Loop hier echt achter met reageren, maar lees nog braaf mee!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
SUSANNEx schreef:Hoi! Ik kom mij hier even melden met een vraag. Wij hebben zeer recent een 7 maanden oude Border Collie overgenomen. Hij is goed zindelijk, maar kan de nacht nog niet doorslapen.
Wij laten hem om 23 uur voor de laatste ronde uit, waarbij hij plast en poept. Echter maakt hij ons elke nacht rond 2 uur en rond 6 uur 's ochtends weer wakker, waarbij hij ook echt nodig moet plassen en soms ook moet poepen.
Hebben jullie tips om hem hier in te trainen? We voeren hem laatste ronde om 18 uur en halen om 20 uur zijn waterbak weg.
We geven hem veel beweging en aan het 'niet moe zijn' ligt het ook niet. Na zijn korte nachtelijke uitje valt hij meteen weer in slaap. Gaat echt om het feit dat hij het blijkbaar niet 7 uur achter elkaar kan ophouden.
SUSANNEx schreef:Hoi! Ik kom mij hier even melden met een vraag. Wij hebben zeer recent een 7 maanden oude Border Collie overgenomen. Hij is goed zindelijk, maar kan de nacht nog niet doorslapen.
Wij laten hem om 23 uur voor de laatste ronde uit, waarbij hij plast en poept. Echter maakt hij ons elke nacht rond 2 uur en rond 6 uur 's ochtends weer wakker, waarbij hij ook echt nodig moet plassen en soms ook moet poepen.
Hebben jullie tips om hem hier in te trainen? We voeren hem laatste ronde om 18 uur en halen om 20 uur zijn waterbak weg.
We geven hem veel beweging en aan het 'niet moe zijn' ligt het ook niet. Na zijn korte nachtelijke uitje valt hij meteen weer in slaap. Gaat echt om het feit dat hij het blijkbaar niet 7 uur achter elkaar kan ophouden.
Jennyj01 schreef:Ik zou dit even met de dierenarts bespreken. Een hond van die leeftijd moet het kunnen ophouden. Zeker als hij het overdag wel kan. Mijn pup is nu 8 maand en die kan het al een tijdje behoorlijk goed ophouden.
Jennyj01 schreef:Zeker als hij het overdag wel kan.
kiwiwitje schreef:Ik denk dat de dierenarts geopperd word ivm mogelijkheid tot evt blaasontsteking.
Wat niet gek is bij een jonge hond, herplaatser, onzeker hondje.![]()
En in zekere zin issie dus perfect zindelijk. Geeft netjes aan wanneer ie er uit moet.
Rond die leeftijd, met savonds geen water meer en zowel poepen als plassen voor t slapen zou je toch verwachten dat ie t langer volhoud dan 3 uur.
Wat krijgt ie voor voer? Want ik vind 2x poepen in zo’n kort tijd bestek eigenlijk wel veel. Kan zomaar dat daar winst te behalen is
kiwiwitje schreef:Toch zie je die symptomen lang niet altijd bij een hond. Dus wel iets om in gedachten te houden.
Ik zou vooral kijken naar een iets beter kwalitatief voer. En dan ook naar een voeding waar ie minder op poept. 4-5x per dag is ook voor brokvoeding heel veel.
Is overstappen op (deels) kvv geen optie?
Zowel op brok als kvv kun je altijd kiezen voor een optie zonder gevogelte/kip.
Let hierbij op; voeding met kippenvet/gevogelte vet gaan vrijwel altijd goed aangezien een allergie op eiwit zit en niet op vet.
Hoe is de ontlasting van structuur? Hoe zacht is het?
kiwiwitje schreef:Je zou kunnen kijken naar bijv brit care grain free, wolf of wilderness.
Ik hoor veel goeds over fermina.
Misschien acana. De classic red of wild coast of een van de singles varianten.
Kvv, zeker als je t naast brok voert, is goed te doen.
Darf heeft mixrollen met meerdere diersoorten samen. Kivo ook. Je kan ook gerust afwisselen tussen de merken/smaken.
Pippa13 schreef:Jennyj01 schreef:Ik zou dit even met de dierenarts bespreken. Een hond van die leeftijd moet het kunnen ophouden. Zeker als hij het overdag wel kan. Mijn pup is nu 8 maand en die kan het al een tijdje behoorlijk goed ophouden.
Om hier meteen voor naar een dierenarts te gaan is echt niet nodig. Dat jouw hond van 8 maanden het volhoudt, betekent niet dat alle honden het op deze leeftijd vol kunnen houden. Zoals hierboven ook al is gezegd, Sommige honden worden pas zindelijk na 1.5 jaar, andere hebben met 3 jaar soms nog een plasje in de tuin nodig. Het is dus per hond verschillend. Zolang de ontlasting goed is en de hond energiek is en goed eet en drinkt, zie ik geen reden om hiervoor naar een dierenarts te gaan.
IMANDRA schreef:Hoewel ik het met je eens ben, is het op zich nooit verkeerd om iets medisch uit te sluiten toch?
Pippa13 schreef:IMANDRA schreef:Hoewel ik het met je eens ben, is het op zich nooit verkeerd om iets medisch uit te sluiten toch?
Zeker!
Maar ik kon in het verhaal geen reden vinden waarom er nu direct een dierenarts aan te pas moest komen. Verder vond ik de reden die Jenny schrijft, dus dat een hond van 8 maanden het vol MOET houden echt onzin.
Mocht de hond nou echt zindelijkheids problemen blijven houden of andere ongemakken krijgen, dan zou ik inderdaad ook naar de dierenarts gaan.