Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:43

Sassy schreef:
essiesilly schreef:
Heeft er iemand hier ervaring met solognotes in Nederland? Al langer vind ik dit een geweldig ras, nu had ik trial in Frankrijk met solognotes en ze zijn van karakter ook echt geweldig <3 zou graag een ram gebruiken voor mijn schaapjes dit jaar :)

Nee, ik ken ze ook alleen vanuit Frankrijk, Jos Meijer van Charmille heeft ze.
Vergelijkbaar met een voskop, alleen vind ik de Solognotes wat zwaarder en minder vluchtig als de voskoppen. Misschien moet je eens kijken op de site van VSS of KHV?

Heb idd iemand aangeschreven thanks :)
Ik kreeg zojuist toch een gekkig gevoel, heb een schaapje die een verdacht dik buikje heeft en redelijk wat uier.. Er heeft van mij geen ram bij gelopen, het enige wat evt zou kunnen is dat de buurman bij zijn schapen welke op ons land stonden (smal slootje er tussen van hooguit anderhalve meter breed) een ram had haha is even verder uitzoeken dus!
Zal morgen even een foto maken

Butterflyx

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 18:10

Ik heb een vraagje,
Vanaf welke leeftijd kan een geiten bokje gecastreerd worden? Of wat is de beste leeftijd?
Ik wil er niet mee fokken.
Vanaf wanneer gaan ze stinken?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:16

Dat castreren kun je doen zodra de ballen in het zakje zitten, heel jong dus. Ik deed altijd een manen elastiekje strak bovenaan om het zakje. Na een paar minuten voelen ze het al niet meer en het zaakje valt er uiteindelijk zo af. Ze beginnen te stinken zodra ze geslachtsrijp zijn, met een maand of vijf.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:19

Zou toch echt niet iemand gaan aanraden om z'n geit zelf te castreren. Helemaal niet met een manenelastiekje.. Wel eens gezien hoe dokter Pol stieren aantreft als die boeren denken het zelf te kunnen?

Zou daar gewoon lekker de DA voor bellen, helemaal met maar 1 of 2 bokjes valt de prijs reuze mee en weet je ook zeker dat het goed gegaan is.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:22

Vanmiddag heeft mijn hersenvlies lammetje de fles zelf leeggedronken. Kijken of ze dit vol gaat houden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:52

Dat is goed nieuws kitten!

ik heb vandaag de hechtingen bij mijn patiëntje eruit gehaald.
Nu staat ze weer lekker in de groep, en kan ze weer met het melkmachine gemolken worden. :)
Het ziet er echt netjes uit.

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:37

Kan je een geiten lammetje van 10 weken nog goed tam maken denken jullie?
Ik laat het castreren door de dierenarts doen, absoluut niet zelf!
Bedankt :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:14

ja hoor butterflyx

heb ik weer hoor... ik vind 2 van mijn schapen toch echt verdacht worden, de een (drent met hoorns) is echt heeeel dik, en de ander een gigaaantisch uier.... het enige wat ik kan bedenken is dat de ram van de buurman die op ons land stond (maar ons land is in stukken verdeeld met hekken en een smal slootje) een uitstapje heeft gemaakt :')
zou toch wat zijn..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

:') :')

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:20

Je voert ze gewoon pokon! :+

Nee, die lijken idd een pleziertje gehad te hebben.. Als daar niks uitkomt moet ik me wel heel erg vergissen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:26

haha ja dat zal t zijn!
nou idd dat dacht ik dus ook, als je het mij vraagt hartstikke ongewenst zwanger :P hahaha ahh nee hoor meer dan welkom!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 00:34

Afbeelding

Vanmorgen heb ik de schapen binnen gezet omdat er al een apart van de kudde liep, ik ben net vandaag een paar dagen naar Barcelona dus zo was het makkelijk voor m'n vader om in de gaten te houden.. Ik ben net geland en krijg een berichtje dat er een tweeling geboren is super schattig!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 00:59

Oooh wat een mooie bonte!

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:13

Wat een leukerds :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:14

Hahah, misschien de buurman nog even vertellen dat ie een beter draadje moet zetten :D

Gefeliciteerd, ze zijn leuk!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 15:09

Leuke lammetjes, wij hebben dit jaar ook een aantal bonte/gekleurde lammetjes gekregen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:23

Gister weer een lam geboren :)
Afbeelding
Zware bevalling erg groot lam dus moest helpen, wat ik gek vond, meteen nadat ie er uit was kwam er zoals op de foto te zien is een (vrucht?)blaas uit maar schaap is heel rustig en blij met haar kind, heb opgevoeld en zit sowieso vooraan niks in
Afbeelding
Kan dit iets anders geweest zijn? Of kan het dat er diep nog 1 in zit oid?
Moeder Heeft geen afwijkend gedrag

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:59

Waarschijnlijk was het lam sneller dan de blaas. Gebeurt wel vaker dat de 2de blaas pas komt als het lam al geboren is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:51

Ah ok gelukkig, dank je :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 10:40

Gister hebben we pas veel schapen bij elkaar gehad :D *\o/*

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:47

Essiesilly, ziet er goed uit, het grenslopen doet ze heel netjes en beheerst!
Ten opzichte van een border lijken beaucerons meer rust uit te stralen, dat heeft wel wat :)

Butterflyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:04

Over 14 dagen is het zover, dan mag ik mijn 2 baby geitjes verwelkomen (10 en 11 weken oud dan.) :)
Mijn vraag aan jullie is, hebben ze speciale brok nodig omdat ze zo jong zijn? of kunnen ze gewone geiten brok mee-eten?
ze zijn nog niet ontwormt bij de boer waar ze nu staan, moet ik dat direct doen als ze bij hun nieuwe verblijf aankomen of kan dat even wachten? ze lopen in een wei met andere dieren + geiten waar de mest 3x per jaar word gecontroleerd.
bedankt alvast! ik wil graag goed voorbereid zijn.
groetjes Fleur

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:31

Net als nieuwe paarden in een groep. Meteen ontwormen, 1e 3 dagen apart houden waarbij je minimaal 1x/dag mest ruimt. Dan zijn ze van de eventuele wormen af en ook beschermd tegen wormen die jouw groepje eventueel heeft.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:56

Al weer een tijdje geleden dat dit topic is gebruikt, maar ook al een tijdje geleden dat ik actief was op bokt. Maar goed.

Ik vroeg mij af welke bekapmes/schaar jullie gebruiken om jullie schapen en geiten mee te bekappen.
Sinds maart heb ik een nieuwe baan op een kinderboerderij. Gister ben ik de geiten en schapen gaan bekappen, maar wat een verschrikkelijke bekap schaar zeg. mijn handen deden na 3 geiten al zeer, ook heb ik er een blaar aan over gehouden. Op de vorige kinderboerderij waar ik hiervoor werkte hadden we een hele fijne bekapschaar. Die was ligt en niet zo groot. Op dit moment heb ik deze:
https://cdn.agradiservices.net/products ... 365634.jpg

Nu ben ik aan het kijken voor een andere. liefst weer een schaar in plaats van messen. Nou zag ik deze op internet:
http://www.wolfederatie.nl/webshop/cont ... 403334.jpg
Nou vroeg ik me af of 1 van jullie ervaring met deze bekapschaar hebben en of deze prettig is bij het bekappen.
Andere tips en ideeen zijn altijd welkom :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:59

amy_luna schreef:
Al weer een tijdje geleden dat dit topic is gebruikt, maar ook al een tijdje geleden dat ik actief was op bokt. Maar goed.

Ik vroeg mij af welke bekapmes/schaar jullie gebruiken om jullie schapen en geiten mee te bekappen.
Sinds maart heb ik een nieuwe baan op een kinderboerderij. Gister ben ik de geiten en schapen gaan bekappen, maar wat een verschrikkelijke bekap schaar zeg. mijn handen deden na 3 geiten al zeer, ook heb ik er een blaar aan over gehouden. Op de vorige kinderboerderij waar ik hiervoor werkte hadden we een hele fijne bekapschaar. Die was ligt en niet zo groot. Op dit moment heb ik deze:
https://cdn.agradiservices.net/products ... 365634.jpg

Nu ben ik aan het kijken voor een andere. liefst weer een schaar in plaats van messen. Nou zag ik deze op internet:
http://www.wolfederatie.nl/webshop/cont ... 403334.jpg
Nou vroeg ik me af of 1 van jullie ervaring met deze bekapschaar hebben en of deze prettig is bij het bekappen.
Andere tips en ideeen zijn altijd welkom :)

Die is degelijk en ligt goed in je hand.

Ik heb zelf de goedkopere (groene) van B&B, die zijn licht, snijden goed, dat vind ik zelf de fijnste.
https://www.schippers.nl/burgon-ball-ho ... 01004.html

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:03

Ik zelf heb de ervaring dat alles wat goed knipt en scherpe messen heeft fijn zijn.