[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:41

Als je ze niks voert zou het vanzelf wel werken :P :7

VanessaSH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:16

Mijn bak draait nu 2,5 week. Ik merk alleen niks qua nitriek of dat meer word bij mijn testen. Nou las ik dat je er black molly's in kan doen, zodat er meer bacteriën in komen, is dat handig om te doen of niet?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:45

VanessaSH schreef:
Mijn bak draait nu 2,5 week. Ik merk alleen niks qua nitriek of dat meer word bij mijn testen. Nou las ik dat je er black molly's in kan doen, zodat er meer bacteriën in komen, is dat handig om te doen of niet?

Zo lang er geen afvalstoffen in je bak komen, zal er ook geen nitriet(piek) komen en dus ook geen bacteriën. Je kunt een keer een beetje voeren (zonder dat er vissen in zitten) om het proces op gang te helpen. Overigens is er bij ons nooit een piek gekomen, dat hoeft ook niet zolang toename van afvalstoffen en groei van bacteriën in evenwicht blijft. Daarom wordt ook altijd aangeraden te beginnen met een paar visjes en het bestand langzaam uit te breiden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:49

Afbeelding

Afbeelding

Deze mooie man mocht nog geen week bij ons wonen... :n Bij het ophalen wisten we al dat hij niet lekker in zijn vel zat en waarschijnlijk al ouder en voor de kweek gebruikt was. Het plan was om hem een fijn pensioen te geven, maar dat heeft veel te kort geduurd...

VanessaSH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 15:13

Wijslander schreef:
VanessaSH schreef:

Zo lang er geen afvalstoffen in je bak komen, zal er ook geen nitriet(piek) komen en dus ook geen bacteriën. Je kunt een keer een beetje voeren (zonder dat er vissen in zitten) om het proces op gang te helpen. Overigens is er bij ons nooit een piek gekomen, dat hoeft ook niet zolang toename van afvalstoffen en groei van bacteriën in evenwicht blijft. Daarom wordt ook altijd aangeraden te beginnen met een paar visjes en het bestand langzaam uit te breiden.

Oké bedankt voor je uitleg. Nu kan ik ook geen 2 vissen er in doen? Dus echt alleen voer? En wat voor voer of maakt dat voor nu niet uit.

Jammer van je Betta..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:11

Na 2,5 week zou ik persoonlijk er wel een paar sterke vissen in durven doen. Het beste kun je zelfs beginnen met een algeneter of een paar bodemopruimertjes. Wel uitkijken dat je niet overmatig voert, want dan krijg je ineens veel afval in de bak. Wij voegden de ene dag de vissen toe en voerden pas de volgende dag een beetje. Ook testten we in die periode elke dag het water en zorgden we voor veel beplanting.

Als je begint met een voertje zonder vissen, dan maakt het niet zo veel uit wat. Enkele vlokjes of wat korreltjes...

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:43

Wijslander schreef:
[ [url=m/bhBGxw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mfzRYO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze mooie man mocht nog geen week bij ons wonen... :n Bij het ophalen wisten we al dat hij niet lekker in zijn vel zat en waarschijnlijk al ouder en voor de kweek gebruikt was. Het plan was om hem een fijn pensioen te geven, maar dat heeft veel te kort geduurd...

Ik zie dat je een labyrintvis had.... Die moeten lucht happen om te overleven. Daar is de fluval edge niet echt geschikt voor aangezien deze bak niet overal open is aan de bovenkant. Ook willen dit soort vissen graag veel drijfplanten om zich vooral snachts daarin te kunnen vastzetten zodat ze snel bij het oppervlak zijn om adem te happen.
Beide dingen, weinig vrije oppervlakte én geen natuurlijke omgeving met drijfplanten, kunnen hem zijn laatste krachten hebben gekost...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 17:53

Floss, we weten zelf genoeg van Betta's om hem bewust in dit aquarium te houden. Op de foto was die nog niet volledig ingericht. Kon je niet weten, maar de omgeving was juist precies op een Betta aangepast.

VanessaSH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:52

Wijslander schreef:
Na 2,5 week zou ik persoonlijk er wel een paar sterke vissen in durven doen. Het beste kun je zelfs beginnen met een algeneter of een paar bodemopruimertjes. Wel uitkijken dat je niet overmatig voert, want dan krijg je ineens veel afval in de bak. Wij voegden de ene dag de vissen toe en voerden pas de volgende dag een beetje. Ook testten we in die periode elke dag het water en zorgden we voor veel beplanting.

Als je begint met een voertje zonder vissen, dan maakt het niet zo veel uit wat. Enkele vlokjes of wat korreltjes...

Bedankt!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:16

Zo ziet mijn bak er momenteel uit. Alles behalve tevreden maar de vissen doen het goed. Ondanks dat ik net een dode neon eruit heb gevist

Net water wissel gedaan en de bruine laag van mn raam gehaald. Wel erg helder water gelukkig

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 23:18

Ziet er goed uit hoor Panama!

Ons CPO kreeftje draagt bevruchte eitjes bij zich. Net de man uitgevangen, die gaat tijdelijk naar de kleine bak. En dan maar hopen op babykreeftjes over 3-4 weken!

Afbeelding

VanessaSH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:42

Ik heb dinsdag me eerste vissen gekocht, corydoras. Alles gaat tot nu toe goed maar hoelang moet ik wachten voordat ik er meer vissen in kan doen?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:43

corydoras leuke keuze!

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:08

Heeft er iemand ervaring met nano aquaria? Ik zit te twijfelen mijn grote bak weg te doen en een nano bakje aan te schaffen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:38

Ik heb er net een staan, en ben er erg tevreden over!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 07:21

VanessaSH schreef:
Ik heb dinsdag me eerste vissen gekocht, corydoras. Alles gaat tot nu toe goed maar hoelang moet ik wachten voordat ik er meer vissen in kan doen?

Leuk, wij hebben ze ook, goede opruimertjes :D Hoeveel heb je er? In een groepje van minimaal 5 voelen ze zich het fijnst. Na 1-1,5 week kun je er nu weer een stuk of 2 toevoegen en vooral blijven testen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 07:24

LieveLoes schreef:
Heeft er iemand ervaring met nano aquaria? Ik zit te twijfelen mijn grote bak weg te doen en een nano bakje aan te schaffen.

Wij hebben een Fluval Edge van 23 liter. Voor ons leuk en grappig voor 'erbij', maar qua vis kun je er natuurlijk bijna niks in kwijt. Wij hebben hem voor onze kempvis man met wat mini-gezelschap (dwerg corydoras en een algeneter).

Afbeelding

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:18

En qua onderhoud? Is het een "makkelijk" aquarium?

Ik zit te denken om er bijvoorbeeld Crystal red garnalen in de doen. Dat kan wel toch?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 14:35

Over het algemeen is het 'hoe kleiner de bak, hoe moeilijker'. De waterwaarden gaan makkelijker met je op de loop, net als temperatuur en de ophoping van viezigheid. Goed in de gaten houden, dan is zo'n klein bakje met wat Crystal Red's inderdaad heel leuk!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:33

julius_juut schreef:
Over het algemeen is het 'hoe kleiner de bak, hoe moeilijker'. De waterwaarden gaan makkelijker met je op de loop, net als temperatuur en de ophoping van viezigheid. Goed in de gaten houden, dan is zo'n klein bakje met wat Crystal Red's inderdaad heel leuk!

Inderdaad! :D

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:39

Inderdaad wat moeilijker aan waardes enz dan grotere maar prima te doen met normaal onderhoud! Ik heb wel een 100 liter filter in een 30 liter bak hahaha.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 20:49

Da's valsspelen :P

Och ik bekommer me het liefst de hele dag om mijn kreeftin met eitjes.. lijk zelf wel in verwachting :P haha!

Hier het mannetje:

Afbeelding

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:38

Das laksigheid _O- :')

Die is wel grappig trouwens!

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 08:53

is er behalve droogvoer en diepvries voer nog iets wat ik mijn vissen en garnalen kan geven.
ze krijgen al regelmatig gekookte cougette of gekookte komkommer, en van de plaktabletten (die ze heerlijk vinden)...

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:44

corydora sterbai en de corydora albino
Afbeelding