NHD'tjes van Karli: Hangoorkonijntjes om bij weg te smelten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:08

DeMolenhoek schreef:
Ik vind een aanzienelijk verschil tussen paarden van 1.70 die in stallen van 3 op 3 staan en konijnen van 20 centimeter die ruime hokken hebben en elke dag vrij mogen rondlopen. En nee, ze nemen niet de plaats in van 1 die in de opvang zit. Anders waren mensen wel naar de opvang gegaan.

Ik hoop oprecht dat elk dier dat jij ooit nog gaat hebben geadopteerd gaat zijn.

En wat is dan precies het aanzienlijke verschil tussen een paard die een uurtje per dag eruit gaat of een konijn? En wat is een ruim hok, weet je precies wat er wordt aangeraden voor konijnen?

Ts ik snap je keuzes en we hebben het er eerder in dit topic over gehad.

Schemerdier

Re: NHD'tjes van Karli: Hangoorkonijntjes om bij weg te smelten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:19

DeMolenhoek, ik heb het toch niet tegen jou?

Ik vind het heel bijzonder dat dit een forum voor dierenliefhebbers zou moeten zijn, maar dat het zo moeilijk is voor velen om te erkennen dat er om dieren te houden, zou moeten voldaan worden aan de basale levensbehoeften?

Ts, ik snap dat het lastiger ligt omdat je ermee fokt. Ik snap niet dat je dit fokken plaatst boven hun basis behoeften nl niet alleen en minstens 6m2 per koppel.

Als ik zie hoe mijn konijnen altijd bij elkaar zijn, elkaar liggen te wassen en likken enz.. dan snap ik niet hoe je je dat je dieren kan ontzeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:00

Amber_anne schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik vind een aanzienelijk verschil tussen paarden van 1.70 die in stallen van 3 op 3 staan en konijnen van 20 centimeter die ruime hokken hebben en elke dag vrij mogen rondlopen. En nee, ze nemen niet de plaats in van 1 die in de opvang zit. Anders waren mensen wel naar de opvang gegaan.

Ik hoop oprecht dat elk dier dat jij ooit nog gaat hebben geadopteerd gaat zijn.

En wat is dan precies het aanzienlijke verschil tussen een paard die een uurtje per dag eruit gaat of een konijn? En wat is een ruim hok, weet je precies wat er wordt aangeraden voor konijnen?

Ja dat weet ik perfect. Het verschil? Zoals ik al zei: Paarden van 1.70 worden in stallen van 3 op 3 gestoken. Konijnen die 20 centimeter lang zijn en 10 hoor hebben in verhouding veel grotere verblijven. Die vergelijking is dus al krom.

Mijn jonge konijnen groeien nadat ze weg zijn van de moeder op in een binnenhok van 2 op 3 of in even grote konijentractors.

Schemerdier: Nee klopt, ik kan gewoon niet tegen mensen die enkel in een topic binnenvallen om hun gal te spuwen :) Doe dat maar op bunnybunch, daar rellen ze graag over de kleinste hooispriet die verkeerd ligt.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 17:44

Ik ben inderdaad niet bang om de discussie aan te gaan en ook niet bang om te reageren op commentaar. Er is namelijk heeeeeeeeel veel commentaar op alles wat ‘fokker’ genoemd wordt, soms is het inderdaad goed om te bekijken wat het verhaal vanuit de andere partij is. Daarom ben ik blij dat mensen vragen stellen. Soms mag de toon echter wel wat vriendelijker, ik ben ook maar een mens. Daarnaast voel ik me ook niet geroepen om ‘tegenstanders’ over te halen het wel met mijn werkwijze eens te zijn :')

Wat ik uitleg aan mensen over het feit dat mijn konijnen alleen zitten?

Een konijn heeft een draagtijd van 4 weken. Jongen mogen na 7 á 8 weken weg bij de moeder. Als ik dus een voedster en een ram koppel krijg je qua jongen dus een probleem (of eigenlijk heel veel problemen want dat betekent dus zo’n 12 nestjes per jaar). Wat ik wel doe is de rammen en voedsters in een groter verblijf bij elkaar laten na de dekking zodat ze gezelschap hebben, maar dat gaat niet altijd. Eén van de rammen blijft namelijk constant op de voedster rijden dat de rug kaal wordt, dat vind ik zielig.

Voedster en voedster dan samen? Die vechten elkaar de tent uit. De periodes tussen nestjes (gemiddeld 3 nestjes per jaar per voedster) is tekort om ze goed te kunnen koppelen dus dat levert teveel stress op.

Gecastreerde rammen dan? Tja.. eerlijk is eerlijk, die hebben voor een (mini) fokkerij weinig zin... :')

En dan nog 1 opmerking over de huisvesting en opvang: ik denk dat je pas kunt zeggen dat ze het slecht hebben hier als je een keer bent komen kijken. Daarnaast begrijp ik dat mensen die bij mij komen niet naar de opvang gaan. Klopt. Alleen kan niet iedereen iets vinden bij de opvang wat hij of zij zoekt. Mensen die bij mij komen zijn vaak gericht aan het zoeken en vinden het niet erg om te wachten. Ik heb geen konijnen ‘op voorraad’ om het zo maar te zeggen dus soms moeten ze wachten op nieuwe nestjes. Ondertussen kunnen ze vragen aan mij stellen en zich goed voorbereiden op de komst van een of meerdere nieuwe huisdieren. Ik vind dat prettig, mensen weten waar ze aan beginnen en kunnen ook bij mij terecht als iets niet goed gaat na de aanschaf.

Niets is geheim bij mij dus vraag maar raak ;)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:09

Amber_anne schreef:
DeMolenhoek schreef:

Ja dat weet ik perfect. Het verschil? Zoals ik al zei: Paarden van 1.70 worden in stallen van 3 op 3 gestoken. Konijnen die 20 centimeter lang zijn en 10 hoor hebben in verhouding veel grotere verblijven. Die vergelijking is dus al krom.

Mijn jonge konijnen groeien nadat ze weg zijn van de moeder op in een binnenhok van 2 op 3 of in even grote konijentractors.

Schemerdier: Nee klopt, ik kan gewoon niet tegen mensen die enkel in een topic binnenvallen om hun gal te spuwen :) Doe dat maar op bunnybunch, daar rellen ze graag over de kleinste hooispriet die verkeerd ligt.[/quote]

In het hok, hoeveel hupsen kan het konijn maken? 4? Als het naar verhouding met paarden was die dan ook nog helemaal alleen stonden waren mensen alsnog boos geweest. We weten dat het voor paarden welzijn niet goed is om ze zo te houden waarom maakt het voor konijnen dan niks uit?

Als je thuis zo je konijn houdt dan staat heel bokt ondersteboven maar omdat het hier gefokt wordt is dat het hoger gelegen doel.

Ts erkent dat het beter kan dat is top dus ik ga er verder niet over in discussie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:11

Eerst is 6 vierkante meter de norm voor een volwassen koppel en nu dus blijkt dat ik dat heb is het weer niet goed. Joh, ga ergens anders rellen :evaw:

Ze lopen trouwens ook regelmatig los bij mij in huis. Zal ook wel niet goed zijn veronderstel ik :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-19 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:14

DeMolenhoek schreef:
Eerst is 6 vierkante meter de norm voor een volwassen koppel en nu dus blijkt dat ik dat heb is het weer niet goed. Joh, ga ergens anders rellen :evaw:

Ik heb het over hoe ts haar konijnen huisvest, dit is namelijk haar topic :') :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:16

Je reageert op mijn bericht? Je quote mij zelf. :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:20

DeMolenhoek schreef:
Je reageert op mijn bericht? Je quote mij zelf. :')

Jij reageert op iemand die uitleg vraagt aan ts. Ik reageer daarbij op jou, over die persoon over ts. Ik hoop dat het zo duidelijk is |o

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:31

Ik ga gewoon weet verder met waarom ik dit topic gestart ben, namelijk schattige foto’s delen :)

Hierbij het laatste gezamenlijke ontbijt van deze schatjes, vandaag zijn de eerste 2 opgehaald. De andere zullen de komende dagen volgen.

Afbeelding

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:39

Ohhh wat schattig!,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:59

Mag ik vragen hoeveel zo een konijntje nu kost? Krijgen kopers ook extraatjes mee? Hier bijvoorbeeld geef ik een zo uitgebreid mogelijke stamboom mee. :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:12

DeMolenhoek schreef:
Mag ik vragen hoeveel zo een konijntje nu kost? Krijgen kopers ook extraatjes mee? Hier bijvoorbeeld geef ik een zo uitgebreid mogelijke stamboom mee. :)

Wordt er echt een stamboom meegegeven? In de hamster community alleen een stamkaart. Van stambomen wordt heel vaak misbruik gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:45

Het is niet officieel uiteraard. Gewoon een stamboom met foto’s, gewicht en kleur. Zo weten toekomstige fokkers welke kleuren er eventueel uitkomen en wat voor gewicht ze kunnen verwachten. Verder zijn de ouderdieren altijd te bezichtigen. Nu verkoop ik niet heel erg veel. De meeste gaan op wintersport ;) Maar de echt heel speciale zijn wel gewild bij fokkers. Hebben enkele kleuren die je niet snel tegen komt :) Maar goed, ik fok een totaal ander type :D (grote lotharingers)

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:06

Als ik het goed begrijp ga jij niet met je konijntjes naar shows. Je fokt konijnen omdat je het jonge vee zo leuk vind.

Het is dus risicovol om bv met een konijn van 3 of 4 jaar een eerste nestje te fokken. Ik hoor hier verschillende meningen over.

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 20:29

DeMolenhoek schreef:

Wat ik vraag voor een konijntje plaats ik liever niet zo open en bloot op internet ;) Mensen die bij mij komen krijgen een zakje overgangsvoer mee als ze willen en inderdaad informatie over de ouders, maar dat werk ik niet uit op papier. Ik ben niet interessant voor de show-fokkerij dus mensen die daarin geïnteresseerd zijn komen meestal niet bij mij ;)

hoefijzers schreef:
Als ik het goed begrijp ga jij niet met je konijntjes naar shows. Je fokt konijnen omdat je het jonge vee zo leuk vind. Het is dus risicovol om bv met een konijn van 3 of 4 jaar een eerste nestje te fokken. Ik hoor hier verschillende meningen over.

Ik ga inderdaad niet naar de shows, dat is niet zo mijn ding en dan moet je ook zoooooooveel dieren gaan fokken, dat wil ik niet. Ik doe het inderdaad meer voor mijn eigen plezier maar ook omdat ik merk dat er veel vraag is naar leuke konijnen met een goed karakter (in combinatie met een leuk kleurtje). Dat is mijn focus.

De leeftijd kan denk ik op zich nog wel maar ik zou dat zelf niet doen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:07

DeMolenhoek schreef:
Het is niet officieel uiteraard. Gewoon een stamboom met foto’s, gewicht en kleur. Zo weten toekomstige fokkers welke kleuren er eventueel uitkomen en wat voor gewicht ze kunnen verwachten. Verder zijn de ouderdieren altijd te bezichtigen. Nu verkoop ik niet heel erg veel. De meeste gaan op wintersport ;) Maar de echt heel speciale zijn wel gewild bij fokkers. Hebben enkele kleuren die je niet snel tegen komt :) Maar goed, ik fok een totaal ander type :D (grote lotharingers)

Dat snap ik, maar niet iedereen fokt er mee mag ik hopen. Dus waarom krijgen ze de boom? :)
In de knaagdierenwereld doet lang niet iedereen dat, omdat er vaker fraude is gepleegd met andermans stambomen etc. Of dat mensen de konijnen doorverkopen met stamboom waardoor anderen er wel mee fokken zonder dat je dit weet, etc.

Op de stamkart staat inderdaad andere info, zoals gegevens over mij als fokker, over de ouderdieren en hoe oud ze zijn blabla.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:08

Waarom niet? Ik vind het leuk als extraatje :) 95% wat wordt verkocht gaat naar andere fokkers die er mee kweken :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:12

Nou omdat er dus wel eens mensen door in de rug worden gestoken, waha. Soms niet opzettelijk hoor, maar toch.

Maar natuurlijk krijgen fokkers een stamboom, dat begrijp ik. Heb je geen last van incest als er zoveel naar fokkers verhuisd?

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 13:20

DeMolenhoek schreef:
Waarom niet? Ik vind het leuk als extraatje :) 95% wat wordt verkocht gaat naar andere fokkers die er mee kweken :)

Bij mij niet, 95% gaat bij mij juist naar mensen thuis voor gezelschap/huisdier :)

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 13:34

Even om weer weg te smelten! Vier schatjes van vier weken oud in de kleur otter-zwart en zilvervos-zwart <3 (ik kon bijna niet kiezen welke foto's te plaatsen haha!)

De ottertjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het zilvervosje
Afbeelding
Afbeelding

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:54

Ooooh wat een schatjes! <3
Wat leuk jou topic, als ik ooit weer opzoek ga naar een leukerd kom ik zeker bij jou langs!!
Zelf heb ik nu nog een kruising leeuwenkopje dwergje, eigenlijk wil ik nog een nieuw vriendinnetje nadat ons vorige vrouwtje is overleden. Al zit ons konijntje bij ons in huis in een grote ren omdat ik het zielig vind om hem buiten te hebben :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:57

Oooooh die bolle koppies

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:10

Die zilvervos <3

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:24

Super leuk! Ik heb een tijdje met nhd blauw gefokt. (Ook lid geweest om te mogen showen)