Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:00

Ik begrijp dus goed dat het kalf direct na de geboorte bij de moeder weggetrokken word en in een hokje van 1x2 gestopt word voor 2 weken?
Als dit zo is, vind ik dit diep triest.

Sowieso de melkkoeien, bijna geen enkel kalf groeit op bij de moeder omdat wij, mensen, de melk zonodig willen drinken.. Te zot voor woorden eigenlijk.

Als ik het fout heb, wil je me dan uitleggen wat wel de levenswijze zal zijn van dit kalf?

Komen jullie koeien ook buiten of staan deze alleen binnen?

Ik wens je uiteraard veel succes met de dracht! :D

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:02

Het is voor mij ook de reden dat ik geen melkproducten gebruik inderdaad :o
Heb t 1 keer meegemaakt en heb staan janken als een klein kind. Ben daar ook niet meer naar terug gegaan :P

Maar anderzijds snap ik wel dat het broodwinning is voor de boeren, ze hebben weinig andere keus denk ik.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:03

Ja ik vind het ook. Wel een beetje zielig maar ja weet je ik drink zelf ook melk du als ik ga zeggen. Dat ik het zielig vind ben ik hypocriet

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:10

Jolliegirl schreef:
Ik begrijp dus goed dat het kalf direct na de geboorte bij de moeder weggetrokken word en in een hokje van 1x2 gestopt word voor 2 weken?
Als dit zo is, vind ik dit diep triest.

Sowieso de melkkoeien, bijna geen enkel kalf groeit op bij de moeder omdat wij, mensen, de melk zonodig willen drinken.. Te zot voor woorden eigenlijk.

Als ik het fout heb, wil je me dan uitleggen wat wel de levenswijze zal zijn van dit kalf?

Komen jullie koeien ook buiten of staan deze alleen binnen?

Ik wens je uiteraard veel succes met de dracht! :D

Als je het zo zegt klinkt het ook wel heel zielig, maar ik kan wel gaan ontkennen maar het is wel zo. Alleen doen we het niet om de koeien te pesten maar omdat we denken dat het zo het beste is. Het hokje is 2 bij 2 ze springen wel wat rond maar echt rennen kunnen ze natuurlijk niet. Als ze van de melk zijn gaan ze in een groeps hok en in de zomer staan de kleine kalfjes buiten in een groep.

De melkkoeien komen ook buiten in de zomer, ze kunnen dan kiezen of ze binnen willen of buiten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:10

lisaaahtjuuh schreef:
[ [url=m/gtKcin.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het wiegje staat al klaar! In dit hokje zal het kalf de eerste weken verblijven. De andere kalveren staan in een andere schuur maar dit kalf mag absoluut niet ziek worden. Niet dat onze andere kalveren vaak ziek zijn maar met dit kalf wil ik gewoon geen enkel risico lopen. Daarom kreeg ik van mijn oom en neef dit hokje als verassing. :)

Ook mag het kalf niet de biest van de moeder als het een stier is. Een stier mag namelijk absoluut geen ziektes bij zich hebben als hij naar een ki station word verkocht. Wij zijn niet officieel ibr vrij. We denken wel dat we het zijn maar om het zekere voor het onzekere te nemen haal ik ibr vrije biest bij een boer uit de buurt die dat voor me ingevroren heeft.

Echt triest dit......arm kalf, wat een stress hebben kalfjes van melkkoeien toch. Direct bij de moeder weg. Volgens mij mag dit soort kisten toch helemaal niet meer gebruikt worden??? Echt een enorm verborgen dierenleed de hele melkbussines!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:13

Waarom mag het kalf niet, zoals elke baby hoor te zijn, bij mn moeder blijven?

Ik heb die behandeling nooit gesnapt.....

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:15

Kalf drinkt melk bij de moeder, maar de boeren willen natuurlijk dat WIJ die melk drinken in plaats van het kalf omdat ze er dan geld aan verdienen

Denk ik

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:15

Omdat een koe dan te veel melk moet produceren. Dan moet het produceren voor zowel kind als machine en dan wordt de koe letterlijk leeg gezogen. 50 Liter per dag is echt al absurd. Dat is enkel aan de machine.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:16

Paperboy schreef:
    Echt triest dit......arm kalf, wat een stress hebben kalfjes van melkkoeien toch. Direct bij de moeder weg. Volgens mij mag dit soort kisten toch helemaal niet meer gebruikt worden??? Echt een enorm verborgen dierenleed de hele melkbussines!

Het mag tot 8 weken. De breedte is ten minste de schofthoogte van het kalf en de lengte ten minste 1,1 maal de lichaamslengte van het kalf.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:17

Jolliegirl schreef:
    Waarom mag het kalf niet, zoals elke baby hoor te zijn, bij mn moeder blijven?

Ik heb die behandeling nooit gesnapt.....

Pagina terug heeft de ts dit al uitgelegd :)

Leuke stage vergoeding!

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:36

Als stadse getrouwd met een boer moet ik toch echt ontkennen dat het zielig is.
    Ook niet voor het kalf. Het is bewezen dat een kalf die bij de moeder blijft zeer regelmatig te weinig biest binnen krijgt. Zo een kistje lijkt misschien klein, maar kijk eens waar wij onze baby's in leggen?
    Nee dat is geen 1 op 1 vergelijking dat weet ik ook wel maar het is echt niet zo een drama.

Dat we de kalveren bij de moeder weg halen omdat wij de melk als mens willen drinken is evenmin waar. De melkkoeien van nu produceren heel veel melk. Veels te veel voor het kalf ook.
    Laten we het kalf erbij krijgt hij regelmatig te weinig biest of hij krijgt veels te veel en dan heftige diaree.
    De koe gaat hard produceren, dat zit in haar genen, zo is ze gefokt. Maar daarvoor moeten ze ook veel eten. Als ze druk gaan zijn met het kalf ipv eten en drinken dan hebben ze niet voldoende energie en komen ze vlak te liggen. En daar kunnen ze zelfs aan dood gaan.
    Ik heb het mee gemaakt dat we voor het gemak en de leuk het kalf bij de koe hadden gelaten. Langer dan normaal... wat een ellende! Koe doodziek, kwam niet meer in de benen.....

We halen de kalveren echt niet voor de lol of uit een zieke geest weg.
    We werken lange dagen, 7 dagen in de week met onze dieren.
    Het zijn geen vleesvarkens die met een x aantal maanden al weer in de worst zitten.

Wij kunnen alleen geld verdienen als onze koeien zich goed voelen. Als wij niet goed voor onze kalveren zorgen hebben wij na 2 jaar een waardeloze melkkoe.

Het doet mij telkens weer veel verdriet als de melkveehouders als een soort sadistische dierenmishandelaars neer worden gezet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:40

Ik vind 't ook triestig hoor. Het kalf weghalen bij de moeder omdat ie anders teveel drinkt - joh, vind je 't gek, de melk is bedoeld voor het kalfje, die moet ervan groeien. Dat koeien nu belachelijke hoeveelheden melk geven omdat het zo gefokt is is ook niet hun schuld. Dat het afscheid later moeilijker gaat en om het daarom maar gelijk te doen is ook een beetje krom: een veulen kan je na verloop van tijd ook weghalen bij de moeder zonder dat het problemen oplevert, natuurlijke speenleeftijd enzo. En dat ze niet (meer) om elkaar roepen is volgens mij meer een gevolg van dat de moeder zelf ook niet bij haar eigen moeder op is gegroeid (vermoed ik) en geen moederliefde heeft gekend. Dat vind ik misschien nog wel erger dan het roepen. -O-

Handig en goed vanuit het perspectief van een melkveebedrijf: ja. Maar of het op wat voor manier dan ook goed is voor de koeien, daar twijfel ik aan :\ Het is toch van de gekke dat als een koe voor haar eigen kalfje gaat zorgen ze ineens hartstikke ziek was, en de enige manier om een kalfje goed groot te krijgen is om het weg te halen bij zijn moeder?

Maar goed. Ik hoop dat je koe goed de dracht doorkomt en een gezond kalfje geeft dat groot en sterk wordt :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:45

Ik lees niet dat iemand de boeren veroordeeld hor, ik zelf niet in ieder geval, absoluut niet. Het is voor veel boeren het verdienen van het brood en ik geloof wel dat als je dat dagelijks meemaakt je er 'immuun' voor wordt.

Maar dat maakt de situatie niet minder schrijnend, dat de hele maatschappij moet draaien om wat de mens wil en dus de koe zich daar aan moet aanpassen. Vanuit de natuur wordt namelijk de hoeveelheid melk gewoon aangepast naar vraag en aanbod. Feit dat koeien nu dus zoveel melk produceren is omdat wij (de mens) het daar naar heeft gemaakt.

Dat vele koeien die al meerdere kalven hebben gehad niet eens meer weten hoe het voor een kalf moet zorgen is in mijn ogen wel heel sneu. Daarnaast kun je mij gewoon niet wijsmaken dat een kalf z'n moeder niet mist.

De vergelijking maken tussen een baby en een kalf vind ik nogal peren en appels vergelijken, echt een slechte vergelijking als je het mij vraagt :+

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:46

Ik heb er ook heel erg aan moeten wennen.
    Ik kom zelf uit een dorp( rijtjeshuis ) tot ik ook met een boer trouwde die al een paar hobby koeien had.
    Ik kon ook niet voorstellen dat als ze er een paar jaar voor gezorgd had dat ze zoiets konden slachten.
    Ik heb ook wel eens voet bij stuk gehouden en gezegd: als die geslacht wordt, ik bak het vlees niet!

Hier blijven de kalfjes wel bij de moeder, omdat wij vleeskoeien hebben en geen melkkoeien.

Maar Ts heeft het over een geboorte van een kalf, en nu wordt er gesproken hoe zielig het is dat het kalf niet bij de moeder blijft na de geboorte.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:49

Koeien zijn zover doorgefokt... Dst ze zoveel melk produceren.

Wat een l*lkoek dat het niet sneu is...
    Praat maar goed... Dit is de reden waarom ik een schurfthekel heb aan melk en vlees..
    Het dierenleed wat erachter zit en wat op alle mogelijke manieren goedgepraat word.

Een vleeskoe kan notabene niet eens meer natuurlijk bevallen!!
    En dat vinden wij NORMAAL?!

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:55

Dat kunnen die van ons dan weer wel; zelf bevallen :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:56

PardoesJessi schreef:

Vleeskoeien? Die ook daadwerkelijk gemest zijn?

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:57

Nee, de melkkoeien.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:58

Precies Jolliegirl, weetje een kalf is gewoon een restproduct van melkindustrie. De meeste gaan naar de mesterij voor de slacht.
    Zo'n kist is vreselijk voor een kalf of welk levend wezen dan ook. Boeren praten altijd goed dat een koe geen verdriet heeft of hooguit 1 dag want dan staat ze alweer te grazen. En het kalf heeft ook geen gevoel. Nou geloof me een koe wil haar kalf heel graag houden en een kalf in afzondering de eerste weken lijd afschuwelijk, punt!!

Het is gewoon geld verdienen en emoties of dierenleed is niet belangrijk, veel melk produceren dat is waar het om te doen is. Vreselijk doorgefokt zijn de melkoeien, absurde hoeveelheden melk moet het dier produceren ten koste van haar eigen lijf...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:58

Het is de combinatie. De koeien worden gehouden en gefokt voor de melkproductie, ze moeten dus melk gaan opleveren en om dat te doen zijn er aanpassingen nodig in het management. Natuurlijk wordt een koe niet steevast ziek wanneer ze een kalfje groot moeten brengen, het is de combinatie van melk produceren en het kalf grootbrengen dat risico's met zich meebrengt. De infectiedruk is hoog in een koeienstal. Als een kalf continue bij de moeder zou drinken staan de slotgaten veel open mét extra risico op een infectie. Ook voor het kalf geldt dat de kans op een infectie in een koeienstal behoorlijk hoog is. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan diverse soorten diarree, maar ook dat de kans groot is dat het dier paratuberculose oploopt wanneer er een besmet dier op het bedrijf blijkt te zijn. Dit kun je niet altijd voorzien.

Wij gebruiken voor de kalfjes de eerste week deze kalverhut: http://beltagri.nl/image/cache/data/kal ... 30x552.jpg

Na ongeveer weekje komen ze (met 4-6 afhankelijk van de hoeveelheid kalveren die er zijn) in een groepshut te staan: http://www.jhermans.nl/images/stories/k ... %20002.jpg

Daar staan ze ongeveer 5 weken. Wanneer ze een week of 6 zijn gaan ze naar grote strohokken waar ze in groepen gehuisvest worden en blijven staan tot ze een 3-4 maanden oud zijn en aan de ligboxenkant van de stal komen te staan. De foto's hierboven komen van internet, maar geven een aardige indicatie van onze kalverhuisvesting. In het weideseizoen lopen alle dieren vanaf 3 maanden oud buiten, behalve de droge koeien/dikke vaarzen die tegen het kalveren aan staan en de hoogproductieve melkkoeien.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 17:59

Jolliegirl schreef:
    PardoesJessi schreef:

Vleeskoeien? Die ook daadwerkelijk gemest zijn?

Ligt eraan wat van vlees koe je hebt, normaal kunnen ze wel normaal en zelf bevallen alleen dikbillen ( belgische blauwe ) niet. Die moeten met een keizersnee.

Maar mensen dit gaat over een bevalling en niet over of de kalf apart gezet wordt.
    Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 23-05-15 18:01, in het totaal 2 keer bewerkt

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:00

Een kalf is GEEN restprodukt!
    En als de koe zoveel melk geeft dat het ten kostte gaat van haar lichaam gaat ze kapot en heb ik geen koe meer....

Ja, de stiertjes gaan de opfok in en worden geslacht... mensen eten vlees, dat is hoe het is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:03

Moeten we eens bij mensen proberen..hun baby bij mama weghalen...of een veulen...of een puppy..
    Dan staat heel NL op zn kop..
    Maar een kalf boeit ze niet....

T is gewoon not done om.een baby weg te halen...ongeacht wel dier en welke reden...

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:03

PardoesJessi schreef:
    Een kalf is GEEN restprodukt!
    En als de koe zoveel melk geeft dat het ten kostte gaat van haar lichaam gaat ze kapot en heb ik geen koe meer....

Ja, de stiertjes gaan de opfok in en worden geslacht... mensen eten vlees, dat is hoe het is.

Er worden zoveel kalfjes geboren dat je zo weer een nieuwe generatie melkkoeien hebt.
    Melkkoeien moeten melk produceren en als ze gemiddeld 5 jaar flink melk geven is het klaar dan is haar lichaam op.

En niet alle mensen eten vlees of gebruiken zuivel!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:04

Leuk topic, TS! Heel interessant, ik heb geen idee hoe dat allemaal gaat bij koeien.

Snap overig dat mensen het een interessant discussieonderwerp vinden, maar lijkt me beter om daar een apart topic voor te openen?