stitchlover schreef:Ik vind het juist naief om te denken dat iedere kat netjes 2x links en rechts kijkt voor het over steken. Daarvoor heb ik te veel snelwegkatten en aangereden exemplaren binnen en buiten de bebouwde kom gezien...
En toch hoor ik nauwelijks van aangereden katten in mijn omgeving
Soit, als je aan een drukke weg woont, dan is het onverstandig te noemen. Maar mijn ouders wonen in een woonwijk aan een doodlopende straat. Net als veel mensen trouwens. Katten zijn echt niet dom. Nee, links en rechts kijken zullen ze niet doen, maar dat die van mijn ouders nog in leven is zal dan wel toeval zijn ofzo?
stitchlover schreef:Zwerfkatten kunnen er ook alleen maar zijn omdat er niet gehandhaafd kan worden op loslopende katten. Als iedereen verplicht kan worden de kat op eigen terrein te houden, kan er ook bijna niet meer ongewenst voortgeplant worden en ontstaat een uitstervingsbeleid. Alle katten die niet binnen eigen terrein gehouden kunnen worden plaatsen op een plek buitenaf vind ik realistisch en door te beginnen met handhaven ontstaat daarbinnen in de loop der jaren ook een uitstervingsbeleid.
Deze vlieger gaat niet op aangezien het gros van de huiskatten toch echt gecastreerd is. Die van mijn ouders zijn trouwens beiden gecastreerd, dat heeft hier dus precies niets mee te maken.
stitchlover schreef:Als je kat vermist raakt schakel je Amivedi, plaatselijk dierenasiel en de plaatselijke supermarkt in. Als het goed is is je kat gechipt en zal contact met je opgenomen kunnen worden als hij gevonden wordt.
Maar... ik had het over de schade die mensen ondervinden aan hun vogels/cavia's/watdanook? Daar heeft het Amivedi ook bijzonder weinig mee te maken. Als mijn kat kwijt is schakel ik inderdaad alle genoemde instanties in maar iemand met een kwetsbare tuin (om het zo maar even te noemen) heeft daar dan weinig aan.
Bovendien zegt het Amivedi ook altijd dat je vooral zelf moet gaan zoeken.