Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 17:40

Zelf zou ik sabelpootjes niet adviseren voor een beginner. Het ras is erg marek gevoelig, dit is een soort verlamming waardoor de kippen op een gegeven moment niet meer kunnen lopen. Is ook erg besmettelijk naar andere kippen toe. Voor een beginner zijn de beginnende symptomen niet direct zichtbaar.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 02:09

Jammer, wij hebben vroeger altijd zulke kipjes gehad, wij noemden dat 'sokkepootjes' dus is jeugdsentiment.
Ik weet niet of dat ook echt sabelpootjes waren, maar waren klein en hadden enorme bevedering op de pootjes.
Ik vind kraaikoppen ook erg mooi en heb ik al gehad maar waren lastig tam te krijgen en zijn bovendien erg goede vliegers.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:36

Jibbel schreef:
Mijn kippen zijn wel ontwormd en geent bij de fokker.

Hier een kip die niest. Ik dacht het van de week al een x te horen, maar nu was het duidelijk een paar x achter elkaar. Ze lijkt ook iets een loopneus te hebben. Weet eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moet. Heb al wel de voicemail van de DA ingesproken, dus die kont er vast nog op terug. Maar ik maak me wel een beetje zorgen.

Reactie van DA was afwachten. Waarschijnlijk door de verhuizing etc. een wat verminderde weerstand en daardoor wat last gekregen. Kip toont totaal niet ziek, dus kijken of ze het zelf oplost en als ze zieker gaat tonen dan hebben we weer contact.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:35

Speedster schreef:
Zowel mijn twee serama's als mijn 4 grote kippen gaan niet over mijn hek van 1.20 heen. Als ze in paniek zouden raken, zouden ze er natuurlijk wel overheen kunnen komen, maar zolang er geen aanleiding is, proberen ze het niet eens. Ik heb wel bewust geen enorm slanke of drukke kippen gekozen (ik heb een sussex, amrock, marans en gewone leghybride). Vooral bij de sussex en de amrock lees je dat ze erg rustig zijn en goed tam te maken, maar de bruine leghybride is verreweg het tamste van het stel.

Wij hebben ook Serama's en die kunnen als het moet daar inderdaad overheen kunnen vliegen. Maar zolang ze maar genoeg voer hebben - vooral gras zijn ze dol op - blijven ze gewoon op de grond. Ze zijn heel tam te maken en ze leggen hele schattige kleine eitjes (vaak 1 per dag).

Maar in het bos heb je wel een stevig hok nodig hoor, anders worden ze gepakt door vossen en marters.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:18

Ja daarom graaf ik dus het gaas een stukje in, dat werkt goed, hok is stevig en staat vlak naast het huis, we hebben 3 killerkaters en een grote hond dus denk dat er zowieso niet veel ongedierte in de buurt durft te komen. Verder is het gewoon afwachten, ik hoor heel wisselende dingen over kippen houden in het bos, sommigen hebben kippen al jaren los en geen problemen terwijl in stedelijke omgeving kippen worden gejat uit een degelijk hok.
Vooralsnog ben ik banger voor buizerds en havik maar ook dat is gewoon afwachten.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:51

Als je maar zorgt dat je het nachthok goed af kunt sluiten, dan hoef je je geen zorgen te maken over vossen of marters etc. Wij wonen ook in het bos en het barst hier van de vossen en marters, maar ze zijn nog nooit in ons hok geweest. Roofvogels zijn hier een grotere bedreiging.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 10:10

Goedemorgen, fijn dat het kippetje weer beter is, 20- euro is niet veel.

Vanaf welke leeftijd gaan krieltjes en zijdehoentjes normaal leggen, ik heb nog geen eitjes :(
Ze krijgen zo`n steentjes gevoerd en gewone granenmix, ook hier aten ze de korrel niet

Zijdehoentje blijft netjes achter de omheining, maar krieltje vliegt over 2 meter heen Die moet ik weer vleugels knippen aangezien ze al een aantal keren bij de buren zat
Ik heb ze vanaf 1 augustus, ze zullen nu ruim al 6 maanden zijn

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 11:53

Hier is sowieso een legstop, t is te vroeg donker en koud dus een slecht moment om 'kuikens' te krijgen en zullen ze niet leggen.
Of je moet de boel bedonderden door verlichting op te hangen :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:04

Ligt er vooral aan wat voor ras je hebt. Onze Australorp hennen leggen het hele jaar door. Op het moment hebben we maar één eitje per dag, maar dat komt doordat twee van de zes door ouderdom niet veel meer leggen en drie hennen te jong en dus nog niet aan de leg zijn. Die ene die dan overblijft doet goed haar best. Als die andere drie straks ook gaan leggen komen we om in de eieren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:24

ik wil dus ook nog steeds aan de kippies...
ben op mijn gemak aan het uittekenen hoe het hok moet worden en de ren.
liefst wil ik een vrij flink formaat kippen en ook een grote voorkeur voor "doorleggers"
er zijn hier vast mensen die aanraders hebben :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:26

Hoe groter de kip hoe meer ruimte :). Beste neem je dan een legras.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 14:35

laptopmuis, ik ben al ene tijdje aan het rondneuzen naar welke rassen me aanspreken en welke daar van doorleggen, maar blijf het lastig vinden :+

ik vind zelf de barnevelder erg leuk om te zien en vrij rustig, wat fijn is in een woonwijk...
Marans vind ik ook een mooie, maar ja, die legt niet door, maar misschien wel een leuke combi, 3 barnevelders en 2 maranzen :?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:02

Beste kan je kijken wat bij jou huisvesting past. Als je een woonwijk woont heb je natuurlijk niet zoveel ruimte als dat je ergens een weide hebt. En zoals gezegd, hoe groter de kip hoe meer ruimte.

Voor krielen:
Dieren van ongeveer 500gr--- tot 750gr

Minimaal
Voor het eerste dier: 3m², voor het tweede dier 2m², en voor elk extra dier 1m²

Gewenst
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Optimaal
Voor het eerste dier 6m², voor het tweede dier 4m² en voor elk extra dier 3m²

Voor de middenklasse:
Dieren van 750 gr tot 1500 gr

Minimaal
Voor het eerste dier 4m², voor het tweede dier 3m² en voor elk extra dier 2m²

Gewenst

Optimaal
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 7m² en voor elk extra dier 5m²

Voor de hoenders:

Minimaal

Gewenst
Voor het eerste dier 10m², voor het tweede dier 8m² en voor elk extra dier 6m²

Optimaal
Voor het eerste dier 15m², voor het tweede dier 12m² en voor elk extra dier 10m²

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 15:18

mijn vraagstuk gaat niet meer over "welk fomaat kip kan ik kwijt" dat is allemaal gewoon duidelijk en in orde. middelgroot en groot, kan gewoon :)
we wonen wel in een woonwijk, maar hebben een hoekhuis met ruime tuin.
de max is 5 (middel) grote kippen ivm de ruimte

het gaat me echt om de rassen,ze moeten redelijk mak/rustig zijn ivm de buren... dus geen adhd kippen met veel herrie ;) , beetje formaat hebben en het moeten doorleggers zijn...dat zijn een beetje de ëisen"
Barnevelders lijken doorleggers, maar zijn de ervaringen ook zo :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:17

In de winter zal je geen enkele kip vinden die doorlegt. Dan moet je al echt gaan verlichten zoals ze in de bio-industrie doen. Zodat de dagen kunstmatig langer gemaakt worden en de dieren dus geen enkel benul hebben dat het winter is. Die kippen zijn dan ook na 2 jaar uitgelegd en heb je geen eieren meer van.

Dus alle rassen die als hobby kip gehouden worden zullen geen tot weinig eieren leggen in de wintermaanden.

Misschien eens een idee om naar een tentoonstelling te gaan? Die zijn er nu volop. Dan zie je de rassen in het echt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:39

er zijn wel degelijk kippenrassen die in de winter door gaan met eieren leggen, niet op het zelfde niveau als in het seizoen, maar ze blijven wel leggen :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:59

Sonja_vR schreef:
er zijn wel degelijk kippenrassen die in de winter door gaan met eieren leggen, niet op het zelfde niveau als in het seizoen, maar ze blijven wel leggen :j

Dan mag je me die eens opnoemen :).
Heb maximaal 3-4 eieren in de winter van de ongeveer 50 kippen die hier rondscharrelen. Er zijn te weinig lichturen om eieren te produceren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:02

wil best een lijst plaatsen hoor, maar met een beetje rondzoeken heb je ze zelf ook zo gevonden :)

edit ,ja tijdens de rui stoppen ze er sowieso wel even mee, maar er zijn best wat rassen die daarna gewoon weer opstarten op een iets lager tempo dan in de zomer
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 09-11-13 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:11

Die dus de hele winter door leggen? Zonder bijverlichten.
Hier lopen vele rassen, zelfs de leghybrides leggen in de winter niet tot nauwelijks....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:18

jep, ze bestaan echt, nu zijn er bij die rassen ook nog steeds wel individuele verschillen, de 1 gaat op de oude voet verder, de meeste leggen wel, maar een paar minder per week en zal er ook best eens 1 tussen zitten zie zegt "nu even niet ja"

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:29

goeroe schreef:
Onze Australorp hennen leggen het hele jaar door.

O:) Zonder bij te lichten trouwens.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:11

Mijn barnevelders lagen eerst ook in de winter, wel minder maar had toch echt eitjes. Ik had hun vanaf volwassen leeftijd dus dit is echt nieuw. Ik zal in het voorjaar wel de eerste eitjes krijgen dan van deze 2

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 22:13

Onze welsumers leggen ook nog wel een eitje in de winter hoor :j Stuk minder, maar iedere week nog wel een eitje per kip hoor.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:20

Sonja_vR schreef:

Sterker nog, mijn twee new hampshires legden midden oktober hun eerste ei, en zijn de hele winter doorgegaan. Ik had de ene dag twee eieren en de andere dag één ei.

Zij zaten niet verlicht, maar moesten hun ei gewoon kwijt :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:24

Als ik nu een paar jonge kippen aanschaf die tegen de leg zijn, gaan die dan voor de winter nog leggen of wachten die tot het beter weer is?