Onze 5 kuikens van dit jaar

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
idinn schreef:Stro zou ik, als je het echt graag wilt gebruiken, beperken tot de legnesten. Mits ze daar niet in gaan slapen. En dan een laag diatomeenaarde eronder en nestkruiden er doorheen. Of tabakstelen erbij hangen. Stro is hol en dus de ideale verstopplek voor bloedluis. En van bloedluis ga je niet gelukkig worden.
Hier in de legnesten ligt ook stro, vinden de dames fijn. Rest van het hok heeft een laag zaagsel. Om de zoveel tijd halen we dat helemaal leeg. Met 13 kippen is het geen doen de poepjes er tussenuit te scheppen. Onder de stok op de plank ligt een heel dun laagje zaagsel. Dat schraapt de mest makkelijk weg en voorkomt dat ze daar gezellig een ei gaan leggen.
_San87_ schreef:idinn schreef:Stro zou ik, als je het echt graag wilt gebruiken, beperken tot de legnesten. Mits ze daar niet in gaan slapen. En dan een laag diatomeenaarde eronder en nestkruiden er doorheen. Of tabakstelen erbij hangen. Stro is hol en dus de ideale verstopplek voor bloedluis. En van bloedluis ga je niet gelukkig worden.
Hier in de legnesten ligt ook stro, vinden de dames fijn. Rest van het hok heeft een laag zaagsel. Om de zoveel tijd halen we dat helemaal leeg. Met 13 kippen is het geen doen de poepjes er tussenuit te scheppen. Onder de stok op de plank ligt een heel dun laagje zaagsel. Dat schraapt de mest makkelijk weg en voorkomt dat ze daar gezellig een ei gaan leggen.
Ik begin steeds harder te twijfelen over stro... Zou hooi een beter idee zijn?
Hier wat foto's van t kippenhok to be:
[ [url=m/GARZ0K.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IMkzOF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/o4Hr4L.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iKDeCj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gTmA96.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bijna klaar.
idinn schreef:Ook tegen de bloedluis.. er zijn veel preventieve maatregelen en meer dan 1 werkt altijd beter. Naden dichtkitten, binnenkant hok kalken, diatomeenaarde of kalk in het strooisel erbij strooien, geen stro, uiteinde zitstok insmeren met vaseline of in oliebakjes laten steunen, tabakstelen ophangen, nestkruiden in legnesten.
De luizen schuren zich kapot aan de kalk/aarde, in de vaseline blijven ze plakken. En olie verzuipen ze in.
_San87_ schreef:idinn schreef:Ook tegen de bloedluis.. er zijn veel preventieve maatregelen en meer dan 1 werkt altijd beter. Naden dichtkitten, binnenkant hok kalken, diatomeenaarde of kalk in het strooisel erbij strooien, geen stro, uiteinde zitstok insmeren met vaseline of in oliebakjes laten steunen, tabakstelen ophangen, nestkruiden in legnesten.
De luizen schuren zich kapot aan de kalk/aarde, in de vaseline blijven ze plakken. En olie verzuipen ze in.
Het is wat met die luis.
Ga t opschrijven, morgen eens wat spullen in huis halen om alles klaar te maken.
Matheno schreef:Heb zoveel last gehad van bloedluis dat ik het hok in de fik heb gestoken en een nieuw hok heb gebouwd. Tot dusver alles onder controle!
Serenity350 schreef:Matheno schreef:Heb zoveel last gehad van bloedluis dat ik het hok in de fik heb gestoken en een nieuw hok heb gebouwd. Tot dusver alles onder controle!
![]()
Exact hetzelfde als wat ik twee jaar geleden heb gedaan. Was er zoooooo klaar mee.
Met o.a. de volgende gesprekken erbij:
Kennis: "Oh, ik wil heel graag een groter hok voor mij kippen, mag ik anders die van jouw overnemen als je toch een nieuwe gaat bouwen?"
Ik: "Nee, absoluut niet. Het enige wat daar nog mee gaat gebeuren is ritueel de fik erin terwijl we gezamenlijk "Dood aan de bloedluis!" scanderen.
_San87_ schreef:Zojuist het voer, vlas en de drinkbak opgehaald, morgen kan ik de trapbak ophalen.
Ook meteen twee voertonnen meegenomen. We hebben legkorrel en leggraan als hoofdvoer en een klein zakje scharrelgranen en meelwormen voor de lekker.