Aussie, wie heeft er een!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: Aussie, wie heeft er een!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 08:13

Amber

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:20

Volgens mij heeft de kleur van de ogen 'niets' te maken met die van de ouders ansich, maar puur met pigmentatie en genetica :)
Oogkleur kan ook bij alle vachtkleurslagen verschillend voorkomen, blauw is niet alleen voorbehouden aan merles. Ouders zullen wel een gen voor blauw door moeten geven, maar uit twee amberkleurige honden kunnen dus ook pups met blauw komen. Zover ik weet is amber namelijk een verdunning van bruin.

In Ferro's nest heeft 1 broertje (gedeeltelijk) blauwe ogen, terwijl paps en mams toch allebei amberkleurige ogen hebben..
Ferro heeft zelf bijvoorbeeld lichte amberkleurige ogen, terwijl die van 1 zusje al een stuk 'dieper' van kleur zijn.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:05

Bij mijn redmerle waren ze als pup blij maar zijn doorgekleurd naar amber..

Afbeelding
Afbeelding

Laatst hoorde ik iemand zeggen dat die amber kleurig eng vond want het waren net leeuwen ogen..

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:54

Storm had als pup twee blauwe maar 1 is verkleurd naar bruin :)
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:48

Bij mensen worden alle babies geboren met blauwe ogen en verkleuren later dus lijkt me misschien bij honden ook zo want ik denk dat ze ook eerder blauw waren en nu meer Amber worden ja, ze wordt net haar mams.
Alleen is oogkleur bij mensen wel erfelijk maar bij honden weet ik niks van. Ik weet dat bij paarden de oogkleur in combinatie staat met een verdunningsgen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:49

Blauw hebben ze altijd.maar je ziet welke blauw gaat blijven en welke niet.ik denk dat amber het zelfde is als groen bij mensen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:43

Hier van helderblauw naar licht amberkleurig met lichtblauw/witte ogen
Afbeelding
Afbeelding

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:52

Als meelezer vroeg ik me af wat jullie zouden aanraden. Mijn man en ik zijn aan het nadenken over of en wanneer we een hond zouden willen nemen, en mij spreekt de aussie echt enorm aan. Af en toe wandel of loop ik hard met een aussie in de buurt en heb zo het ras ook al wat meer in het echt leren kennen.
Nu hadden mijn man en ik het gesprek over hond en kinderen en hoe je dit het beste kunt combineren. Is het slimmer om eerst een hond te nemen zodat je hier de eerste jaren flink wat tijd in kunt investeren en later pas kinderen krijgen als de hond een jaar of 3 is. Of kun je beter eerst kinderen krijgen en dan als die vanaf 3 jaar zijn een hond nemen? Hier in doe ik dan de aanname dat pup en baby/jonge peuter tegelijk niet de ideale combinatie is (als jullie hier wel ervaring mee hebben zou ik dat graag willen horen).

We hebben nog geen kinderen, maar voor de toekomst(zeg +- 5 jaar) wel een kinderwens. Nu hebben we in principe alle tijd voor een hond, maar heb je dat ook nog als je kinderen krijgt? En dan zeker in het geval van een Aussie die ook best wel wat uitdaging nodig heeft.

Wat zijn jullie overwegingen hier in geweest en wat zouden jullie aanraden?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:33

Dat maakt niks uit vind ik zelf.maar zo zul je andere hebben due wel voorkeur hebben.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:35

Storm is fantastisch met kinderen, buurjongetje kan net lopen en storm is compleet verliefd op m.. Maar denk niet dat met elke hond zo werkt ook niet binnen t zelfde ras..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:35

Nimmy schreef:
Hier van helderblauw naar licht amberkleurig met lichtblauw/witte ogen
[ [url=m/mVUYdo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gYLSZn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan waren ze niet helder blauw.als je een aussie pup met 2kleurige ogen hebt zie je het verschil.eerst zag ik dat ook niet want vond de andere ook helder.maar je ziet echt verschil

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:05

Onze Aussies vinden (vreemde) kinderen best spannend, maar dat komt omdat ze ze niet gewend zijn. Bekende kinderen zijn ze heel zacht en rustig mee.
Ik denk dat voor beide zaken wel wat te zeggen is.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:10

Onze Aussie is dol op kinderen, zelf geen kinderen en geen kinderwens.

Met nichtje hele erf bij m'n ouders afgehandeld en vanmiddag met een baby geknuffeld vond hij heerlijk.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:20

Die van ons vindt kinderen in het begin wel spannend, maar dat vindt hij van wel meer mensen ;)
Als hij eenmaal even bij ze is kan hij er leuk mee spelen en is hij ook heel lief! Ze moeten alleen niet aan zijn eten komen, dan gromt hij. Maar ik denk dat dat voor alle vreemden mensen geldt.

Ik denk eerlijk gezegd dat het heel erg van de hond afhangt wat het beste werkt. Dat weet je echter niet van te voren, dus het lijkt me onmogelijk in te schatten :)

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:55

Die van ons vinden kinderen ook geweldig. Zijn er altijd erg lief voor.
Paar weken geleden op vakantie met een meisje van 3. Ik was met haar aan het trainen en het meisje vond het zo leuk om haar kunstjes te zien doen dat ze dat ook wou.
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:44

persoonlijk maar das een mening natuurlijk zou ik eerst een hond nemen, tegen dat je dan kinderen wil is die al ouder en wijzer en gaat die je kind beschermen. Andersom vind ik dat je kind al oud genoeg moet zijn om er een pup bij te nemen.
Wij hadden eerst de hond, toen die 5was, dochter erbij en dan na vijf jaar hond moeten laten inslapen en nu nieuwe pup en is dochter zes en vaak moet ik dochter meer op haar plaats zetten dan de hond, al snapt ze het vlug waarom ze dit niet mag doen of dat.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 03:27

Simbaa schreef:
Ze moeten alleen niet aan zijn eten komen, dan gromt hij. Maar ik denk dat dat voor alle vreemden mensen geldt

Dit heb ik met storm vanaf t begin af aan meegenomen in de opvoeding, ik kan hem ten allen tijd van zn voer weghalen, mn hand erin stoppen of het weghalen om die reden :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 07:55

Ik lees af en toe mee in dit topic omdat ik zo verliefd ben op het ras. Wij hebben nu een aussie te logeren voor een 11 dagen. Ze is een aussie uit een werklijn. Kunnen we mooi proefdraaien :D
Afbeelding

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:01

Suus___ schreef:
Simbaa schreef:
Ze moeten alleen niet aan zijn eten komen, dan gromt hij. Maar ik denk dat dat voor alle vreemden mensen geldt

Dit heb ik met storm vanaf t begin af aan meegenomen in de opvoeding, ik kan hem ten allen tijd van zn voer weghalen, mn hand erin stoppen of het weghalen om die reden :)

Dit heb ik ook zeker meegenomen. En dat het bij Storm gelukt is, super fijn. Wolf is alleen wat minder makkelijk daarin. Ik zou trouwens zijn voer nog op kunnen eten zonder dat hij het erg vindt. :+ Bij vreemden blijft dit alleen een ding. Maar dat heeft denk ik ook te maken met het feit dat hij sowieso lang moet wennen aan vreemden.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:10

Oo wat ook geen aanval he meis! Lastig als ze vreemden zo moeilijk vinden.. Ik hoor dat wel vaker bij aussies.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:29

Die van mij heeft ook wat moeite met mensen die hij niet kent maar als ze hem gewoon met rust laten dan zoekt hij ze zelf op maar de meeste duiken er gelijk boven op en daar houd hij niet van.

Hij houd overigens ook niet van kinderen maar dat kan ook komen omdat ik die niet heb (en niet wil). Hij zal ze niks doen maar gaat op een afstand er tegen blaffen..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:01

Suus___ schreef:
Oo wat ook geen aanval he meis! Lastig als ze vreemden zo moeilijk vinden.. Ik hoor dat wel vaker bij aussies.

Oeps, zie dat ik een beetje op mijn teentjes getrapt reageerde. Excuus! (Het was nog vroeg ;)) Maar inderdaad het kan heel lastig zijn. Aan de andere kant is het in veel gevallen ook wel fijn. Met eten alleen wat minder :)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:08

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen! Zo te horen kunnen honden/aussies en kinderen prima samen maar is het wel hond afhankelijk hoe makkelijk ze met kinderen zijn.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:27

Gelukkig simba :)

Nanna ja absoluut maar dat weet je dus nooit ongeacht voor welk ras je gaat.. Onvoeding is wel een groot aandeel maar zoals je ook hier ziet ook geen garantie

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 18:21

Ik ook weer ff stil geweest. Puppies zijn nu 6 weken en ze groeien als kool en zijn stuk voor stuk prachtige hondjes! Zaterdag krijgen ze de puppie test en gaan we even kijken. We horen dan ook, nadat we onze voorkeur hebben laten horen, welke bij ons komt wonen!