Ik gebruik keramische warmtelampen. Je hebt sowieso een lamp nodig die geen licht af geeft. Hij zal immers 's nachts ook aanstaan en anders kan je egel in de war raken, zelfs als het alleen rood licht is. Je hebt bijv Elstein lampen die geven alleen warmte en geen licht. Je kan ze ook gewoon los kopen zonder kap. Wel met keramische fitting want een van plastic kan smelten. Het makkelijkst is om qua licht gewoon een simpel peertje op een timer aan te sluiten en die 11-14 uur per dag te laten branden. Heb het licht hier ook op een timer staan, heb ik er geen omkijken meer naar. Voor de warmtelamp(en) heb je een thermostaat nodig die de temperatuur voor je regelt, ook ideaal je hoeft er zelf niks voor te doen.
Warmtematjes zijn wat minder geschikt voor egels aangezien ze alleen de bodem verwarmen en niet de rest van het verblijf dus daar hebben ze eigenlijk weinig aan. Het kan er ook voor zorgen dat ze in winterslaap willen gaan als het verschil met de warmtemat en de rest van het hok te groot is. Dan willen ze liever op het warme matje blijven liggen.
Onze lampen geven wel licht. Ze gaan 's nachts ook gewoon uit. Maar de warme lampen hangen ook vooral boven hun slaapplek. De tube heater zorgt ervoor dat het door de rest van hun hokken op een constante temperatuur blijft en hun slaapplekje is dan net wat warmer. Tube heater hebben wij op een thermostaat zitten, zo kan je dus zorgen voor de constante temp. Die wij hebben is 60 watt. Dus qua stroom valt het reuze mee.
Voor de foto maar een beetje opgeruimd, Ligt meestal bezaaid met speelgoed maar hij had het in zijn blokhut gelegd. Thermostaat hebben naast zijn blokhut ingebouwd zodat meneer er nietbij kan.. Vandaag nog een leuke theemuts besteld.Bedankt voor de tip van slaaplekkerzacht.nl. Ook voor teun een mini theemuts en grote en kleine tunnel voor beide gekocht in voorjaarskleuren als de kerstspullen eruit gaan.
Sheldon woont mooi. Het is niet zo'n steriel terrarium geval. Heb je dit zelf gebouwd?
Ik heb net dit jaar een nieuw aquarium gekocht, omdat de oude mijn verhuizing niet overleefd had (heel fijn: water op je nieuwe parket). Is een 60 liter bak te klein voor een egel? Want dan zou ik van de zomer mijn goudvissen bij een vriend met vijver kunnen verhuizen namelijk, en heb ik een huisje over.
Volgens mij is 60 liter veel te klein. Meeste mensen houden 100 x 50 cm aan als de minimale maat. Groter is natuurlijk altijd beter. Sowieso is een aquarium niet zo geschikt vanwege de slechte ventilatie.
mijn man heeft het zelf gemaakt met ventilatie bovenin. We hadden het hok van teun zo gekocht en omdat de afmeting wel mooi was hebben we deze aangehouden en er een flat van gemaakt. We gaan met de seizoenen mee dus volgende week kerst eruit en voorjaar erin!
Ok, bedankt Fiffill, dat vermoedde ik al. En over ventilatie had ik nog niet eens nagedacht.
@Horse1984, komen er dan bloembollen in?
Fenrir
Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-14 19:24
Wat een giller... mijn Noord Afrikaanse egel blijkt helemaal geen vrouwtje te zijn. Vorige eigenaren hadden er nooit naar gekeken. Ik en een paar anderen wel, had nog foto's van de buik gemaakt zelfs, maar konden niks vinden dus wij dachten dat het een vrouwtje zou zijn. Het verschil is tenslotte erg makkelijk te zien (bij witbuikegels dan). Schijnbaar niet als je veel meer haar hebt en liever je buik niet laat zien... ik had er dus nooit meer naar gekeken omdat ik haar niet teveel stress wilde bezorgen, maar net in bad gedaan en de nageltjes geknipt en ik draaide haar om en ineens... een 'navel' Blijkbaar alleen zichtbaar als de vacht nat is. Ze heeft iedereen voor de gek gehouden
Niks, behalve dat ik even moet wennen met 'haar' veranderen in 'hem' etc. Voor mij maakt het verder niet uit. Geen idee of ik deze naam houdt of 'm nog ga veranderen. Maar stond wel even vreemd te kijken hoor toen ik hem omdraaide
Fiffill waar haal jij de Acana Singles Lamb and Apple? Ik kan hem alleen vinden in verpakkingen van 11 of 13 kilo. Dat vind ik erg enthousiast voor 1 egeltje
Fenrir
Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-15 22:25
Ik koop mijn voer online bij zooplus
Denk ook dat hij zich eindelijk comfortabel genoeg vond om de boel te showen... zonder schaamte...
Moet er nog steeds om lachen. Nog even oude foto's terug gekeken (waarop hij dus droog is, niet nat zoals hier) en er is echt niks te zien. Nu is hij ook wel heel fluffy natuurlijk
Haha wat een actie! Mr Embla met identiteitscrisis. Maar wat een schattig diertje blijft hij om te zien. Op je advies ben ik ook begonnen met langzaam wat groenten en fruit te introduceren en vlees en vis. De eerste dag iets minder brokjes gegeven en wat bleek; meneer had alles op gegeten. De rest van de week heeft hij staan bedelen voor zijn deurtje als ik eten ging kopen en eet eindelijk iets anders behalve insecten en brok. Ben er erg blij mee!