Chihuahua pup bijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:34

DezeNaam schreef:
Ja maar volgens mij is deze chi nog steeds geen IPO hond. Dus ik snap niet dat mensen afkomen met fysieke correcties.

Is niet erg dat jij dat niet snapt, zoals al meerdere keren is gezegd "er zijn meerdere wegen die naar rome leiden". En niemand heeft gezegd dat de TS haar hond in elkaar moet timmeren, soms is een aanraking in de juiste energie genoeg ;) .

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:38

candalisa schreef:
Heel consequent zijn en als ze gromt mag je d’r best even omdraaien op d’r ruggetje en duidelijk nee zeggen ... door hun moeders worden ze ook gecorrigeerd en zeker met een chih moet je echt duidelijk zijn ik werk met moeilijke honden met gedrags problemen en in 10 jaar ben ik ooit 1x gebeten door een chih verder geen ander hond maar als je ze goed opvoed zijn echt wel leuke hondjes !

Ik heb nu 2 honden die grom geluiden maken bij het spelen. De een is nog zachter van karakter dan de ander. Als ik mijn Roemeen hiervoor op zijn rug had gelegd kwam hij niet meer onder de keukenbank vandaan.....Roep niet zomaar wat als je de pup/hond niet eens kent.

CharmingS

Re: Chihuahua pup bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:45

Niemand heeft gezegd dat de TS iets moet doen.. Alleen opties gegeven, die bij de ene hond heel erg goed werken, en bij de ander niet.. En als je goed hebt gelezen, dan kun je zien dat de ts een cursus wil gaan volgen. De ene hond is de ander niet dus je kan er niets van zeggen zo via de pc.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:03

Gelukkig gaat de TS op cursus en probeert ze niet eerst op eigen houtje de opties voor een hardere aanpak die gegeven worden. En ik geef iemand als tip mee zulke opties/tips niet te geven als je de hond niet kent.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:06

Chihuahua’s hebben nog wel eens een open fontanel bij de geboorte. Dit sluit zich later wel maar een zachtere gevoelige plek blijft over.
Vaak de reden dat ze dus liever niet over hun hoofd geaaid willen worden, dit is namelijk erg vervelend voor ze. Zomaar afstraffen zou dus bijzonder onterecht zijn.
Open fontanellen zorgen er in mijn ervaring ook voor dat ze wat gevoeliger zijn voor geluid en wat sneller in de verdediging schieten.

Maar buiten deze aandoening... Bedenk je eens dat je zo klein bent, en in de eerste weken in je nieuwe gezin geterroriseerd bent door een klein meisje (want zo ziet hij/zij dat). Beestje is het vertrouwen al een beetje kwijt en dan wil je nieuwe baasje je ook steeds oppakken en aaien (voor een chihuahua zijn dat hele grote handen!)
Ondanks dat ze er uit zien als knuffelhondjes zijn chihuahua’s dat niet! Ze vinden het niet fijn en schieten in de verdediging als er niet naar ze geluisterd wordt.

Ik praat hiermee echt niet al het gedrag goed maar probeer je steeds even in de hond te verplaatsen voordat je iets klakkeloos gaat afstraffen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:07

CharmingS schreef:
DezeNaam schreef:
Ja maar volgens mij is deze chi nog steeds geen IPO hond. Dus ik snap niet dat mensen afkomen met fysieke correcties.

Is niet erg dat jij dat niet snapt, zoals al meerdere keren is gezegd "er zijn meerdere wegen die naar rome leiden". En niemand heeft gezegd dat de TS haar hond in elkaar moet timmeren, soms is een aanraking in de juiste energie genoeg ;) .
Het is niet nodig om persoonlijk te worden en denigrerend te beginnen doen hoor.

Als dit topic op een hondenforum gestaan had was er niemand geweest die TS zou adviseren om haar hond te slaan, bij zijn nekvel te grijpen, op de grond te duwen..
Ten eerste is een hond bij zijn nekvel pakken en op zijn rug gooien in hondentaal ‘Jij bent een prooi en ik maak je dood.’ Fijne band bouw je zo op dan.. En waarom zou je een hond straffen als hij nog niet eens weet wat hij fout doet? De pup weet niet dat hij niet ik handen, meubels en dergelijke mag bijten.. Nu zeg ik daarmee dus niet dat je geen ‘Nee’ mag zeggen, maar haal je pup gewoon uit de situatie en buig het gedrag om door hem iets anders te geven om op te bijten.
Of als je ziet dat hij net zijn tanden in je been wilt zitten duw je hem weg en zeg je ‘Nee!’ En geef je hem wat anders. Als je pup overprikkelt is, dan zet je hem in de bench of een andere afgesloten ruimte waar hij moet rusten.

Trouwens wel weer typisch dat er Mechelaars bijgehaald worden en dat die ‘altijd’ zo getraind worden. De fokker waar ik langs ben gegaan sloeg gelukkig niet op zijn honden hoor, roepen was ook niet nodig. Ondanks dat zit hij toch gewoon hoog in de IPO. Schreeuwen en slaan is gewoon een teken van onmacht.

Wat niet wil zeggen dat je je hond nooit eens mag aanraken tijdens een training. Ik ‘por’ soms ook wel eens, maar dat enkel als ik de aandacht van de hond op geen enkele manier meer kan krijgen, en daarna volgt altijd een beloning.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:08

CharmingS schreef:
DezeNaam schreef:

Dan moet je er wel verstand van hebben, en sorry niet vervelend bedoelt, de TS weet duidelijk niet wat de juiste aanpak is (voor dit hondje). Is het dan van ons de juiste aanpak om haar dit soort opties/tips te geven?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:14

Van mijn kant was het geen tip maar een manier om uit te leggen dat bepaalde manieren niet per definitie slecht zijn. Alles wordt altijd direct zo negatief weggezet hier. Ik begrijp dat niet. Jouw hond was niet de mijne en andersom. Ik heb nog nooit een hond gehad die ik zo kort moest houden (tubes pubertijd) als de laatste maar wat werd het een fijne hond!
De meesten vertellen hun ervaring en zeggen dan ook: vraag hulp.
Wij hebben altijd honden gehad en elke hond had een andere aanpak nodig.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 27-02-18 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:15

ilayda schreef:
Billy schreef:
Zo te horen is het hondje onzeker en bijt het uit verdediging. Tik over de neus is geen goed plan. Zeg nee of au en duw er een flostouwtje in waar ze wel in mag bijten. Waarschijnlijk zal het gedrag uitdoven als ze door heeft dat ze hier wel met rust gelaten wordt...
Cursus is altijd een goed idee, ook met een uk.

Hoe kan je zien dat ze onzeker is? Want ze komt wel helemaal blij naar me toen en dan met dr oortjes naar achter en gaat ze eerst gekke rondjes draaien. Vaak begint ze ook eerst met likken en dan het bijten

Je hondje geeft hier duidelijke signalen van discomfort. Oortjes naar achteren en likken geven een groot stress-signaal af. Hiermee waarschuwt jouw hondje al dat ze zich niet prettig voelt.
Dit filmpje geeft een redelijk beeld van stress-signalen bij de hond, kijk bijvoorbeeld eens naar de hond op 2:39. https://www.youtube.com/watch?v=DKXsVivqq3Y
Probeer je er goed in te verdiepen zodat je de signalen leert lezen en dit ook kunt overbrengen op je omgeving en op tijd kan ingrijpen als je kind zich opdringt aan de hond.
Daarnaast is een consequente training natuurlijk heel belangrijk, en inderdaad, die kleine hondjes niet altijd maar optillen. Gewoon op de grond, op haar eigen niveau.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:17

Ik zou bijna zeggen breng dat hondje maar bij mij. Als je zo onzeker bent over zo,n klein hondje dan heb je wel grotere kans dat het mis gaat.
Ieder geval op cursus en consequent zijn. Onzekerheid van hond en baas samen daar zit nog wat werk in.
Waar komt de pup vandaan? Anders eens de fokker bellen. (dat heeft geen zin bij een hond uit de handel)
Laatst bijgewerkt door kohtje op 27-02-18 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:21

IMJ schreef:
Van mijn kant was het geen tip maar een manier om uit te leggen dat bepaalde manieren niet per definitie slecht zijn. Alles wordt altijd direct zo negatief weggezet hier. Ik begrijp dat niet. Jouw hond was niet de mijne en andersom. Ik heb nog nooit een hond gehad die ik zo kort moest houden (tubes pubertijd) als de laatste maar wat werd het een fijne hond!
De meesten vertellen hun ervaring en zeggen dan ook: vraag hulp.
Wij hebben altijd honden gehad en elke hond had een andere aanpak nodig.

Waarom zou je je aangesproken voelen als je zelf eerder ook al aangaf dat je moet kijken naar de hond en daar je aanpak op aan past.

Ik heb ook een paar pittige honden gehad, daar ging ik ook weer anders mee om in de (her)opvoeding dan de 2 die ik nu heb.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:24

@ Dezenaam: Met je verkeerde been uit bed gestapt? Bedoelde het niet vervelend of persoonlijk hoor :')

Citaat:
Trouwens wel weer typisch dat er Mechelaars bijgehaald worden en dat die ‘altijd’ zo getraind worden. De fokker waar ik langs ben gegaan sloeg gelukkig niet op zijn honden hoor, roepen was ook niet nodig. Ondanks dat zit hij toch gewoon hoog in de IPO. Schreeuwen en slaan is gewoon een teken van onmacht.

Wat bedoel jij met "altijd" zo getraind worden? Heb jij horen zeggen dat die altijd worden afgeslagen of dat er tegen ze word geschreeuwd? Mijn hond heeft inderdaad wel eens klappen gehad, en daar moet ze tegen kunnen, in ieder geval voor het geen waar ik haar voor opleid. Ik heb een werkhond en die moet tegen een stootje kunnen. Maargoed knpv is dan ook niet hetzelfde als IPO ;) Hier een filmpje waarom dat dat nodig is voor de geïnteresseerde.
https://www.youtube.com/watch?v=0KX-pzrzm94

https://www.youtube.com/watch?v=1q85DqtZmCE

Maargoed dat heeft verder niets te maken met de TS haar probleem. Gelukkig gaat ze een cursus doen en komt het dan allemaal wel goed :)

Wat ik verder bedoel te zeggen Dezenaam, is dat iedereen zo zijn of haar eigen manier heeft van africhten, en dat ik het niet netjes vind om iemand daar op aan te vallen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:28

Ik vind het ook niet netjes dat je hier pb's over krijgt. Scheer en inslag lijkt het om mensen die anders denken/doen lastig te vallen via persoonlijke berichten, jammer.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:34

Nou ik kreeg toevallig vanochtend de vraag of een knpv hond met een clicker af te richten is van a tot z. Mijn antwoord is gewoon weg NEE, de meeste honden komen uit een werklijn met hoge werkdrift. Als die eenmaal bewakingswerk of bijtwerk hebben gedaan dan willen ze nog maar 1 ding, en sommige honden vergeten dan dat ze ook nog een baas hebben.. Wil niet zeggen dat je ze dan moet slaan, maar je zal ze toch wel weer even terug op aarde moeten brengen.. Dat is het enige wat ik probeer uit te leggen.

Maar sommige mensen gaan het nooit begrijpen, tot ze het een keer met hun eigen ogen zien en ervaren.. Daarom, voor de gene die interesse hebben, jullie zijn bij deze uitgenodigd om een keer te komen kijken bij een training op onze club.. Dan zal het misschien allemaal iets duidelijker zijn, en zul je zien dat de honden allemaal met liefde en respect worden behandeld :)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:35

Ik deed als ze pup waren gewoon hun onderbekje beet pakken en dan lieten ze los en waren ze er wel klaar mee, of hun lipje er tussen pakken zodat ze in hun eigen lipje bijten dan snappen ze al snel dat het niet echt een prettig gevoel is :P

1 heb ik er pas sinds kort en die is nu 1 jaar en compleet onopgevoed, en ja ik leg ze ook op hun rug als ze dominant gedrag vertonen (ofja op hun rug, op hun zij) en nee niet door ze in hun nekvel of wat te pakken maar ze gewoon met 2 handen rustig neerleggen tot ze ontspannen en dan mogen ze weer gaan. want ik ben de baas en niet hun, als een hond onderdanig is gaat het op zijn rug liggen bij vreemde honden die dominant gedrag vertonen dus ik niks meer als normaal.

ik ben de baas en niet hun. gelukkig begint de nieuwe ling het als door te krijgen, en beginnen zijn oren te werken :')
Laatst bijgewerkt door Indi_Vito op 27-02-18 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 10:37

kohtje schreef:
Ik zou bijna zeggen breng dat hondje maar bij mij. Als je zo onzeker bent over zo,n klein hondje dan heb je wel grotere kans dat het mis gaat.
Ieder geval op cursus en consequent zijn. Onzekerheid van hond en baas samen daar zit nog wat werk in.
Waar komt de pup vandaan? Anders eens de fokker bellen. (dat heeft geen zin bij een hond uit de handel)

Ja ik ben onzeker, en had dat ook totaal niet verwacht. Ik wil het gewoon te perfect doen, en wil niet dat het zo een standaard chihuahua word die je vaak ziet. Het is mijn eerste eigen hondje, en ik zal er zeker wel van leren. Maar daarom heb ik ook het topic geopend om tips te krijgen en om wat zekerder te worden.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:43

TS ik snap jou onzekerheid wel hoor, ik vind dat je goed bezig bent. Je vergaart informatie wil het goed doen en wil een cursus volgen met je hondje. Lekker doen en geniet er vooral van. Natuurlijk zul je fouten maken, maar die maakt iedereen en gelukkig is het 9 van de 10 keer allemaal op te lossen. Je hebt in ieder geval een goede instelling :)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 10:43

horsiegek schreef:
Billy schreef:
Zo te horen is het hondje onzeker en bijt het uit verdediging. Tik over de neus is geen goed plan. Zeg nee of au en duw er een flostouwtje in waar ze wel in mag bijten. Waarschijnlijk zal het gedrag uitdoven als ze door heeft dat ze hier wel met rust gelaten wordt...
Cursus is altijd een goed idee, ook met een uk.

Hoe kan je zien dat ze onzeker is? Want ze komt wel helemaal blij naar me toen en dan met dr oortjes naar achter en gaat ze eerst gekke rondjes draaien. Vaak begint ze ook eerst met likken en dan het bijten

Je hondje geeft hier duidelijke signalen van discomfort. Oortjes naar achteren en likken geven een groot stress-signaal af. Hiermee waarschuwt jouw hondje al dat ze zich niet prettig voelt.
Dit filmpje geeft een redelijk beeld van stress-signalen bij de hond, kijk bijvoorbeeld eens naar de hond op 2:39. https://www.youtube.com/watch?v=DKXsVivqq3Y
Probeer je er goed in te verdiepen zodat je de signalen leert lezen en dit ook kunt overbrengen op je omgeving en op tijd kan ingrijpen als je kind zich opdringt aan de hond.
Daarnaast is een consequente training natuurlijk heel belangrijk, en inderdaad, die kleine hondjes niet altijd maar optillen. Gewoon op de grond, op haar eigen niveau.[/quote]

Je zegt dat die dan stress heeft, en zag dat inderdaad ook al in een artikel. Maar het kunnen drie dingen zijn, het kan ook zijn dat ze zo iets heeft van jij bent mijn baas of juist van wij gaan samen spelen.
Want zodra er iemand thuis komt, maakt niet uit of het een vreemde is of een bekende rent ze op die gene af en doet dan precies het zelfde en vaat springen en rondjes draaien en vraagt echt om aandacht. Dus dan kan het toch niet zo zijn dat ze dan gestresst is? Want de gene die binnen komt reageerd niet op haar, en dat doet ze ook in de ochtend wanneer ik beneden kom.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 10:45

CharmingS schreef:
TS ik snap jou onzekerheid wel hoor, ik vind dat je goed bezig bent. Je vergaart informatie wil het goed doen en wil een cursus volgen met je hondje. Lekker doen en geniet er vooral van. Natuurlijk zul je fouten maken, maar die maakt iedereen en gelukkig is het 9 van de 10 keer allemaal op te lossen. Je hebt in ieder geval een goede instelling :)

Dankje dat is fijn om te horen, ik probeer ook echt mijn best te doen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:46

Waar woon je ergens ts? Misschien weet ik nog wel een goede puppycursus :)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 10:47

CharmingS schreef:

Ik woon in bergen op zoom, en kan er maar twee vinden. Eentje is in een dorpje hier in de buurt. Maar vind het heel moeilijk om te weten welke nou goed is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:53

ilayda schreef:
CharmingS schreef:

Ik woon in bergen op zoom, en kan er maar twee vinden. Eentje is in een dorpje hier in de buurt. Maar vind het heel moeilijk om te weten welke nou goed is.

Helaas niet echt in de buurt hier, maar ik zou bij allebei gewoon eens gaan kijken. Eerst zonder je hondje, zodat je gewoon kan kijken of hun trainingsmethode jou aanstaat. :) Succes

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:58

Hi ts, ik heb niet alle berichten gelezen hoor dus misschien is mijn reactie overbodig.

Toen onze hond pup was hebben wij hem enorm vervloekt met dat gebijt van hem. Het is een jachthond dus iets groter dan die van jullie :o Hij hing in kleding en trok de kleding kapot, beet in handen en probeerde dominant te zijn.
Bijtende pups hoort, vaak gaat het na het wisselen van de tandje over.
Verder kregen wij het advies om niet met de ander te spelen. Dus niet in je handen laten bijten. ALs de pup wil spelen, negeren. Jij bepaalt wanneer er gespeeld wordt en hoe lang.
Geen trekspelletjes. Op schoot laten liggen als je dat zelf wil en toestaat.

Veel plezier met jullie pup!!

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 10:58

CharmingS schreef:
"]
CharmingS schreef:

Helaas niet echt in de buurt hier, maar ik zou bij allebei gewoon eens gaan kijken. Eerst zonder je hondje, zodat je gewoon kan kijken of hun trainingsmethode jou aanstaat. :) Succes[/quote]

Ja je hebt Martin gaus of zoiets en die doet met een clicker volgens mij. Zal hem is googelen en de ervaring van mensen.
En de andere ga ik sowieso even kijken en zag er net nog een maar daar mag je gewoon per keer maar toe en hoef je je niet aan te melden

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-18 11:00

No_No schreef:
Hi ts, ik heb niet alle berichten gelezen hoor dus misschien is mijn reactie overbodig.

Toen onze hond pup was hebben wij hem enorm vervloekt met dat gebijt van hem. Het is een jachthond dus iets groter dan die van jullie :o Hij hing in kleding en trok de kleding kapot, beet in handen en probeerde dominant te zijn.
Bijtende pups hoort, vaak gaat het na het wisselen van de tandje over.
Verder kregen wij het advies om niet met de ander te spelen. Dus niet in je handen laten bijten. ALs de pup wil spelen, negeren. Jij bepaalt wanneer er gespeeld wordt en hoe lang.
Geen trekspelletjes. Op schoot laten liggen als je dat zelf wil en toestaat.

Veel plezier met jullie pup!!

Ja met een iets groter hond is het natuurlijk wat moeilijker hahah. Moet wel zeggen dat ze niks stuk bijt en ze bijt ook echt niet hard. Het is meer je vinger in de mond dan bijten. En denk dat als ze wil veel harder kan bijten.