Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fardoe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:02

Nando’s, wij hebben de kippen in een groot omheind stuk lopen maar we hebben ook gaas aan de bovenkant. Zo kunnen ze overdag buiten lopen ook als we niet thuis zijn. Bij ons is het gaas zo hoog dat je rechtop door de ren kan lopen. We hebben het nachthok op stenen gezet, we wonen landelijk dus regelmatig vossen maar nog nooit een in het kippenhok gehad.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:16

Ik heb de boel ook gewoon achter een laag hekje, en schutting rondom. Geen afgesloten ren dus. Het hok gaat 's avonds automatisch dicht met een metalen luik en die is wel bestand tegen de marters die hier lopen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:35

Welk automatisch deurtje heb jij, black kelpie?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:54

De NightWatch, die was wat goedkoper dan de ChickenGuard (was toen met extra korting geloof ik) en werkt super.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:31

Oke bedankt voor jullie meningen.
Misschien maken we het afgezette stuk dan nog overdekt, even aankijken.
We wonen niet super landelijk, dus ik verwacht niet dat er overdag veel zal gebeuren maar je weet het nooit natuurlijk!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:32

Een kennis van ons verderop had ook haar kippen in een ren lopen, maar de mazen van het gaas waren waarschijnlijk net even te groot of niet diep genoeg in de grond gegraven. Een marter heeft toen in één nacht al haar kippen gedood. Nu durft ze het niet meer aan. Ik denk dat als je het gaas een flink stuk in de grond graaft en fijnmazig gaas gebruikt, dat ze overdag wel los kunnen. 's Nachts zou ik ze hoe dan ook in een afgesloten hok zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:46

Kippengaas is enkel geschikt als antikonijnengaas rond je moestuin. Voor je kippenren wil je volieregaas, 19x19mm max. en 1.45mm dik (bouwmarkt verkoopt enkel dunnere versie, dus even goed op de etiketten kijken en mogelijk via internet of bestellen).

Hier heeft de ren 2 lagen stoeptegels, onder 50x50 en 40x60 met 30x30 er boven op. Dan nog een rand 30x30 rechtop daaromheen tussen de palen die dak steunen en gaas loopt door over bovenkant, golfplaat ivm droog houden is daar overheen gemaakt. Zo kan ik onbeperkt legkorrel geven zonder muizen en ratten te voeren (a 50-75% van elke zak voer). Er zal hoogst waarschijnlijk wel nog een enkele rat rondsjouwen, maar er is geen voedseloverschot meer waar ze toegang toe hebben om een grote populatie mogelijk te maken (incl. verzakkende tegels in de schuur daardoor).

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:53

Ik gebruik een trapbak, geen rat of muis die daar bij kan komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:59

Roofdierdicht moest toch ivm niet bij huis, en omdat ze opgesloten zitten wilde ik kleine kippen, verschil qua gewicht tussen kleine kriel en rat is 0, dan kunnen beide dus de trapbak bedienen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:05

black_kelpie schreef:

Die heb ik ook, maar mijn kippen eten zo slordig dat een groot deel ernaast ligt.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 14:09

Ceetje_bokt schreef:
black_kelpie schreef:

Die heb ik ook, maar mijn kippen eten zo slordig dat een groot deel ernaast ligt.

Zit er alleen legkorrel in of ook granen? Hier wordt het ook een puinhoop als ze wat te kiezen hebben, maar met alleen legkorrel gaat het prima. De granen strooi ik los.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 15:23

black_kelpie schreef:
De NightWatch, die was wat goedkoper dan de ChickenGuard (was toen met extra korting geloof ik) en werkt super.

Dank!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:02

black_kelpie schreef:
Ceetje_bokt schreef:

Zit er alleen legkorrel in of ook granen? Hier wordt het ook een puinhoop als ze wat te kiezen hebben, maar met alleen legkorrel gaat het prima. De granen strooi ik los.

Wij geven legmeel als we grovere spul gaven, aten ze de biksjes niet op. Wat geef jij dan precies? Hoewel ik me afvraag of dat zou helpen, want van dit spul eten ze wel alles, maar ontzettend slordig.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:18

Alleen biologische legkorrel van Via Organica in de trapbak. Ik had de scharrelmix, maar dan ging er op een dag een halve kilo naast :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:31

Ik heb de chickenguard en die werkt iig ook super :)

Even spammen met mijn net afgemaakte chunnel:

Afbeelding

Hij gaat over de frambozenstokken heen zodat ik die niet hoefde te verplaatsen.
De trappetjes zijn gemaakt van wilgenhout, en ik ben er best wel blij mee :D
Ze durven nog niet de trap op, maar dat komt hopelijk vanzelf.
https://youtu.be/um4EvXq6LsI

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:33

Iemand tips voor een goede fokker van zijdehoenders? Liefst eentje die gesekste kuikens verkoopt..

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 05:56

Nandos schreef:
Iemand tips voor een goede fokker van zijdehoenders? Liefst eentje die gesekste kuikens verkoopt..

Wij zijn bij Marc in Barneveld geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 07:27

Gister heb ik de legkastjes schoon gemaakt. Daarvoor wat dames verplaatst van plek en de eieren ook. Paar minuten later pakte ik de eieren op en zat er 1 redelijk vol met kleine beestjes. Het lijkt op bloedluis, maar kruipt dat zo vlot rond overdag? Of zou het ook nog wat anders kunnen zijn? Al gok ik dat alles met branden wel weg te krijgen is...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 09:24

idinn schreef:
Gister heb ik de legkastjes schoon gemaakt. Daarvoor wat dames verplaatst van plek en de eieren ook. Paar minuten later pakte ik de eieren op en zat er 1 redelijk vol met kleine beestjes. Het lijkt op bloedluis, maar kruipt dat zo vlot rond overdag? Of zou het ook nog wat anders kunnen zijn? Al gok ik dat alles met branden wel weg te krijgen is...

Bloedluis op een ei blijft bij mij redelijk stil zitten. Die plet ik echt even dood met mn vingers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:45

Ja hier normaal ook, maar dit was bewegelijk. Had wel net de eieren in dat kastje gelegd (kipjes zitten daar nu ik er over nadenk eigenlijk nooit..). En kreeg ze niet makkelijk geplet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:47

Hey dames, ik heb een tijdje niet meer meegekletst, maar had even 2 dilemma's

1: ik heb een kip die stelselmatig haar ei eruit poept terwijl ze op de stok zit, een halve meter boven de grond. Je kunt je voorstellen dat het eitje dat niet overleeft. Hoe kan ik dat haar afleren? Ik weet overigens niet exact welke kip het doet, heb 3 zwarte :)

2: Ik heb net eitje gekocht om uit te broeden (in machine) Nu zijn wij net het laatste weekend (dag 16 t/m 18) weg. Kan ik het maken om de hele broedmachine in de auto te verslepen? Feit is dat de lamp dan dus wel uit staat (geen stroom) en het ook een beetje hobbelt... Autorit is ca 20-30 minuten.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 22:58

Ik heb ook zo'n druif, die gaat in de deuropening zitten wachten als het legnest bezet is (er kunnen 3 kippen tegelijk in, maar vooruit). Als ze niet snel genoeg op het legnest kan rolt het ei zo over de loopplank naar beneden :')

Je kunt proberen een kalkei in het legnest te leggen en hopen dat ze daar haar ei bij wil gaan leggen, als je dat niet al hebt. Veel meer kun je niet doen ben ik bang.

Ik zou met een broedmachine niet gaan slepen. Zorgen dat ie stabiel draait en dan kun je best een paar dagen weg. Als je een keersysteem hebt kan die er dag 18 ook nog wel uit. Vooral de verschillen in vochtigheid en temperatuur gaan een probleem vormen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 23:11

Hij heeft geen keersysteem helaas, dat is handmatig. En juist op het moment dat de luchtvochtigheid omhoog moet zijn we er niet.

Dag 16 vertrekken we, en dag 19 (kleine correctie dus) komen we aan het eind van de dag terug. Dus eigenlijk een hele dag te laat om de luchtvochtigheid te verhogen.

Ik wilde de eieren ook niet meenemen, maar bij mijn zusje droppen. Normaal zou ze het niet erg vinden om op en neer te rijden, maar ze heeft net een kleine en dan ook schoonouders het hele weekend op visite...

In ieder geval 1 andere kip legt wel netjes haar ei op het nest, dus daar ligt eigenlijk altijd wel een ei. En ik heb ook 3 broed/leg plekken, dus plek genoeg zou je denken.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 23:23

Ik zou dan liever een dag later de lv omhoog doen. Of dat nodig is zijn de meningen aardig over verdeeld, ik heb het wel gedaan maar veel mensen doen het niet.

Het moet in dat ding zo stabiel mogelijk blijven, en je hebt als je hem meeneemt behoorlijk veel wisselingen op korte tijd. Buiten, auto, nieuwe plek, weer terug... Alleen al de bm binnen je huis verplaatsen kan een enorm effect hebben op lv en temperatuur.

Ik was niet thuis op de dag dat de eieren uitkwamen, dat was pas leuk :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 23:28

Ik zit te kijken om toch maar een automatische te kopen, maar ze zijn meestal gelijk voor tientallen eieren en dat hoeft nou net niet. En ik vind de goedkopere een beetje eng/onbetrouwbaar.