nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

floorsil

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:15

Bij ons was het volgens mij wel een fanatieke cursus, als ik het zo lees. Wij mochten niet met handschoenen imkeren tijdens onze cursus. In het begin werd ik vaak zo'n 7 keer gestoken per les. Maar heb wel een goede weerstand er voor opgebouwd. Begin van het jaar had ik nog wel eens dat een lichte reactie heb maar daarna weer ik na een uurtje vaak niet eens meer waar ik gestoken ben. Had laatste jaar fijne volken die ook amper staken. Bij ons was ook een oefeningen om bijen van de raad bij de vleugels op te pakken. Eerst oefenen op de darren en daarna werksters. Vond dat in begin spannend. Maar nu inmiddels ook een handigheidje in gekregen. Ik heb wel het idee door met blote handen te werken dat je veel meer luisterde en kijkt naar het gedrag. Op het laatste werkte ik amper met de pijp en meer met de waterspuit. Op het laatst werd ik eigenlijk amper gestoken.hoewel dat wel een beetje volk afhankelijk was. Volgens mij heb ik ook nooit sokken over mijn broek hoeven te doen

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 19:22

Dat is wel een badass cursus dan.
Bij ons word er steevast op gehamerd dat je alles met handschoenen doet (al doen ze dat zelf dus niet)
Ik merk dat het ook echt verschilt per keer. De ene keer proberen ze uit alle macht door mn pak heen te steken en de andere keer komen ze niet eens op me af.
Ik ben voorlopig wel even genezen van zonder bescherming werken, die steken worden bij mij nog zo groot als een flink ei, heb er ook dagen last van. Iets met nog niet genoeg weerstand opgebouwd hebben. Komt vast wel 8-)

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:43

Zo’n leuk topic om te volgen! Bedankt allemaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 21:36

Akires1 schreef:
Waar ik trouwens wel heel nieuwsgierig naar ben: heeft een van jullie ook bijen in combinatie met paarden bij huis?
Wij hebben namelijk onze paarden bij huis en ik vraag me wel af of dit wel een handige combinatie is...

Medecursist had bijen naast de bak staan, nooit last mee gehad. Deo (ook als die bv in de kleren blijft hangen) wel. Ik vermoed dat het niet zo zeer de paardenlucht is, maar de chemische luchtjes van vliegenspray/antiklit/wasmiddel voor dekjes/etc. Het zal er dus van af hangen wat je op je paarden smeert/spuit en welke andere middelen je bij stallen/wei gebruikt.
Er kan altijd een volk zijn of een periode dat je bijen sneller geprikkeld zijn en dan reageren ze ook fel verder van de kast af. Echter is dat vrijwel niet van te voren te voorspellen.
Echt natuurlijke producten hebben bijen dan weer geen moeite mee. Deo maken met lepeltje ontgeurde kokosolie, lepeltje maizena en 2-3 druppels echte etherische olie (lavendel bv blijven bijen liever bij weg, maar niet agressief) is geen probleem (ja getest tijdens cursus, deo ook, maar dat was een oeps bijen bevestiging 48 uurs claim van de deo). Op net zo'n manier (even kijken welke etherische olien voor welk insect) zou bv een antivliegen"creme" ook moeten kunnen.
Zelfde lavendel of kruidnagel olie op lap bovenop de open kast (werkt direct ook als kastdoek om warmte beter vast te houden), doet het ook goed als alternatief voor roker (die dingen aan houden terwijl je bezig bent is ramp) of waterspuit. Lap wel tussendoor bewaren in goed afgesloten blik, want anders heb je zeker flesje per keer nodig en dat wordt aardig kostbaar grapje.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:26

Zou ik even mogen binnen vallen met een vraag?

Wat vinden jullie van de zogenaamde knuffelbijen?
Ik zag het voorbij komen op Facebook en ik was wel benieuwd wat bijenhouders/kenners hiervan vinden.

www.knuffelbijen.nl

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:22

Is dat geen hoax?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:25

Oh echt? Dat zou wat zijn! :D

Ik begreep dat het metselbijen zijn die ze "knuffelbijen" noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:29

Ik denk dat het serieus is. In de info staat dat het metselbijen zijn. Solitaire bijen dus. Je krijgt poppen met een insectenhotel.

Mij lijkt dat je beter gewoon een insectenhotel kunt kopen en dan afwachten welke soort zich graag bij je vestigt.

Enne...ik heb ook metselbijen in mijn hotels. Ik knuffel me helemaal suf natuurlijk. :')

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:30

Zou op zich wel kunnen maar ik zie een site met alleen maat tekeningen, geen filmpje of foto...

Als jij een simpel bijenhotel koopt of zelf maakt en op een goede plek weet te plaatsen dan trek je ze er ook zelf mee aan, en heb je het helemaal natuurlijk voor elkaar, met daarbij ook de variatie van verschillende metselbijen die in jouw regio leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:34

Nickeltje schreef:
Zou op zich wel kunnen maar ik zie een site met alleen maat tekeningen, geen filmpje of foto...

Nee, maar het is wel een site waar flink in is geïnvesteerd, met een Nederlandse domeinnaam. Zegt niet alles, maar is wel een aardige indicatie. En ik denk dat foto's het product minder aantrekkelijk maken. Stuk minder knuffelig. ;)

Citaat:
Als jij een simpel bijenhotel koopt of zelf maakt en op een goede plek weet te plaatsen dan trek je ze er ook zelf mee aan, en heb je het helemaal natuurlijk voor elkaar, met daarbij ook de variatie van verschillende metselbijen die in jouw regio leven.

Helemaal mee eens. Lijkt me echt zinloos om zoveel geld uit te geven aan 'knuffelbijen'. Want wat je via die site kunt kopen is ook nog eens reteduur. En voor hetzelfde geld vliegen je nieuwe bijen gewoon weg, omdat ze dat plekje waar jij je hotelletje hebt gehangen toch niet zo geschikt vinden.
...heb je niks meer te knuffelen. :') :') :')

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 12:56

Ja, mijn moeder en ik hebben mijn vader een setje knuffelbijen+hotelletje voor zijn verjaardag gegeven.
Hartstikke leuk om te zien hoe die coconnetjes langzaam uitkomen, en er bijen om het hotel zoemen!
Het hotel is wel duur voor wat je krijgt, dat dan wel. Zelf zou je het veel netter en mooier kunnen maken met een bundeltje riet/bamboe en een blokje hout met geboorde gangetjes.
Mn vader is al bezig met een zelfgemaakt hotel en de volgende lading knuffelbijen is in bestelling :D
Tuurlijk kunnen ze een andere plek verkiezen boven jouw hotelletje, maar het gaat ons er vooral om zoveel mogelijk metselbijen in de buurt los te laten en zo de hoeveelheid en diversiteit van de bestuivers te vergroten.

Met knuffelbijen bedoelen ze overigens dat ze niet echt steken.
Dwz, ze kúnnen wel steken, maar het gif is zo zwak, en de angel zo klein, dat het eerder een soort muggenbultje word en je er nauwelijks iets van voelt.
Geef een steekbeest een beetje een romantische naam en zelfs de grootste insectenhater wil ze in de tuin.
Wat mij betreft erg goed als steuntje in de rug voor solitaire bestuivers :)

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:55

Bedankt voor de tips tot dusver! :)
Ik heb n.a.v. een van de tips dit boek besteld bij Bol.com: https://www.bol.com/nl/p/het-complete-b ... oductImage en heb het zopas al ontvangen.
Zo op het eerste gezicht inderdaad een heel leuk, duidelijk en toegankelijk boek.

En v.w.b. de "knuffelbijen"; wij hebben hier een insectenhotel staan, dat gemaakt is van pallets. Met de juiste vorm materialen erin, komen hier ook solitaire bijen op af.

Afbeelding

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 18:06

Wat een prachtig hotel! _/-\o_
Zoiets wil mn vader dus ook. Ik pik ff je foto om aan hem te laten zien hoor :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:15

Wauw, indrukwekkend bouwwerk zeg!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:33

Oude cursusboek imkeren :
https://www.bol.com/nl/p/bijen-houden-h ... 46718_pos1
Nieuwe cursusboek :
https://www.bijenhouderssupport.nl/a-51 ... ijenteelt/
Er zijn zat andere boeken, maar deze nemen je zeker mee door wat je per seizoen kan verwachten. Ze gaan beide uit van een standaard spaarkast, maar wat je bijen doen en nodig hebben is niet afhankelijk van de kastvorm, mits die geschikt is.
Zelf heb ik voor komende volk een topbar hive staan o.a. ivm moeite hebben met het tillen van 25+kg op borsthoogte. En het nodig hebben van flink opslag voor extra elementen om op de kast te zetten is er ook niet hier. Topbar + paar emmers, standaard kleding, gereedschap en 2 voerbakken (die bovenop kunnen, want in de winter willen bijen niet naar beneden om te eten) en ik ben eigenlijk klaar wat nodig gereedschap betreft, enige terugkerende post is dan potten & etiketten voor de honing.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 20:41

Ik vind topbar hives wel heel erg mooi staan! <3

Iemand hier eigenlijk ook ervaring met een volk in een korf? Lijkt me leuk om 1 volk in een korf te zetten, en die dan gewoon op zn beloop te laten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:49

Korf is slecht te controleren en er valt ook vrij weinig aan te zien. Topbar hive is zeer geschikt om een raampje in te maken zodat je zonder storen naar je bijen kan kijken. Observatiekasten zijn niet geschikt om volk in te laten wonen (te klein).
Volk op zijn beloop laten kan in elke kast, maar als je ze dichtbij bebouwing zet kunnen de zwermen wel eens ergens in een tuin oid willen gaan wonen en dat zullen die mensen niet leuk vinden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 16:55

Laurora, op wat voor ramen heb jij je kasten gemaakt? Maat spaarkast?
Wij gaan mogelijk volgende week een paar vegers/ afleggers maken en wij hebben alles op spaarkast.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 17:08

Ja wij hebben gewone simplex raampjes voor spaarkast. Onze kasten hebben ook de gangbare afmetingen :)
Mocht je iemand zoeken voor een veger, wij zijn nog steeds op zoek naar een volk, dus zou echt een uitkomst voor ons zijn! (+ een hele goede reden om weer eens bij famillie in Overijssel langs te gaan :o )

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:13

Daarom vraag ik het aan je... ;)
Mijn gsm nummer volgt per PM, dan kunnen we wat dingen kortsluiten... Je zou namelijk ( als je toevallig in de buurt bent) ook alvast je eigen kast af kunnen zetten, dan maken we de veger meteen naar jouw eigen kast.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:00

Wij hebben gisteren in onze tuin stroken vlinder- en bijenbloemen ingezaaid.
Een aantal jaren geleden zag je hier in de omgeving allemaal van die stroken langs de akkers. De boeren kregen hier subsidie voor en kregen ook de zaden hiervoor aangeleverd. Zó jammer dat dit kennelijk weer is gestopt!

In onze vorige woning hadden de buren ook bijen.
Wij hadden nooit last van hun bijen, maar één jaar hadden ze een volk dat echt agressief was; die gingen gewoon in de aanval.
Ik begreep toen van hen dat dit een ander ras was, dan hun vorige volk en dat het ene ras goedmoediger en makkelijker is dan het andere ras.
Kan iemand me vertellen welke soort je dan het beste kunt hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:51

Hier zijn ze glasvezel aan het aanleggen en dan halen ze de berm overhoop. Heb een lading wilde bloemenzaad klaarliggen. Wordt altijd prachtig. Ik heb het al eerder gedaan toen de sloten waren uitgebaggerd. Het zit dan vol met bijen. Soms liggen er mensen op hun buik op de weg om er foto's van te maken. :')

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:56

Waar goed dat jullie die bloemen mengsels zaaien!!

Akires, Buckfast staan bekend als uiterst vriendelijk voor mensen ( niet tegen andere bijen). Wij hebben meerdere volken met gewone Nederlandse honing bijen. Die volken zijn heel vriendelijk en kalm, eentje is erg snel geprikkeld en we hebben nu besloten dat als ze zo naar blijven doen dat we de koningin gaan vervangen voor een koningin van een van de vriendelijke zuster volken.

Bijen soort zegt niet alles. Een vriendelijk soort kan een boosaardige koningin hebben en dan wordt het hele volk naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:35

Klinkt bijna als een sprookje, met een boosaardige koningin, Nickeltje.;)

Bloemenmengsels zaaien is gewoon hartstikke leuk. Bij de Lidl hebben ze voor 19 cent zakjes. Daar kan je je geen buil aan vallen....

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:39

Ik heb het in de tuin van mijn huurhuis ook gedaan. Paar stroken aan de rand van het grasveld omgespit en in de bermen om ons huis heb ik vanalles verspreid. Ook veel klaproos zaden.
Een deel komt inmiddels ook lekker op dus ik hoop binnenkort daar de eerste bloemetjes in te zien.