Baby koningspythons verwacht!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienke555

Berichten: 4935
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:48

Animal schreef:
nienke555 schreef:
Wat een leuk topic TS! Ik ga volgen!
Ik en mijn vriend (of eigenlijk, mijn vriend, het zijn zijn slangen haha) hebben afgelopen jaar met stierslangen gekweekt! 2 paartjes. Van het ene paartje zijn de eieren niet uitgekomen helaas, van het andere paartje 4! Baby slangen zijn nu driekwart jaar oud denk ik? Maar ze zijn zó boos :') Als je aankomt lopen beginnen ze al te hissen en te happen. Hoop dat die van jou vriendelijker gaan zijn :')
Verder hebben we nog een rode rattenslang, partner is helaas overleden, 2 taiwanese rattenslangen (de ridleyi's), een python brongersmai (bloedpython) en ook een koningspython.


Koningspythons zijn sowieso erg vriendelijk gelukkig. Onze stierslang trouwens ook. Welke soort hebben jullie? Wij hebben een pituophis catenifer annectens man :D

Bloedpythons zijn vaak ook redelijk explosief toch?

Wij hebben een aantal pithuophis catenifer sayi! En een paar waarvan we de ondersoort niet weten, die zijn ooit gevangen hier in de duinen in Nederland. (Waren daar uit gezet door anderen/komen uit een ontsnapte/vrijgelate populatie, weet het niet precies). De Haagse duinen zitten vol met stierslangen helaas. Mogen van mij allemaal wel gevangen worden haha. Zijn niet gevangen door ons hoor.

Dat had ik inderdaad ook gelezen over bloedpythons, maar onze bloedpython is heel rustig! Ze ligt de hele dag in haar waterbak :') En je kan haar gemakkelijk oppakken ook.

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 22:01

Ik heb toch ook even gezocht naar de soort die daar bij Wassenaar rondhangt. Het schijnen hybride dieren te zijn, er is voornamelijk DNA aangetroffen van de Sayi en Melanoleuces.

Dit is wel een interessant onderzoekje over de stierslangen in Wassenaar:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/documenten/dier/dieren-in-de-natuur/exoten/risicobeoordelingen/pituophis-waarnemingen-tussen-scheveningen-en-katwijk/pituophis-%25E2%2580%2598stierslang%25E2%2580%2599-waarnemingen-tussen-scheveningen-en-katwijk.pdf&ved=2ahUKEwjL44K-2f32AhXPAewKHe7JDicQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw0yPYUykdvuJXb238g9JbEi

nienke555

Berichten: 4935
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 22:31

Animal schreef:

Dankjewel! Ik ga het even bekijken.

Jis_

Berichten: 11784
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 08:00

Animal schreef:
Op dit moment is zelf kweken duurder dan bevroren aankopen :j


Oh ik dacht juist met zoveel slangen gunstiger om zelf te kweken, maar niet dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:49

Animal schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:
Ze zijn prachtig <3 en dat kleintje, zo schattig!

Animal, je beschijving is mooi uitgebreid, dank je wel. Desalniettemin wil ik graag bedelen om meer foto's *-:) Met name de verschillende kleurpatronen, als leek heb ik daar geen idee van.


Ik zal even wat foto's uploaden van een aantal verschillende dieren:

Spotnose Enchi Yellowbelly Fire Pastel:
[ [url=m/MtoszS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Piebald:
[ [url=m/GTObgf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Orange Dream Enchi Calico:
[ [url=m/skZD1l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super Pastel VPI Axanthic:
[ [url=m/1OOZ4M.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bamboo Desert Ghost:
[ [url=m/ASbC33.jpg]Afbeelding[/url] ]

Pastel Clown (daar zit nog een extra gen op wat voor ons onbekend is. Normaal zijn ze minder fel en hebben ze patroon op het hoofd):
[ [url=m/CxWhh1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mojave Cinnamon Calico:
[ [url=m/1a3ORt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lesser Spider Clown:
[ [url=m/AIQ4vX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leopard Clown:
[ [url=m/xCAg4p.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mojave GHI Pastel (mogelijk super pastel + Black Pastel):
[ [url=m/Iy77gq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bij elke foto dacht ik: omg, dit is sowieso de mooiste! Om ervolgens door te scrollen naar de volgende foto en te denken: maar deze is óók heel mooi! <3 Ze zijn allemaal echt schitterend. <3

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 15:11

Jis_ schreef:
Animal schreef:
Op dit moment is zelf kweken duurder dan bevroren aankopen :j


Oh ik dacht juist met zoveel slangen gunstiger om zelf te kweken, maar niet dus


In veel gevallen is dat ook wel zo, maar dat voordeel verdwijnt als sneeuw voor de zon als je extra verrijking geeft en ze ruimer huisvest dan noodzakelijk :o

Dat kost wel echt significant meer helaas. Anders denk ik dat veel meer mensen het zo zouden doen.

Jis_

Berichten: 11784
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:43

Top dat jullie het zo doen

Laurora

Berichten: 2661
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 17:43

Respect voor de manier hoe jullie met de voedseldieren omgaan!
Ik ben echt een ontzettende rattenliefhebber, ik weet niet of ik dat zou kunnen om eerlijk te zijn. Echt mega hypocriet natuurlijk, maar ik zou dan liever dood voeren denk ik.
Zoals ik al zei zou ik echt graag een slang willen, maar ik denk dat ik uiteindelijk een keer voor een hagedis ga die hooguit wat insecten moet.

janneke_S

Berichten: 336
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:44

Animal schreef:
janneke_S schreef:


Thanks :) jullie collectie is zeker ook mooi! Hopelijk gezonde babies dit kaar!

Even een vraagje wat betreft wobble, aangezien je ook een spider hebt. Ben je ooit bang dat je er een kweekt met wobble?

Ik ben nig niet zo ervaren dus vandaar mijn vraag :)

Vind het overigens erg mooi hoe je het doet met je ratjes en muizen. Zou ik ook graag willen doen op die manier.


Ik heb inderdaad 3 dieren met spider. Het kan zijn dat er een keer een jong dier met een ernstige wobble geboren wordt, maar ik ben er niet heel bang voor. Er zijn maar heel weinig spiders die echt een heftige wobble hebben. Heb er zelf nog nooit eentje gezien en ik kom wel vaker bij kwekers die spider in de collectie hebben. Wel kweek ik spaarzaam met de spiderdieren. Ik heb het toch bij voorkeur niet in de hele collectie, ondanks dat die dieren echt prachtig zijn. De dieren die ik nu heb met het spider gen, zijn voornamelijk aangeschaft voor bepaalde andere morphs (behalve Ludwig, want daar werd ik verliefd op). De spidernakomelingen zullen allemaal weg gaan. Er is 1 dier waar ik bewust spider in wil kweken. Dat is de orange dream enchi calico. Dat gaat enorm knallen met spider erbij.

Naast spider zijn er nog wat morphs die een wobble kunnen hebben. Denk aan champagne, woma, hidden gene woma en een hele reeks aan homozygote morphs (o.a. cypres, spotnose, sable, etc.)

Mijn vriend vindt donkere morphs heel mooi en wil graag een keer een projectje daarmee starten. Hier zit ik wel bovenop. Er zijn namelijk ook veel afwijkingen bij donkere morphcombinaties die veel vaker voorkomen dan een wobble bij de spiders. Bij de super donkere morphs met elkaar gecombineerd, heb je kans op misvormde dieren met zogeheten "kinks". Eigenlijk zit er dan een soort knik in de ruggenwervel.

Ludwig heet trouwens Ludwig omdat ik direct verliefd was toen ik hem zag en hem niet meer los kon laten. Ik moest hem gewoon hebben. Mijn naam is Elise en ik speel drums, dus Ludwig lag enorm voor de hand (Ludwig is naast een pianist ook de naam van een merk wat fantastische drumkits produceert) :D


heldere uitleg! hopelijk lukt het je om je knaller te kweken :D

Ik heb op youtube wel eens video's gezien met kinks ja, zag er niet best uit. Sommige ook echt extreem. Erg sneu voor zo'n diertje.

Lukasje
Berichten: 11447
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:05

BarbaraNova schreef:
Oh wat leuk, ik volg!

Wij hebben nu sinds de laatste beurs op Houten een balletje, hij is zo relaxt, heerlijk beestje


Een balletje :o? ?

nienke555

Berichten: 4935
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:18

Lukasje schreef:
BarbaraNova schreef:
Oh wat leuk, ik volg!

Wij hebben nu sinds de laatste beurs op Houten een balletje, hij is zo relaxt, heerlijk beestje


Een balletje :o? ?

Koningspython/Ball python :)) Die van ons ligt ook altijd opgerold als een balletje.

BarbaraNova

Berichten: 4230
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:24

Animal, mag ik vragen of het geen optie is om de ratten gewoon levend te voeren? Of is dat te link qua bijten/beschadigen van de slang?

Ik voer wel bevroren, Olivier eet goed en ben zelf helemaal geen held om dieren te doden. Dus ik vindt het heel dapper van jullie dat jullie er wel voor gaan. Respect daarvoor....

Ik ga volgende week zondag denk maar weer naar Houten om te kijken voor een groter terra voor Olivier. Ben nog helemaal beginner met slangen, krijg hulp van een vriend die wel slangen heeft maar orienteer me altijd breder en kijk dan wat bij ons past. Nog tips misschien waar naar te kijken? Wil geen hele glazen maar zon OSB? OBS?

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 15:05

BarbaraNova schreef:
Animal, mag ik vragen of het geen optie is om de ratten gewoon levend te voeren? Of is dat te link qua bijten/beschadigen van de slang?

Ik voer wel bevroren, Olivier eet goed en ben zelf helemaal geen held om dieren te doden. Dus ik vindt het heel dapper van jullie dat jullie er wel voor gaan. Respect daarvoor....

Ik ga volgende week zondag denk maar weer naar Houten om te kijken voor een groter terra voor Olivier. Ben nog helemaal beginner met slangen, krijg hulp van een vriend die wel slangen heeft maar orienteer me altijd breder en kijk dan wat bij ons past. Nog tips misschien waar naar te kijken? Wil geen hele glazen maar zon OSB? OBS?


Het zou wel kunnen, maar ik vind een tik op de kop vriendelijker dan laten wurgen. Plus dat de slang inderdaad ook risico loopt als er een levend dier bijgeplaatst wordt. Als we levend voeren, staan we er ook echt altijd naast om te kijken of het goed gaat.

Is dat hetzelfde als betonplex? Ik vind betonplex zelf erg prettig. Onze toekomstige terraria worden ook allemaal betonplex :)

BarbaraNova

Berichten: 4230
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:14

ja klopt, het is betonplex. Wat voor maat houden jullie aan voor een terrarium? Ik zit met 120 x 50 x 50 in mijn hoofd. Hij is nu nog klein dus wil niet veel groter voorlopig

Jis_

Berichten: 11784
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:27

Volgens mij mag het levend voeren ook niet meer?

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:51

Jis_ schreef:
Volgens mij mag het levend voeren ook niet meer?

Je ontkomt er soms niet aan helaas, sommige slangen pakken dood gewoon niet -O-

Ik heb een mooie grote dame van 1,40. Ze woont ook in een bak van 140x40 groot.
Ze is de laatste tijd enorm lui, heeft al een tijdje niet meer gegeten ook :')

Ik volg, al mag ik van mezelf echt niet meer slangen hebben :Y)

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 17:54

Azmay schreef:
Jis_ schreef:
Volgens mij mag het levend voeren ook niet meer?

Je ontkomt er soms niet aan helaas, sommige slangen pakken dood gewoon niet -O-

Ik heb een mooie grote dame van 1,40. Ze woont ook in een bak van 140x40 groot.
Ze is de laatste tijd enorm lui, heeft al een tijdje niet meer gegeten ook :')

Ik volg, al mag ik van mezelf echt niet meer slangen hebben :Y)


Levende voeren wordt inderdaad geaccepteerd op het moment dat het niet anders kan. Er wordt alleen niet heel veel op gecontroleerd. Heel veel kwekers voeren alle dieren standaard levend.

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 18:02

BarbaraNova schreef:
ja klopt, het is betonplex. Wat voor maat houden jullie aan voor een terrarium? Ik zit met 120 x 50 x 50 in mijn hoofd. Hij is nu nog klein dus wil niet veel groter voorlopig


In wat voor maat zit ze nu en hoeveel weegt ze? In België is een minimum maat terrarium verplicht van 120x50x50 cm (lbh) voor volwassen dieren. Uiteindelijk willen wij nog iets groter zodat de bakken uit het racksysteem er mooier onder passen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2152
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:15

Hoe groot zijn de bakken in je rack?
Ik vind jullie idee wel mooi, een mooi terrarium waar iets te beleven valt, en een holletje om weg te kruipen als je daar zin in hebt.

Willen de slangen ook nog graag zwemmen of in het water ofzo? Of is dat erg afhankelijk van de soort en het individu?

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 09:23

Indy_Mouse_9 schreef:
Hoe groot zijn de bakken in je rack?
Ik vind jullie idee wel mooi, een mooi terrarium waar iets te beleven valt, en een holletje om weg te kruipen als je daar zin in hebt.

Willen de slangen ook nog graag zwemmen of in het water ofzo? Of is dat erg afhankelijk van de soort en het individu?


Koningspythons zijn geen zwemmers. Toen ze in de terraria zaten hadden ze wel een grote waterbak waar ze volledig in zouden kunnen liggen. Onze ervaring is dat ze dit eigenlijk niet doen voor hun plezier.

Wanneer ze moeten vervellen en de luchtvochtigheid is niet toereikend, gaan dieren soms in de waterbak liggen. Sowieso eigenlijk als de luchtvochtigheid niet kloppend is. Verder gaan koningspythons ook in de waterbak liggen als ze huidproblemen hebben, bijvoorbeeld mijten of verwondingen. Als laatste doen ze het ook om af te koelen als de temperaturen in het terrarium te hoog zijn.

Wij brachten de luchtvochtigheid in het terrarium altijd omhoog als ze moesten gaan vervellen. Hierdoor lagen ze nooit in de waterbak.

Edit: de bakken zijn 84x45 cm

BarbaraNova

Berichten: 4230
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:31

Animal schreef:
BarbaraNova schreef:
ja klopt, het is betonplex. Wat voor maat houden jullie aan voor een terrarium? Ik zit met 120 x 50 x 50 in mijn hoofd. Hij is nu nog klein dus wil niet veel groter voorlopig


In wat voor maat zit ze nu en hoeveel weegt ze? In België is een minimum maat terrarium verplicht van 120x50x50 cm (lbh) voor volwassen dieren. Uiteindelijk willen wij nog iets groter zodat de bakken uit het racksysteem er mooier onder passen.


Hij zit nu in een 65 x 40 x 45 bak en weegt 450 gram ongeveer

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-22 09:38

Op dat gewicht zet ik ze meestal al redelijk makkelijk over naar het grote rack met de maten hierboven.

Ik denk dat als hij een goede eter is en het terrarium goed vol is zodat hij zich beschut voelt, 120x50x50 zou moeten kunnen. Hou je het huidige terrarium zelf aan? Eventueel zou je die een kleine periode als back up achter de hand kunnen houden. Meestal gaat het wel goed in grote terraria.

BarbaraNova

Berichten: 4230
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Baby koningspythons verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:39

Hij eet gelukkig goed, neemt er graag wel de tijd voor maar t gaat er wel in...

Verder is hij erg relaxt, dus denk ook wel dat het moet kunnen. Bedankt voor je reactie. Vindt het altijd fijn van een meer ervaren iemand toch wat bevestiging te krijgen, wil altijd graag het beste voor mijn diertjes haha

Rivendell

Berichten: 6884
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 23:33

Ik weet niet of het al gevraagd is, maar leven die slangen 24/7 in deze bakkken?
Zelfs mijn kousenbandjes hebben 10x meer ruimte

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 07:02

Rivendell schreef:
Ik weet niet of het al gevraagd is, maar leven die slangen 24/7 in deze bakkken?
Zelfs mijn kousenbandjes hebben 10x meer ruimte


Is al door mezelf uitgelegd. De koningspythons leven inderdaad momenteel 24/7 in deze bakken. Dit heeft wel een reden en heb ik uitgebreid omschreven in een eerdere post. Ook zijn we bezig met het ontwerpen van een eigen huisvestingssysteem waarin de voordelen van deze bakken gecombineerd worden met extra ruimte.

Mijn kousenbandjes zitten overigens ook in een groot bioactief terrarium met flinke waterbak :) Alle andere colubriden leven ook in ruime terra's.

Wat voor kousenbandjes heb je?