Visitor schreef:Wat een leuk topic zeg. Ik weet niks van hamsters dus puur uit nieuwsgierigheid een paar domme vragen.
Als ze zo veel graven, hoe haal je dan de poep en plas eruit? Of poepen ze niet in hun hol? Of hoeft het gewoon niet zo vaak?
Als ze het hol ook weer dichtmaken, hoe ademen ze dan? Of houden ze altijd een gangetje open? Of is en reservoir van lucht genoeg voor een tijdje? (Vooral als het echt aarde zou zijn in de natuur vraag ik me dat af.)
Een hamster is van nature een graafdier. Het diertje leeft van nature diep onder de grond in gangenstelsels van wel 6 meter diep. Zij graven daarin hun eigen tunnels van een formaat waar ze goed door heen kunnen lopen en elkaar ook kunnen passeren. Ze graven daarin verschillende holletjes met ieder hun eigen doel. Zo is er een voorraad opslag van voedsel, vaak ook een 'aparte ruimte' waar geurineert wordt. Poepjes doen ze aan de kant schuiven; het is een droge kleine 'korrel' waardoor het amper tot niet ruikt. Ook eten dwerghamsters hun eigen ontlasting met regelmaat op om hier weer vitamines uit te halen.
Het ademen gaat dus gewoon door en kan dus ook prima onder de grond. Ze verstikken niet. Tenzij er iets bovenop hun valt zoals een zwaar object en ze hier niet meer van onder vandaan kunnen.
Mijn Roborovski's wonen in een ruime bak. Deze is 100x40x45 waardoor je weinig tot niets merkt van hun ontlasting of urine. Dat is het voordeel van een grote bak. Met een beetje geluk kan je er langer dan 3 maanden mee doen. Hier heeft dan nu een nest in gewoond en dat is een iets ander verhaal; de hele bak wordt dan niet gebruikt maar een klein stukje.
Volgens mij heb ik zo alles heh?