Kipjes houden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Kipjes houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:59

Afbeelding
Onze 5 kuikens van dit jaar <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:06

Stro zou ik, als je het echt graag wilt gebruiken, beperken tot de legnesten. Mits ze daar niet in gaan slapen. En dan een laag diatomeenaarde eronder en nestkruiden er doorheen. Of tabakstelen erbij hangen. Stro is hol en dus de ideale verstopplek voor bloedluis. En van bloedluis ga je niet gelukkig worden.

Hier in de legnesten ligt ook stro, vinden de dames fijn. Rest van het hok heeft een laag zaagsel. Om de zoveel tijd halen we dat helemaal leeg. Met 13 kippen is het geen doen de poepjes er tussenuit te scheppen. Onder de stok op de plank ligt een heel dun laagje zaagsel. Dat schraapt de mest makkelijk weg en voorkomt dat ze daar gezellig een ei gaan leggen.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:07

Oh dankjewel al voor de antwoorden!
Die website heb ik ff opgeslagen, komende week eens checken of ik al wat kan zien. Ze zijn een paar keer per dag in de hand dus dat komt wel goed!

Inderdaad, de filmpjes die ik heb gezien zijn inderdaad eh… dat ze zo klein klinken als ze zijn zal ik maar zeggen :'). In onze ren (ongeveer 16m2 tuin afgezet, nu gewoon even met paaltjes en gaas, komt nog een mooie omheining om) hebben ze ongeveer de helft zand en de helft gras, er liggen stenen in, er staan 2 kleine boompjes en een grotere maat boompje in, een grote struik waar ze al op de laaghangende takken hebben gezeten. Alles wordt de afgelopen dagen grondig geïnspecteerd :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 09:36

idinn schreef:
Stro zou ik, als je het echt graag wilt gebruiken, beperken tot de legnesten. Mits ze daar niet in gaan slapen. En dan een laag diatomeenaarde eronder en nestkruiden er doorheen. Of tabakstelen erbij hangen. Stro is hol en dus de ideale verstopplek voor bloedluis. En van bloedluis ga je niet gelukkig worden.

Hier in de legnesten ligt ook stro, vinden de dames fijn. Rest van het hok heeft een laag zaagsel. Om de zoveel tijd halen we dat helemaal leeg. Met 13 kippen is het geen doen de poepjes er tussenuit te scheppen. Onder de stok op de plank ligt een heel dun laagje zaagsel. Dat schraapt de mest makkelijk weg en voorkomt dat ze daar gezellig een ei gaan leggen.

Ik begin steeds harder te twijfelen over stro... Zou hooi een beter idee zijn?

Hier wat foto's van t kippenhok to be:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijna klaar :D.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:44

Prachtig San. :D

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:45

Dat ziet er al bijna net echt uit, gaaf hoor!

Wat stro/hooi betreft mijn duit in het zakje: ik gooi vaak wat hooi en stro dat voor de paarden niet meer echt bruikbaar is gewoon in plakken in de ren, dat trekken de kippen dan helemaal uit elkaar en zijn ze lekker zoet mee. Maar om in het nachthok te gebruiken zou ik zelf echt niet aan beginnen. Ook voor de legnesten niet. Met kippen heb je toch vaak heel snel kans op parasieten zoals bloedluis en bijvoorbeeld de mijt die kalkpoten veroorzaakt. Het hok zo schoon en droog mogelijk houden is daarbij heel belangrijk, en stro en hooi doet dat helaas gewoon toch echt minder goed.

Zelf gebruik ik hennepvezel met eucalyptus olie erin, ruikt enerzijds heel lekker en fris, maar de eucalyptus is iets waar de parasieten een hekel aan hebben. Op de legplekken voeg ik inderdaad ook tabaksteeltjes toe (of oude tabak uit mn pakje shag want ik ben helaas nog niet helemaal van het roken af).

Vooral in de legnesten wil je het goed houden, voor als de kip bijvoorbeeld gaat broeden. Dan zit ze natuurlijk dag en nacht beschikbaar te wezen voor elk beetje luis en mijt dat voorbij komt, en is ze een soort buffet voor die beestjes. Juist daarom zou ik ook in de legnesten iets gebruiken dat juist vocht goed opneemt en voorkomt dat het al snel gaat broeien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:58

Ik heb overal vlas. Daar leggen ze de eieren ook in en broeden ook. Werkt prima en daarnaast makkelijk schoon te maken

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:05

Mossel schreef:
Wij hebben zoiets, nu hebben wij wel iets meer kippen, maar het is echt ideaal!
[ [url=m/pVfW89.png]Afbeelding[/url] ]

Die heb ik ook!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:05

_San87_ schreef:
idinn schreef:

Ik begin steeds harder te twijfelen over stro... Zou hooi een beter idee zijn?

Hier wat foto's van t kippenhok to be:

[ [url=m/GARZ0K.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/IMkzOF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/o4Hr4L.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iKDeCj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gTmA96.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bijna klaar :D.

Wauw! Wat een paleisje!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:33

Heel erg mooi !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:46

Wat een mooi huisje ! Je zou er bijna zelf gaan wonen :D

Ik heb enkel vlas in de hokjes liggen. Zowel voor slapen als voor de eitjes en heb toch de indruk dat de dames dat prima vinden. Werkt ook gemakkelijk.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:56

Ik had ook altijd vlas voor de kipjes, ook in het legnest. Het maakt makkelijk schoon en het houdt goed droog. Stro vind ik niet praktisch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:32

Bedankt voor de toffe reacties :D. Het hok is bijna klaar. Morgenmiddag gaan we de kipjes ophalen.

Ik ga nog even met vriendje overleggen, maar ik denk dat t idd alleen vlas wordt in het nachthok en de legkasten. Een plakje stro voor buiten om in te wroeten lijkt me dan wel weer tof. Ook wil ik een zak boomschors in de ren gooien.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:54

Leuk vooruitzicht !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:12

Mooi verblijf! Zie de kit liggen, dus goed bezig! Smeer vooral een papje van kalk of diatomeenaarde op de wanden voor de kipjes komen. Dan komt het helemaal goed!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 13:15

idinn schreef:
Mooi verblijf! Zie de kit liggen, dus goed bezig! Smeer vooral een papje van kalk of diatomeenaarde op de wanden voor de kipjes komen. Dan komt het helemaal goed!

Waar is dat voor :o?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:16

Mooi huisje hoor!

Stro en hooi zijn minder geschikt omdat bloedluis graag in de holle stengels bivakkeert om daar 's nachts uit te komen en de kippen te irriteren, aldus een mij bekende ervaren kippenhouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:18

Ook tegen de bloedluis.. er zijn veel preventieve maatregelen en meer dan 1 werkt altijd beter. Naden dichtkitten, binnenkant hok kalken, diatomeenaarde of kalk in het strooisel erbij strooien, geen stro, uiteinde zitstok insmeren met vaseline of in oliebakjes laten steunen, tabakstelen ophangen, nestkruiden in legnesten.

De luizen schuren zich kapot aan de kalk/aarde, in de vaseline blijven ze plakken. En olie verzuipen ze in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 16:39

idinn schreef:
Ook tegen de bloedluis.. er zijn veel preventieve maatregelen en meer dan 1 werkt altijd beter. Naden dichtkitten, binnenkant hok kalken, diatomeenaarde of kalk in het strooisel erbij strooien, geen stro, uiteinde zitstok insmeren met vaseline of in oliebakjes laten steunen, tabakstelen ophangen, nestkruiden in legnesten.

De luizen schuren zich kapot aan de kalk/aarde, in de vaseline blijven ze plakken. En olie verzuipen ze in.

Het is wat met die luis :=.

Ga t opschrijven, morgen eens wat spullen in huis halen om alles klaar te maken :D.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:58

_San87_ schreef:
idinn schreef:

Het is wat met die luis :=.

Ga t opschrijven, morgen eens wat spullen in huis halen om alles klaar te maken :D.

Hier gebruik ik tabakstelen in de legnesten met nestkruiden (ruikt heerlijk!)
In de zomer krijgen ze preventief Finecto Oral door hun voer.

Onder de legstok liggen hier vloerkorrels.
Uitwerpselen zijn dan binnen een mum van tijd droog, en dat gaat geur overlast ook weer tegen, net als coccidiose.
https://www.junai.nl/vloerdekkorrel.html

Heb zoveel last gehad van bloedluis dat ik het hok in de fik heb gestoken en een nieuw hok heb gebouwd. Tot dusver alles onder controle!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:09

Tabaksstelen vond ik niks. Luizen zaten zelf in de zak waar de stelen nog in zaten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:09

Matheno schreef:
Heb zoveel last gehad van bloedluis dat ik het hok in de fik heb gestoken en een nieuw hok heb gebouwd. Tot dusver alles onder controle!

:')

Exact hetzelfde als wat ik twee jaar geleden heb gedaan. Was er zoooooo klaar mee.

Met o.a. de volgende gesprekken erbij:

Kennis: "Oh, ik wil heel graag een groter hok voor mij kippen, mag ik anders die van jouw overnemen als je toch een nieuwe gaat bouwen?"
Ik: "Nee, absoluut niet. Het enige wat daar nog mee gaat gebeuren is ritueel de fik erin terwijl we gezamenlijk "Dood aan de bloedluis!" scanderen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:10

Serenity350 schreef:
Matheno schreef:

:')

Exact hetzelfde als wat ik twee jaar geleden heb gedaan. Was er zoooooo klaar mee.

Met o.a. de volgende gesprekken erbij:

Kennis: "Oh, ik wil heel graag een groter hok voor mij kippen, mag ik anders die van jouw overnemen als je toch een nieuwe gaat bouwen?"
Ik: "Nee, absoluut niet. Het enige wat daar nog mee gaat gebeuren is ritueel de fik erin terwijl we gezamenlijk "Dood aan de bloedluis!" scanderen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hier ook ritueel verbrand!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 17:47

Zojuist het voer, vlas en de drinkbak opgehaald, morgen kan ik de trapbak ophalen :D.

Ook meteen twee voertonnen meegenomen. We hebben legkorrel en leggraan als hoofdvoer en een klein zakje scharrelgranen en meelwormen voor de lekker.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:55

_San87_ schreef:
Zojuist het voer, vlas en de drinkbak opgehaald, morgen kan ik de trapbak ophalen :D.

Ook meteen twee voertonnen meegenomen. We hebben legkorrel en leggraan als hoofdvoer en een klein zakje scharrelgranen en meelwormen voor de lekker.

Leggraan, is dat niet legkorrel en gemengd graan in 1?