfde als blauw.

Ik ken het gebruik van de term slate eigenlijk allene in combi met omdat ik anders blauw gebruik. Een Blue merle is een merle met zwarte vacht. Een slate merle is een merle met blauwe vacht.

Zoe_97

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:08

Ik zie niet in waarom je ene blauwe als een merle zou behandelen trouwens. D heeft niets met merle of dus de problemen van double merle te maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:21

kiwiwitje schreef:
KimD schreef:
Ze hoeven in DNA niet perse merle te zijn, maar moeten wel zo behandeld worden.

Slate komt voort uit de d-locus, deze hond heeft dd en 'was' zwart en door de dd is dat gemuteerd naar blauw. En een chocolate met dd muteert door naar een lilac.

Skye heeft bijvoorbeeld geen dd, anders was ze een lilac geweest. :D

maar wel een hele grote kans dat Skye d/D is.
In geval van 1 blauwe/verdunde ouder is ze sowieso d/D.
Zijn beide ouders alleen drager van verdunning dus zelf d/D dan kan ze zowel D/D als d/D zijn.

Ik zou er geld op inzetten dat Skye een dD is. :j

Zoe_97 schreef:
KimD schreef:

"Gewoon" zwart dus. :P Ze kunnen wel in de merle variant voorkomen, maar worden vaak verward met andere soorten merle.

Goh nee. Blauw en zwart is wel genetisch een verschil.
Zwart is Dd/DD BB/Bb EE/Ee KBKB/KBky (alokus niet belangrijk)
Blauw is dd BB/Bb EE/Ee KBKB/KBky (alokus niet belangrijk). Maar slate is dus exact hetzelfde als blauw.

Ik ken het gebruik van de term slate eigenlijk allene in combi met omdat ik anders blauw gebruik. Een Blue merle is een merle met zwarte vacht. Een slate merle is een merle met blauwe vacht.

De hond blijft een zwarte basis hebben, een slate merle komt ook voor uit een dd.

Merle is er al, maar de hond draagt dd waardoor zwart blauw kleurt, een slate merle. De d-locus is duidelijk zichtbaar in de merle-vlekken.

Een slate of slate merle kun je ook niet willekeurig alles opgooien aan reu, net zoals bij merle. Mits ze niet getest zijn uiteraard.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 09:28

Die kans is heel groot inderdaad KimD!

Boellie's moederlijn is sowieso tot 1960 zwart (verder kon ik t niet terug zien. Maar zijn moeder is d/D. Hij had dan met een blauwe papa ook blauwe (half)broertjes. Hijzelf is ''maar'' d/D

Maar In principe kun je in mijn ras gewoon alles op een blauwe mikken. Alleen leverkleur en B&T zijn ongewenste kleuren

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:40

Met blauw word bij ons ras meestal de blue merle genoemd, ander blauw hebben we officieel niet. Al zie je wel eens een dilute voorbij komen, is dit dan hetzelfde als de slate?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:56

Ik zie echt niet waarom je op een blauwe niet alles kan gooien. Er zijn geen gezondheidsproblemen in de border gelinkt aan dilute...

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:14

In de blauw gen in de Stafford lijnen zitten heel
Veel gezondheids problemen helaas.

Ken wel BC fokker die bewust blauwxblauw doet om maar zoveel mogelijk aparte kleurtjes te krijgen ongeacht evt gezondheids problemen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:17

Die op kleurtjes fokken heb je inderdaad in ieder ras. Ook bij Stafford hebben die problemen niet met het blauw zelf te maken. Maar eerder met de bloedlijn waarin het blauw voorkomt waar ook die problemen voorkomen.
Bij border (en veel andere rassen, kijk bijvoorbeeld naar weimaraners die allemaal dilute zijn) is er geen enkel gezondheidsprobleem gelinkt aan dilute

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 10:23

T is in blauw niet zozeer de kleur of de bloedlijn maar voornamelijk het fokken voor een kleurtje en maar van alles op elkaar gooien want voor een blauwe SBT betaal je binnen NL tussen de 1250,- en 2000,-.
terwijl de normale prijs tussen de 1000,- en 1400,- ligt incl de testen voor L2-HGA, HC, HD, ED en PL. En die komen er bij de blauwe niet bij. Hoogstens L2-HGA, HC en PL.

Maar uiteraard tref je daarin ook de lijnen met bijv gebitsproblemen. Wel zie je ontzettend vaak huidproblemen in blauw. Die zie je ook in andere kleuren maar blauw ligt onder een vergrootglas natuurlijk.
Maar ik zou het prima vinden als ze Blauw x Blauw gaan verbieden. Om meerdere redenen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:27

Binnen 1 ras waar daarmee problemen voorkomen snap ik het. Maar algemeen verbod zoals bij merle? Nee dat snap ik niet.

Fokken op kleur is nooit goed en lig nooit de insteek zijn van een goede fokker.
Ik roep van border 1 dat ik een eered wil. Heb er nu 5 van mij en 1 die bij mijn kennel hoort. 5 zwarte en 1 bruine. Geen eered. :')

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:38

Leuk om over de genetica te leren! Die van paarden zit er al wel in maar bij honden is toch weer heel anders haha.

Wat Skye precies is maakt hier niet zo veel uit gezien ze toch niet gedekt gaat worden. Hoef niet zo nodig te dekken met een stamboomloze hond. ;)

Is ghost tan ook een dilute? Of gewoon een kleurschakering binnen een hoofdkleur?

Afbeelding
Vakantie kiekje erbij omdat die zo tof is en Skye dr "whyyyyy humannn" kop opzette ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 10:39

Zoe_97 schreef:
Binnen 1 ras waar daarmee problemen voorkomen snap ik het. Maar algemeen verbod zoals bij merle? Nee dat snap ik niet.

Fokken op kleur is nooit goed en lig nooit de insteek zijn van een goede fokker.
Ik roep van border 1 dat ik een eered wil. Heb er nu 5 van mij en 1 die bij mijn kennel hoort. 5 zwarte en 1 bruine. Geen eered. :')

Oh ja hoor, graag zelfs. De fokkers die blauw fokken en dan 1 zwarte ouder met drager van het verdunningsgen gebruiken vragen heel veel verschil in pups, zwarte d/D pups kosten tussen de 750/950 en de blauwe spontaan 1250/1500

Voor mij mag t wel, juist door verplicht een andere kleur te moeten gebruiken krijg je fokkers die verder kijken en bloedspreiding binnen een kleur.

Er zijn zelfs fokkers die denken dat ze blauw niet met een andere kleur mogen combineren. Zo goed zijn die fokkers in ons ras.. Dan maar voorkauwen en ze verplichten om andere keuzes te maken.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 23-06-19 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:43

Leuke foto Kimvicious!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:44

Maar door die verplichting krijg je ook een zekere beperking in bloedspreiding wat ik jammer vindt. In Frankrijk moet bv een van de ouders van een border altijd zwart zijn. Maar wat als ik voor een bruine teef (die niets anders draagt) dan de perfecte eered reu vind (die ook niets anders draagt dus enkel zwarte pups). Dan zou ik die combi niet mogen maken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 10:51

Zoe_97 schreef:
Maar door die verplichting krijg je ook een zekere beperking in bloedspreiding wat ik jammer vindt. In Frankrijk moet bv een van de ouders van een border altijd zwart zijn. Maar wat als ik voor een bruine teef (die niets anders draagt) dan de perfecte eered reu vind (die ook niets anders draagt dus enkel zwarte pups). Dan zou ik die combi niet mogen maken.

Nee want er is geen verplichting als bij wat jij noemt. Alleen dat je in dit geval Blauw x Blauw niet mag combineren. Dus er mag geen blauwe tegenover staan maar verder elke andere kleur.
Je maakt de bloedspreiding beter omdat het grootste deel van blauw inteelt blijft op elkaar.
T is een andere vergelijking als bij jou, jij noemt 1 verplichte ouder kleur.
Dus daar moet altijd bijv:
Zwart x blauw
zwart x rood
zwart x bruin
zwart x zwart

in mijn geval mag je alle kleuren combineren alleen geen Blauwe met een blauwe. Dus wij houden bloedspreiding waar jij dat niet houd. Terwijl wij prima door een d/d x d/D gewoon d/d pups kunnen krijgen.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 23-06-19 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 10:52

Waar was je juist Kimvicious ? :oo <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 11:00

kiwiwitje schreef:
Zoe_97 schreef:

Nee want er is geen verplichting als bij wat jij noemt. Alleen dat je in dit geval Blauw x Blauw niet mag combineren. Dus er mag geen blauwe tegenover staan maar verder elke andere kleur.
Je maakt de bloedspreiding beter omdat het grootste deel van blauw inteelt blijft op elkaar.
T is een andere vergelijking als bij jou, jij noemt 1 verplichte ouder kleur.
Dus daar moet altijd bijv:
Zwart x blauw
zwart x rood
zwart x bruin
zwart x zwart

in mijn geval mag je alle kleuren combineren alleen geen Blauwe met een blauwe. Dus wij houden bloedspreiding waar jij dat niet houd. Terwijl wij prima door een d/d x d/D gewoon d/d pups kunnen krijgen.

Is bij Staffords een waterhoofd ook niet een probleem door verkeerde combinaties?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 11:03

Nee nog nooit van gehoord KimD :)

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 11:15

xLaraaj schreef:
Waar was je juist Kimvicious ? :oo <3

Luxemburg <3 veelal Mullerthal trail gelopen was echt schitterend! Skye vond al dat klimmen en klauteren fantastisch 8-)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 11:18

Mooie omgeving zo met die ''waterval'' Kim!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 11:33

Hoe zit dat dat met het blauwe in cattle dogs? Ik meende dat hun 'rood ' geel is, net als in staffords? Maar hun blauw dan?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 11:41

Blauw is zwart met ticking in cattle dogs. Dat is geen dilute. Rood is Sable met ticking

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:42

Wat een prachtige plek voor de foto! En Skye staat er ook super op <3

Ik heb hier niet echt verkoelingsopties (geen tuin) dus pupjelief ligt op een natte handdoek te slapen. Vanmorgen om 10 uur een rondje bos gedaan dat ging nog wel qua temperatuur. Rest vd dag blijven we lekker binnen denk ik, misschien vanavond nog een wandeling.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 12:45

Simoonzel schreef:
Wat een prachtige plek voor de foto! En Skye staat er ook super op <3

Ik heb hier niet echt verkoelingsopties (geen tuin) dus pupjelief ligt op een natte handdoek te slapen. Vanmorgen om 10 uur een rondje bos gedaan dat ging nog wel qua temperatuur. Rest vd dag blijven we lekker binnen denk ik, misschien vanavond nog een wandeling.

t is ook wel vies warm ineens. t is hier gewoon al 29 graden..
Wel een windje en die is gelukkig niet warm eerder verkoelend.