'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:22

Magrathea schreef:
Over het algemeen is een andere kat wel voldoende om jouw kat uit de tuin te houden :o? gek dat ze dan toch in je tuin lopen.
Misschien wat gebruikt kattengrit strooien op de plek waar ze je tuin in komen.

Nou niet echt, heb HOND en KAT, maar die van mij zitten uiteraard niet dag en nacht in de tuin, die gaan als het mag. De rest van de tijd is het uiteraard vrijstaat en mijn dieren komen los in de achtertuin, dan heb ik ook nog een hele zijkant en voortuin voor de snertkatten van anderen om onder te scheiten.

En bij mijn ouders hadden we ook hond, heeft nog nooit een kat tegengehouen, aangezien ook die hond uiteraard niet dag en nacht in de tuin woonde. ik ben van de huisdieren, niet van de tuindieren.... als het om huisdieren gaat. Zou ik in buitengebied wonen anders, maar ik woon gewoon net zoals de meesten in een woonwijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:25

stitchlover schreef:
Ik vind het juist naief om te denken dat iedere kat netjes 2x links en rechts kijkt voor het over steken. Daarvoor heb ik te veel snelwegkatten en aangereden exemplaren binnen en buiten de bebouwde kom gezien...

En toch hoor ik nauwelijks van aangereden katten in mijn omgeving :+ Soit, als je aan een drukke weg woont, dan is het onverstandig te noemen. Maar mijn ouders wonen in een woonwijk aan een doodlopende straat. Net als veel mensen trouwens. Katten zijn echt niet dom. Nee, links en rechts kijken zullen ze niet doen, maar dat die van mijn ouders nog in leven is zal dan wel toeval zijn ofzo?

stitchlover schreef:
Zwerfkatten kunnen er ook alleen maar zijn omdat er niet gehandhaafd kan worden op loslopende katten. Als iedereen verplicht kan worden de kat op eigen terrein te houden, kan er ook bijna niet meer ongewenst voortgeplant worden en ontstaat een uitstervingsbeleid. Alle katten die niet binnen eigen terrein gehouden kunnen worden plaatsen op een plek buitenaf vind ik realistisch en door te beginnen met handhaven ontstaat daarbinnen in de loop der jaren ook een uitstervingsbeleid.

Deze vlieger gaat niet op aangezien het gros van de huiskatten toch echt gecastreerd is. Die van mijn ouders zijn trouwens beiden gecastreerd, dat heeft hier dus precies niets mee te maken.
stitchlover schreef:
Als je kat vermist raakt schakel je Amivedi, plaatselijk dierenasiel en de plaatselijke supermarkt in. Als het goed is is je kat gechipt en zal contact met je opgenomen kunnen worden als hij gevonden wordt.

Maar... ik had het over de schade die mensen ondervinden aan hun vogels/cavia's/watdanook? Daar heeft het Amivedi ook bijzonder weinig mee te maken. Als mijn kat kwijt is schakel ik inderdaad alle genoemde instanties in maar iemand met een kwetsbare tuin (om het zo maar even te noemen) heeft daar dan weinig aan.
Bovendien zegt het Amivedi ook altijd dat je vooral zelf moet gaan zoeken.

Marit

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:32

Ik vind het heel dubbel. Aan de ene kant begrijp ik het, want het is inderdaad ook wel vreemd als andermans katten gewoon overlast mogen veroorzaken in jouw tuin.

Maar ik ben opgegroeid met een kat en als ik zie hoe ongelooflijk fijn hij het hier heeft dan weet ik niet of het leven van een kat er op vooruit gaat met deze maatregel.. Hij komt vaak thuis met muisjes die hij gevangen heeft, het bewegen en jagen houd hem goed op gewicht, hij blijft soepel en kan zijn drukke momenten lekker afreageren door buiten te rennen en spelen met andere katten in de buurt.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:32

Prima plan! Gisteren werd mijn hondje nog aangevallen door zo'n loslopende kat... boete vind ik wel te hoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:33

Tja Nederland raakt overbevolkt en al die loslopende katten worden op een gegeven moment teveel zodat je overlast krijgt. Kijk alleen maar naar de groeiende kattenhaters, dat had voorkomen kunnen worden als er minder egocentrisch werd nagedacht.

Dat er maatregelen komen ben ik helemaal voor, maar het bedrag staat niet echt in verhouding tot het illegaal laten lopen van een hond.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:38

Wat een bullshit, een ratten of muizenplaag, dat geeft pas overlast.
En krijsende kinderen accepteren we allemaal, maar als een kat ergens poept is het een ramp, lol. :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:38

Egocentrisch nadenken dus.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:41

Deoiridh schreef:
En krijsende kinderen accepteren we allemaal, maar als een kat ergens poept is het een ramp, lol. :')

Moet je je hond maar eens ergens laten poepen zonder op te ruimen. Eens kijken wat dat geeft. Waarom zou dergelijke overlast bij een kat niet beperkt moeten gaan worden?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:42

Deoiridh schreef:

Als dat kind zomaar in mijn tuin schijt... dan heeft die en zijn ouders ook groot probleem

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:43

Ayasha schreef:
Deoiridh schreef:

Moet je je hond maar eens ergens laten poepen zonder op te ruimen. Eens kijken wat dat geeft. Waarom zou dergelijke overlast bij een kat niet beperkt moeten gaan worden?

Omdat je een kat dan binnen kan gaan houden, en veel katten worden best wel heel gelukkig van het buiten zijn. Om aan deze regels te voldoen kan je ze 24 uur per dag binnen gaan houden, dat gaat voor sommige katten misschien goed maar voor veel ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:43

Gianti schreef:
Deoiridh schreef:

Als dat kind zomaar in mijn tuin schijt... dan heeft die en zijn ouders ook groot probleem

_O-

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:58

Vind het een goede gedachtengang om maatregelen te willen treffen maar vind 400 euro belachelijk hoog. Zou dat gelijk trekken met de boetes voor honden.

En dan wil ik niet zozeer maatregelen ondsf ze in mijn tuin poepen (want die heb ik niet :)) ) maar wel omdat ze op mijn auto liggen of eroverheen rennen. Daar ben ik echt niet van gediend.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:59

Mensen kom op, dit gaat helemaal niet over katten. Dit gaat over stemmen. De gemeenteraadsverkiezingen komen eraan, Lijst Smolders (van de ex-chauffeur van Pim Fortuyn) wil z'n zetels graag houden en ongetwijfeld ook uitbreiden en verzint een non-onderwerp dat leeft in de gemeente en waar veel discussie van komt als opwarmertje voor de lokale campagne. Een uitstekend gekozen onderwerp. Tegelijk natuurlijk een juridisch volkomen onhaalbaar voorstel, maar wat wel haalbaar is, is een extra regeltje in de APV dus van kiezersbedrog kan niemand worden beschuldigd. Politiek gezien een prima prestatie, inhoudelijk volslagen nonsens. 't Zou mijn lijst niet zijn, maar ik woon gelukkig niet in Tilburg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 18:04

stitchlover schreef:
Magrathea schreef:
Tja, geen kat is hetzelfde. Er zullen vast katten zijn die het prima doen als binnenkat. Of als kat-in-ingesloten-tuin.
Ik vind het daartegen wel erg kwetsend dat 'je kat op verzoek naar buiten laten' wordt vertaald als 'je kat onder een auto gooien'. Katten zijn niet gek, de kat van mijn ouders loopt al 15 jaar los en weet donders goed dat hij uit de buurt van rijdende auto's moet blijven (hij is als 2 jarige kater gevonden langs een drukke weg in Rotterdam-Zuid).

Ik vind het juist naief om te denken dat iedere kat netjes 2x links en rechts kijkt voor het over steken. Daarvoor heb ik te veel snelwegkatten en aangereden exemplaren binnen en buiten de bebouwde kom gezien...

.

Een vriendin van mij heeft bij de dierenambulance. Het was echt niet bij te houden hoeveel katten (en ook honden..) ze van de straat moesten krabben...
Echt verschrikkelijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:06

Lijkt me geen slecht plan maar denk dat er verder ook niets van terecht zou komen. Honden mogen ook geen overlast veroorzaken maar daar is ook geen mens die er wat aan doet.
Ja pas als er iets serieus gebeurt maar zolang er geen erge overlast is gebeurd er niets. Waarom zouden ze dat met katten ineens wel gaan doen? En 400 euro is wel belachelijk zo iemand kan je toch niet serieus nemen. Wees dan gewoon realistisch en ga geen onzin bedragen noemen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 18:13

Tigra_ schreef:
Lijkt me geen slecht plan maar denk dat er verder ook niets van terecht zou komen. Honden mogen ook geen overlast veroorzaken maar daar is ook geen mens die er wat aan doet.
Ja pas als er iets serieus gebeurt maar zolang er geen erge overlast is gebeurd er niets. Waarom zouden ze dat met katten ineens wel gaan doen? En 400 euro is wel belachelijk zo iemand kan je toch niet serieus nemen. Wees dan gewoon realistisch en ga geen onzin bedragen noemen.

Wij zijn onlangs verhuisd en in deze nieuwe gemeente hebben ze wel een heel streng beleid. Er zijn zelfs mensen die erop controleren als een soort buurtwacht en overal hangen briefjes om eigenaren 'op vriendelijke wijze te motiveren' wanneer ze de ontlasting laten liggen.
En ik moet zeggen, er ligt bijna nergens hondenpoep!

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:14

Ik ben ermee eens maar dan ook voor loslopende honden een boete van 400 euro misschien dat dat dan ook eindelijk eens ophoud.
En ik heb zelf een hond en 2 katten. Hond zit aangelijnd altijd en de katten zitten in onze eigen tuin en lopen naar binnen in de kattebak. En tis best een verwilderde tuin maar de kattenbak is veiliger denk ik hahaha _/-\o_

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:21

€400 vind ik wat veel, maar een boete van €100 zou ik prima vinden.

Ik vind katten echt heel erg leuk, maar het moet niet zo zijn dat iemand anders voor jou kiest dat er een kat in je tuin rondloopt en poept. Katteneigenaren moeten hun tuin maar gewoon goed afschermen :j
De mankracht vind ik dan weer wat teveel van het goede, een site waarop katten-overlast gemeld kan worden en van daaruit een paar controleurs lijkt mij beter.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:21

Ik ben een echte dierenliefhebber en heb daarom voor mijn katten een hele grote ren laten maken.
Mijn katten komen niet los.

Ik vrees dat deze eventueel nieuwe regel niet zal werken, hoe weten ze van wie de kat is , ze zullen de katten gaan vangen en ik vrees dat veel baasjes hun kat niet gaan halen voor 400,- en misschien wel meer kosten (aan het asiel)
Ik als dierenliefhebber ben geen fan van loslopende katten in dorp of stad, en boerderijkatten en wilde zouden gesteriliseerd en gecastreerd moeten worden om de overvolle asiels te voorkomen.
Ik snap dat er katten zijn die buiten zijn geboren en binnen ongelukkig zijn,maar voor de rest , hou kat op eigen terrein, bespaart de dieren een hoop ellende.
Buiten zijn teveel gevaren , vergif ( zeer actueel !) duivenmelkers of vogelhouders die allerlei vallen zetten voor katten, verkeer , dierenmishandeling ( tegenwoordig blijkbaar ook heel normaal onder kinderen) nee ik vind eigen terrein een stuk diervriendelijker, en verder verplicht alle boerderijkatten steriliseren.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:41

Hier 7 katten thuis en er geen moeite mee.
Mijn katten hebben alle ruimte in huis en een beschermd buiten.
Dat een kat écht niet binnen te houden is geloof ik eigenlijk ook niet.
Al mijn katten zijn wildvang waarvan sommig + 7 jaar buiten hebben rond gedoold.
Dat zijn nu de grootste bankhangers hoor.......sociale gastheren en dames.......want er is niks mooiers dan visite. ( táárt!!)
Je moet een werkhond ook niet drie hoog achter op een balkonnetje zetten, dan wordt het beest rad gek...maar als je het dier lichamelijk en fysiek bezighoud is er niks mis om ze een dier zo te houden.
Zo werkt het bij de meeste katten ook, alleen moeten de baasjes vaak wat toleranter en vindingrijker zijn dan de kat en daar ligt in mijn ogen het probleem.....want oh -oh de mooie spulletjes/ de haren en kattenbak korrels.

Maar inderdaad......hoe betrap je een kat op "wildpoepen " bij de buren?
En hoe link je een kat aan een eigenaar?
Hoe dan ook.....er zitten nog al wat haken en ogen aan.
Die 400 euro boeten is natuurlijk te gek voor woorden, maar gestraft worden mag er zeker en absoluut financieel.

Maar verder zeg ik prima.
Daar zou veel katten-ellende mee voorkomen kunnen worden.
En anders zouden we misschien wel terug moeten naar een kattenmepper......
Kat met chip met geldboete naar huis, bij slecht gedrag van de baasjes en herhaling dier in beslag nemen, herplaatsen of in laten slapen.
Geen chip, herplaatsen of in laten slapen, de dieren lijden dáár minder mee dan voor de fun worden beschoten, vergiftigd of worden aangereden.
Dat klinkt cru, maar hoe er momenteel met veel katten wordt omgegaan is véél erger.
Laten we ons eens bewust worden van het énorme aantal asielkatten en zwerfkatten in Nederland.
Al jaar en dag loopt dat aantal alleen maar óp in plaats van terug.
Laat ons eerst maar eens bewust worden van het nemen van een huisdier, en van daar uit verder kijken.
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 29-08-17 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:42

Van mij mogen ze ook zo'n boete geven aan de hondeneigenaren. Leuk die mensen die hun hond laten poepen in het groenstrookje net voor het kinderdagverblijf. Ouders en kindjes lopen daar weer lekker overheen.
Er wordt hier in de buurt maar weinig poep opgeruimd. Ook het veelvuldige geblaf tijdens het uitlaten vind ik een gruwel.

Katten moeten ook geen overlast verooraken vind ik. Poepen in andermans tuin kan echt niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:43

Prima!

Maar tegelijkertijd ook een verbod op het 24/7 ophokken van katten in woningen om nog meer dierenleed op dat gebied, ingegeven door het egoisme van de mens, te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:43

Hahaha dan kunnen ze hier in de straat wel boetes blijven uitdelen _O- Heb zojuist de hele tuin weer omgespit, durf te wedden dat er overmorgen weer minstens 2 hopen poep liggen :P
Katten niet meer laten 'loslopen" , moeten we de katten ook maar uitlaten tegenwoordig dan net als honden? Mijn god wat een onzin zeg _O-

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:46

Ik heb zelf geen kat, maar vind een kat in de tuin op op straat wel een verrijking van het straatbeeld. En ja, ik kom wel eens een begraven drol tegen bij het tuinieren.. Die neem ik graag voor lief.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 18:47

Annet_Dottie schreef:
Hahaha dan kunnen ze hier in de straat wel boetes blijven uitdelen _O- Heb zojuist de hele tuin weer omgespit, durf te wedden dat er overmorgen weer minstens 2 hopen poep liggen :P
Katten niet meer laten 'loslopen" , moeten we de katten ook maar uitlaten tegenwoordig dan net als honden? Mijn god wat een onzin zeg _O-

Uitlaten hoeft niet.
Er bestaat tegenwoordig een overdekte kattenbak, een soort toilet voor katten met speciale korrels er in om het schoonmaken van de bak te vergemakkelijken.