_Aurora_: Snap wat je schrijft hoor. We mogen als de hond niet goed zoekt of teveel overslaat wel aanwijzen waar te zoeken, maar dan moet je ook alles aanwijzen,zodat alles dezelfde waarde heeft.
Bij Uggs is dat soms lastig. Doordat ik dingen ga aanwijzen (met als achterliggend idee geen plekke over te slaan) wordt hij onzeker en vervalt in gedrag; af, zit, luid.....Maar blokkeert dan helemaal als je hem het commando zoek weer geeft.
Wij kiezen er dus voor om óf stil te blijven staan, of om steeds mee te lopen om zo geen onbewuste signalen af te geven.
Zo is Uggs bijvoorbeeld ook heel gericht op mijn hand richting zak waar de bal zit. Dus als ik mijn hand daarheen beweeg gaat hij zitten als zijnde verwijzing.
Erg opletten dus.
Was best een klus zo'n filmpje...eerst verstoppen, hond in de gaten houden, omgeving in de gaten houden w.b.t. andere honden, hem het commando geven , filmen, belonen.
Lastig is ook dat ik áltijd zelf weet waar het is omdat ik alleen met hem werk.
Ilsey: zonde, is er niets anders in de buurt? waar woon je ongeveer?
Neonlight: ja, die bal wordt hij happy van 
Tinkermuts: wel leuk om mee te doen, zeker als hij alles binnen heeft. Hoe is dat wereldje? Zijn de mensen een beetje leuk tegen elkaar?
Die warmte nodigt niet uit om actief te gaan speuren nee...
Meert: Ja, ik laat hem wachten, ga dan verstoppen. Verstop ook nep (doe net of ik wat verstop zodat hij het niet opzicht gaat doen, maar op geur) en geef dan het commando.
Jij nog bezig met speuren of ook te warm?
joyce83: dat is wel zonde, zeker als je de eerste lessen mist. Ik merk nu dat het soms niet erg is als we een les missen, maar de beginlessen had ik niet willen overslaan.
Ga je het nu in december doen?
Mantrailen is ook erg leuk! Heb ik ook even gedaan, maar zij stopte er mee.