SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: $eaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:22

T is een mooie ervaring voor je geweest en je hebt ook hier weer van geleerd!

Vanuit die organisatie staat ook duidelijk: je moet je kunnen houden aan de afspraken. Als de afspraak is dat zij bepalen en je mag niet alleen achter blijven in hotel tja,.. Wat doe je er dan aan?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-15 21:24

vuurneon schreef:
T is een mooie ervaring voor je geweest en je hebt ook hier weer van geleerd!

Vanuit die organisatie staat ook duidelijk: je moet je kunnen houden aan de afspraken. Als de afspraak is dat zij bepalen en je mag niet alleen achter blijven in hotel tja,.. Wat doe je er dan aan?

Uhhhhmmmm, helemaal niets? Hun wil is wet. Anyways, please weer back on topic? :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:26

Of TS nou al hypocriet bestempelt dient te worden of niet, dat boeit me niet zoveel. Ik ben het er helemaal mee eens dat dit zo langer niet kan :( Ik weet nog dat ik als kind de hele procedure van Keiko en zijn vrijlating heb gevolgd, wat heeft die jongen een ontzettende mazzel gehad!

Ik hoop zo van harte dat deze dieren ooit nog aan een mooi einde komen.

Ik vind zelf trouwens het idee van een permanente Sea Pen voor de oudere dieren niet eens zo slecht. Dez noods bouw je hier een bezoekers/info center bij waar mensen de dieren in een relatief echte omgeving kunnen bekijken, informeer je de bezoekers, maar verlang je geen kunstjes meer. je kunt vervolgens om toegangsgelden/donaties vragen om de dieren en het materiaal te onderhouden. Ik denk dat daar best animo voor zou zijn. Van mijn kant wel althans.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 21:31

Naar aanleiding van dit topic de film gekeken.
Naar, echt naar hoe die beesten zich moeten voelen :(

Daarna ging ik op google de naam van die orka man eens invoeren en kwam ik een heel bestand orka's tegen....Bijna 80% komt uit Killikum.
Hij fokte met zijn kinderen, zijn kinderen fokten met elkaar etc etc

Ook staan er zulke trieste dingen op ... wat een naar park

Junior was captured in Icelandic waters in November 1984. After a short stay at the Saedrysafnid Aquarium he arrived at Marineland Ontario in Canada on November 15, 1986. He did not settle in well at his new home, was hard to train, and did not get on well with his fellow orca tankmates. So Junior was put in a small tank in Marineland's warehouse, with no natural sunlight or air, and with noisy overhead fans. From time to time he shares his small tank with several dolphins. Marineland tried to keep Junior's conditions a secret, but members of the public released photos and films. Junior died in 1994

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 23:04

Ik heb ook naar aanleiding van dit topic net Blackfish gekeken. Wat afschuwelijk!

Toen ik een jaar of 15 was ben ik naar SeaWorld San Diego geweest en vond het echt fantastisch. Ik neem mijn jonge zelf dat niet kwalijk, helemaal omdat je gewoon voorgelogen wordt over deze prachtige beesten.

Hemel, wat hebben die dieren een vreselijk bestaan. Hopelijk wordt dit ooit verboden.

Wat ik trouwens ook belachelijk vond is hoe die trainers voorgelogen werden over de gevaren van hun werk. Of erger nog, dat het ze niet eens verteld werd.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:15

HorseyDude schreef:
Marieke1495 schreef:
Ik ben het met je eens hoor, maar als ik een plaatje van google haal van een bedreigd dier en hier neerzet betekend toch ook niet dat ze ineens niet meer met uitsterven bedreigd worden? :)

Wikipedia zegt ook niet dat het met uitsterven wordt bedreigd..
Ik volg al een aantal jaar verschillende pods en vele onderzoeken. Dr. Ingrid Visser is uiteraard een van de bekendste namen op het gebied van onderzoek, de pod die bij haar woonplaats leeft (althans, in bepaalde maanden) is ook aan het slinken. De vis die zij eten komt uit een streek waar veel vervuild water is en zo komen die chemicaliën in de orka.

Ook andere pods hebben het zwaar. Daar staat tegenover dat er een aantal jaar terug een nieuwe pod/ondersoort is ontdekt, door leden van Sea Sheperd.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:23

Ik vind eerlijk gezegd ook dat de dieren in een afgesloten ''pen'' in de oceaan gehouden zouden moeten worden, en dat er bijvoorbeeld na een jaar door gedragsexperts uitgebreid en over een paar maanden beoordeeld moet worden welke orka gelukkig is en bij welke het beter zou zijn om hem af te maken.

Het is namelijk geen ideale omstandigheid voor een orka, met geen dieren van zijn eigen groep en natuurlijk maar beperkte vrijheid, maar toch denk ik dat ook een dier met emotionele schade en niet de ideale leefomstandigheden nog een ''goed'' leven kan leiden. Of, zo goed als mogelijk in ieder geval.

En wie dat moet betalen? Nou..Seaworld misschien? Het zijn hùn orka's. Ze hebben in het verleden genoeg aan ze verdiend en kunnen ook nog verdienen aan het laten zien van de orka's in de pen. Zonder kunstjes, zonder dat het publiek er superdicht op staat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:26

Ruby1995 schreef:
Beetje jammer weet dat ik dat natuurlijk weer niet heb :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:32

Cayenne schreef:
Ik vind dit bericht eerlijk gezegd een beetje dubbel. Horseydude, je bezoekt nog regelmatig dit soort parken (kan me na The Cove ook nog herinneren dat je zei nooit meer een dolfinarium te bezoeken, maar nog geen maand later liep je er ook weer), dus ik snap je punt niet. Je bent nu ook zelf naar Seaworld geweest. En dat had je ook kunnen afslaan. Ze hebben je niet aan je haren meegesleept, maar jij als dolfijnen en orkaliefhebber wist allang dat ze daar niet fijn zitten.
Dit is niet je eerste topic hierover en je moet natuurlijk helemaal zelf weten of je wel of niet naar dit soort parken gaat, maar waarom steeds die tegenstrijdigheid? :)
Ik vind jou bericht niet passend binnen de discussie. Ik kom te vaak berichten van jou tegen die een topic 180 graden draaien, vaak met een dubbele lading en steek onder water. Jammer.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 11:39

HorseyDude schreef:
En dan zeggen dat orka's met uitsterven worden bedreigd:

[ Afbeelding ]

Tuurlijk. En wat is dit dan?

Normaal meng ik me liever niet in deze discussies, maar hier moet ik wel even wat op zeggen.

Er is een soort orka in Canada, die dus inderdaad met uitsterven bedreigt word. Dit komt heel groot mede door Seaworld zelf, die toen in de '70 jaren flink wat orka's daar gevangen hebben voor hun parken. Dit komt ook groot terug in Blackfish.

Er is een hele generatie orka's weggehaald toen, wat een grote impact had op de al fragiele kwetsbare groep orka's daar.

http://us.whales.org/issues/penn-cove-orca-captures

Doordat het houden van orka's nu een keerpunt heeft bereikt, en mensen het niet meer waarderen in het westen, slaat het over naar het oosten. In Rusland zijn ze de laatste jaren druk bezig wilde orka's te vangen, zonder enig idee te hebben hoeveel ze er nou echt hebben daar en wat voor invloed het heeft op de Russische orka's!! Dus ze maken dezelfde fouten die Seaworld toentertijd heeft gemaakt. En de russen doen het niet lief, ze doen het net zo gruwelijk, al niet gruwelijker als dat Seaworld het heeft gedaan. Iedere volwassen orka die hun kind probeert te beschermen, word gedood...

http://orcahome.de/orcanews.htm

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:09

Was wel eens benieuwd naar het verhaal van Tilikum..

Ik zal en ga nooit naar een SEAWORLD. Ben er nog nooit geweest en zal er ook nooit heen gaan.(tenzij een vrijkaartje for free, zodat ik wel kan zien hoe de dieren er aan toe zijn, zonder ze te sponsoren)
Ja, ik ben een massaloper, want als er zoveel ''negatieven?'' zijn over Seaworld, dan weet ik denk ik wel genoeg :o Bokt kennende..

Ik ga vanavond de documentaire ook eens zien!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 12:44

Ik kan wel janken om zulk soort dingen.. Zal ook nooit zo een park sponsoren. Hopelijk is het oooooit zover dat deze parken een verbod krijgen om zo gehouden te worden en geen kunstjes meer hoeven op te voeren. Bestaat er nou serieus geen wet die zegt hoe groot een basin minimaal moet voldoen?

Nou als het aan mij ligt, stop dit per direct, word er een groot deel van de oceaan, of andere baai afgezet. Dit komt al veel meer in de buurt van vrijheid. Al is deze natuurlijk al ontnomen.. Maar een badkuip?? come on! Zien die mensen die daar werken dit dan niet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:02

Ik ben benieuwd hoeveel mensen die anti-seaworld zijn hun paard in een stal houden... :=

Edit: en opmerkingen als "die kunstjes niet meer hoeven uit te voeren" wat denk je dat die paarden allemaal doen in de dressuur en springsport?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:03

Van mij mogen parken zoals seaworld en dolfinariums gesloten worden, de laatste keer dat ik naar dolfinarium wou heb ik morgan gehoord vanuit haar kleine badje.
Dat geluid ging door mij heen ik vond t afschuwelijk toen besloten nooit heen te gaan.

Maartje hier staat mijn paard 24/7 buiten word ook natuurlijk bekapt etc ...

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:12

Maartje1990 schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel mensen die anti-seaworld zijn hun paard in een stal houden... :=

Edit: en opmerkingen als "die kunstjes niet meer hoeven uit te voeren" wat denk je dat die paarden allemaal doen in de dressuur en springsport?

Neem aan dat dit op mij dus slaat.

Word jouw paard ook ontvoerd, worden die hun ouders ook vermoord? Word jouw paard ook uit het wild getrokken? Word jouw paard ook op ondierlijke wijze gehouden?

Appels met peren vergelijken
Laatst bijgewerkt door briitje op 19-09-15 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:13

Ik heb Blackfish net ook weer bekeken. Kon niet echt iets concreets vinden over de toekomst van de emotioneel of lichamelijke beschadigde orka's wanneer die parken worden verboden. Ben dus nog steeds niet direct voorstander van het inrichten van grote baaien voor de dieren die nooit meer het wild in kunnen. Voor diegene die wel terug kunnen naar hun familie ben ik natuurlijk alleen maar voor :)

Maartje1990 schreef:

Hoewel er een kern van waarheid in zit is dit natuurlijk een totaal andere discussie :) Wellicht niet zo gepast hier. Daarnaast zul je als mens ergens moeten beginnen, toch? Als je steeds goede intenties teniet gaat doen met andere "verkeerde" gewoonten kom je ook nergens natuurlijk.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:15

briitje schreef:
Maartje1990 schreef:

Word jouw paard ook ontvoerd, worden die hun ouders ook vermoord? Word jouw paard ook uit het wild getrokken? Word jouw ook op ondierlijke wijze gehouden?

Hoe werd dat vroeger met paarden gedaan? Alles wat er bijv in The Cove gebeurt met dolfijnen, denk je nu echt dat die naar bijv.een park als Sea World of het Dolfinarium gaan? Vroeger was daar veel minder kennis over, "deed men maar wat" want no way dat een Sea World of Dolfinarium nu dieren uit het wild haalt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:18

briitje schreef:
Maartje1990 schreef:

Word jouw paard ook ontvoerd, worden die hun ouders ook vermoord? Word jouw paard ook uit het wild getrokken? Word jouw ook op ondierlijke wijze gehouden?

Maar bijv. T dolfinarium in harderwijk is dat evenmin het geval. Verder weet ik niet tot hoeverre wat jij zegt klopt.

Flux: ik vind het niet totaal anders. Hier wordt geklaagd over te kleine bassins en kunstjes doen dat slecht is. Houden en beoefenen van de paardensport is in mijn ogen niet anders. Verder zou ik het hypocriet vinden als je het een wel normaal vindt maar het ander een probleem

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:23

Kijk de film black fish maar eens, hier komt dit (als het goed is) dus in voor. Hoe de dieren uit het wild getrokken worden en ouders vermoord.

Daarnaast gaan we wel heel offtopic als het nu om de vergelijking met paarden gaat.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:24

Jinte schreef:
Hoe werd dat vroeger met paarden gedaan? Alles wat er bijv in The Cove gebeurt met dolfijnen, denk je nu echt dat die naar bijv.een park als Sea World of het Dolfinarium gaan? Vroeger was daar veel minder kennis over, "deed men maar wat" want no way dat een Sea World of Dolfinarium nu dieren uit het wild haalt.

Waar komt Morgan vandaan dan? Niet van ouders weggetrokken, maar zeker wel uit het wild hoor

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:25

briitje schreef:
Jinte schreef:

Waar komt Morgan vandaan dan? Niet van ouders weggetrokken, maar zeker wel uit het wild hoor

Ja, weg van haar ouders en familie waar ze samen mee zwom? Nee! Een dier dat aanspoelt mankeert iets, dat gebeurt niet zomaar. En waarom Morgan is overgeplaatst (en dus niet verkocht zoals velen beweren)? Dat valt op internet genoeg over te vinden :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:26

Ik vind twee kanten zitten aan Seaworld. Ben ook geweest (Orlando) en wat betreft de dolfijnen en orca's: helemaal eens dat die niet in een badkuipje horen. De orca's zijn enorme publiekstrekkers en de shows een groot spektakel om te zien natuurlijk. Niet de dingen die ik persoonlijk prettig vind aan het park.

Op het gebied van voorlichting, onderzoek en natuurbescherming zijn ze echter ook actief en goed bezig wat mij betreft. Dus voor je een enorm park/bedrijf basht op één element ervan lijkt het mij ook nuttig om het gehele plaatje te bekijken.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:27

Dus dan mag dat beest wel ineens in een attractiepark wonen? Is het dan minder erg?

En hoeft dan nooit meer vrijgelaten worden?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:28

briitje schreef:
Kijk de film black fish maar eens, hier komt dit (als het goed is) dus in voor. Hoe de dieren uit het wild getrokken worden en ouders vermoord.

Daarnaast gaan we wel heel offtopic als het nu om de vergelijking met paarden gaat.

Ik zeg niet dat dat nooit is gebeurt. Maar in oa dolfinarium gebeurt dit niet!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 13:28

Maartje1990 schreef:
Flux: ik vind het niet totaal anders. Hier wordt geklaagd over te kleine bassins en kunstjes doen dat slecht is. Houden en beoefenen van de paardensport is in mijn ogen niet anders. Verder zou ik het hypocriet vinden als je het een wel normaal vindt maar het ander een probleem

Ik ben het deels met je eens; ik ben ook niet van de stallen en ook de dressuursport vind ik maar niets. Máár, gedomesticeerde dieren vergelijken met wilde vind ik gewoon wat moeilijker. Gelukkig is er steeds meer aandacht voor de natuurlijke behoeften van alle dieren, en zie je ook steeds meer dat particuliere paarden meer buiten komen of in groepen worden gehuisvest.

Wat ik meer bedoelde is dat wanneer jij (ik typ jij, maar bedoel het in algemene zin, voel je niet aangevallen ;) ) steeds gaat roepen dat jij iemand met een initieel goede gedachte ("ik vind dat orca's daar niet horen") hypocriet vind omdat diezelfde persoon misschien een paard in een box heeft staan, je alleen maar weerstand zult creëren en geen verbetering (niet naar die orka's, maar ook niet naar dat paard in die stal). Ik vind dat gewoon zo jammer. Niets veranderd over één nacht, wat is er mis met stapjes?