'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:24

fransje23 schreef:
Echwel schreef:
Hebben jullie wel eens gezien in Nieuw Zeeland hoeveel schade katten daar hebben aangericht tot het bijna uitsterven van een bepaald soort papegaai en niet omdat ze honger hebben puur het jagen
Nog even en hier gaan we ook die kant op met uitsterven van bepaalde vogels

Situatie is niet vergelijkbaar. Gaat in Nieuw Zeeland ook om wilde katten en possums op een eiland waar de vogels nagenoeg geen natuurlijke vijanden hadden. Possums zijn ook een enorme bedreiging daar.

Niet helemaal waar. Katten zijn en blijven een bedreiging voor de plaatselijke fauna.

Zijn het katten die vleermuizen vangen, zijn ze ook nog eens een bedreiging voor de volksgezondheid (rabiës).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:25

Het gros van de vleermuizen draagt geeneens meer rabiës bij zich. Daarom is de meldplicht veranderd omtrent vleermuisgevallen.

En als je twijfelt kan je dus contact opnemen met veterinary institute in wageningen, dan mag je naar hun de vleermuis opsturen en dan weet je binnen 2 weken (dus nog binnen de incubatietijd) of het dier rabiës met zich meedraagt.

En ja dat weet ik 100% zeker, want ik heb nog geen 4 weken geleden een vleermuis verstuurd en ze hebben me voorzien van de juiste info en ik heb dus echt flink doorgevraagd aan de telefoon.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-17 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:27

Anoniem schreef:
Het gros van de vleermuizen draagt geeneens meer rabiës bij zich. Daarom is de meldplicht veranderd omtrent vleermuisgevallen.

Klopt. Maar het risico blijft wel bestaan :).

Er wordt niet voor niets geadviseerd vleermuizen, dood of levend, niet aan te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:29

_San87_ schreef:
Anoniem schreef:

Ja het risico dat je voor de tram loopt ook.
Maar nogmaals, als die vleermuis nou mijn huis binnen vliegt, ben ik dan strafbaar als m'n kat 'm vangt of is de vleermuis dan strafbaar dat ie in m'n huis vliegt?

En waarom krijg ik dan die boete niet van de NVWA etc? Ik heb al 2x naar ze gebeld dat ik een dode vleermuis had, ze hebben alle gegevens en ze weten dat m'n kat 'm heeft gepakt maar die boete komt niet hoor en ik ben nog niet opgepakt voor verhoor ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:30

Anoniem schreef:
_San87_ schreef:

Ja het risico dat je voor de tram loopt ook.
Maar nogmaals, als die vleermuis nou mijn huis binnen vliegt, ben ik dan strafbaar als m'n kat 'm vangt of is de vleermuis dan strafbaar dat ie in m'n huis vliegt?

En waarom krijg ik dan die boete niet van de NVWA etc? Ik heb al 2x naar ze gebeld dat ik een dode vleermuis had, ze hebben alle gegevens en ze weten dat m'n kat 'm heeft gepakt maar die boete komt niet hoor en ik ben nog niet opgepakt voor verhoor ;)

Nou niet, want katten mogen slopen. Wel opletten he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:33

Maat wilde dieren toch niet, dat had ik jou toch zien schrijven? En een vleermuis is geloof ik nog steeds geen kooidiertje.

Edit:
_San87_ schreef:
Wisten jullie trouwens dat het strafbaar is je katten wilde dieren te laten vangen :)?

Hij vangt dan toch een wild dier? Of word ik nou gek :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:35

Anoniem schreef:
Maat wilde dieren toch niet, dat had ik jou toch zien schrijven? En een vleermuis is geloof ik nog steeds geen kooidiertje.

Edit:
_San87_ schreef:
Wisten jullie trouwens dat het strafbaar is je katten wilde dieren te laten vangen :)?

Hij vangt dan toch een wild dier? Of word ik nou gek :+

Heb je nog verder gelezen dan dat :D? Want als je selectief leest heeft dicussieren geen zin. Ik heb die woorden namelijk weer teruggenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:37

Die was langs me heen gegaan, kan gebeuren he.

Gelukkig is selectief lezen niet alleen iets wat kattenvrouwtjes doen, het hoe en wat over vleermuizen en rabiës heb ik nu ook voor je mogen herhalen. :D

We zijn net mensen soms!

MyWishMax

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:54

Ik vind iets in eigen huis vangen ook wel anders dan buiten. Als er een haas hier binnen komt en mijn honden vermoorden hem, dan is dat heel jammer en ook al heb ik het liever niet, kan ik er niks aan doen. Buiten met wandelen zullen ze de kans niet krijgen, nu zijn het geen jagers, maar als ze dat wel zouden zijn, dan blijven ze aangelijnd. :=

Dat vind ik alleen het probleem van sommige katteneigenaren. Wij hebben in de straat 'ruzie' gehad met een katteneigenaar. Al aantal keer aangegeven dat zijn katten bij ons in de tuin kwamen (zowel voor als achter). En daarbij ook niet bang waren om aan te vallen. Dat was ons probleem volgens de eigenaar, maar als mijn honden de katten iets aan zouden doen waren we nog niet jarig. :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:15

fransje23 schreef:
kimmie261 schreef:
nah ja de oplossing om dit probleem op te lossen is niet zo heel moeilijk hoor...

elke gemeente stelt kattenvangers/meppers in,deze mogen elke loslopende kat vangen,en naar een asiel brengen > gechipt = eigenaar bekend welke hem op kan halen tegen een boete,de rest euthanaseren of als er vraag naar is > herplaatsen.

moet je eens zien hoe snel katten prima op eigen terrein kunnen blijven...ook het aantal oeps kittens zal drastisch afnemen en daarmee de algehele overlast van katten :)

zoiets wat ze voorheen ook met hondenprobleem hebben gedaan,en zie het heeft gewerkt :j

En wie gaat dat betalen?

Daarbij zijn katten iets lastiger te vangen dan honden. Kijk maar hoeveel moeite mensen moeten doen om ze in vangkooien te lokken. Kost veel tijd en is dus erg duur. Gaat de gemeentebelasting enorm omhoog. Maar dat vinden veel mensen geen enkel probleem, als ik het zo lees.

gezien de hoeveelheid mensen die overlast ondervinden van katten,denk ik zomaar dat mensen héél graag wat extra belasting willen betalen om van de katten overlast af te gaan zijn...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:22

Van die 400€ boete. :+

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:25

bruintje123 schreef:

Ik wou net zeggen: "staat in de titel, joh!"

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:25

Ik zou inderdaad geen problemen hebben met een verhoging van de geneentelijke belastingen, als daarmee het katte probleem serieus genomen wordt en wordt aangepakt...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:28

Ik zou daar wel weer een probleem mee hebben _O- Ik betaal al hondenbelasting wat in de algemene pot beland en dan moet ik ook nog eens extra gaan betalen. Als ik geen hondenbelasting zou betalen en de verhoging niet alleen voor onnodige en onhandige veranderingen gebruikt zou worden, dan is het geen probleem.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:30

Misschien kunnen ze het uit de pot honden belasting halen.
Hier komt namelijk meer binnen dan ze gebruiken en gaat dan op aan joost weet wat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:37

danzzz schreef:
bruintje123 schreef:

Ik wou net zeggen: "staat in de titel, joh!"

Daar ga je de kosten van het 1.000.000 die de 25 controleurs en bijbehorend materiaal, admin etc per jaar in Eindhoven ongeveer zou gaan kosten niet dekken ben ik bang.

Dus geen bezwaar tegen een flinke verhoging van de gemeentebelasting.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:37

Ik het er ook met eens. Strenger beleid en honden en katten gelijk trekken.

Niet alle reacties gelezen maar ik weet dat katten heel veel vlees nodig hebben in hun kattenvoer dus de ecologische voetafdruk is erg groot.
Hier wonen we in landelijk gebied en jammergenoeg pakken de katten zeldzame vogeltjes.
Katten zijn niet wild, dus ze mogen ook niet vrij rondlopen.

Ik hoor vaak dat het "de natuur" is als een kat een vogeltje pakt,
maar het is niet "de natuur" als er 30 katten op een vierkante km wonen die elk klein diertje pakken die er per ongeluk invliegt/loopt.

ps ja, ik heb ook een kat.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:40

fransje23 schreef:
Daar ga je de kosten van het 1.000.000 die de 25 controleurs en bijbehorend materiaal, admin etc per jaar in Eindhoven ongeveer zou gaan kosten niet dekken ben ik bang.

Dus geen bezwaar tegen een flinke verhoging van de gemeentebelasting.

wel als je het aantal bijstandstrekkers hiermee aan een baan helpt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:43

Die zullen dan ook eerst boa moeten worden.
Want ik vermoed dat het anders niet mag.
Boetes geven sowieso niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:48

Daarbij vraagt katten vangen ook wel tijd en expertise. Tuurlijk zijn sommige zo op te pakken maar heel veel katten maken zich snel uit de voeten of fileren je levend. Kat is toch wat zwaarder bewapend dan een hond en ook veel leniger en een betere klimmer.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:51

fransje23 schreef:
Daarbij vraagt katten vangen ook wel tijd en expertise. Tuurlijk zijn sommige zo op te pakken maar heel veel katten maken zich snel uit de voeten of fileren je levend. Kat is toch wat zwaarder bewapend dan een hond en ook veel leniger en een betere klimmer.

Ik vang toch liever agressieve 10 katten dan 1 boerboel die zijn dag niet heeft hoor :')
Handschoenen aan en je bent klaar om een kat te pakken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:53

Nachocheese schreef:
fransje23 schreef:

Ik vang toch liever agressieve 10 katten dan 1 boerboel die zijn dag niet heeft hoor :')

Nou, zelfs met handschoenen waag ik me niet aan een kat hoor. Geef mij die hond maar :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:54

Zit je daarna met de vraag wat te doen met katten die niet worden opgehaald.
Euthanasie gaat voor een rel zorgen. Mensen houden al petities eneen stille tocht voor bio-industrie dieren die hoe dan ook binnen een korte termijn geslacht zouden worden. Reken maar dat het voor schattige katjes nog heftiger gaat worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:56

Heel rot. Maar het ligt dan toch echt aan de baasjes.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:58

Nachocheese schreef:
fransje23 schreef:

Ooit een kat proberen vast te houden met handschoenen die dik genoeg zijn om de nagels niet te voelen?