Ik heb zelf nog 1 bengaal, gefokt door Praslin cattery (http://www.praslin.nl/cats/). Het is echt mijn vriendinnetje! Het is dat zij het liefst alleen is en ons niet deelt, maar anders had ik wel weer een 2e bengaal genomen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IMJ schreef:Vroegcastratie had mij ook prima geweest. Heb er ook het eea over gelezen. De kittens gaan met moeder naar de DA, ondergaan de castratie en worden wakker bij moeder in het nest.
Geloof dat het in België meer gedaan wordt.
Ik wil onze kat ook niet buiten de tuin hoor! Deze is dus mooi afgezet!
spannend voor jullie!
Annash schreef:Ik ga hier ook maar even volgen, zag 'bengaal' en kon het niet laten. Heb zelf een zilveren dame van bijna twee jaar oud.
[ Afbeelding ]
Inderdaad zoals jij ook aangeeft erg actief (als ze wakker is!), enorme praatzak (en ik weet precies wat ze bedoelt...) en toch echt een schootkat en grote knuffel. Helaas heeft ze wel verlatingsangst. Een weekendje/dag of 4/5 kan ik wel weg (dan heb ik iemand die iedere dag even langsgaat uiteraard), maar langer dan plukt ze helaas haar eigen vacht eruit, met name op haar voorpootjes/borst.
Ben heel benieuwd wat voor knapperds er geboren worden!
Paulina schreef:Toch even een vraag: waarom zouden de katten op het terrein moeten blijven? Zijn het weglopers?
Ik woon bijvoorbeeld in een doodlopende straat. De weg waar mijn straat aan grenst is een rustige weg en dan pas kom je op een drukkere weg. Onze katten lopen altijd in ons straatje en iedereen kent ze. Zelfs als ze heel ver lopen komen ze niet aan het begin van de straat (500 meter ongeveer).
Katten functioneren hier als gezelschapsdier en als muizenvangers.
Waarom zou ik mijn kitten dan perse op mijn terrijn moeten houden?Spoiler:
Ik ben hierin oprecht geïnteresseerd en probeer niet de discussie over loslopende katten aan te gaan
MamaMiesje schreef:Deurmatten kan hier ook niet
Als ik een mat binnen leg, pissen ze erop omdat er blijkbaar andere katten bij ons voor de deur komen (en onze voordeur is eerst 10 treden omhoog!) en een deurmat buiten kan derhalve dus ook niet want dan pissen die buitenkatten daar op en doen die van mij het gewoon op de vloer
Jodie_ schreef:Rond volgende week zaterdag is een van mijn Bengaalpoezen uitgerekend. Ik open eigenlijk amper topics op Bokt maar dit leek me toch wel leuk om met jullie te delen
[ [url=m/Y3AUaH.jpg]Afbeelding[/url] ]
De vader: Myanmar the One, aka Brussels van Cattery Bengalissimo. Brussels is kampioen en zou bij de volgende titel wereldkampioen worden (als ik het allemaal goed zeg, ben zelf niet zo'n fanatieke shower).
[ [url=m/gGRpUa.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TWAKTY.jpg]Afbeelding[/url] ]
De moeder: Lux' Liv, aka Nova van mijzelf dus, Cattery Terra Nova.
[ [url=m/ZRNHYQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Bovenstaande foto door Saskia Bellwinkel, saskiakefie hier)
[ [url=m/D1IDbr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beide ouders zijn getest op HCM, PKD, Cin, Pra, PKDef, Fiv/Felv en ik heb bij Nova ook laten testen of ze nog andere kleuren draagt, wat helaas niet het geval is. Uit deze combinatie kunnen dan ook alleen black tabby (bruine) of black-silver tabby (de grijze/zilveren) kittens komen.
Nova is (helaas) tijdens het opgroeien veel van haar patroon kwijtgeraakt en is dus wat haar aftekening betreft niet super voor een Bengaal, ze is redelijk egaal gewordenechter vond ik het vanwege haar karakter en daarnaast haar in mijn ogen super kop, ogen en bouw toch de moeite waard om haar, in ieder geval eenmalig, in te zetten voor de fok, mits ik er een goede dekkater bij kon vinden die een en ander mogelijk zou kunnen opvangen. Zodoende ben ik bij Brussels uitgekomen, hij is een ervaren dekkater en geeft aan zijn nakomelingen veelal zijn prachtige duidelijke aftekeningen met grote rozetten door. Ook is hij een erg koelgekleurde kater wat kan helpen met Nova haar tarnish (de bruinige kleur die door haar zilveren vacht heen komt en wat niet gewenst is bij Bengalen). Hoe warmer de kater gekleurd is, hoe groter de kans op tarnish wordt gezegd.
Het is dus ontzettend spannend wat er uit deze combinatie gaat komen en hoeveel het er zullen worden! De dierenarts dacht er een stuk of 5 te zien op de echo, dus we zullen eens zien of er goed is gegokt.Verder is alles helemaal gereed voor de komst van de kleintjes, er staat een werpkist klaar evenals 2 benches en een stuk of 6 dozen door het hele huis, ik heb een gigantische doos met spullen die mogelijk nodig gaan zijn tijdens de bevalling en het huis is al kittenproof gemaakt met onder andere kittenpanelen. Naar verwachting zullen alle kittens naar een nieuw huisje gaan, maar mocht er echt een super poesje of een heel bijzondere kitten tussen zitten is wat aanhouden ook zeker een optie.
Madame is inmiddels vooral lekker log en lui en is er wel een beetje klaar mee aan het raken. Ze ligt veel op een harde ondergrond en we hebben gister voor het eerst haar kittens voelen bewegen.
Hoe ze er vandaag bij liep en lag:
[ [url=m/UsZ8jw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/f8ftVg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jXmQCK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/I9BeX1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nou, lang verhaal maar hopelijk volgen en duimen jullie met me mee!
IMJ schreef:In welke omgeving woon je?
Jodie_ schreef:Als het goed gaat en je katten niet voor overlast zorgen dan is het natuurlijk een fijne situatie voor ze dat ze wat verder kunnen dan in eigen tuin, maar ik heb er dan geen zicht op en de risico's zijn me te groot. Met eigen fok zou ik me daar net zo druk om maken en dus wil ik niet verkopen aan mensen die er anders over denken. Misschien wat cru, maar ik zou me constant zorgen maken, ook bij de volgende generatie. Ik ken overigens wel fokkers die onder bepaalde omstandigheden een uitzondering hebben gemaakt hoor, maar ik vind zelf dat er genoeg andere mogelijkheden zijn om ze naar buiten te laten, zoals een afgezette tuin, een ren of aan een tuigje en als er verder voldoende uitdaging voor ze is in huis dan zie ik daar echt geen probleem in. Tis een heel essay geworden maar dat is in ieder geval mijn visieveel mensen denken er anders over en dat is natuurlijk ook prima! Alleen niet met mijn fokjes dan haha, en niet in mijn tuin want dan krijgt je kat een goeie optater