Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 23:37

Ik heb prima uitkomst gehad met een handmatige bm, 8 van de 9 zijn gezond groot geworden. De 9e nam de dooier niet op, was verder volgroeid.

In geval van een automatische moet nog steeds het keersysteem eruit rond die dagen. Bij de automatische bm op mijn werk moet de lv instelling handmatig verzet worden, niet dat je vooraf alles precies kunt instellen voor de volle 21 dagen. Dat is wel echt een topding, en Rcom voor 20 eieren.

Riddershow

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 23:48

Ik had de 1e keer met deze ook prima resultaat. 4 vakjes voor lv. instellen temperatuur instelbaar rn handmatig draaien.

Alleen gaat zo lastig als je er niet bent.

Ik denk dat ik mijn zusje wel zover krijg om 1x lang te komen om kering te stoppen. Is beter als 2x per dag op en neer..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:22

Riddershow schreef:
Hey dames, ik heb een tijdje niet meer meegekletst, maar had even 2 dilemma's

1: ik heb een kip die stelselmatig haar ei eruit poept terwijl ze op de stok zit, een halve meter boven de grond. Je kunt je voorstellen dat het eitje dat niet overleeft. Hoe kan ik dat haar afleren? Ik weet overigens niet exact welke kip het doet, heb 3 zwarte :)

2: Ik heb net eitje gekocht om uit te broeden (in machine) Nu zijn wij net het laatste weekend (dag 16 t/m 18) weg. Kan ik het maken om de hele broedmachine in de auto te verslepen? Feit is dat de lamp dan dus wel uit staat (geen stroom) en het ook een beetje hobbelt... Autorit is ca 20-30 minuten.

Hoeveel legnesten heb je? Wij hebben er drie op twee hennen. Theoretisch is één nest voor 3 hennen voldoende, maar uit de praktijk heb ik ervaren dat dat niet het geval is. Nu leggen ze elke dag in willekeurig een vakje een ei. En het scheelt een hoop wachtstress, want nu kunnen ze ook tegelijk leggen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:11

ik heb er 3 voor 3 hennen, maar er wordt maar eentje gebruikt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:23

Oh, dan moet dat het probleem dus niet zijn. Je zou bijna zeggen: hang een bakje onder de stok. Maar dat is ook niet echt haalbaar (en niet de bedoeling).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:25

mijn man gaf ook al aan om onder de stok stro te leggen, maar ik heb ze net zover dat ze niet meer de eieren willekeurig ergens neer leggen, gaan ze straks onder stok een nestje maken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:43

Nandos schreef:
Iemand tips voor een goede fokker van zijdehoenders? Liefst eentje die gesekste kuikens verkoopt..

T kuikengeluk komen de mijne ook vandaan.
Afhalen Apeldoorn of doezum
Hebben fb

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:07

Mijn kippen hebben zo'n 1500m2 ter beschikking (gewoon de hele tuin rondom), maar eten op dit moment eigenlijk alleen nog gras en alles wat ze in de bodem vinden. Geen legkorrel meer. Dat kan toch geen kwaad?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:20

Lijkt mij niet. Van nature krijgen kippen ook geen korrels. Dit is vanwege het op stal houden gekomen, omdat veel (zo niet de meeste) kippen niet zo'n kipvriendelijk leven hebben. Die van mij krijgen als ze op het landje scharrelen ook niet bijgevoerd.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 10:24

Goed punt. Ach.. ik ververs gewoon om de dag hun eten. Ze zien maar wanneer ze daar behoefte aan hebben dan. ;-)

Waarschijnlijk zit de bodem bomvol met wormen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:12

Ik ben er net achter gekomen dat al mijn kippen in meer of mindere mate kalkpoten hebben...
Zo balen, ik heb de pootjes niet gecheckt afgelopen tijd :(

Nu alles dik ingesmeerd met uierzalf en vanaf vanavond dan maar elke avond insmeren.

De kip die het meeste heeft, Kroket, heeft ook een sodabadje gehad van tevoren.

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:48

Matheno schreef:
Goed punt. Ach.. ik ververs gewoon om de dag hun eten. Ze zien maar wanneer ze daar behoefte aan hebben dan. ;-)

Momenteel zeker: ze kruipen hier zelfs boven de grond, doordat het vannacht zo geregend heeft. Hele klopjachten hier, ha ha! :Y)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:49

Nachtlampje schreef:
Ik ben er net achter gekomen dat al mijn kippen in meer of mindere mate kalkpoten hebben...
Zo balen, ik heb de pootjes niet gecheckt afgelopen tijd :(

Nu alles dik ingesmeerd met uierzalf en vanaf vanavond dan maar elke avond insmeren.

De kip die het meeste heeft, Kroket, heeft ook een sodabadje gehad van tevoren.

[ [url=m/tol3R0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah gossie, dat is sneu... Wat blijft ze rustig in het bakje zitten, trouwens!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:54

Shenavallie schreef:
Matheno schreef:

Momenteel zeker: ze kruipen hier zelfs boven de grond, doordat het vannacht zo geregend heeft. Hele klopjachten hier, ha ha! :Y)

Haha prachtig he

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:14

Shenavallie schreef:
Matheno schreef:

Haha prachtig he[/quote]

Leuk om te zien zie ik met die van mij nog niet zo snel gebeuren

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:17

Wat is jullie mening over enten tegen Marek? Zie dat sommige fokkers dit doen en andere weer tegen zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:34

De hennen die ik heb overgenomen zijn nooit geënt. De meningen zijn daar inderdaad enorm over verdeeld.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:05

Ik heb een ras wat niet zo gevoelig is voor Marek als sommige andere rassen, dus ik heb ervoor gekozen om ze niet te enten. Wellicht dat ik het bij een gevoeliger ras wel zou doen.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 10:45

Nandos schreef:
Wat is jullie mening over enten tegen Marek? Zie dat sommige fokkers dit doen en andere weer tegen zijn.

Als ik mij niet vergis is het zo dat dieren die tegen Marek geënt zijn, de ziekte over kunnen brengen naar dieren die niet geënt zijn.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 09:08

Galaika schreef:
Nandos schreef:

Als ik mij niet vergis is het zo dat dieren die tegen Marek geënt zijn, de ziekte over kunnen brengen naar dieren die niet geënt zijn.

Ja dat heb ik dus ook gelezen en mijn vriend (werkt op universiteit op afdeling fysiologie en biochemie) zegt dat dit koopt omdat je dan “dragers” hebt en in theorie zouden die niet geënte kippen ziek kunnen maken.

Veel fokkers van Zijdehoenders die gesekste kuikens verkopen hebben flinke wachtlijsten dus we zitten nu te denken om eventueel ongesekste kuikentjes te kopen, maar ben bang dat ik dan 5 kuikens koop en het 5 haantjes blijken! :+

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:31

Pfff nou ja, zeg, er is weer een kip overleden :(
Vandaag de hele dag rondgescharreld zeiden mijn ouders, niks mee aan de hand. Nu kwam ik net thuis en toen ik naar buiten keek zag ik haar meteen liggen. Ze was nog niet hard geworden en ook nog een beetje warm, dus het is inderdaad net gebeurd. Ik vind het echt heel jammer, dat was het liefste en mooiste kipje dat we hadden

Ik weet nu ook even niet meer wat ik ermee aan moet. De hokken zijn gewoon schoon, geen bloedluis oid. En nu hebben we nog 3 hennetjes en 3 haantjes. Dus of dat echt goed gaat weet ik ook niet. Ik vind het maar lastig, zoals het nu gaat is kippen houden niet meer zo leuk -O-

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:58

E_J schreef:
Pfff nou ja, zeg, er is weer een kip overleden :(
Vandaag de hele dag rondgescharreld zeiden mijn ouders, niks mee aan de hand. Nu kwam ik net thuis en toen ik naar buiten keek zag ik haar meteen liggen. Ze was nog niet hard geworden en ook nog een beetje warm, dus het is inderdaad net gebeurd. Ik vind het echt heel jammer, dat was het liefste en mooiste kipje dat we hadden

Ik weet nu ook even niet meer wat ik ermee aan moet. De hokken zijn gewoon schoon, geen bloedluis oid. En nu hebben we nog 3 hennetjes en 3 haantjes. Dus of dat echt goed gaat weet ik ook niet. Ik vind het maar lastig, zoals het nu gaat is kippen houden niet meer zo leuk -O-

Ontwormen?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:24

0091 schreef:
Ontwormen?

Goeie! We hadden nog niet ontwormt, nee. Ik denk alleen niet dat ze wormen had, want ze zag er nog gewoon normaal uit. Niet mager, niet minder actief, kam was niet bleek. Alle poep in de tuin ziet er normaal uit, er ligt niks geks. Ze had me laatst nog op mijn schouder gepoept en dat zag er ook normaal uit. Ze legde ook gewoon nog actief eieren. Maar goed, ontworming kan nooit kwaad voor de andere kipjes, natuurlijk

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 16:34

Ik geloof trouwens dat mijn haan niet raak mikt... Heb ook eigen eitjes in de broedmachine gelegd en ze zien er erg onbevrucht uit.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:00

Onze Lola is stikbroeds. Gekke kip legt sinds een krapoe maand eitjes en gedraagt zich nu als een volleerde bitch. Zilver houdt haar graag gezelschap en legt haar eieren er gerust bij. Zitten ze samen naar ons te krijsen _O- Violet scharrelt dus meestal in haar upje rond en heeft bedacht als een paashaas haar eieren maar in de ren te verstoppen. Het tweede legnest is echt te min.

Nu ff manlief overhalen om broedeitjes te halen. Heb al een adresje gevonden voor cochinbroedeitjes met tig kleurtjes.