Wat een leukerds, ben heel benieuwd. Ik denk dat ze er twee krijgt, beide beertjes. Ik ben ook cavia o fiel, eigenlijk m'n hele leven al. Heb er nu zes, allemaal dames, had er vd zomer 14 maar dat werd beetje te gek. Heel soms een nestje om wat verjonging te hebben, en dat jonge spul speelt zo leuk. Hier hebben ze een groot gedeelte vd tuin, ze kunnen met buizen van binnen naar buiten wandelen. M'n laatste nestje, twee maanden geleden, zijn al verhuisd naar nieuwe thuis, waren vier beren.
Mijn zus had jaren geleden een cavia gekocht bij de dierenwinkel. Een mannetje. We hadden een oude tv leeggemaakt en dat was zijn hok. Beest stond in de keuken. Hartstikke gezellig, zat altijd te 'fluiten' of hoe dat heten mag als mijn moeder in de keuken was. Mams voerde hem vaak sla, appel etc. Werd hij wel heel erg dik van. Tot op een goede morgen er ineens 5 kleine cavia'tjes bij zaten. Hij bleek een zij haha. Met de dierenwinkel afgesproken dat de 5 kleintjes na een aantal weken naar hen mochten komen. Toen het zover was bleek ma alweer drachtig, blijkbaar van haar zoon. Wisten wij veel in die tijd, internet bestond nog niet, dus info zoeken was een stuk lastiger. Mijn moeder was het inmiddels aardig zat en het hele gezin verhuisde terug naar de dierenzaak. Ze zijn dus aardig vruchtbaar??
Wat houd de magpie tekening juist in bij cavia's? Ik ken het enkel bij konijnen, maar dat zie ik niet terug in je cavia's.
melody7
Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 12:42
Wat sneu truus! Zonder internet is dat natuurlijk helemaal lastig.. Ze zijn meteen na de bevalling weer vruchtbaar, vandaar dat dat zo snel gaat.
Gigixponys, ik denk dat het wel hetzelfde is als bij konijnen. Mijn cavia's hebben het slechts een stukje omdat ze driekleur zijn, dus misschien is het niet echt magpie maar ik vind dat juist wel mooi. Effie's moeder en Wolleke's moeder hadden het wel over hun hele lijfje geloof ik. (Die waren allebei zwart-wit) Op deze foto kun je het op Mitchy's rug een beetje zien:
Wat bijzonder, bij katten en dus ook hamsters is dat onmogelijk. Hoe geel toont in namelijk afhankelijk of het op een X of Y ligt. Of dus allebei!
Driekleur is dus alleen mogelijk (schildpad natuurlijk + een aftekening zoals witband) op dames, omdat die twee X chromosomen hebben! Ligt het geel van de man dan op de Y?