Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:15

Mijn kat laat eigenlijk ook alles met rust verder en is best saai :')
(Makkelijkere kun je ook niet hebbeb trouwens)
Misschien idd als de cavia’s wat minder zijn een vogel nemen :D vroeger hadden we een halsbandparkiet, dat was geen succes :wow:
Niet dat het mij uitmaakt maar moeten vogels altijd per 2?
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 02-03-19 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:16

Cayenne schreef:
Wat leuk dat jullie ook volgen!
In mijn ervaring gaan valkparkieten niet zomaar eitjes leggen zonder een broedblok.
Het komt weleens voor, maar dan is de oorzaak meestal dat ze 'te hoog in het voer staan'. Dat betekent dat ze erg veel eivoer krijgen waardoor ze sneller broeds raken.
Mijn vogels die niet mogen broeden krijgen in de lente en zomer maar 1 keer per week eivoer en ik hou ze veel bezig dmv wilgentakken, speeltjes en andere dingen. Zo blijven ze mentaal fris in het koppie en worden ook niet broeds.

Valken zijn verder enorm vriendelijke en rustige vogels, dus ik kan het je absoluut aanraden! Maar dan zou ik er idd wel twee nemen :j
Veel leuker voor hen en ook voor jou om te zien! Ze zijn onderling echt onwijs gezellig en ze worden er echt niet minder tam van <3

Ah zit dat zo! Wat handig. :j
En ja ik ben sowieso wel voorstander van groepsdieren dan ook met minstens 2 houden, ik word ook super pissig als mensen één konijn hebben. _O-
(Ik heb zelf dus een heel klef stel konijnen zitten. :') )

Ik woon vooralsnog bij mijn moeder maar OOIT komen er valkjes... Kweek jij ze toevallig (ook) voor de verkoop? :P Weet ik zeker dat ze van een goed plekje komen.

Anne.

Re: Goede eitjes, slechte eitjes: Kweken met knaagkanaries!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:31

Twee kan ik er ook wel aanraden.
Wij zijn een jaar of 10 geleden heel stom geweest door er ééntje te houden. Toen ik mijn vriend leerde kennen had hij er een, ik woonde toen nog bij mijn ouders en wilde er ook een. Inmiddels wonen we samen, maar die valkjes zijn zo gek opgegroeid dat ze hun soortgenootjes ontgroeid zijn.
Ze komen er wel samen uit en tolereren elkaars aanwezigheid, maar daar blijft het ook bij. Ze zal ze nooit dicht bij elkaar in de buurt vinden. :=

Cayenne, hoe gebeurd het koppelen eigenlijk bij jou? Of sowieso introduceren van een nieuw valkje in de voiliere?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 12:47

Ja, ik vind het wel belangrijk dat ze minstens met z'n tweeën zijn. Dan stimuleer je ze ook meer tot sociaal gedrag.
Als een vogel te lang alleen zit heb je kans dat ze later het sociale gedrag niet meer kennen en dan maken ze geen contact meer met soortgenoten.
Plus dat een vogel een zwermdier is en ze gewoon niet alleen horen te zitten. Wanneer je werkt zijn ze dan continu alleen en wij kunnen hun soortgenoten niet vervangen.

(Bij edelpapegaaien is dit anders. Zij zijn niet monogaam en er kunnen doden vallen als je twee edelpapegaaien samen in een kooi zet. Al gaat het met twee mannen soms wel goed).

Nummus: Jazeker kweek ik ook voor de verkoop :j Ik ben wel van plan om 1 of 2 aan te houden, maar verder mogen de babies naar liefhebbende baasjes verhuizen :j

Anne. Eigenlijk heb ik tot nu toe veel geluk gehad met koppelen. Ik zet een nieuwe vogel altijd eerst apart in quarantaine tot ik alle testresultaten terug heb en er zeker van ben dat ze gezond zijn. Daarna mogen ze in de groep. Al mijn vogels hebben een vaste partner, maar wanneer ik er eentje heb zonder partner zal die vaak bijna automatisch zich aangetrokken voelen tot de nieuweling (want ze kijken het partnergedrag af van de rest en hebben de behoefte om zich aan een 'single' dame of heer te koppelen.
Het gebeurt heel soms dat ze een partner uit kiezen die al gekoppeld is, maar dat komt hier gelukkig bijna niet voor. Ik hoef eigenlijk maar heel weinig te sturen tijdens het koppelen. Meestal is het liefde op het eerste gezicht of de eerste krijs :+
Bijvoorbeeld Marabi en Dainty zaten nog niet eens samen (en hadden elkaar nog nooit gezien) of ze waren al een stel. Marabi zat buiten in de voliere en Dainty zat binnen in huis omdat het voor haar nog te koud was buiten. Ze konden elkaar wel horen en riepen elkaar meteen. In de lente heb ik Dainty af en toe met kooi en al buiten gezet en probeerde Marabi al naar haar toe te komen. En toen ze eenmaal in de voliere mocht was het direct een stel <3

Maar sommigen zijn wat moeilijker. Joy bijvoorbeeld had echt een partner nodig die zich als een soort onderdaan laat behandelen. Gelukkig is Titan de beroerdste niet en vind alles best :')

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:14

Wat schrijf je leuk over je vogels.
Ik ga je topic volgen
Erg mooie vogels. Mijn vriend vindt vogels helemaal leuk, dus hier zal er ooit ook wel wat komen.
Mag ik vragen hoe groot een onderkomen moet zijn?
Kunnen ze altijd buiten of moeten ze In de winter naar binnen / schuur?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 13:56

Ik moet zeggen dat de vogelkooien in dierenwinkels eigenlijk altijd te klein zijn.
(Dat zijn ze vaak al voor kanaries, laat staan voor een valkparkiet.).
Ik hou meestal 70 x 50 aan voor valkparkieten en ben heel erg voorstander van de Montana kooien.
Dat zijn grote ruime kooien die niet kapot te krijgen zijn. Ze zijn wel wat prijzig, maar ze gaan een heel leven mee.
Het ligt er natuurlijk ook hoe vaak de valken los mogen. Als ze het grootste gedeelte van de dag in de kooi zitten is een ruime kooi nog belangrijker als wanneer ze er alleen in eten en slapen.

Valkparkieten kunnen temperaturen tot -15 moeiteloos aan (mits goed gezond en in goede conditie). Dan moeten ze wel beschut tegen regen en wind/tocht kunnen zitten.
Hoewel ze uit Australië komen hebben ze meer moeite met warm weer. Bij een temperatuur van boven de 25 graden zijn ze een stuk minder blij. Dan zorg ik altijd voor extra verkoeling en dat ze zich niet te druk maken ivm risico op oververhitting.
Ze kunnen dus het hele jaar buiten, maar je kunt ze niet in de winter zomaar buiten zitten als ze altijd binnen hebben gezeten. Dat moet je dus in het voorjaar of in de zomer doen zodat ze rustig kunnen wennen.
Hier mogen de binnenvogels naar buiten wanneer het 's nachts gemiddeld boven de 14 graden is en overdag boven de 20 graden.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:01

Wat leuk!
Hier ook alweer de eerste jongen.
Had ook een koppel dat er klaar voor was (wel ander soort) en de eerste 2 jongen zijn nu enkele dagen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 14:10

Ook buiten? Dat is dan wel heel vroeg zeg! :P
Wat voor vogels zijn het?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:23

Nee. Hier zitten ze in een verwarmde schuur. Of Ja.. We heb een kap op de garage gezet en daar zitten ze. Wel verwarmd in de winter.
Het zijn lachduiven. Vrij simpel maar ik vind t leuk en het is voor de fun. Laat ze vaak 3 of 4 keer leggen. Hangt er een beetje af en dan trek ik ze weer uit elkaar. Mochten dr duivinnen dan nog in goeie conditie zijn (doffers willen altijd wel xD) dan mogen ze eventueel nog een keer maar dat hangt er heel erg vanaf hoe ze zich voelen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 15:40

Zet me maar op de lijst voor volgend jaar. Dan hoop ik toch wel een keer een huis te hebben. Haha.volg je graag hier (En op fb natuurlijk)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 18:11

Lachduiven zijn leuk!
Jeetje, 3 a 4 keer! Zijn ze dan niet totaal uitgeput?
Bij valkparkieten doen sommige kwekers twee keer achter elkaar, maar ik vind 1 keer al zat.
Ook voor mezelf, want er gaat altijd veel tijd en stress in zitten :+
En na die keer krijgen ze dan minstens een jaar rust, vaak zelfs 2 jaar omdat ik probeer te rouleren tussen de koppels.

Carina, is prima hoor! :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:44

Het is vaker 3 dan 4 keer hoor. Lachduiven zijn sterke duiven en jongen zijn snel zelfstandig dus de echte aanslag op het lichaam is van het ei leggen. Ik heb er zelf dus geen werk mee, al kijk ik natuurlijk wel vaak. Zal bij valken ook zijn dat ze afwisselend broeden dus ze hebben relatief lang de tijd om weer bij te komen zegma.
Daarnaast krijgen ze bij ons goed voer en allerlei 'dingen' om te zorgen dat ze in top conditie zijn en dan gaat het prima.
De koppels die na 2 keer er wat minder uitzien worden uit elkaar gehaald.
Duivin gaat naar buiten (niet verwarmd maar wel tocht en wind/regen etc dicht) en dan kunnen ze daar bij komen en vaak na een maand zien ze er weer top uit en zouden ze wel weer kunnen, dat doen wij niet. Wij gebruiken haar dan het hele jaar niet weer.
We doen het al jaren zo en door goed te selecteren en te kweken zonder inteelt krijg je ook sterke duiven :)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 23:22

Dan ga ik hopen dat je het over een paar jaar nog doet, Cayenne! :j En intussen kijk ik lekker mee. :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 01:30

Jesdajinn: Bij valken merk je na 2 rondes dat de jongen van de tweede ronde vaak wat kleiner zijn en minder snel groeien als de jongen uit de eerste ronde. Dus dat is eigenlijk ook al een teken dat de ouders het wat zwaarder hebben.
Ik weet niet hoeveel jongen een lachduif per keer gemiddeld krijgt, maar een valkparkiet zit meestal tussen de 4 a 6 eitjes. Ik vind 6 al echt veel dus hou meestal 4 aan als maximum per koppel. Een enkele keer 5 wanneer ik weet dat de ouders het goed aankunnen.
Maar ik hoor weleens van andere kwekers dat ik veel te voorzichtig ben :P Er zijn ook kwekers die 2 rondes achter elkaar 6 eitjes geen enkel probleem vinden en waarbij het gewoon goed gaat.
Bij ronde 2 heb je dan wel dat de ouders vaak tijdens de ergste warmte op het nest moeten zitten en de jongen dan ook in het broedblok zitten. Dat vind ik zelf geen idee dus ik hoop dan voor de ergste hitte al klaar te zijn.
Lachduiven zijn ook superleuk! Hier zitten ze ook niet verwarmd of geisoleerd trouwens, maar bij echte kou of wind kan de voliere wel hermetisch afgesloten worden.

Nummus: Is goed hoor! Ik zal waarschijnlijk niet ieder jaar kweken want het kost me soms echt 10 jaar van m'n leven aan stress :') Maar het is wel superleuk om mee te maken <3

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:07

Lachduiven leggen 2 eitjes. Ik kan me voorstellen dat 5 of 6 eitjes veel zwaarder is dan 2 dus denk dat het lichamelijk voor een lachduif 'makkelijker' is.

Wat doe jij als jou koppel er wel 6 legt. Haal je er dan 2 weg of mogen ze die wel uitbroeden?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 12:16

Meestal haal ik er dan één of twee weg.
Ik broed altijd voor de veiligheid met twee koppels tegelijk, dus als het andere koppel minder eitjes heeft, leg ik het eitje bij hen erbij.
Ik haal de eitjes die te veel zijn pas weg als ik weet hoe veel er bevrucht zijn. Als er van de 6 eitjes bijvoorbeeld maar 4 bevrucht zijn, blijven de twee onbevruchte eitjes er gewoon bij liggen.
Die functioneren bij de babies vaak als een soort kussen om hun hoofd omhoog te houden en het zijn ook mini kruikjes :D

Zojuist even een nestcontrole gedaan om ze er aan te laten wennen.
Uiteraard nog geen eitjes, maar de dames zijn heel druk bezig met hun nest, dus ik gok wel dat er over een week wat eitjes zijn *\o/*

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:25

Wat interessant om te lezen allemaal, ik volg.

Ik heb alleen wel een vraagje. Als je de eitjes die teveel zijn bij het andere nestje inlegt waar er minder zijn, hoe weet je dan welke babies van welke papa en mama zijn? Of is het door de kleur van de babies duidelijk genoeg. Dat in de toekomst niet een broer en zus een koppeltje vormen zegmaar. Of hebben de vogels dit zelf al door.
Ik merk nu echt hoe weinig ik van vogels weet haha :+

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:56

Erg leuk weer, hier ook een stille meelezer :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 14:18

Wat leuk dat jullie volgen! :wave:
DemDeempel: Eitjes die worden verplaatst kan ik van tevoren een merktekentje geven.
Maar ik kijk ook regelmatig met een speciaal lampje in het ei om te zien of het embryo nog goed ontwikkeld of dat het ei uberhaupt bevrucht is.
Op die manier kun je ook zien hoe oud het is :j

Volgens mij heb ik dit filmpje ooit al eens geplaatst, maar in dit ei zie het hartje kloppen.
Ironisch genoeg is dit het hartje van Halo, die later een hartafwijking bleek te hebben :+
Maar aan het kloppen van het hart kun je al zien hoe sterk ze is! Hier was het ei ongeveer 5 dagen oud :j

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:36

Interessant! Je ziet echt gewoon in het midden iets kloppen en dat al na 5 dagen! Brengt gelijk weer een paar vragen, sorry als ik daarin lastig ben. Ik weet inderdaad dat je eieren voor een lamp kunt houden om te zien of ze bevrucht zijn, maar:
1) gebruik je daar een speciale soort lamp voor of voldoet bijvoorbeeld een eenvoudige zaklamp ook?
2) Na hoeveel dagen kun je zien of ze bevrucht zijn?
3) En hoe zie je of een ei bevrucht is of niet? Wat is het verschil tussen bevrucht en onbevrucht?
Nogmaals sorry als ik lastig ben, maar vind dit toch wel interessant en wil graag leren. -:)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 20:15

Geen lastige vragen hoor!
1): Je kunt de eitjes ook schouwen met de zaklamp app van je telefoon, maar dan zie je een stuk minder.
Ik gebruik een schouwlampje die precies op de bolste kant van het ei past: https://www.bol.com/nl/p/schouwlampje-i ... 011211724/
2): Het leven kun je al binnen 2 dagen zien vanaf de binnenkant. Dan zie je de adertjes lopen. Vanaf de buitenkant kun je het ook zien als je goed kijkt. Een pas gelegd eitje heeft namelijk een roze goed. Na een dag of 3 verkleurd een bevrucht eitje naar wit, terwijl een onbevrucht eitje de roze gloed blijft houden.
Als de eerst eitjes er zijn zal ik daar eens een foto van maken! :)
3): Eigenlijk heb ik dat in de vorige vraag al een beetje beantwoord :P Een bevrucht eitje heeft een embryo van binnen. Een onbevrucht ei is verder 'leeg' behalve dan wat vocht. Het is verder steriel en kan niet rotten.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 20:31

Kijk, duidelijke uitleg! Ik wacht met smart op je foto's en ben zeker benieuwd naar de verschillen in beeld!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 22:03

Ik heb wel een oude foto maar weet niet of die duidelijk is?
Afbeelding
Drie eitjes.. De middelste is de oudste en bevrucht. Als je goed kijkt zie je dat het ook meer wit is dan de andere twee.
Het ei recht was veel te groot en dus niet bevrucht. Die heeft een rozige gloed.
Het eitje links was wel bevrucht maar op de foto pas een paar uur oud. Dan zijn ze nog net zo roze als onbevruchte eitjes. Na een dag of 2 was dit eitje net zo wittig als het middelste ei :j

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:47

Interessant. Erg duidelijk weer!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:52

Oeh, ik krijg na jouw verhalen en filmpjes toch een zwak voor arme Titan :')
Heb je toevallig ook een foto waarop we zijn ogen kunnen zien?
Ik hoorde je in het filmpje zeggen dat hij een echte droomman is met zijn ogen :D
Ik vind hem verder ook een toffe kleur hebben!