Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:39

Die kleintjes zien er uit alsof ze enorme tegenwind hebben.

Maar wat enorm schattig <3

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 07:39

Wat leuk om jullie hamsters te volgen! Waar ik woon zijn de opties om een hamster aan te schaffen best beperkt. Je kunt naar een dierenwinkel gaan, maar die hamsters worden gefokt in 'mills' en dat kunje beter niet aanmoedigen. Er zijn een paar ethische fokkers van Syren in de US, maar niet bij mij in de buurt. Dus ik hou iedere dag Craigslist en Facebook in de gaten in de hoop een hamster te kunnen adopteren!

Ik ben echt super ongeduldig, maar het is beter om te adopteren dan om te kopen. Woensdag komt mijn bestelling binnen en kan ik gaan inrichten, en ik hoop dat ik snel iets tegenkom online!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:09

Wat ontzettend leuk dat je gaat scapen in de US! Ook dat is een plek waar echt op betere welzijn gefocussed kan worden. Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat maken :)
En precies zoals je zegt; dan maar even wachten. Waar ben je naar op zoek?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 20:42

Pff ja, wat je hier vaak voorbij ziet komen! Ik woon in een vrij ruraal gebied, en ik heb het idee dat er veel ontbreekt in kennis van kleine dieren. Zeker omdat het hier zo gebruikelijk is om naar een dierenwinkel te gaan. Ik heb via FB gesproken met een paar (van de weinige) fokkers die je hier hebt, en zij geven ook aan dat er gewoon weinig vraag is naar ethisch gefokte hamsters. Je moet echt je eigen netwerk creeeren en daar gaat veel tijd en geld in zitten.

Ik ben geen voorstander van PETA, maar er zijn online een paar filmpjes te vinden van hamster mills. Echt verschikkelijk, en ondanks dat je niet zeker weet of de mill die bij mij in de buurt zit precies zo werkt, het helpt wel om het ongeduld te onderdrukken. Je kunt er gif op innemen dat de ouderdieren geen goed leven hebben. Daarnaast zijn alle dwergen hier kruizingen. Je hebt Robos, en wat ze hier darf hamsters noemen zijn meestal kruisingen tussen Russen en Campbellies. Dus je weet gewoo niks over het gedrag en de gezondheid. Dwergen staan er hier om bekend dat ze bijten, en volgens mij komt dat doordat het kruisingen zijn. Mijn Rusjes in Nederland kwamen van goede fokkers en beten nooit.

Ik ben zelf op zoek naar een dwerg, ik heb niet zo veel met Syren. Dus dat zal ongetwijfeld een kruising zijn, of misschien zelfs een Robo, maar als dat dan geen tamme hamster kan worden dan is dat maar zo.

Er is trouwens ook echt wel een groep hamsterliefhebbers hier die aan scapen doen, of in ieder geval een grote kooi of terrarium hebben. Maar het gros van de mensen gaat naar Petco en krijgt een Crittertrail aangesmeert. Ik zou zelf graag met Rusjes willen fokken, want volgens mij zijn er geen ethische fokkers die met Rusjes werken. Maar de dichtbijzijndste optie is dan Toronto, en dat is 34 uur rijden. Ik weet dat er voorheen twee fokkers zijn geweest die ouderdieren uit Rusland en Engeland hebben geimporteerd, maar ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 14:52

juniper schreef:
Wat leuk om jullie hamsters te volgen! Waar ik woon zijn de opties om een hamster aan te schaffen best beperkt. Je kunt naar een dierenwinkel gaan, maar die hamsters worden gefokt in 'mills' en dat kunje beter niet aanmoedigen. Er zijn een paar ethische fokkers van Syren in de US, maar niet bij mij in de buurt. Dus ik hou iedere dag Craigslist en Facebook in de gaten in de hoop een hamster te kunnen adopteren!

Ik ben echt super ongeduldig, maar het is beter om te adopteren dan om te kopen. Woensdag komt mijn bestelling binnen en kan ik gaan inrichten, en ik hoop dat ik snel iets tegenkom online!

Ik ben erg goed bevriend met de Amerikaanse fokkers en heb ook contact met ze. Zij hebben ook hamsters van mij en anderen.
Er zijn ook pure Russen en Bellies naartoe verhuisd omdat ze inderdaad alleen maar hybrides hebben.

Heb je FB? Ik raad je de groep HAMSTERS aan. Hier modereer ik ook.

Echt russenfokkers hebben ze er niet inderdaad.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 16:59

Ik heb een vraagje .

Mijn vrouwtje (goudhamster) was vanochtend willig, heb mijn mannetje erbij gezet.... Maar die kon niet de juiste plek vinden om te dekken, vrouwtje was er wel klaar mee en heb hem dus eruit gehaald.

Nu wilde ik een paar uurtjes later proberen met mijn andere man, maar ze ging niet klaar staan en ze ging juist achter hem aanlopen.

Kan het zijn dat ze niet meer willig is vandaag? Of vond ze het tweede mannetje gewoon niet leuk?

Ik laat haar nu verder ook met rust en probeer het over een paar dagen als ze weer willig is opnieuw.

Mijn hamsters komen trouwens van goede fokkers en ouder dieren zijn bekend

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:10

Mag ik jou persoonlijk PB’en of zou je het openbaar willen bespreken?
Van nieuwe fokkers weten we onderling wel hoe of wat namelijk. Het groepje goeie fokkers is op twee handen te tellen.

Overigens zou de fokker van jouw hamsters jouw mentor moeten zijn. Dus ik had de vraag daar gesteld. Dat willen ze ook graag weten, hoe of wat jij de eerste dekking doet!

Ze zijn inderdaad niet lang willig. Ik raad je aan dit in de avond te proberen. Al raad ik je zonder verdere informatie überhaupt niks aan.

Hoeveel hamsters heb je nu? Een dame en twee mannen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 18:01

Fijn dat jij het oppakt Chantal! :)
Fokken is geen gokken dus het is van groots belang dat dit netjes gaat en daarom hoop ik dat het onderwerp naar een PB verplaatst kan worden, haha. (bedoel dat niet l*llig maar wil mensen zonder begeleiding en onervaren niet op gekke gedachten brengen..)

Vandaag heb ik alle moed bij elkaar verzameld en mijn 120x50x50 bak aangepakt.

Afbeelding
Zo was hij vorig jaar :) Denk ergens september of oktober.

Afbeelding
En zo was hij de afgelopen maanden. Dus toen er ukken werden opgehaald schaamde ik mij best wel een beetje :') Maarja .. hamster was blij en dat is het belangrijkste.

Máár .. het moest nu écht wel. Dus ik ben begonnen, heb meerdere pauzes tussendoor genomen & dit is het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die er best mag wezen! *\o/*

Oh & voor iedereen die het leuk lijkt .. je moet wel even lid worden van de Scape groep anders weet je niet wie er gaat winnen ..

Afbeelding

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:10

Fijn dat mensen zich schijnbaar overal moeten verantwoorden.... Ik dacht dat ik hier een simpele vraag kon stellen maar ik heb geen zin om mij hier in het topic als via pb te moeten verantwoorden. Jammer dat het niet eens mogelijk is om een simpele vraag te stellen.

Ja, mijn dieren komen van een fatsoenlijke fokker af..

Ja, mijn dieren zijn niet te jong of te oud

Ja, mijn dieren hebben 5500+ cm2 bodemoppervlakte

Ja, ze hebben minimaal 25 cm diepte bodembedekker

Ja, ze hebben een rad van 30 cm en ja ze hebben een zandbak

Ja, ze krijgen voer dat geadviseerd is door de fokker

Ja, ik ben bewust van de risico's en ja ik weet dat ze gescheiden moeten worden op geslacht met 3 weken en ja ik weet dat ze na 4 weken ieder hun eigen hok nodig hebben.

De fokker heeft het op dit moment zo druk met aanvragen over de nieuwe ukke die hij gefokt heeft dat ik hem met een simpele vraag als dit niet ook nog lastig ga vallen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:14

Jammer dat je je gelijk zo aangevallen voelt. Ze bedoelen het niet verkeerd.

Mooie scape weer Denies!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 18:18

silvericathy schreef:
Fijn dat mensen zich schijnbaar overal moeten verantwoorden.... Ik dacht dat ik hier een simpele vraag kon stellen maar ik heb geen zin om mij hier in het topic als via pb te moeten verantwoorden. Jammer dat het niet eens mogelijk is om een simpele vraag te stellen.

Ja, mijn dieren komen van een fatsoenlijke fokker af..

Ja, mijn dieren zijn niet te jong of te oud

Ja, mijn dieren hebben 5500+ cm2 bodemoppervlakte

Ja, ze hebben minimaal 25 cm diepte bodembedekker

Ja, ze hebben een rad van 30 cm en ja ze hebben een zandbak

Ja, ze krijgen voer dat geadviseerd is door de fokker

Ja, ik ben bewust van de risico's en ja ik weet dat ze gescheiden moeten worden op geslacht met 3 weken en ja ik weet dat ze na 4 weken ieder hun eigen hok nodig hebben.

De fokker heeft het op dit moment zo druk met aanvragen over de nieuwe ukke die hij gefokt heeft dat ik hem met een simpele vraag als dit niet ook nog lastig ga vallen.

Dit is geen hamster-fok-topic. Dat er wat ukken worden getoond is een 2e, we hebben nu eenmaal niet iedere week een nieuwe scape. Voor fok gerelateerde vragen kan je men privé benaderen. Meer vroeg ik niet *\o/* Maar bedankt voor je antwoorden!

Dankjewel Sanne! <3

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:18

__Sannne schreef:
Jammer dat je je gelijk zo aangevallen voelt. Ze bedoelen het niet verkeerd.

Mooie scape weer Denies!

Als ik zowel hier als ook via pb al meteen helemaal uitgevraagd wordt... ja, sorry dan voel ik me aangevallen als ik gewoon een simpele vraag in het topic stel... Juist omdat ik de fokker niet ook nog hiermee wil lastig vallen omdat hij al heeft aangegeven het druk te hebben.

Fokker van de dame is trouwens Luc uit Limburg.... Als dat zo belangrijk is om te weten.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 19:55

Nou sorry, maar nu ga ik even banketstaaf doen. De fokker heeft deze dame als huisdier verkocht en wist niet dat je er mee wilde fokken. Is de moeilijkste niet, dus ook niet zo’n probleem, maar je bent dus helemaal niet verantwoord bezig; je hebt geen stamboom, niks gevraagd en ook geen begeleiding.
Je dame is volgens mijn info tien weken. Het beste dek je haar tussen de 4 en 6 maanden.
We wisten dus al wie de fokker was, heb het namelijk even nagevraagd. :)

Je valt een fokker niet lastig als je dat vraagt. Of nouja; nee, niemand vind t echt leuk als je achteraf vraagt om te gaan fokken. Normaliter gaan daar maanden aan vooraf. Maar een fokker zou het desondanks dat hij of zij het vervelend vindt dat je dit hebt besloten, alsnog wel willen weten wat je uitspookt.

De fokkersgemeenschap is gewoon erg gesloten omdat er in het verleden al eerder misbruik is gemaakt van gunsten en er zelfs dieren via via zijn gekocht om zo toch een hamster van die fokker te krijgen. We zijn dus erg voorzichtig en daarom reageren Denise en ik zo. Dit gebeurt dagelijks.

Niemand hier twijfelt aan huisvesting oid, maar ondanks dat je denkt dat je het allemaal goed doorlopen hebt, blijkt dit niet zo te zijn.

Ik vraag me wel af waar je de mannen vandaan hebt. En nee, niet om banketstaaf te doen, maar dat geeft gewoon beeld bij de situatie. :)

Van deze aanvallende reacties wordt niemand beter. Fokkers helpen nou eenmaal geen mensen zonder een backgroundstory...

Er is een algemeen hamster topic, mocht je nog vragen hebben! Of Pb ;)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:30

Helaas is het tegenwoordig zo op fora dat als je niet binnen de zelf opgestelde regels valt je er niet meer bij hoort. Jammer! Maar daarom plaats ik ook bijna niks meer, omdat het toch nooit goed is.
En als je als fokker huisdieren verkoopt, dan zijn ze uit jouw handen en mogen mensen er mee doen wat ze willen. Wat voor afspraken je ook gemaakt hebt. Dat is dan jammer, maar dan had je ze maar zelf moeten houden of laten castreren voor vertrek. De wereld gaat er niet dood aan als silvericathy besluit om een nestje te nemen en zo te zien doet ze niet aan broodfokken en zitten haar hamsters er prima bij. Dat je het liever niet ziet is prima hoor! Maar ik heb er zo'n hekel aan dat mensen zich bepaalde dingen toe-eigenen, alsof er een keurmerk bestaat voor het fokken van hamsters of hoe je je hok moet inrichten 8)7 Laten we het vooral leuk houden voor iedereen en elkaar inspireren en motiveren in plaats van verantwoording af laten leggen met een vragenvuur.

Zo, dat was mijn rant over de huisdierenwereld :+ Kunnen we dan nu weer verder met elkaar helpen, aardig doen en elkaar in hun waarde laten?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 20:34

AlwaysH schreef:
Nou sorry, maar nu ga ik even banketstaaf doen. De fokker heeft deze dame als huisdier verkocht en wist niet dat je er mee wilde fokken. Is de moeilijkste niet, dus ook niet zo’n probleem, maar je bent dus helemaal niet verantwoord bezig; je hebt geen stamboom, niks gevraagd en ook geen begeleiding.
Je dame is volgens mijn info tien weken. Het beste dek je haar tussen de 4 en 6 maanden.
We wisten dus al wie de fokker was, heb het namelijk even nagevraagd. :)

Je valt een fokker niet lastig als je dat vraagt. Of nouja; nee, niemand vind t echt leuk als je achteraf vraagt om te gaan fokken. Normaliter gaan daar maanden aan vooraf. Maar een fokker zou het desondanks dat hij of zij het vervelend vindt dat je dit hebt besloten, alsnog wel willen weten wat je uitspookt.

De fokkersgemeenschap is gewoon erg gesloten omdat er in het verleden al eerder misbruik is gemaakt van gunsten en er zelfs dieren via via zijn gekocht om zo toch een hamster van die fokker te krijgen. We zijn dus erg voorzichtig en daarom reageren Denise en ik zo. Dit gebeurt dagelijks.

Niemand hier twijfelt aan huisvesting oid, maar ondanks dat je denkt dat je het allemaal goed doorlopen hebt, blijkt dit niet zo te zijn.

Ik vraag me wel af waar je de mannen vandaan hebt. En nee, niet om banketstaaf te doen, maar dat geeft gewoon beeld bij de situatie. :)

Van deze aanvallende reacties wordt niemand beter. Fokkers helpen nou eenmaal geen mensen zonder een backgroundstory...

Er is een algemeen hamster topic, mocht je nog vragen hebben! Of Pb ;)

Fijn dat er mensen zo zielig zijn om contact met een fokker op te nemen.

Hij heeft nooit gevraagd of ik plannen had om ermee te fokken, het woord zelf is ook nooit gevallen. Er zijn geen afspraken of contracten gemaakt en er staat nergens in zijn advertenties dat het verboden zou zijn om met dieren te fokken die bij hem gekocht zijn.

Ik heb juist mijn dier bij een goede fokker gehaald, mocht ik het toch eens leuk vinden om een nestje te krijgen en er is op dat moment genoeg animo vanuit mijn omgeving zodat ik eventuele kleintjes ook kwijt kom..... Het in ieder geval geen broodfok dier is waar ik mee fok, met kans op alle erfelijke afwijkingen.

Ik ga mij hier dan ook niet verder meer verantwoorden of wat dan ook
... Mijn hamster is ouder dan 10 weken. Want anders zou hij haar al met 1/2 weken verkocht hebben... En dat klopt dus ook niet.

Maar prima.... Als er zo gereageerd wordt op een simpele vraag, en daar een hele discussie uit komt....dan zal ik verder ook gewoon niks meer vragen in dit topic. Veel plezier met jullie hamsters....

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 20:59

Nou, is het dan nu klaar? Volgens mij had ik al eerder gevraagd om het er bij te laten en als dan iedereen zijn zegje er even over wilt geven dan blijft er inderdaad weinig over van het topic zoals deze bedoeld is.

Dus, wat vind men van mijn Scape? *\o/*

[HK] Bokkers met hamsters #3
Hier overigens het algemene topic.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:18

Zo zielig?! Ik zeg toch dat we een kleine community zijn! We spreken elkaar meerdere keren per dag. :+ :D

Sorry dat jij het simpel vindt. Fokken is niet zo gedaan, sorry. En ik weet dat we er niet altijd vrienden mee maken, maar dat is ook niet het doel...

Dat je zo agressief reageert terwijl wij je helpen en wegwijs proberen te maken is natuurlijk verder niet onze schuld.

Het gaat hier over fokken met dieren, niet over kleuren en diamond painten! In geen enkele ethische fokwereld zullen fokkers het waarderen als je fokt zonder ‘toestemming’. Dat is gewoon een beetje respect... :=

Mensen worden altijd geholpen, maar als je niet eens wilt praten en gelijk zo doet kan je geen superaardige reactie terug verwachten.

Thanks voor het delen van de link Denise, ik volg echt heel veel topics die het ondergesneeuwd hebben. _O-

Ik heb net even nieuwe foto’s gemaakt dus zal die straks even delen! <3

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 21:25

-O-

Fleur het topic maar even op met foto's, lijkt me een goed idee! **\O/**

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:02

Yess, ben er mee bezig! <3

Ukkies van 17 dagen oud! :):)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 08:27

Super cute!

Nou ik ben blij met mn nieuwe Syrenscape en Beau de Syr ook. Holletje op de bodem is gesignaleerd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:13

Mooie scape weer Denise! Daar kan ik nog veel van leren.

Sneaky heeft in mijn afwezigheid eindelijk de functie van kapok ontdekt. Zijn kooi is een beetje ontploft. Hij kwam zo juist ook even kijken wat ik deed. Dus ik heb hem maar een whimzee gegeven en daarna heeft ie nog even mijn hand besnuffeld.
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 16:23

Haha wat lief!
Een kapokontploffing <3 Heerlijk! Hier gebeurd dat nog niet echt, jammer - die krengen worden steeds duurder.

Heb je er nu een soort van buitenspeelgoed accessoires er in liggen? Leuk idee!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:29

Nee dat is mijn zandzeef(als je dat roze schepje bedoelt), want meneer had zijn voedselvoorraad in het zand verborgen _O-
Hij hoeft vandaag in ieder geval geen meer eten.

Ja voor mij was dit mijn laatste kapok dus ik moet zodra ik terug ben in Friesland en zijn kooi ga doen ook nieuwe hebben nu hij eindelijk weet wat hij ermee moet.

Sneaky zijn mening over mij "wie ben jij en wat doe jij hier overdag?" Maar hij is wel nog echt tam, want hij onderzocht mijn hand volledig zonder te bijten en hield het alleen even bij lekker snuffelen.
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 00:47

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb met ijsstokjes en houtlijm een huisje gemaakt. De deksel kan worden opengeklapt, mocht ik de hamster willen checken. Dit is mijn kooi, hij is ongeveer 1 meter bij 45 cm!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 08:17

Wat tof! En wat voor hamster gaat er in komen? :)