Zwaluwen verwelkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:16

Janine1990 schreef:
Hier zijn ze al twee weken... Aan het gekwetter te horen gaan alle plusminus 50 nesten weer vol. Ondanks dat er nu een gesloten binnenbak voor de stal staat...

Ze worden hier ook jaarlijks geringd voor onderzoek.

Hoelang doen ze dit al en door wie laten jullie dit doen? Ben hier vorig jaar nog achteraan geweest (het laten ringen) maar werd van het kastje naar de muur gestuurd :\

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:22

hier zijn de boeren zwaluwen sinds vandaag ook terug in de stallen! *\o/*
vorig jaar waren er geloof ik 4 nesten....jaren geleden waren ze er ook,maar doordat het denk ik te druk was toen. ze een paar jaar weg geweest
hopelijk dit jaar meer..
heb zeker een stuk of 4 zien vliegen vanmiddag!

waar ik werk hebben we een kolonie gierzwaluwen zitten.
die zijn er meestal pas rond 1 mei.
dus nog even geduld :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:29

Spruit schreef:
Janine1990 schreef:
Hier zijn ze al twee weken... Aan het gekwetter te horen gaan alle plusminus 50 nesten weer vol. Ondanks dat er nu een gesloten binnenbak voor de stal staat...

Hoelang doen ze dit al en door wie laten jullie dit doen? Ben hier vorig jaar nog achteraan geweest (het laten ringen) maar werd van het kastje naar de muur gestuurd :

Geen idee, volgens mij werd de staleigenaar benaderd via via.

Vraag me af of ze dit jaar wel komen ivm corona.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 20:34

Janine1990 schreef:
Thomas5 schreef:
Tja dit jaar misschien niet meer, maar als ze jongen krijgen in de buurt en die gaan op verkenning ... Ze kunnen toch niet allemaal op dezelfde plaats gaan wonen :

Het levend buffet is inmiddels goed aangedikt heb ik de indruk :Y)

Ik heb niet het idee dat de eerste leg meteen uitvliegt hoor. Ze fourageren meer in de omgeving. Maar volgens mij gaan ze in het najaar gewoon met z'n allen naar Afrika.

Dat snap ik, de jongen zullen pas volgend jaar zelf een nestje maken maar die hebben dan wel een geschikte plek nodig ;-) ze migreren idd naar Afrika in de winter, haast onvoorstelbaar voor zo'n kleine vogeltjes!

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:28

Spruit schreef:
Janine1990 schreef:

Hoelang doen ze dit al en door wie laten jullie dit doen? Ben hier vorig jaar nog achteraan geweest (het laten ringen) maar werd van het kastje naar de muur gestuurd :

Bij ons komt de vogelwerkgroep van onze regio.
Eventueel contact opnemen met een agrarische natuurvereniging kan ook helpen, die weten sowieso hoe ze dit bij jou in de buurt doen.

Bowo

Re: Zwaluwen verwelkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:20

Gisterenavond waren de eerste 2 zwaluwen weer binnen.
Even afwachten of er nog meer gaan komen en we weer zwaluwen moeten weren of niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:28

pluisbeer schreef:
Wij knippen altijd de nestjes bij, als er lange staartharen aan hangen. Ook al een keer een jonge zwaluw verstrikt in geraakt.
Als ik dat doe denk ik ook altijd: welke halve zool knipt er zwaluwnesten bij?
Ik ben dus niet de enige.

Haha ja ik let er dus ook altijd op sinds die ene keer :')

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:53

pluisbeer schreef:
Wij knippen altijd de nestjes bij, als er lange staartharen aan hangen. Ook al een keer een jonge zwaluw verstrikt in geraakt.
Als ik dat doe denk ik ook altijd: welke halve zool knipt er zwaluwnesten bij?
Ik ben dus niet de enige.

Ik bied hoger op de zool-schaal :+ :
Ik heb drie ventilatoren gekocht en als het warm is gaan die in de stal gericht op de nestjes.

Na het hittegolf drama van drie jaar terug waarbij nest na nest het niet redde ga ik ze niet meer dood laten gaan van zoiets naars.

Afbeelding
Pa zwaluw koelt zijn vleugels ook tussen de vluchten door
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 19-04-20 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:55

Nou ik scoor ook vrij hoog denk ik, met het vliegles geven zodat ze niet op de grond terechtkomen :')

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 14:00

Oh ja. :D

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:41

Toen wij nog gewone golfplaten op het dak van de stal hadden, was het vlak daar onder op zonnige dagen errug warm. Er zat 1 nest met jongen vlak onder die golfplaten. Ik legde dan op de golfplaten jute zakken die ik met de tuinslang nat hield voor verkoeling. Daar was ik dan de hele middag we mee zoet, maar de beloning is groot als je dan ziet dat de jongen er een stuk comfortabeler bij zaten. Gelukkig hebben we inmiddels sandwich panelen als dak, dat is heerlijk isolerend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:46

Oh jeetje wat een gedoe... Wij hebben een stenen stal met puntdak waar een zolder in zit. Dus ze zitten bij ons gewoon tegen het plafond in de balken. Geen gedoe met verbranding.

We redden ook niet elk bijna dode vogeltje. Ervaring hier is dat hooguit de dooie jongen uit het nest gegooid worden en blijven hangen. Geen idee of dit een kip ei ding is. Maar gebeurt maar zelden.

Beestjes die nog niet kunnen vliegen maar het wel proberen kan je helpen. Maar je geeft er je eigen geur aan. Dus mogen niet meer terug in het nest. Dan wel zijn ze zo uitgeput dat ze zich zo laten pakken en halen het dan toch ook niet meer en zijn voor de poes.
Niet dat we ze zwaluwen voeren, je kan het gewoon niet voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 15:53

Je kan een touw spannen waar ze makkelijk op kunnen landen

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:06

Janine1990 schreef:
Maar je geeft er je eigen geur aan. Dus mogen niet meer terug in het nest. Dan wel zijn ze zo uitgeput dat ze zich zo laten pakken en halen het dan toch ook niet meer en zijn voor de poes.

Vogels ruiken niet. Jongen worden niet afgestoten als je ze pakt. Zwaluwen zijn zelfs hele trouwe voerders. Jongen kan je terug zetten of in een laag bakje met wat hooi in de buurt van het nest doen. Dan voeren ze gewoon verder.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 19-04-20 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 16:11

Sybelle schreef:
Janine1990 schreef:
Maar je geeft er je eigen geur aan. Dus mogen niet meer terug in het nest. Dan wel zijn ze zo uitgeput dat ze zich zo laten pakken en halen het dan toch ook niet meer en zijn voor de poes.

Vogels ruiken niet. Jongen worden niet afgestoten als je ze pakt. Zwaluwen zijn zelfs hele trouwe voerders. Jongen kan je terug zetten of in een laag bakje met wat hooi in de buurt van het nest doen. Dan voeren ze gewoon verder.

Is mij toch anders uitgelegd. Maar kan verkeerd zijn natuurlijk.

[***] schreef:
Je kan een touw spannen waar ze makkelijk op kunnen landen

Weet niet of je het tegen mij hebt... Maar in principe hebben ze bij ons genoeg landmogelijkheden vlak onder het nest.
Touw spannen zou gevaarlijk worden voor ons en de paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:47

Zwaluwen hebben daar geen last van hoor, die zijn heel trouw in het verzorgen van hun jongen :j

Ik haal ze dus als ze vliegrijp zijn uit het nest voor hun eerste vluchtje, zodat ze niet op de grond terechtkomen. De rest van de zwaluwtjes vliegt dan even rond met de jongen, en ze worden door hen op het dak van ons huis geparkeerd. Daar worden ze ook gevoerd, ze vliegen nog wat rondjes met de familie, leren wat eerste kneepjes van het vak van stunten en jagen in de lucht, en eind van de middag gaan ze weer terug naar hun nest (of gaan daar naast op een balk zitten nog een paar nachten) en ook daar worden ze nog gevoerd.

Wellicht dat het bij andere vogeltjes zo werkt dat je er af moet blijven, maar bij zwaluwtjes zeker niet hoor. Ze komen ook gewoon elk jaar terug dus zo vervelend vinden ze het niet :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:29

Leuk dat iedereen zo zijn best doet met allerlei knutsels.
Fijn dat ik niet de enige "zool"ben :D

We hebben een zolder boven de stal met een trapgat, eerste jaar 3 dode zwaluwen op zolder gevonden. Dan vlogen ze daardoor naar boven konden dan niet meer naar beneden, dat snapten ze niet. Sindsdien laten we een luik op zolder een stuk open met een haak, dan kunnen ze er uit.

Elk jaar ook weer jonkies die met uitvliegen op de vensterbank terecht komen en dan maar tegen het raam aan blijven spartelen. Die pak ik dan op, richt ze op het licht en ....floep, vliegen ze zo weg.
Dan denk ik altijd: ik ben de enige mens die jou ooit heeft vast mogen pakken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:39

Janine1990 schreef:
Sybelle schreef:

Is mij toch anders uitgelegd. Maar kan verkeerd zijn natuurlijk.

Vogels kunnen inderdaad niet ruiken :) enkel zeevogels kunnen ruiken. Dus geen probleem met je geur die eraan hangt.
(edit: quote verprutst, sorry!)

Leuk topic!! Hier komt er ook af en toe een zwaluw piepen, maar we hebben helaas geen geschikte nestplaats.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:28

Nou ik ben benieuwd of ze hier nog komen hoor...heb nog geen "fwiep" gehoord en ze nog niet door de lucht zien buitelen... we wonen hier al 10 jaar en vlak nadat we hier kwamen waren ze er al in ieder geval.

Zou wel lüllig zijn als al "onze" zwaluwtjes het deze winter niet overleefd hebben..... we hadden net zo'n mooie grote familie na al die jaren nestjes vertroetelen :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:42

Dat is soms wel een beetje het jammere, niet alleen met zwaluwen maar ook met bv weidevogels. Doe je hier je best en dan worden ze vervolgens onderweg naar Afrika voor de lol of voor voedsel lekker uit de lucht geknald -O-

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:08

De mijne hebben zich gisteren weer gemeld <3 . Ben altijd zo blij met ze. Zelf heb ik vorig jaar 1 paar gehad die 2 nesten hebben groot gebracht, dus ben benieuwd of ik dit jaar dan meer paartjes krijg.

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:10

Hier vorig jaar stuk of 40 nesten in de koestal geteld, ook boven een lage deur hangt een nest.
De zwaluwen zitten dan op de kabel van de waterpomp.
Ze zijn aan ons gewend en wij kunnen dus ook zeer dichtbij komen.

De oude nesten halen we nooit weg.

Aan de buitenkant van de stal hebben we elk jaar een stuk of 6 nesten van de huiszwaluw.
Vorig jaar was er een nest met jongen omlaag gevallen op het platte dak van de schuur, daar hebben we een soort van afdakje boven gemaakt.
Helaas waren die jongen de volgende dag verdwenen.
Niet zelf uitgevlogen want ze waren extreem jong nog.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 22:35

Spruit schreef:
Dat is soms wel een beetje het jammere, niet alleen met zwaluwen maar ook met bv weidevogels. Doe je hier je best en dan worden ze vervolgens onderweg naar Afrika voor de lol of voor voedsel lekker uit de lucht geknald -O-

Niet alleen onderweg tijdens hun trektocht hoor. Hier zaten altijd eendjes op de vijver, ieder jaar vrolijk met kuikens. Zelf hadden we 2 witte vrouwtjes die kleintjes kregen met wilde mannetjes, de kleuren werden dus wat gemixt en de nakomelingen kwamen generaties lang steeds met hun kroost terug 'naar huis' <3 ze werden in de winters altijd netjes bijgevoerd en kwamen daar ook om vragen als het de moment was :)

Tot vorig jaar 15 augustus... We werden wakker van luide knallen ;( het jachtseizoen werd geopend met een grote eendenjacht. Hoewel ze op ons terrein zaten werden ze opgejaagd door een jager of 10 tot ze over "hun" jachtterrein vlogen om er vervolgens op los te schieten!! Ik sprong in m'n kleren en snelde nog naar buiten maar helaas waren ze alweer verder getrokken. Een buurvrouw was er eerder en had de jagers erop aangesproken dat de eendjes niet wild zijn en waarom ze dood moesten!? Zij kreeg een bot antwoord: we mogen.

Een dag eerder waren er nog 20 a 30 eendjes, die bewuste dag keerden er amper 5 bang terug. Later op het jaar verdwenen ze allemaal en leek het hier wel een western film op de achtergrond _-:( ik deed vol verontwaardiging een oproep aan de buurt via facebook (omdat ik weet dat daar ook minstens 1 jager tussen zit) om de jacht te boycotten. Daar kwamen nog meer van die horrorverhalen aan het licht, zoals hagel tussen de spelende kinderen etc. Al jaren wordt dit aangeklaagd maar door vriendjespolitiek mogen ze steeds doorgaan -:(- het enige dat we hier kunnen doen om ze te stoppen is ervoor zorgen dat ons terrein niet als jachtgebied is ingekleurd. Dat was altijd al zo, maar dan komen ze dus tegen de omheining herrie maken zodat het zgn wild opvliegt :n

Dan doe je als liefhebber zo enorm je best om de natuur een handje te helpen, komen zij alles afknallen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 00:39

Thomas5, ik zou haast zelf een jachtvergunning aanvragen dan en ze netjes opwachten..........wat een eikels.

Kijk, als je zo voor de jacht staat, doe het dan ook netjes. Ga gewoon een paar km verder en val anderen niet lastig. Er zijn vast en zeker mensen die denken dat ze het met de beste bedoelingen en volgens de regels doen. Maar zoals jij beschrijft, hangt er een steekje los en moet sws wapenvergunning worden afgenomen.

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 12:58

Inderdaad superpony, zulke zijn een gevaar voor de maatschappij. Ze schieten op alles wat beweegt en dat de hele winter door ieder weekend opnieuw! Natuurbeheer noemen ze dat dan :? Eerst lekker massaal dieren fokken en uitzetten, er lopen hier regelmatig fazanten rond met zo'n brilletje op :roll:

het idee om terug te schieten heb ik inmiddels laten varen.. maar het was er wel :=