Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Dierenartskosten zijn echt niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 18:10

Als je geen klant ben kan ik me nog zoiets indenken maar als klant.... das wel heel lang.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:16

Dan zou ik even rond bellen naar andere dierenartsen. Desnoods een bij een Ranzijn. Daar hoef je geen vaste klant te zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:38

Bij Ranzijn doen ze idd ook honden en katten inenten, dus daar kun je snel terecht.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 19:50

Ik heb laatst mijn hond laten enten bij een Pets place, daar zat Dr. Woof. Kostte 30 euro voor de hele cocktail dat vond ik niet duur. Ze controleren verder niets, het is alleen enten, maar bij een jonge gezonde hond vind ik dat geen punt. Als ze oud zijn of gebreken hebben is het anders.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:38

Paardenfann4 schreef:
Ik heb laatst mijn hond laten enten bij een Pets place, daar zat Dr. Woof. Kostte 30 euro voor de hele cocktail dat vond ik niet duur. Ze controleren verder niets, het is alleen enten, maar bij een jonge gezonde hond vind ik dat geen punt. Als ze oud zijn of gebreken hebben is het anders.

Hier hoeft ook geen controle gedaan te worden, echt alleen enten. De honden zijn verder gezond. 30 euro is een nette prijs.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 00:43

Paardenfann4 schreef:

Het probleem is dan wel dat je dus nergens terecht kan voor spoed. Dat doen zij namelijk niet. Ivm de belasting van dierenartsen doen veel artsen alleen spoed van eigen patiënten, daar hoor je dus niet bij als je altijd alleen bij dr Woof vaccineert. Je kan dan wel komen, maar dan betaal je een toeslag. Immers, de kosten van personeel, pand etc worden ook gedragen door de omzet van de vaccinaties. Als dat wegvalt moet er dus meer gerekend worden voor andere dingen. Dus onze klanten hebben voordeel als ze bij ons of in onze dienstgroep (geen keten overigens, maar gewoon een samenwerking met collega’s uit de regio) zitten. Mensen buiten de dienstgroep betalen een toeslag.
Bovendien heb ik al meerdere hartruizen, oogproblemen, nierproblemen, tumoren etc eruit gevist bij vaccinatie. En niet alleen bij de oudjes.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 06:22

Mijn arts zegt ook dat haar meeste operatie werk komt uit de vaccinatie check. Daar komen soms dingen naar boven die de baasjes niet gezien hebben en die soms echt op termijn levensbedreigend kunnen worden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:07

Bijzonder dat er beweerd wordt dat zon check veel problemen naar boven haalt. De meeste mensen om mij heen vinden het onzin en wensen er ook niet voor te betalen.
Mijn paard krijgt ook gewoon de jaarlijkse vaccinatie zonder checks, dan is het in 5 minuten klaar. Ik wens dan ook geen extra consult te betalen.
Ik drnk wel dan noorderlingen nuchterder zijn hierin, gedn poespas.

Dr. Woof wordt door de eigenaar van de honden op de lijst gezet voor volgend jaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:15

30 euro een nette prijs? Ik vind het spotgoedkoop :=
Ik zou een gezondheidscheck wel fijn vinden tijdens het inenten.
Nou worden mijn vogels niet geënt (want er zijn geen entingen voor de vogelsoorten die ik heb) maar we doen wel een halfjaarlijkse check om te kijken hoe het met ze gaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 07:39

Een gezondheidscheck is zeker waardevol, juist ook als de dieren nooit wat hebben. Om beginnende dingen tijdig op te merken. Onze da heeft ook een 'gratis' urine check voor de kat. Gebits problemen worden vaak te laat opgemerkt door baasjes. Hartruisjes kan je detecteren want ook die merk je niet 123 maar kan er wel voor zorgen dat je kat op een dag van gezond naar bijna dood gaat (been there done that). Voor de paarden idem, even een snelle check. Maar die is wel minder uitgebreid dan bij de kat (gebit is bv niet even snel te checken zonder sperder, wel slijmvliezen etc). Ikzelf vind het dan ook waardevol. Soms sluipen bepaalde ongemakken erin wat je als baasje niet echt merkt doordat je er dagelijks en geleidelijk in groeit. Dan kan een frisse blik verhelderend zijn.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 00:51

Precies Tancreda4

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 07:17

Tancreda4 schreef:
Een gezondheidscheck is zeker waardevol, juist ook als de dieren nooit wat hebben. Om beginnende dingen tijdig op te merken. Onze da heeft ook een 'gratis' urine check voor de kat. Gebits problemen worden vaak te laat opgemerkt door baasjes. Hartruisjes kan je detecteren want ook die merk je niet 123 maar kan er wel voor zorgen dat je kat op een dag van gezond naar bijna dood gaat (been there done that). Voor de paarden idem, even een snelle check. Maar die is wel minder uitgebreid dan bij de kat (gebit is bv niet even snel te checken zonder sperder, wel slijmvliezen etc). Ikzelf vind het dan ook waardevol. Soms sluipen bepaalde ongemakken erin wat je als baasje niet echt merkt doordat je er dagelijks en geleidelijk in groeit. Dan kan een frisse blik verhelderend zijn.

De inenting zelf voorkomt óók een boel ellende, en die ellende kan zonder inenting al komen op een leeftijd láng voordat hartruis, tandproblemen enzovoort optreden, en dan bedoel ik de inenting van een pup, die moet niet uitgesteld worden.
Zijn er dan echt dierenartsen die een hond die ooit bij Ranzijn werd geënt niet in het patiënten bestand op willen nemen?
Daar kraaide vroeger geen haan naar...
Maar goed, toen zag je nog een volle wachtkamer bij de dierenarts...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 07:43

Ook bij een pup zijn er redenen om uit te stellen. Ik zou zelfs liever pups laten titeren, dan weet je tenminste of je beschermd zijn. Met gewoon standaard entingschema aanhouden kan je juist pup onbeschermd rond laten lopen.

Maar juist zo'n kleintje wil je en niet alles tegelijk doen en inenten als ze gezond zijn en niet al iets onder de leden hebben. Dan is er echt geen probleem met paar weken later vaccineren. Zodra een dierenarts aandringt op en ontwormen, ontvlooien en alle entingen tegelijk ben ik weg. Net als aandringen op kennelhoest. L4 geef ik ook niet meer na hond 2 keer bijna kwijt geweest te zijn, maar laat dat dus wel in dossier zetten.

Check, ja graag juist en altijd. Ook bij paarden zou er meer aandacht moeten zijn voor niet vaccineren als ze op dat moment al niet fit zijn en gewoon even een basis check doen. Zoals al gezegd, een hoop dingen merk je als eigenaar helemaal niet. Hier kwamen ze toevallig achter hartruis en na bezoek aan kliniek bleek het een ernstige hartafwijking te zijn. Paard was tikkende tijdbom en hebben nog wat dingen geprobeerd, maar hij is vrij snel ingeslapen. Op deze manier is hem veel ongemak bespaard gebleven en eventueel een ongeluk ook, want hij werd volop gereden.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:00

Dat entingen dingen voorkomen kan maar dat entingen dingen veroorzaken wordt door veel dierenartsen keihard verzwegen en krijg je het antwoord dat kan niet.

Mijn oude hondjes enten ik niet meer zonder titerbepaling 1 kreeg onwijze jeuk en de ander (neurologische)aanvallen.
Mijn jonge hondje zat ik dezelfde avond gelijk 2x op de spoed die zwol helemaal op.
Sinds dien laat ik titeren en ze is al 5 jaar en alleen die pup enting gehad dus ik vind het de grootste onzin dat er vaak geroepen wordt enten is belangrijk……ja voor de portemonnee van de dierenarts want wie zegt me dat die gegeven enting wel aan is geslagen?

Nou schrok ik laatst ook wel van de prijs van de titerbepaling ruim 20€ duurder als 3 jaar ervoor maar goed voor 1x per 3 jaar is dat te overzien.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:33

Maar, waarom dat wantrouwen richting de dierenarts? Ik weet dat de dierenartsen die ik ken (ken er een paar goed) echte dierenliefhebbers zijn die zeker geen geld willen verdienen ten koste van het dier.

En ja, die raden allemaal titeren en/of enten aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 08:38

mysa schreef:
Maar, waarom dat wantrouwen richting de dierenarts? Ik weet dat de dierenartsen die ik ken (ken er een paar goed) echte dierenliefhebbers zijn die zeker geen geld willen verdienen ten koste van het dier.

En ja, die raden allemaal titeren en/of enten aan.

Omdat, zoals bij alles, je slechte en goede hebt. Dus ook dierenartsen die niet goed zijn, bewust of onbewust. En helaas heb ik dus wel dierenartsen meegemaakt die geen dierenliefhebbers waren of waren hun ego belangrijker was als het dier echt helpen.

De goede dierenartsen zijn er voor het dier (en dus niet altijd de eigenaar haha), maar je weet van te voren niet altijd welke je treft. Als je dan ook nog een ras hebt wat niet elke da wil behandelen moet je al gaan rond hoppen tot je er 1 vindt die en jouw dier wil behandelen en ook nog een fijne/goede da is.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:18

Normaal ent ik een volwassen hond ook niet meer, ze komen hier niet van het eigen terrein en tot nu toe zijn alle honden en dat zijn er heel veel, hier stokoud geworden zonder jaarlijkse enting. De huidige hond is 1.5 jaar en komt wel van het erf, daarom wordt deze wel geënt. Gelukkig doet de dierenarts hier er totaal niet moeilijk over als we elders enten en hoeven wij niets extra's te betalen als we daar heen gaan voor andere dingen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 09:46

Paardenfann4 schreef:
Normaal ent ik een volwassen hond ook niet meer, ze komen hier niet van het eigen terrein en tot nu toe zijn alle honden en dat zijn er heel veel, hier stokoud geworden zonder jaarlijkse enting. De huidige hond is 1.5 jaar en komt wel van het erf, daarom wordt deze wel geënt. Gelukkig doet de dierenarts hier er totaal niet moeilijk over als we elders enten en hoeven wij niets extra's te betalen als we daar heen gaan voor andere dingen.

Dat is toch ook normaal? Je bent toch niet verplicht om elke dienst op 1 adres af te nemen? Ik weet niet anders dan dat het zo gaat.

De meeste dierenartsen zijn dierenliefhebbers, anders was je geen dierenarts geworden. Maar met die overnames draait het soms wel te veel om geld helaas.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 10:57

Ik ga naar dokter wraf. Is hetzelfde als dokter woof, alleen dokter wraf doet voor niks wel even een gezondheidscheck vooraf. Bij dokter wraf kan je ook meer doen dan alleen vaccineren en chippen, maar ook bijvoorbeeld nagels knippen en anaal klieren uit laten knijpen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 11:29

germie schreef:
Paardenfann4 schreef:

Dat is toch ook normaal? Je bent toch niet verplicht om elke dienst op 1 adres af te nemen? Ik weet niet anders dan dat het zo gaat.

De meeste dierenartsen zijn dierenliefhebbers, anders was je geen dierenarts geworden. Maar met die overnames draait het soms wel te veel om geld helaas.

Inderdaad hier ben je niet verplicht om de diensten bij 1 dierenarts af te nemen, heb ik ook nog niet eerder gehoord we zitten al bijna 30 jaar bij deze praktijk en gelukkig is dat nog een maatschap en geen investeringsmaatschappij.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:24

Zo zag ik laatst een hele zielige crowdfunding voorbij komen. Een kat had ineens een bult op z'n kaak, wat bleek: heel het gebit ontstoken en vergaan. Vól met tandsteen.
Nooit naar de dierenarts, geen vaccinaties of jaarlijkse check. De eigenaar had wel gezien dat het vies was maar dacht dat het geen kwaad kon. Nu een dure, intensieve operatie om het complete gebit eruit te halen en een kat die vergaat van de pijn. Dit had héél makkelijk voorkomen kunnen worden door een simpele check.
Jaarlijkse vaccinatie of titeren of geen van beide, is je eigen keuze (maar dan ook niet janken als je dier een van die ziektes krijgt) maar doe in iedergeval een keer per jaar een check.
Wij kunnen wel zeggen dat ze gezond zijn maar een dierenarts kan toch verder kijken.

-
Geen enkele dierenarts gaat zeuren omdat jij je dier ergens anders hebt gevaccineerd. Alleen kan het dan wel zijn dat het bijvoorbeeld al 3 jaar is geleden dat jij bij die dierenarts bent geweest. Dan zien ze je niet meer als 'active' klant.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:32

Ik ben juist blij met vaste dierenarts, die kent je dier en weet veel meer over het dier dan iemand die af en toe voor een enting het dier ziet. Voor mijn paarden had ik altijd dezelfde arts die sowieso een check deed 1 x per jaar. En voor mijn hond en kat hetzelfde.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:35

die vergelijking klopt niet Nyaleti, want die eigenaar ging sowieso niet naar de dierenarts

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:59

Een da die alleen even snel een prik er in prikt want zoals hierboven vinden sommigen 'de check niet nodig' had dat ook niet opgemerkt. Want daar kijken ze niet naar. Ze benadrukt de noodzaak van jaarlijkse checks of je dier nu ziek is of niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 13:05

Benzz schreef:
Ik ben juist blij met vaste dierenarts, die kent je dier en weet veel meer over het dier dan iemand die af en toe voor een enting het dier ziet. Voor mijn paarden had ik altijd dezelfde arts die sowieso een check deed 1 x per jaar. En voor mijn hond en kat hetzelfde.

Voor mijn paard heb ik een vaste da waar ik altijd naartoe ga, maar ivm de afstand komt er een ander voor de tanden en de enting. Maar die zien ons echt niet met andere dingen, omdat ik het absoluut niet eens ben met hun gang van zaken/behandelingen.
Maar goed, die zien paard dus wel 2 keer per jaar. Alleen die keer vaccineren is met 3 kwart van de stal tegelijk, dus in hoeverre ze echt checken vraag ik me wel eens af. (Wordt dan dus ook dus stal geregeld, want ze komen ergens op de dag langs en moeten dan tussen de 20 en 50 paarden doen met soms nog gebitten erbij. Ik laat geen tanden doen op dezelfde dag als enting, want wil geen sedatie en vaccinaties tegelijk.)

Bij huisdieren vind ik het simpeler. Bij paarden heb je toch grotere afstanden en bepaalde dierenartsen die dingen niet doen waardoor je sneller 2 dierenartsen hebt.