Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 21:28

Knappie <3
Loop hier echt achter met reageren, maar lees nog braaf mee!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:00

Ach die toet van Nori <3

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:12

Oh wat ontzettend fijn zeg!!! Hopelijk zet dit voort en is hij er snel helemaal vanaf!

Fitz en ik zijn vanavond geslaagd voor het puppyklas examen *\o/*
Na ons ultieme dieptepunt ergens van de herfst ging het steeds een beetje beter en afgelopen paar keer had ik mn hond terug qua gedrag. En vandaag deed hij alles perfect <3 in mijn ogen dan, de officiële beoordeling krijgen we nog haha. Maar geslaagd zijn we!

Nu even rust en zelf verder, in het voorjaar gaan we kijken voor leuke losse cursussen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 23:31

Gefeliciteerd!!

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:12

Hoi! Ik kom mij hier even melden met een vraag. Wij hebben zeer recent een 7 maanden oude Border Collie overgenomen. Hij is goed zindelijk, maar kan de nacht nog niet doorslapen.

Wij laten hem om 23 uur voor de laatste ronde uit, waarbij hij plast en poept. Echter maakt hij ons elke nacht rond 2 uur en rond 6 uur 's ochtends weer wakker, waarbij hij ook echt nodig moet plassen en soms ook moet poepen.

Hebben jullie tips om hem hier in te trainen? We voeren hem laatste ronde om 18 uur en halen om 20 uur zijn waterbak weg.

We geven hem veel beweging en aan het 'niet moe zijn' ligt het ook niet. Na zijn korte nachtelijke uitje valt hij meteen weer in slaap. Gaat echt om het feit dat hij het blijkbaar niet 7 uur achter elkaar kan ophouden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:49

SUSANNEx schreef:
Hoi! Ik kom mij hier even melden met een vraag. Wij hebben zeer recent een 7 maanden oude Border Collie overgenomen. Hij is goed zindelijk, maar kan de nacht nog niet doorslapen.

Wij laten hem om 23 uur voor de laatste ronde uit, waarbij hij plast en poept. Echter maakt hij ons elke nacht rond 2 uur en rond 6 uur 's ochtends weer wakker, waarbij hij ook echt nodig moet plassen en soms ook moet poepen.

Hebben jullie tips om hem hier in te trainen? We voeren hem laatste ronde om 18 uur en halen om 20 uur zijn waterbak weg.

We geven hem veel beweging en aan het 'niet moe zijn' ligt het ook niet. Na zijn korte nachtelijke uitje valt hij meteen weer in slaap. Gaat echt om het feit dat hij het blijkbaar niet 7 uur achter elkaar kan ophouden.

Je geeft zelf al het antwoord, hij moet echt nodig dus gewoon opstaan en de hond uitlaten. De hond doet dit niet om jullie te stangen of om aandacht maar omdat hij echt moet. Denk dat je blij mag zijn dat hij het niet in huis/bench doet.

Als dit jullie te lastig is kun je ervoor kiezen terug te trainen op puppypads. Als jullie dat niet willen dan is het even doorbijten.

Onze jongste BC is 2 jaar en moet 's nachts ook plassen, en flinke plassen. Ik moet zelf ook 's nachts altijd plassen dus ik snap het gevoel wel. _O-

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:51

Ik zou dit even met de dierenarts bespreken. Een hond van die leeftijd moet het kunnen ophouden. Zeker als hij het overdag wel kan. Mijn pup is nu 8 maand en die kan het al een tijdje behoorlijk goed ophouden.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:52

Hier ook een kelpie van 1.5 jaar, die ons af en toe wakker blaft omdat hij wat moet doen.

Soms wil ie ook alleen even een knuffeltje, om vervolgens snel weer op de bank te springen en te gaan slapen :')

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:59

SUSANNEx schreef:

Misschien niet het antwoord wat je zoekt, maar heb geduld. Sommige honden doen er nou eenmaal langer over om zindelijk te worden. 7 maanden is nog jong en zeker als hij een herplaatser is, kan zijn ritme flink in de war zijn. Ik heb Vidar rond die leeftijd ook elke ochtend om 4 of 5 uur nog uit moeten laten, omdat hij het niet op kon houden. Vidar ging pas echt 'uitslapen' toen hij ruim 1 jaar oud was. En uitslapen is voor hem uiterlijk 8.00/8.30. Het is een werkhond, hij wil dan gewoon zijn energie kwijt. En met jouw BC is dat ook niet zo gek om te denken. Sommige honden zijn nou eenmaal altijd vroeg wakker, daar kun je weinig aan doen.

Dus heb geduld, goed kijken wat jouw hond nodig heeft. Misschien kun je binnenkort de 2 uur snachts al een keer overslaan? Op een gegeven moment kun je ook wel het verschil horen en zien met piepen om aandacht of piepen voor hoge nood. Succes!

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:03

Jennyj01 schreef:
Ik zou dit even met de dierenarts bespreken. Een hond van die leeftijd moet het kunnen ophouden. Zeker als hij het overdag wel kan. Mijn pup is nu 8 maand en die kan het al een tijdje behoorlijk goed ophouden.

Om hier meteen voor naar een dierenarts te gaan is echt niet nodig. Dat jouw hond van 8 maanden het volhoudt, betekent niet dat alle honden het op deze leeftijd vol kunnen houden. Zoals hierboven ook al is gezegd, Sommige honden worden pas zindelijk na 1.5 jaar, andere hebben met 3 jaar soms nog een plasje in de tuin nodig. Het is dus per hond verschillend. Zolang de ontlasting goed is en de hond energiek is en goed eet en drinkt, zie ik geen reden om hiervoor naar een dierenarts te gaan.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:05

Bedankt voor de reacties! Uitslapen hoeft van mij ook zeker niet, zou alleen lekker zijn als die ronde van 2 uur niet meer dagelijks is. :D Maar hij is er inderdaad nog maar kort en ook een vrij onzeker beestje. We kijken het gewoon even aan. :) En als het gewoon is wat het is, dan is dat prima natuurlijk. Wennen we ook wel weer aan.

Jennyj01 schreef:
Zeker als hij het overdag wel kan.

Ik weet niet of hij het overdag wel zou kunnen, want overdag komt het eigenlijk niet voor dat hij 7 uur zonder wandeling hoeft te doen. Ook dan is hij er eigenlijk elke 3/4 uur wel even uit (zelfde ritme als zijn nachtelijke uitjes dus).

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 10:07

Jennyj01 schreef:

Hiervoor hoef je niet naar de dierenarts :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 10:40

Ik denk dat de dierenarts geopperd word ivm mogelijkheid tot evt blaasontsteking.
Wat niet gek is bij een jonge hond, herplaatser, onzeker hondje. :)

En in zekere zin issie dus perfect zindelijk. Geeft netjes aan wanneer ie er uit moet.
Rond die leeftijd, met savonds geen water meer en zowel poepen als plassen voor t slapen zou je toch verwachten dat ie t langer volhoud dan 3 uur.

Wat krijgt ie voor voer? Want ik vind 2x poepen in zo’n kort tijd bestek eigenlijk wel veel. Kan zomaar dat daar winst te behalen is

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:31

kiwiwitje schreef:
Ik denk dat de dierenarts geopperd word ivm mogelijkheid tot evt blaasontsteking.
Wat niet gek is bij een jonge hond, herplaatser, onzeker hondje. :)

En in zekere zin issie dus perfect zindelijk. Geeft netjes aan wanneer ie er uit moet.
Rond die leeftijd, met savonds geen water meer en zowel poepen als plassen voor t slapen zou je toch verwachten dat ie t langer volhoud dan 3 uur.

Wat krijgt ie voor voer? Want ik vind 2x poepen in zo’n kort tijd bestek eigenlijk wel veel. Kan zomaar dat daar winst te behalen is

Even opgezocht, maar verder heef hij geen symptomen van blaasontsteking. Heeft geen moeite met plassen, geen kleine beetjes, plast niet in huis en het heeft ook geen rare kleur of geur. Maar zeker iets om in mijn achterhoofd te houden.

Hij kreeg op zijn oude stekkie Kivo KVV (voornamelijk de volledige kip of deels kip) en we hebben hem na een rustige overgang nu helemaal op Dr Clauders Medium Junior staan (kip). Al verdenk ik hem nu van een kip allergie (jeuk), dus ik wil eigenlijk over gaan op hypoallergeen voer.

Hij poept nu ca. 4/5x per dag, dus inderdaad wat veel. Ik dacht dat zijn darmen misschien nog even langer de tijd nodig hadden om te wennen aan brok ipv. vers vlees.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 11:43

Toch zie je die symptomen lang niet altijd bij een hond. Dus wel iets om in gedachten te houden.

Ik zou vooral kijken naar een iets beter kwalitatief voer. En dan ook naar een voeding waar ie minder op poept. 4-5x per dag is ook voor brokvoeding heel veel.
Is overstappen op (deels) kvv geen optie?
Zowel op brok als kvv kun je altijd kiezen voor een optie zonder gevogelte/kip.
Let hierbij op; voeding met kippenvet/gevogelte vet gaan vrijwel altijd goed aangezien een allergie op eiwit zit en niet op vet.

Hoe is de ontlasting van structuur? Hoe zacht is het?

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:50

kiwiwitje schreef:
Toch zie je die symptomen lang niet altijd bij een hond. Dus wel iets om in gedachten te houden.

Ik zou vooral kijken naar een iets beter kwalitatief voer. En dan ook naar een voeding waar ie minder op poept. 4-5x per dag is ook voor brokvoeding heel veel.
Is overstappen op (deels) kvv geen optie?
Zowel op brok als kvv kun je altijd kiezen voor een optie zonder gevogelte/kip.
Let hierbij op; voeding met kippenvet/gevogelte vet gaan vrijwel altijd goed aangezien een allergie op eiwit zit en niet op vet.

Hoe is de ontlasting van structuur? Hoe zacht is het?

Overstappen op deels kvv is wel een optie. Dat zou dan ochtend kvv en avond brok zijn bijvoorbeeld? Moet zeggen dat ik weinig ervaring heb met kvv, dus ga me daar eens in verdiepen.

Heb je advies voor een kwalitatief betere brok? Dr Clauders wordt in mijn omgeving veel gevoerd en zijn allen erg gezonde, fitte honden met goede vacht en ontlasting. Dus vandaar eigenlijk deze keuze gemaakt.

Ontlasting vind ik nog iets te zacht, maar wordt met de dag voor mijn gevoel wel beter.

Super bedankt voor alle tips trouwens, echt heel erg fijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 12:02

Je zou kunnen kijken naar bijv brit care grain free, wolf of wilderness.
Ik hoor veel goeds over fermina.
Misschien acana. De classic red of wild coast of een van de singles varianten.

Kvv, zeker als je t naast brok voert, is goed te doen.
Darf heeft mixrollen met meerdere diersoorten samen. Kivo ook. Je kan ook gerust afwisselen tussen de merken/smaken.

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:11

kiwiwitje schreef:
Je zou kunnen kijken naar bijv brit care grain free, wolf of wilderness.
Ik hoor veel goeds over fermina.
Misschien acana. De classic red of wild coast of een van de singles varianten.

Kvv, zeker als je t naast brok voert, is goed te doen.
Darf heeft mixrollen met meerdere diersoorten samen. Kivo ook. Je kan ook gerust afwisselen tussen de merken/smaken.

Super bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:36

Ik kom ook meekletsen, wij gaan 10/11 februari onze pup en tweede Toller ophalen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:00

Pippa13 schreef:
Jennyj01 schreef:

Om hier meteen voor naar een dierenarts te gaan is echt niet nodig. Dat jouw hond van 8 maanden het volhoudt, betekent niet dat alle honden het op deze leeftijd vol kunnen houden. Zoals hierboven ook al is gezegd, Sommige honden worden pas zindelijk na 1.5 jaar, andere hebben met 3 jaar soms nog een plasje in de tuin nodig. Het is dus per hond verschillend. Zolang de ontlasting goed is en de hond energiek is en goed eet en drinkt, zie ik geen reden om hiervoor naar een dierenarts te gaan.

Hoewel ik het met je eens ben, is het op zich nooit verkeerd om iets medisch uit te sluiten toch?

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:46

IMANDRA schreef:
Hoewel ik het met je eens ben, is het op zich nooit verkeerd om iets medisch uit te sluiten toch?

Zeker!
Maar ik kon in het verhaal geen reden vinden waarom er nu direct een dierenarts aan te pas moest komen. Verder vond ik de reden die Jenny schrijft, dus dat een hond van 8 maanden het vol MOET houden echt onzin.
Mocht de hond nou echt zindelijkheids problemen blijven houden of andere ongemakken krijgen, dan zou ik inderdaad ook naar de dierenarts gaan. :j

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:54

Zindelijkheid is niet voor elke hond even simpel. Ik denk dat een groot deel ligt in het feit dat hij nog maar zo kort bij jullie is. Ik zou er geen punt van maken en als hij het aangeeft hem laten plassen zonder verdere communicatie of aandacht. Bench open, naar buiten, plassen, naar binnen, bench dicht. Mocht hij zich altijd rond dezelfde tijd aandienen dan zou ik zelf een wekker zetten en eerder gaan zodat het geen gewenningsdingetje wordt.

Ik sta perplex van de mijne want die houdt zo 11uur haar plas op.

Zonnebloem, super leuk een Toller! Stond ook op mijn lijstje maar kon geen leuke dekking vinden destijds. Een vriendin van mij in letland heeft een toller en man ik vind die ook veel gaver dan wat ze in NL fokken :j Prachtige grote ogen had die!

Vandaag met Ves naar showtraining geweest. Ik dacht dat wordt helemaal niks maar ze deed het hartstikke leuk voor de eerste keer! Ook echt leuke tips gekregen en gemerkt dat ze meteen druk wordt als ik grote handgebaren ga maken dus we gaan de komende tijd echt oefenen op rust erin houden en duidelijkheid. Vooral tijdens het draven. Relatief veel lijnbijten nu nog :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:30

Hier een volwassen hond die, mits je hem elke 5 uur uitlaat keurig zindelijk is en normaliter in de nacht 8 uur zou moeten volhouden.
Maar de nachten redt hij regelmatig net niet en ik slaap zo vast dat ik zijn waarschuwing niet opmerk met als gevolg dat er een cadeautje ligt.
Door mijn wekker op 6,5 uur na de laatste uitlaatronde te zetten gaat het wel goed (dan kruip ik erna nog een paar uur in bed), op momenten van buikpijn oid na maar daar kan hij ook niets aan doen. :(:)
En wanneer ik langer dan ±1,5u weg ben bouwt hij zoveel spanning op dat het op zijn buik slaat en hij het niet ophoudt, ongeacht of ik hem er vlak voor uitlaat etc.
Gelukkig voor hem is dat zelden en kan hij met heel veel dingen mee maar handig is anders. :+

Hij is overigens voor de zekerheid nagekeken op evt medische oorzaken maar is kerngezond.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:25

Pippa13 schreef:
IMANDRA schreef:

Zeker!
Maar ik kon in het verhaal geen reden vinden waarom er nu direct een dierenarts aan te pas moest komen. Verder vond ik de reden die Jenny schrijft, dus dat een hond van 8 maanden het vol MOET houden echt onzin.
Mocht de hond nou echt zindelijkheids problemen blijven houden of andere ongemakken krijgen, dan zou ik inderdaad ook naar de dierenarts gaan. :j

Oké iets genuanceerder dan. Normaal gesproken moet een hond van 8 maanden dat gewoon kunnen. Niet alleen die ik nu heb maar ook zijn voorgangers konden dit. En tuurlijk maken ze mij ook wel eens wakker omdat ze er uit moeten. Maar daar is dan een reden voor. Niet lekker, of bijvoorbeeld vergeten te plassen omdat de hond van de buurvrouw ook buiten was. Ik zou me echt heel vervelend voelen als blijkt dat er wel iets medisch is en je daar tot een jaar mee doorgelopen hebt. Daarbij leren honden op deze leeftijd gewoontes aan en een dag ritme aan die voor hun normaal worden.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 01:57

Zonnebloem92 leuk, van wie? Manon toevallig?

Over zindelijkheid kan ik niet meepraten, lang ophouden wel :') Normaal wekt meneer mij vlak voor of na m'n wekker en vindt echt dat ik eruit moet, maar sinds het zo koud is en hij dan bij me kruipt, kan het hem niet meer schelen hoe lang ik blijf snoozen of uit-/verslaap ;( >;)

Vanmiddag naar de DA.. hij moet sws voor de KC en L4, maar ik wil ook z'n prostaat nog een keer gecontroleerd hebben. Ik zie z'n eikel toch nog stééds zo nu en dan gezwollen zijn en soms gaat het plassen niet heel soepeltjes, dus maar weer onder de echo (en als de prostaat rustig blijkt weet ik het ook niet meer, de fysio heeft hem er ook al voor bekeken en gecleared..). Dan misschien nog een knobbel in z'n borst aan laten prikken (al denk ik dat het vet is, het slonk toen hij ongepland afviel, dat doet kanker niet volgens mij?) en bloedonderzoek. Als we er dan toch zijn... #) :')