gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coconut

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:15

Een garage kan inderdaad ook heerlijk koel zijn :)!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:17

Bij ons staat de auto in de garage, dat lijkt me niet zo handig ivm de uitlaatgassen...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:17

Waarom niet doen? Gaan slepen met je konijnen, nee, da's verstandig...

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:19

Mag ik mij hier ook melden? Wat een gezellig topic zo :D

Dit zijn Frummel en Eve. Frummel is een gecastreerde ram van nu 5 jaar en Eve is een voedster van 1 jaar! Eve is sinds 2 weken bij ons gekomen uit de opvang en ze gaan super goed samen :)

Afbeelding

En hun verblijf! Ben er blij mee, maar alles is wel nog kaal buiten! We hebben de hele buitenren bedekt met gras, maar gaan waarschijnlijk toch een paar stenen neerleggen voor het koude plekje.

Op het wensenlijstje staat nog een zandbak en een tunnel :)

Afbeelding

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:20

Omdat nat stof dat warm wordt gaat condenseren, vaak warme lucht. Omdat de warmte van boven komt zal het condenseren naar beneden waardoor er onder het laken een warme vochtige lucht ontstaat.

Nou dat valt wel een beetje mee want hij gaat gewoon met hok en al de garage in of naar de andere plek. Wij hebben een vrije grote garage en de ren kan er dan ook gewoon weer aan.

Ik bied mijn konijn toch echt liever een koele plek hoor, de stress zal echt wel meevallen.
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 29-06-15 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:21

Zullen we het even gezellig houden :) we willen allemaal het beste voor onze konijnen toch? SAKKIA wil ook graag het beste voor haar konijnen. Liever even op een andere, koele plek dan veel te warm in de zon toch.

Eoweyn_x

Lauraaxx

Ik zit ook na te denken welke maatregelen ik kan treffen voor de hele warme dagen die komen gaan. Tegen de zon zet ik nu de parasol bij het hok, zodat ze niet 100 % in de zon zitten.

Ik denk dat ik nog een badje neer ga zetten waar ze met hun pootjes in kunnen als ze dat willen!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:22

Oeh de parasol opzetten is trouwens ook gewoon een hele goede optie :j

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:23

Mocht ik merken dat ze het echt niet trekken heb ik nog een klein binnenverblijf waar ze in kunnen, maar die wil ik eigenlijk niet gaan gebruiken..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:28

Parasol helpt vrij weinig, zie link.
"Wanneer de buitentemperatuur boven de 27 graden is, helpt een parasol boven het hok helemaal niets: de buitentemperatuur blijft te hoog voor een konijn"

Lauraaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:34

Klinkt heel logisch! De warmte blijft onder de parasol hangen en hierdoor heeft het geen zin.

Vandaag is het nog niet zo warm, dus is de parasol voldoende. Ga even lezen op de site hierboven :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:34

Eoweyn_x schreef:
Parasol helpt vrij weinig, zie link.
"Wanneer de buitentemperatuur boven de 27 graden is, helpt een parasol boven het hok helemaal niets: de buitentemperatuur blijft te hoog voor een konijn"

dat van de parasol klinkt logisch
en daarom ga ik toch maar met ons monster slepen en hem naar binnen zetten (waar hij overigens in de lente en zomer vaak komt om te spelen). Zolang we eten voor hem hebben vindt hij alles prima.

Wel krijgt hij veel komkommer en meloen ed de komende dagen. Hij drinkt altijd weinig en zo krijgt hij tenminste vocht binnen

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:39

SAKKIA schreef:
Omdat nat stof dat warm wordt gaat condenseren, vaak warme lucht. Omdat de warmte van boven komt zal het condenseren naar beneden waardoor er onder het laken een warme vochtige lucht ontstaat.

Nou dat valt wel een beetje mee want hij gaat gewoon met hok en al de garage in of naar de andere plek. Wij hebben een vrije grote garage en de ren kan er dan ook gewoon weer aan.

Ik bied mijn konijn toch echt liever een koele plek hoor, de stress zal echt wel meevallen.

Warme lucht stijgt, koude lucht daalt :) is dus een goed idee en hier helpt het, gezien ze alle 6 buiten liggen. Geen sauna dus.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:51

Klopt dat warme lucht stijgt dat weet ik ook, maar de luchtvochtigheid die enorm omhoog gaat speelt ook mee.

Het is mooi dat ze nu buiten liggen, maar als het straks 30+ is durf ik het in elk geval niet aan met natte doeken. Dan verplaats ik die van mij echt liever naar een compleet koele omgeving. Konijn heeft daar verder vrij weinig stress van, hij heeft daar namelijk vaker gestaan en kent de omgeving dus ook. Ik denk dat bij ons de garage voor de komende dagen echt de beste plek is :j
mede ook omdat ik dus niet thuis ben overdag en er niks aan kan doen mocht hij wel ineens last krijgen van de hitte. De garage is best licht want er zitten lichtkoepels in het dak, maar wel koel, geen direct zonlicht en een hele koele ondergrond.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:07

De luchtvochtigheid is juist ook goed.
Snap ik hoor, alleen zou dat hier teveel stress geven. Ik heb konijnen die konijn mogen zijn en die dus vrijwel niets met mensen hebben, als alleen dat ik hun ober en schoonmaakster ben.
En ik heb binnen geen plek voor 6 nijnen.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:25

Die van ons staan altijd onder het afdak, en toen ik net thuiskwam was het daar verbazingwekkend koel.... Ze zijn nu gewoon aan het rennen en spelen. Voor de warme dagen leg ik koel elementen en bevroren flesjes met een handdoek in de ren. 'S morgens krijgen ze fris water en verder doe ik niks.
Ben nog aan het twijfeen of ik een binnenkooi ga halen voor eventueel in de garage te zetten. Al voelde het er voor mij nù warmer aan maar is de ondergrond wel heerlijk koel....

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:28

Knagen ze niet aan de koelelementen? Dat spul daarin is ontzettend giftig namelijk.

Ik merk hier ook verschil met het afdak. Daar zit het EC pleegje en die heeft nergens last van.. Heerlijk koel daar

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:33

Hier gaat het nog steeds goed met mijn konijnen. Ik laat ze wel in hun hok met de warmte. Parasol erboven, tegels maken en statieflessen vul ik met water en gooi ik in de diepvries om tegenaan te liggen. Ik wil ook hun zandbak van 1x1 met daar in zandbakzand natmaken.

En ik bied water aan via een nippeldrinkfles, maar ook uit een waterbakje.

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:36

wat zorgen de mensen hier allemaal goed voor de konijnen zeg !
Ik ken mensen waar de konijnen altijd in een klein hokje zitten en nooit eruit komen
en soms denk ik zelfs dat jullie het beter doen dan mij hahaha en ik ben er echt de hele dag mee bezig :=

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 16:43

Eoweyn_x schreef:
Knagen ze niet aan de koelelementen? Dat spul daarin is ontzettend giftig namelijk.

Ik merk hier ook verschil met het afdak. Daar zit het EC pleegje en die heeft nergens last van.. Heerlijk koel daar

Nee tot nu toe niet iig. Maar ik draai ook een handdoek stevig eromheen! Meestal gaan ze er zeer dankbaar op of tegen liggen!

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 16:48

Leuk al die tips die iedereen geeft!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:00

Jullie konijnen doen dus wel wat met icepods en bevroren waterflessen?
Al mijn konijnen die ik tot nu toe heb gehad niet...

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:33

Ik gooide ook altijd gewoon koel elementen neer. Werd nooit aan geknaagd. Gingen er heel af en toe eens bij liggen maar niet heel veel.

Nu heb ik ze binnen. Zon staat vol op mijn woonkamer (uiteraard precies op het heetst van de dag..) dus hier gaat alles 's ochtends al potdicht en gaat de ventilator aan. Dan is het heerlijk cool in huis.
Verder hebben ze natuurlijk genoeg te drinken en gooi ik ook een stukje fruit of groente extra voor ze neer.
Koel element doe ik nu even niet want Bijouxtje zit in haar ontdekkingsfase dus risico is te groot nu even.

Over Bijouxtje gesproken...
Ze heeft nu al 3 dagen nergens meer in gebeten. Ik ben blij en niet meer bang voor mijn bank.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 17:33

Eoweyn_x schreef:
Jullie konijnen doen dus wel wat met icepods en bevroren waterflessen?
Al mijn konijnen die ik tot nu toe heb gehad niet...

Afbeelding
Lekker tegen het koelelement aan!