Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:37

Begin me er niet over. IJslandse koeien hebben me de nodige hoofdbrekers opgeleverd. Maar ik heb het over Nederlandse koeien als ik het heb over de combinatie van kleur en bouw. De zwartbonte Nederlandse melkkoe was namelijk over de wereld bekend als de beste ter wereld. In de tijd dat europa nog maar 800L gemiddeld molk per jaar per melkkoe, waren in Nederland koeien die 2000L gaven al niet ongewoon (wat er gemiddeld gemolken werd moet ik opzoeken, uit mijn hoofd gezegd 1400 of 1600L). En daarbij werden de zwartbonte koeien als "echt" melkvee beschouwt en de roodbonte koeien als "dubbeldoel"koe (die term bestond nog niet, maar ter indicatie) beschouwd. Witrikken vallen in de categorie "Er is geen koe zo bont of er zit wel een vlekje aan", samen met Brockling. Het wil wel eens baggerpoten veroorzaken (zwarte vlekjes op de onderpoten) en werd niet gewaardeerd vroeger bij melkvee, dat was een vleesvee-aftekening.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:55

Nou zie ik pas het verschil met een dikbil kalf.
Jeetje wat hebben die een dikke kont.
En die zijn hier 2 dagen oud.

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:56

Buldogkalf, pootjes lijken wel naast het lijf te staan ipv er onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:01

In Frankrijk hebben ze de Vosgienne/Vogesenrind, dit is een ras die witrik is en in roid/zwart/brindle voorkomt. Ook het Noorse/Zweedse (weet niet meer wel land) Fjellko is een ras die enkel uit dieren bestaat. Dus dat witrik geen ras is is over te discussiëren. Tenzij je stelt dat dit kenmerk in de twee genoemde rassen aanwezig moet zijn om het dier raszuiver te noemen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:03

Witrik is een kleur, maar net als dat zwartbont een kleur is. Alleen al het feit dat je 2 verschillende rassen noemt, geeft al aan dat het een kleur is en geen ras. Het is inderdaad (waarschijnlijk) een kenmerk dat in de rasstandaard opgenomen is (ik ken de rasstandaarden niet, dus vandaar waarschijnlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:11

Oke, dan is het tweede (dat het in het rasstandaard is opgenomen) voor mij erg aannemelijk. :) Bedankt voor het delen van je thesis! Kleurengenetica vind ik erg leuk, of het nu bij paarden, koeien of konijnen is :) Erg leuk om te raden wat de kleur/patroonkansen zijn bij de kalveren die bij mijn vriend thuis geboren worden, gezien het feit dat ze inkruisen met een aantal rassen :)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:15

Vandaag mairy maar eens even los laten lopen zodat we haar goed konden zien. Beetje beweging is ook niet slecht voor dr.

Afbeelding
Ze volgde mn vriend met de speenemmer wel haha

Afbeelding
Eenmaal buiten even kennis maken met de hond

Afbeelding

Afbeelding
*\o/* <3

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:24

ogossie <3

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:33

Te droppig. Is ze inderdaad overbouwd (ook een wat oplopend kruis)? Trekt dat nog weg naarmate ze ouder wordt?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:43

Mizora schreef:
Te droppig. Is ze inderdaad overbouwd (ook een wat oplopend kruis)? Trekt dat nog weg naarmate ze ouder wordt?

Ze heeft juist een heel hellend kruis maar dat zegt allemaal nog helemaal niks. (Je kijkt naar het heupbeen en het zitbeen) Ze moet nog uit de kreukels groeien. Wat ik wel heel storend vind zijn kromme benen kan me niet voorstellen dat dat ooit nog weg trekt.. maar het komt eigenlijk altijd weer goed verbaas me er bij elk kalf weer over.

Overbouwd maakt bij koeien niet uit ze moeten immers met hun kop naar beneden vreten. Op shows zien ze graag upstanding maar daar heeft zo'n koe helemaal niks aan joh. (Mijn mening )

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:47

Afbeelding

Afbeelding

Kromme pootjes van dr

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:58

jee! Wat oogt ze al groot! Dat een kalfje al zo snel er best wel koe-ig uitziet! Ik had een veel tengerder, breekbaarder zicht verwacht.
Ik ben heel benieuwd hoe ze uit de kreukels groeit. De kromme beentjes is inderdaad te hopen dat dat nog weer recht trekt.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:47

Wat schattig <3

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:48

Wat een ontzettend leuk en lief ding <3

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:05

Ze is echt heerlijk zeg!

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 11:20

Vanmorgen was ze aan de diarree vertrouwde het gisteren al niet helemaal dus had gisteren al rediar door de melk gedaan uit voorzorg. En vanmorgen lag er een hele boel dunne witte mest en ze was smerig.. :(:) wel stond ze even enthousiast als altijd te bedelen om haar melk. Ik heb haar 1 liter melk en 2 liter water met rediar gegeven die ze vol enthousiasme opdronk. Vanmiddag zal ik haar nog wat water met rediar geven. Denk dat ze dan wel snel weer opknapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:37

Rediar is electrolyt?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 14:53

Spruitjee schreef:
Rediar is electrolyt?

Ja soort van ja

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:52

*kruipt onder mee lees steen uit*

Ohhh wat is ze onwijs onwijs leuk.! <3

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 14:33

Afbeelding

In haar nieuwe onderkomen. Ze is weer helemaal beter en vandaag 2 weken oud!

Ze staat in mijn paardenstal gezellig op de deel dus half in ons huis. Dat blauwe spul op haar rug is tegen de vliegen.

Ik baal een beetje want we hebben de laaste tijd alleen maar stierkalveren.. het laatste vaarskalf was die van de 2ling. Daarom staat Mairy alleen. Hopelijk word er van de week nog een ander vaarskalf geboren dan heeft ze over een paar weken een vriendinnetje.
Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:38

Kan ze nu ze nog zo klein is niet bij stiertjes? Bij honden, katten en zelfs pony's zitten de kleintjes toch ook door elkaar? Of zeg ik nu iets heel dom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:56

Ze is wel erg schattig hoor.
<3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:11

Praktische vraag, die dikbillen dat is toch een foutje in de bespiering waar mee doorgefokt is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:55

Ja, die hebben een gen die voor dubbele bespiering zorgt. Naast Belgisch WitBlauw draagt ook Verbeterd Roodbont dit gen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:14

Zoe_97 schreef:
Kan ze nu ze nog zo klein is niet bij stiertjes? Bij honden, katten en zelfs pony's zitten de kleintjes toch ook door elkaar? Of zeg ik nu iets heel dom?

Waarschijnlijk, omdat de kalfjes allen de eerste 2 weken in eenlingboxjes staan, en stierkalfjes vanaf dat ze 2 weken oud zijn meestal al weggaan. Dus geen stierkalfjes van haar leeftijd aanwezig. (tenminste zo is dat bij ons.)