Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 00:05

Als freek al zo oud en zwak is zou ik er toch zeker geen ritten bij zetten.. Maar op zoek gaan naar een leeftijdsgenootje...
En als je dat wel doet (ritten) moet je er 2 bijzetten, 1 ritten bij een volwassen gaat niet.

Macs

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 01:25

Normaal zou ik niet voor 1 ritten kiezen maar ik ken Freek. Het is een doetje. Net weer met Beer geprobeerd maar hij is 3 x van de bank af gesprongen van angst en daarna was hij benauwd.. dus niet verder gegaan.
Moos en Beer zijn van zijn leeftijd, dat was een heel pittige koppeling wat nu dus ook niet goed gaat.
Ben bang dat 2 rittens teveel voor Freek is en ik wil ook geen 5 ratten. Ik ben absoluut niet bang voor zijn dominantie naar een ritten, hij laat met alles over zich heen lopen, dat is altijd al zo geweest.
Freek is niet oud, hij is 1.5. Ik hoop dat gezelschap hem beter laat voelen. Maar Beer en Moos geven hem mega veel stress.
Ik weet dat ik buiten de boekjes ga maar soms heb je van die gevallen. Ik zit hier al dik een week over n te denken en alle opties na te lopen, voor- en nadelen af te wegen etc..

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 11:44

Het gaat in dit geval niet alleen om Freek maar ook om de ritten. Die kun je niet in zijn eentje bij een oudje zetten, simpel, die heeft gewoon minimaal 1 leeftijdsgenootje nodig.

Heb je al eens gewoon een her-intro gedaan op neutraal terrein en een neutraal hok (bijv duna) "zoals het hoort" ipv samen op de bank?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:38

Hoe zijn de brokken van Versele-laga? Ik meng af en toe HopeFarms brokken door de science selective, maar ik vind het eigenlijk geen prettig voer. De muesli wel trouwens! Maar de brokken hebben iets mufs.. Hoewel ze wel met smaak gegeten worden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:10

Eelmo schreef:
Hoe zijn de brokken van Versele-laga? Ik meng af en toe HopeFarms brokken door de science selective, maar ik vind het eigenlijk geen prettig voer. De muesli wel trouwens! Maar de brokken hebben iets mufs.. Hoewel ze wel met smaak gegeten worden.

Het komt morgen bij mij aan, dus dan zal ik er in de loop van deze week iets over kunnen zeggen. Ik heb het besteld omdat hamster eigenaren er wel over te spreken zijn. Dus dan vermoed ik dat het wel een goed merk is..

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 01:21

Over Versele Laga ben ik voor de hamster ook altijd erg tevreden geweest! Heb het nu voor de ratjes ook voor de variatie :)

Hopelijk knapt Freek snel een beetje op :(:)

Vandaag zijn onze ukkies aangekomen! Het originele plan was eigenlijk om er 2 te nemen, maar de fokster had er nog een over uit een ander nest. Ons huisgenootje wilde uiteindelijk ook wel een ratje en de kooi is groot zat, dus waarom niet :+ Dus vanaf nu wonen Yeti (himalaya rood oog dumbo), Hengel (sabel/burmees dumbo) en Muis (siamees gewoon) gezellig bij ons! Muis is twee weekjes jonger dan Hengel en Yeti maar het gaat super goed met die drie samen! Op dit moment liggen ze lekker op een hoopje te slapen <3

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 01:41

Haha toevallig, ik heb ook een siamees die Muis heet :))

Ik word op het moment stapelgek van Frummel |o De laatste tijd knaagt hij regelmatig aan de tralies. Snap echt niet waar het vandaan komt.. Genoeg hout en spul om aan te knagen, heb er best wat speeltjes in liggen, bijna de helft van de dag wel lopen ze lekker los in de woonkamer als ik thuis ben. Maar meneer heeft ontdekt dat ie op die manier meteen aandacht van mij krijgt want hoewel ik het probeer te negeren valt het geluid echt in de categorie nagels over een schoolbord dus ik ga echt nog net niet gillen _-:( Iemand toevallig de gouden tip?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 01:46

Toch is negeren denk ik wel de enige oplossing... Negatieve aandacht is inmiddels ook aandacht. Als je begint met consequent het gedrag negeren zal het eerst wel een poosje erger worden omdat het gedrag voor het ratje dan niet meer het gewenste effect (aandacht) heeft. Hierdoor zal hij het eerst extra erg gaan doen en daarna pas minder. Misschien anders een muziekje zacht aanzetten zodat het minder opvalt?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:51

Francie wij willen wel foto's he :D Wat leuk dat je ukkies er zijn! En nog een extra zelfs :)

Smee vervelend, maar ik denk inderdaad dat negeren de oplossing is. Ik weet nog hoe gek ik vroeger van mijn hamsters werd (die zaten achteraf natuurlijk wel veel te klein). Die moesten 's nachts in de badkamer en zelfs dan kreeg ik moordneigingen :+
Maar bij mijn cavia's heeft negeren echt geholpen, na een week was ik er vanaf. Die begonnen om 5 uur 's ochtends al omdat ze hun groenvoer in de ochtend kregen. Die merkten aan mij wanneer ik lichter begon te slapen en dan begonnen ze al :+

Nou ehh Freek dus. Ik laat hem straks inslapen. Het wil gewoon niet. Hij is super mager, valt om bij het wassen en heeft steeds meer pijn, nu ook met plassen. Ik vermoed dat het met zijn prostaat niet geholpen heeft. Af en toe reutelt hij nog.
Ik heb genoeg gedokterd met hem denk ik.. hij eet nog steeds amper wat, en dat gaat al ruim een week zo.
Ik ben zelf mentaal ook op. Mijn oma is deze week overleden na een kort maar heftig ziekbed. Ik ben er gesloopt van.. en dan ook nog de zorgen om Freek...

Ik neem geen ratten meer. Moos en Beer blijven hier tot het einde. Dan is het klaar. Het is zo slopend telkens. Hadden ze maar 'gewoon' een tumor :o dan kan je pijn etc voorkomen. Die van mij hebben telkens gecompliceerde dingen, waarin je ze langzaam ziet aftakelen. Ik kan het zelf niet meer aan zien.. mijn emotionele band is zo groot met ze.. dat het telkens een grote klap is.
Fantastische beestjes zijn het hoor... ik vraag me af of het domesticatieproces niet opnieuw kan gebeuren, maar dan zonder alle genetische ellende..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:11

Ja hier begint ie ook zodra hij merkt dat ik wakker ben inderdaad! Tot zover nog even ontspannen in bed op m'n mobiel klooien :') Te kleine kooi kan het in ieder geval niet zijn, ze zitten met z'n tweeën in een RS 95 dubbel :+

Wat sneu van Freek, maar wel eerlijk :(:) Moet er niet aan denken ooit die keus te moeten maken voor mijn mannen, het zijn echt m'n maatjes inderdaad.. Sterkte :(

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:03

Jeetje Macs, wat een enorm heftige week! Veel sterkte gewenst!

Dit is Muis! Hij moet nog een beetje in zijn oren groeien :')

Afbeelding

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:32

Aaah wat een droppie <3

Mijn Muis! En hoe we vaak lekker liggen te knuffelen :+:
Afbeelding

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 18:06

<3
Ook maar foto's van 2 van mijn ratjes, zoek de verschillen :Y)

Stella
Afbeelding
Nova
Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:03

Heel veel sterkte Macs :(:)

Ik heb gister opnieuw een tumor ontdekt bij Mulan. Gezien haar achterhandsverlamming en haar leeftijd durf ik opereren niet meer aan. Ik vind het echt een enorm moeilijke beslissing, ze eet goed, klimt zelfs nog! Ze is zo sterk, maar de tumor zit achter haar elleboog. Dus dat wordt wel echt een probleem voor haar mobiliteit.
Mulan zal dus binnenkort ook ingeslapen worden. ;(

Het is heel dubbel, want eergister heb ik het bericht gekregen dat we 2 nieuwe ukjes erbij krijgen..

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:37

Pffoe wat een narigheid allemaal.. Is er nog een kans dat het niet zo heel hard groeit of groeit het eigenlijk altijd hard?

Hengel!
Afbeelding

Yeti met een druif
Afbeelding

Het grappige is dus dat ze alleen de binnenkant van de druif opeten en het schilletje laten ze mooi liggen. Zal wel niet lekker zijn zeker :')

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 14:45

Oh dat doen die van mij ook ja! En hele appels worden opgegeten als hoe mensen het doen. Ieuw dat klokhuis willen we echt niet hoor :roll:

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:09

Dank allemaal.. de dierenarts heeft hem nog even goed onderzocht. Hij kon niet plassen, waarschijnlijk toch de prostaat. Ook had hij wat paarse voetjes wat duidt op een zuurstofprobleem. Vaak de oorzaak van tumoren bij de longen. Zeker weten doen we het natuurlijk niet.
Maar gelukkig stond ze achter mijn keuze en hadden we een mooi afscheid in een apart kamertje. Mijn vriend is vooral helemaal van slag, zo sneu ;(

Lieve foto's allemaal :)
Zou het kunnen dat ze door hebben dat er blauwzuur in de appelpitten zit? Die zitten ook in druiven pitten dus ik zou niet teveel voeren. (Tenzij pitloos natuurlijk)

Eelmo wat vervelend.. geniet nog even van Mulan! Dubbel inderdaad dat je rittens verwacht.. misschien ook wat afleiding.

Had net Beer en Moos op de bank omdat ik de kooi ging verschonen. Komt Moos toch even lief bij me op schoot, zonder me onder te pissen. Hij kwam gewoon knuffelen!
Beer had weer aanstelleritus, hij piepte zelfs toen ik achter hem een kussen neerzette :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 17:22

Ja, afleiding.. Het voelt nu een beetje als vervanging. We gaan zeker nog even genieten, zolang ze goed en actief blijft, mag ze nog lekker blijven.

Wat een dotjes, Franciee! Van bijna alles laten ze hier schilletjes liggen! Druiven, paprika, soms komkommer, erwtjes, appel....

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 03:09

Hier ook dikke pech... Zag zonet opeens bloed in de kooi bij het aandacht geven. Echo met een dikke knie + wondje er bij. Hij loopt er op, piept niet en is heel actief. Maar alles zegt mij dat dit niet goed is. In de ochtend hang ik om 8 uur aan de lijn bij de DA.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 15:42

Hopelijk mag ze nog lang bij je blijven Eelmo!

Heb je de dierenarts al kunnen spreken Kaus?

Yeti slaapt met zijn kopje, tussen z'n voorpootjes door, onder zijn lijfje. Ik kan me echt niet voorstellen dat dat lekker ligt :')

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 00:56

Ik voel me bekeken :') Hij zit echt al 10 minuten zo naar me staren _O-

Afbeelding

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:01

Smee__ schreef:
Ik voel me bekeken :') Hij zit echt al 10 minuten zo naar me staren _O-

[ [url=m/5em2sw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat zeg ik in teamspeak ook altijd tegen de andere gamers, "ich fühle mich beobachtet".

Mijn meiden kijken mij ook zo doordringend aan, hun grote kooi staat ook naast mijn bank en ik zit met mijn computer niet ver er vandaan. Dan laat ik ze meestal direkt ook vrij rond lopen, zo trekken nog net niet mijn kleren uit met hun ogen XD

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:52

Ik heb een bult bij Sap ontdekt ;( Tussen de achterpoten ;(

Die van mij zijn ook kampioen aanstaren. Vaak haal ik ze er dan uit en zet ze in mijn capuchon waar ze dan gaan slapen. Ze zeggen nog net niet in mijn oor: "hehe, was dát nou zo moeilijk!?"

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:29

eclair98 schreef:
Ik heb een bult bij Sap ontdekt ;( Tussen de achterpoten ;(

Die van mij zijn ook kampioen aanstaren. Vaak haal ik ze er dan uit en zet ze in mijn capuchon waar ze dan gaan slapen. Ze zeggen nog net niet in mijn oor: "hehe, was dát nou zo moeilijk!?"

de bult bij Bo is ook nog daar.. ik vermoed nu een Tumor.. :(

die van jullie slapen dan Maar die van mij is vol aktion! XD :') hoe krijg ik die dingen rustig? zo verspeelt zijn ze allen XD een vriendin heeft van mij gezegt dat ze voor hun leeftijd nog zo verspeelt zijn als jonge rittens 8-) :') normaal zijn ze na 1 jaar wel iets rustiger, toch? :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 21:43

Hahah wat een lieve foto Smee!

Vervelend die bulten zeg :( hier nog niet gelukkig. Heb ook wel even genoeg de dierenarts gezien. Al wordt Moos wel dik... voel geen bulten in zn buik, maar hij is wel echt huge aan het worden.
Moos heeft nu twee keer een bloedneus gehad, hetzelfde neusgat. Maar een keer deed hij wel dom door de tralies dus toen heeft hij zn neus gestoten en daarna zag ik wat bloed. Even in de gaten houden..

Arashah mijn mannen zijn nu ook een jaar en nog niet rustig hoor. Althans, het is óf slapen óf druk doen :')