Nayomie schreef:kiwiwitje schreef:Dat is helaas niet waar.
https://www.bvdv.nl/het-verloren-zaakje/
Zodra je beide tekent, en je bij je volle verstand bent(dus bijv geen persoon bent met psychische aandoeningen oid ) is alles wat je ondertekend rechtsgeldig.
Dit geld ook voor voeding, ook voor castratie en ook voor fokverplichting/fokverbod.
“
“Dat is niet rechtsgeldig” wordt er dan geroepen. Inderdaad kun je je afvragen in hoeverre het juridisch deugt. Als je de eigendom overdraagt, draag je daarmee immers ook het beschikkingsrecht over, toch? Dat klopt, maar de andere kant is contractsvrijheid en nakomingsplicht. In principe mag iedereen voorwaarden aan een contract verbinden met een boete en/of schadevergoeding bij contractbreuk.
Ook mag je afspreken dat je een hond in bruikleen geeft/neemt, waardoor de hond nooit jouw eigendom is. Als beide partijen bij hun volle verstand zijn als ze dit ondertekenen, is dat gewoon rechtsgeldig. Afgezien van de uitzonderlijke situatie waarin je een contract ondertekent terwijl je aantoonbaar niet compos mentis bent, een pistool op je hoofd hebt, of de afspraak zelf in strijd is met de wet (denk aan huurmoord) ben je gebonden aan de afspraken waar je je handtekening onder zet.“
Helaas is een van mijn contracten al in de juridische molen terecht gekomen bij een bevriende fokker. En daarvan is direct door meerdere advocaten en rechtsbijstand aan de pupkoper geadviseerd om akkoord te gaan met wat de fokker aanbood omdat de rechtbank haar nooit in t gelijk zou gaan stellen.
Daar blijkt dan in de juridische wereld ook nog wel onduidelijkheid over te zijn. Na wat gedoe met de fokker, heb ik juridische hulp gezocht en daarbij kreeg ik als antwoord dat de fokker in mijn geval geen poot heeft om op te staan op bepaalde punten. Dit ging om bepaalde wensen die zij hadden welke ons verteld waren dat deze niet rechtsgeldig waren (maar daar ging het mij eigenlijk niet om) en het eventueel terughalen van het pupje.
Dat is vooral gebonden aan de manier van neerzetten en de sancties die er op staan.
En daarbij als je uitspraken kan vinden die in je voordeel zijn helpt dat ook.
Maar wensen zijn niet rechtsgeldig. Dan moet daar staan wat je wel of niet mag en daarbij ook wat de sanctie is als je dit wel of niet doet.
En op een hoop dingen is t terughalen van de pup niet in verhouding met het deel waar je je niet aan hebt gehouden.
Voorbeeld; je hebt een castratieverplichting. Hond moet voordat ie 12 maanden is gecastreerd worden. Boete als je dit niet doet; €20.000
Vecht dat aan en je gaat die boete misschien wel 20x zo laag krijgen. Want het staat niet in verhouding.
Gaat die zelfde regeling op met een boete van €2000,- dan win je hem niet.