Puppy Erbij 2021

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 09:39

Nayomie schreef:
kiwiwitje schreef:
Dat is helaas niet waar.
https://www.bvdv.nl/het-verloren-zaakje/

Zodra je beide tekent, en je bij je volle verstand bent(dus bijv geen persoon bent met psychische aandoeningen oid ) is alles wat je ondertekend rechtsgeldig.
Dit geld ook voor voeding, ook voor castratie en ook voor fokverplichting/fokverbod.

“Dat is niet rechtsgeldig” wordt er dan geroepen. Inderdaad kun je je afvragen in hoeverre het juridisch deugt. Als je de eigendom overdraagt, draag je daarmee immers ook het beschikkingsrecht over, toch? Dat klopt, maar de andere kant is contractsvrijheid en nakomingsplicht. In principe mag iedereen voorwaarden aan een contract verbinden met een boete en/of schadevergoeding bij contractbreuk.

Ook mag je afspreken dat je een hond in bruikleen geeft/neemt, waardoor de hond nooit jouw eigendom is. Als beide partijen bij hun volle verstand zijn als ze dit ondertekenen, is dat gewoon rechtsgeldig. Afgezien van de uitzonderlijke situatie waarin je een contract ondertekent terwijl je aantoonbaar niet compos mentis bent, een pistool op je hoofd hebt, of de afspraak zelf in strijd is met de wet (denk aan huurmoord) ben je gebonden aan de afspraken waar je je handtekening onder zet.“

Helaas is een van mijn contracten al in de juridische molen terecht gekomen bij een bevriende fokker. En daarvan is direct door meerdere advocaten en rechtsbijstand aan de pupkoper geadviseerd om akkoord te gaan met wat de fokker aanbood omdat de rechtbank haar nooit in t gelijk zou gaan stellen.

Daar blijkt dan in de juridische wereld ook nog wel onduidelijkheid over te zijn. Na wat gedoe met de fokker, heb ik juridische hulp gezocht en daarbij kreeg ik als antwoord dat de fokker in mijn geval geen poot heeft om op te staan op bepaalde punten. Dit ging om bepaalde wensen die zij hadden welke ons verteld waren dat deze niet rechtsgeldig waren (maar daar ging het mij eigenlijk niet om) en het eventueel terughalen van het pupje.

Dat is vooral gebonden aan de manier van neerzetten en de sancties die er op staan.
En daarbij als je uitspraken kan vinden die in je voordeel zijn helpt dat ook.

Maar wensen zijn niet rechtsgeldig. Dan moet daar staan wat je wel of niet mag en daarbij ook wat de sanctie is als je dit wel of niet doet.
En op een hoop dingen is t terughalen van de pup niet in verhouding met het deel waar je je niet aan hebt gehouden.

Voorbeeld; je hebt een castratieverplichting. Hond moet voordat ie 12 maanden is gecastreerd worden. Boete als je dit niet doet; €20.000
Vecht dat aan en je gaat die boete misschien wel 20x zo laag krijgen. Want het staat niet in verhouding.
Gaat die zelfde regeling op met een boete van €2000,- dan win je hem niet.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:48

Wat een bijzondere dingen worden er toch in contracten opgenomen. Ik zou zelf ook niet tekenen voor dingen waar ik niet achter sta, zoals verplicht een bepaald merk voer voeren. Ik vraag me ook af of dat juridisch standhoudt als blijkt dat het voer niet het juiste voer is voor de hond. In de Wet Dieren is namelijk opgenomen dat een dier gevrijwaard moet zijn van onjuiste voeding. Je zou dat in theorie dus best onderuit moeten kunnen halen lijkt mij. Al lijkt het me nog steeds het beste om dit soort dingen voor het tekenen van het contract te bespreken. Want wat doe je als er sprake is van allergieën? Ik vind het een hele bijzondere regel waar ik in het belang van de hond niet mee akkoord zou zijn gegaan.

Ik hoop dat de fokker begrip heeft voor de situatie en dat je haar kunt overtuigen met het advies van de dierenarts.

Nayomie

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:53

Dan zullen er hoogstwaarschijnlijk dingen in het contract hebben gestaan die niet in verhouding stonden tot de koop. Helaas heb ik het contract niet meer omdat de pup inmiddels een ander huisje heeft, anders had ik het nog even kunnen opzoeken wat nu precies het geval was.

Maargoed, deze hele discussie maakt me nog extra alert op het contract bij aanschaf. Niet dat ik nog een tweede hond wil, maar voor later toch wel goed om daar op te letten. Ik ben wel iemand die afspraken nakomt, dus of het wel of niet rechtsgeldig is, hou ik me er toch wel aan. Daarom dat ik dan bepaalde contracten zou gaan afwijzen. Bijvoorbeeld dus voer, dat zou voor mij echt al een no-go zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-21 10:01

Lugea schreef:
Wat een bijzondere dingen worden er toch in contracten opgenomen. Ik zou zelf ook niet tekenen voor dingen waar ik niet achter sta, zoals verplicht een bepaald merk voer voeren. Ik vraag me ook af of dat juridisch standhoudt als blijkt dat het voer niet het juiste voer is voor de hond. In de Wet Dieren is namelijk opgenomen dat een dier gevrijwaard moet zijn van onjuiste voeding. Je zou dat in theorie dus best onderuit moeten kunnen halen lijkt mij. Al lijkt het me nog steeds het beste om dit soort dingen voor het tekenen van het contract te bespreken. Want wat doe je als er sprake is van allergieën? Ik vind het een hele bijzondere regel waar ik in het belang van de hond niet mee akkoord zou zijn gegaan.

Ik hoop dat de fokker begrip heeft voor de situatie en dat je haar kunt overtuigen met het advies van de dierenarts.

Yes. Dat houd stand.
In de wet staat ook geregeld dat je met een zieke hond niet mag fokken en ook daar kom je in de rechtbank tegen dat t gewoon moet als dat in je contract staat. Zie de link die ik eerder deelde. :)

Maar juist daarom moeten mensen echt zich meer verdiepen in wat schaf ik aan. Zowel in de contracten als zorgen dat je een goede fokker treft die t beste voorheeft met wat ie op de wereld zet. En daar hoort bijv testen op gezondheid ook bij.
Ook bij kruisingen, mixjes en oepsjes.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:32

Bah, wat is het dan toch slecht geregeld met het dierenwelzijn in ons land. Als je als eigenaar dus niet goed genoeg nadenkt bij het tekenen van een contract loop je het risico op een later moment het welzijn van je hond (en eventuele nakomelingen) in het geding te moeten laten komen omdat je akkoord bent gegaan met gekke voorwaarden vanuit de fokker. Ik ben blij dat ik dat soort contracten niet getekend heb en het is een wijze les om dat in de toekomst dan dus ook zeker niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:38

candalisa schreef:
Ik heb ook opgenomen dat ze met mij contact op moeten nemen bij problemen en herplaatsing maar idd data ze niet verkocht worden als fok. Er zijn alleen reuen verkocht. Niet iedereen gaat uitgebreid testen en het is wel mijn naam die achter de reu staat mochten er ooit puppies aangeboden worden.
Kwa enten moeten ze echt helemaal zelf weten

Dat is ook haar beweegreden qua fok.
Er staat inderdaad ook in dat wij de hond naar haar terug moeten brengen wanneer wij besluiten om hem weg te doen, alleen wel voor heel veel minder dan de koopsom.

Ik voel nu niet bepaald de behoefte om haar advies te vragen over het voer en het vele plassen, ze wijft het waarschijnlijk weg want haar honden doen het al 25 jaar goed op het voer.
Kan me ook niet voorstellen als dit voer echt niet goed voor hem blijkt ze zijn, wij het toch moeten geven.
Buiten dat kan ze hoog op laag springen, maar dan ga ik toch ander voer geven.
Als ik ze voor het uitkiezen had, zou ik zo'n koopovereenkomst ook niet tekenen maar aangezien er maar heel weinig aanbod is en veel vraag kunnen fokkers rare dingen vragen en eisen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:44

Tja wanneer doet een hond het goed op voer? Als je gewend bent dat je honden zo vaak moeten plassen valt het je bijvoorbeeld niet meer op. Dan denk je misschien dat het normaal is en dus dat ze het er goed op doen..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 10:55

Zonnebloem92 schreef:
candalisa schreef:
Ik heb ook opgenomen dat ze met mij contact op moeten nemen bij problemen en herplaatsing maar idd data ze niet verkocht worden als fok. Er zijn alleen reuen verkocht. Niet iedereen gaat uitgebreid testen en het is wel mijn naam die achter de reu staat mochten er ooit puppies aangeboden worden.
Kwa enten moeten ze echt helemaal zelf weten

Dat is ook haar beweegreden qua fok.
Er staat inderdaad ook in dat wij de hond naar haar terug moeten brengen wanneer wij besluiten om hem weg te doen, alleen wel voor heel veel minder dan de koopsom.

Ik voel nu niet bepaald de behoefte om haar advies te vragen over het voer en het vele plassen, ze wijft het waarschijnlijk weg want haar honden doen het al 25 jaar goed op het voer.
Kan me ook niet voorstellen als dit voer echt niet goed voor hem blijkt ze zijn, wij het toch moeten geven.
Buiten dat kan ze hoog op laag springen, maar dan ga ik toch ander voer geven.
Als ik ze voor het uitkiezen had, zou ik zo'n koopovereenkomst ook niet tekenen maar aangezien er maar heel weinig aanbod is en veel vraag kunnen fokkers rare dingen vragen en eisen.

In ons ras is het gebruikelijk geen cent terug te krijgen als je besluit de pup weg te doen en dat vind ik logisch. Je kiest bewust voor een pup.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:01

KimD schreef:
In ons ras is het gebruikelijk geen cent terug te krijgen als je besluit de pup weg te doen en dat vind ik logisch. Je kiest bewust voor een pup.

Ik vind dat niet logisch.
Als je door omstandigheden de hond weg moet doen is dat al verdrietig genoeg en in plaats van dat je deze kunt verkopen moet je hem teruggeven aan de fokker.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:03

In ons contract staat dat er allereerst contact wordt opgenomen met de fokker. Volgens mij heeft zij ook het eerste recht om hem terug te nemen, maar het allerbelangrijkste is dat er samen naar een oplossing wordt gezocht. Daar kan ik niet meer dan achter staan

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:03

Gebeurd bij ons inderdaad ook niet snel, dat je volledig bedrag terug krijgt - en snap ik helemaal. Misschien afhankelijk ook van hoe snel het is. Als een hond na een jaar of later bv terug gaat vind ik dat ook anders als dat je het hebt over een paar weken bv. Maar als pup koper zou ik me op zo'n moment echt niet meer interesseren voor het geld. Ik zou kapot van verdriet zijn dat m'n hond weg zou moeten. Het geld kon me echt gestolen worden. Ik vind dat niet perse een vereiste; dat je geld terug moet krijgen. Dat geld ben je gewoon kwijt op het moment dat je besluit een pup te kopen. Wat erna gebeurd, moet financieel in principe niet de fokker's probleem zijn; dat zij geld moeten toeleggen hierop. Dus ben dat met Kim helemaal eens. De fokker in kwestie zal normaliter de hond herplaatsen en hier geen vergoeding meer voor gaan vragen, of anders een kleinere vergoeding, omdat een goede plek vinden het belangrijkste is. Dus dan snap ik ook dat een fokker geen volledig aankoopbedrag aan een pup koper gaat terug geven, even zwart wit gezien. Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van de situatie an zich, maar in de regel vind ik geld teruggeven ook een vreemde verwachting.

En ik vind veel vraag, minder aanbod geen excuus om maar een hoop onzin eisen in een contract te zetten. Net als dat een goede fokker er in corona tijd geen dubbele prijzen op na ging houden ineens en gewoon aan normale prijzen blijven vasthouden bv. waar veelal de broodfokkers dit dan wel weer deden. Maar bij ons in het 'ras' en de aangesloten fokkers bleven de prijzen gewoon normaal bv.

Ik gok dat je fokker inderdaad dit gaat wegwuiven, maar je hebt nu wel een contract ondertekend met voer-eisen, dus als je dit standpunt in neemt en de fokker nergens van op de hoogte brengt, hoop ik niet dat je de verkeerde persoon hebt die wel besluit hier straks verder mee te gaan. Ik denk dat je geen andere keus hebt als de fokker inlichten hier. Je kunt wel vinden dat de gezondheid van je hond belangrijker is, wat ook zo IS, maar aan het eind van de dag heb je wel dat contract ondertekend, wat gewoon bindend is. Ik zou als ik jou was rechtsbijstand eens gaan bellen en informeren over je situatie en wat je hiermee moet. Afhankelijk van hoe je fokker als persoon is, en wat jij vanaf nu gaat beslissen/veranderen eventueel kan dit nog best een staartje gaan krijgen met pech, dus ik zou mezelf zo goed mogelijk geïnformeerd willen hebben vanaf nu en eens wat meer gaan verdiepen in dit contract; zodat je eventueel niet voor verrassingen komt te staan. En misschien is het toch fijn om te weten hoe de fokker op jouw situatie reageert nu. Misschien is de fokker juist heel begrijpelijk en meegaand. Maar kan me voorstellen dat als de fokker later hoort dat je geswitched bent van voer zonder veel weten van de situatie, het je nog duur kan komen te staan met zo'n contract.

Vooropgesteld: ik vind mijn hond hierin dan ook het ALLERbelangrijkste en mij kon dat contract dan echt gestolen worden als ik van voer wil wisselen omdat het medisch gezien beter is zoals waarschijnlijk in jullie situatie het geval is. Maar ik zou persoonlijk zo'n contract gewoon al niet getekend hebben, ook al had ik dan veel langer op een hond moeten wachten. Binnen jullie ras, kan ik me echt niet voorstellen dat het gros van de goede fokkers er zo'n contracten op na houden. Dit lijken me eerder de uitzondering als de regel gevallen. Maar goed, het is toch gebeurd nu allemaal dus je kunt er weinig aan veranderen. Ik zou me op dit moment zelf dan goed gaan laten informeren over waar je aan toe bent mocht dit contractueel niet goed gaan als de fokker er buiten jouw informeren om weet van krijgt naderhand en je aan je contract gaan houden. En toch nog eens bedenken hoe je eventueel contact met fokker gaat leggen of niet. Maar op dit moment gaat de gezondheid van je pup sowieso hoe dan ook voor natuurlijk :j

Hoe is het met de pup nu?
Als ik het goed begrijp was er dus al bloed in de urine maar wordt er nog 10 dagen gewacht om opnieuw te laten checken? En misschien kun je met je DA overleggen over je fokker ook, of je DA je een geschreven bevestiging kan geven om bv. aan je fokker te overleggen; dat er aangeraden wordt om van voer te switchen bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:34

996981 schreef:
In ons contract staat dat er allereerst contact wordt opgenomen met de fokker. Volgens mij heeft zij ook het eerste recht om hem terug te nemen, maar het allerbelangrijkste is dat er samen naar een oplossing wordt gezocht. Daar kan ik niet meer dan achter staan

Dat vind ik ook iets heel anders en zo stond het ook in het contract van de vorige hond.
Het zou mij niet gaan om het geld en de hond gaat sowieso ook niet weg tenzij de omstandigheden dusdanig zijn dat het niet anders is, bijvoorbeeld ernstige ziekte van onszelf of overlijden. Dan voelt het voor mij meer als gebruik maken van de situatie.

Met de hond gaat het verder goed, snachts houdt hij het prima vol maar overdag zijn er perioden dat hij echt 3 keer in een halfuur plast.
De DA wil bij zo'n jonkie eerst even afwachten aangezien het bloed in de urine ook minimaal was.
We kijken het dus de komende dagen eerst even aan. Uiteindelijk ga ik er vanuit dat zijn gezondheid bij haar(fokker) ook voorop staat.
Ik weet wel dat er andere kopers zijn die uiteindelijk ook ander voer zijn gaan gebruiken, maar zij wil graag dat je het eerste jaar dit voer probeert/gebruikt omdat ze daar zelf positieve ervaringen mee heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-21 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:37

Wat je keuze ook gaat zijn, hopelijk komt het ten goede van de pup. Fijn dat het in elk geval 's nachts goed gaat. :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:11

Eigenlijk vind ik het nogal kort door de bocht van de fokker.
Ik voer het al 25 jaar en mijn honden doen het er goed op....kijk je als fokker dan niet verder of heb je gewoon het geluk dat in de 25 jaar nog nooit een hond hebt gehad die een ander merk voer nodig had om wat voor reden dan ook?

Ik zou het voor je zelf gewoon aankijken en doen wat jij denkt dat goed is voor je hondje.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 13:27

cinniz123 schreef:
Eigenlijk vind ik het nogal kort door de bocht van de fokker.
Ik voer het al 25 jaar en mijn honden doen het er goed op....kijk je als fokker dan niet verder of heb je gewoon het geluk dat in de 25 jaar nog nooit een hond hebt gehad die een ander merk voer nodig had om wat voor reden dan ook?

Ik zou het voor je zelf gewoon aankijken en doen wat jij denkt dat goed is voor je hondje.

Ja, helemaal eens met dit!

(ook het bovenstaande overigens)
Vind het heel knap als elk individu wat er in die 25 jaar de revue heeft gepasseerd het allemaal perfect deed op dit voer. Wat een wonder voer :')

En 'zij wil graag dat dit een jaar gevoerd wordt' of contractueel vastleggen is idd ook nog iets anders. Als het niet op papier staat, maar dat ze het alleen 'wenst' zou ik sowieso zeker weten je eigen plan trekken nu - maar in dit geval met de kans aanwezig dat het samenhangt met het voer ook al natuurlijk.

Fijn dat de nachten wel goed gaan. Het diepere slapen zal hierin wel een grote rol spelen om het makkelijker te maken met ophouden. Blijf 3x in half uur inderdaad wel veel vinden. Hopelijk dat het toch nog bij trekt dan :)

--

Hier net terug van een rondje met Kim en de roedel.
Was weer gezellig + Hondlief = lekker moe nu. WIN WIN haha *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:06

Als ik een pup koop is het mijn hond en die ik er cru gezegd mee wat ik wil.
Bij onze anatool was dit niet zo moeilijk om totale vrijheid te hebben in alles. Al dat je daar kampt met de problemen dat dieren niet getest zijn en geen stamboek hebben. Dus wordt op 1.5 ED en HD testen en evt aankeuren bij FCI.

Toen we voor onze border gingen kijken, wouden we in eerste Instantie een australische hebben. Hier zijn we heel snel vanaf gestapt door alle regeltjes omtrent een evt pup. Wij hebben nooit een voorkeur gehad voor geslacht of kleur. Enkel dat we shows wouden lopen en als de hond succesvol was misschien eens pups om daar dan eentje uit aan te houden als toekomst. Budgetair hadden we gerust meer willen betalen voor een goede pup.
Toen uitgeweken naar border collie waar we deze regels niet hadden. En uiteindelijk hebben we er nooit een nest mee gefokt omdat hij net niet voldeed aan onze verwachtingen als vaderdier :+

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:33

@cursebreaker gezellig zo met elkaar wandelen

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:32

Ik wil me graag melden in dit topic! Wij halen vrijdag onze puppy op :D

Het is een Havanezer, ze heet Doris. Ze is op dit moment 9 weken oud. We hebben al een andere hond, dus het hebben van een hond is niets nieuws. Met de vorige hond was ik echter vrij jong tijdens de puppytijd, dus daar heb ik niet veel van meegekregen. Voor mij is het dus toch nog wel een beetje nieuw, spannend!

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 14:35

Wat leuk! Wat een heerlijk aandoenlijk koppie! Veel plezier met Doris <3

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 17:23

Wat is Doris een schatje <3 Welkom!

Dierendag komt er aan. Vandaag kwam de 4e box voor Cody binnen, vriendlief was het er niet helemaal mee eens _O-

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:35

Wat een droppie! En wat een leuke naam ook..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:02

Heel veel plezier met Doris.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:34

Ha, ik hoop dat ik hier even mag binnenvallen. Kennen jullie nog interessante puppy boeken (liefst gebaseerd op hedendaagse inzichten)? :)

Wat een dotje Remembrance en erg leuk, een Havanezer!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 11:51

Sem_ schreef:
Ha, ik hoop dat ik hier even mag binnenvallen. Kennen jullie nog interessante puppy boeken (liefst gebaseerd op hedendaagse inzichten)? :)

Wat een dotje Remembrance en erg leuk, een Havanezer!

Een honden leven lang fysiek en mentaal in balans. Vind ik echte aanraders

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:54

Dank je! Die stond al op het lijstje, dus fijn dat dat bevestigd wordt. :) Ik zie dat er in november een nieuwe versie uitkomt (in ieder geval van het eerste deel), dat komt goed uit.