Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:48

Dankjewel Shenaville, ik heb altijd sabel pootjes en zijdehoentjes gehad, toen deze overleden waren tijdje zonder kopjes geprobeerd, vond het zo stil in m'n tuin, beetje verdiept in de rassen en verliefd op de cochinnetjes geworden, goede keus, wat een leuke gezellige rustige kopjes.

Goede keus om de haan te verhuizen, die geven zo nu en dan best wat stress bij de dames.

Galaika, ik had eerst twee kopjes en na half jaar vier erbij, heeft echt tijd geduurd tot de eerste twee een beetje normaal en gezellig tegen elkaar deden, nu gaat het top, maar blijft een twee en een vier span.
Vaak gaat het goed maar soms niet, je zult het erop moeten wagen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:39

Wij willen ook ons trio wat uitbreiden. Als een van de dames broeds raakt, krijgt ze broedeitjes. Dan houden we zelf een paar extra meiden, een vriendin wil er graag een paar en de haantjes gaan de soep in.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:40

Ze leggen alledrie eitjes nu trouwens. Ook 'Zilvervriend' (waar we lang over twijfelden of het een vrirnd of vriendin is) is aan de leg. Toch zo'n 10 eitjes per week bij elkaar, voor ons prima!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:34

Galaika schreef:
Ik heb nu dus al 3 cochin krieltjes. Wil er zelf heel erg graag 2 kuikens bij nemen maar ben bang dat het uiteindelijk misschien niet goed zal gaan tussen die 3 en de 2 nieuwe. Onze 3 kippen van nu zijn wel erg tolerant en lief naar andere kippen. Wat zouden jullie doen? Onze groep van nu is al erg stabiel.

Ons huis-motto is: bij twijfel niet doen.
Aan de andere kant: als je het niet doet, weet je het nooit. Ik ken het globale karakter van Cochins niet, dus kan niet oordelen. Voor hetzelfde geld zijn ze zeer vriendelijk tegen de nieuwe bewoners.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:54

Ik heb regelmatig mn groep "ververst". Ik ben van hobbyhouder naar meer zelfvoorzienend gegaan. De kippen zijn dan ook van mooie Brahmas die af en toe een ei leggen veranderd naar barnevelders en leghorns, want ze zijn er nu vooral voor de eieren. (Ze zijn nog steeds super tof en knuffelig, maar het hoofddoel is veranderd)

In eerste instantie 3 Brahmas. Toen 3 Brahmas en 3 barnevelders. Nu 1 brahma (rest aan ouderdom overleden), 3 barnevelders en 3 leghorns.

Bij geen een koppeling waren er problemen. Ik zet de nieuwe kippen vlak voor de schemer in het nachthok. Meestal onderzoeken ze het hok nog een half uur/ uur en gaan dan op stok zitten. De rest kruipt er automatisch bij. In de ochtend doe ik het hok op mijn gewone manier open. De nieuwe kijken van de oude af waar het voer komt en lopen eigenlijk binnen 2 dagen mee. Eerste dag zijn ze soms wat luider maar verder geen gedoe.

Wel een kleine kanttekening:
Bij mij hebben ze een nachthok van ruim 2m2 en een overdekte ren waar ze altijd heen kunnen van 6m2. Dus opgesloten zitten ze alsnog op 8m2 met zn 7e, ze kunnen elkaar dus makkelijk ontlopen.
(Voor de dierenliefhebbers die gaan roepen dat 8m2 te weinig is, ze hebben nog een beschutte open ren van 12m2 en een grasveld/ons picknickveld van 400m2, maar daar kunnen ze alleen overdag heen)

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:21

Ik denk dat ik het wel gewoon ga doen. De drie kippen dat we al hebben zijn ontzettend lief en tolerant naar andere kippen. Onze ren (lopen ze overdag in) is 5 bij 3 meter. Soms lopen ze ook in de tuin.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 07:02

Ik zet ook gewoon alles bij elkaar hoor.
Ik zet ze inderdaad in het donker erbij met een parfum luchtje en nooit geen problemen mee gehad.
Tuurlijk worden ze wel een paar dagen in hun kont gebeten maar dat komt ook wel weer goed.

Onze 2 citroentjes doen het hartstikke goed. Hobbelen nog wel steeds samen rond en met slecht of koud weer blijven ze mooi binnen haha.. watjes.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:19

Had leuke verbena plantjes gehaald voor in de tuin, gisteren geplant, vandaag.. alles opgegeten door mijn 2 mormels.. -O-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:41

Hi hi hi, dat worden nieuwe plantjes achter hermetisch afgesloten hekwerk. :')

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:38

Ik heb allerlei "groen" van de Ikea in mijn kippenren, proberen ze maar 1 keer :D
Er staan ook wel echte planten en struiken hoor, niet alles is interessant om te slopen maar zo heb ik altijd groen, het oog wil ook wat ;-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:38

Vanmiddag is de laatste haan opgehaald. De man kwam op zijn fiets en had zijn eigen bijltje mee. Of ik hem wilde helpen de poten vast te houden. Hak, tak door de nek en na het leegbloeden werd hij in een plastic tas gedaan. Met de woorden "Zo, nu nog even langs de supermarkt en dan naar huis om de veren eraf te plukken", ging de man weer op pad. Het was dubbel. Aan de ene kant heel bizar en aan de andere kant moest ik erg lachen om die boeren nuchterheid hier. Ik was heilig in de veronderstelling dat hij de haan in een doos mee zou nemen en thuis zou slachten, maar ik was volledig overrompeld door de vraag. Achteraf vond ik het ook wel bijzonder om een keer meegemaakt te hebben. Nu is de rust hopelijk weergekeerd in het hok en gaat die ene hen weer eieren leggen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:11

Wij hebben een kip geadopteerd van mijn neefje en ik schat dat ze 7 jaar is, die ouwe taaie is weer volop aan het leggen. Vind dat toch wel heel bijzonder, het is een australorp.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 19:54

Dat is zeker bijzonder, Ceetje_bokt! :j Heel veel plezier van je adoptie-kippetje!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:29

Wat een leukerds komen er voorbij. Mijn (hopenlijk) 3 dames zijn aankomend weekend rond de 7 weken oud
Hoop zo dat het snel ook in de nacht warm genoeg blijft zodat ze lekker naar hun buiten verblijf kunnen. Ze zitten nu in een cavia kooi in de woonkamer :P

Afbeelding
Deze foto is dik 1.5 week oud.
Overdag mogen ze wel al bij mooi weer even lekker buiten spelen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:31

Wat zijn ze leuk, nog steeds zwak voor zijdehoentjes

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:39

Wat een grappige fluffy's! <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:50

Ah wat een leukerds! Mijne zijn nu 6 weken en gisteren voor het eerst even buiten geweest in de middag. S nachts zijn ze wel in huis maar ik heb de lamp er nu wel weg gehaald aangezien ze alle drie een mooi verenpakje hebben inmiddels.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:30

Ik ga binnenkort voor een paar nieuwe baardkuifhoender krielen. Kijk er zó naar uit :D
Ben nu bezig met het maken van een chunnel. Die moet echter ook een een deel de lucht in, dus het is soms wel even zoeken.
Hopelijk dit weekend klaar :D

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:11

Zo leuk die krieltjes, maar ik durf er niet aan te beginnen. Ben veel te bang dat ze opgegeten worden. Mijn buurman had krieltjes en heeft er nog maar eentje over.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:18

Oh, die zijn ook leuk, Murosch! :j

@ Ceetje_bokt: Ook al vind ik krieltjes er heel schattig uitzien, ik durf er net als jij ook niet aan te beginnen. We wonen hier in een buitengebied met heel veel roofvogels. Het is al een uitdaging om grote kippen hier los te laten lopen. Gelukkig wordt het langer licht en warmer, dus dan mogen ze binnenkort het landje weer op. Tot die tijd zitten ze in de winterren + grote stal. Er zijn hier al zoveel kippen in de omgeving gesneuveld en elke week hoor ik wel weer iemand dat er een kip gevangen is. Maar oh, oh, oh, wat blijven ze leuk om te zien! :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 08:44

Onze buren hadden ganzen, die zijn ook gepakt. Vrees dat de grootte van een kip niet perse veel uitmaakt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:24

Hm, ik woon ook in een buitengebied, maar de roofvogels en katten zijn oprecht bang voor mijn kippen. :')
Mijn kippen hebben een meerderwaardigheidscomplex.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 10:55

:') :D

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 19:10

Hallo allemaal,

Ben hier terecht gekomen omdat wij ook kipjes willen gaan houden. We hebben al een stuk tuin dat afgezet is met tuingaas, maar wij zijn overdag ook vaak werken. Is het verstandig om dan toch een hok met ren te kopen? Ivm roofdieren?

Wij wonen in een dorp, heb wel eens een marter zien lopen snachts, maar overdag nooit wat gezien natuurlijk.. Ik vind het lastig in te schatten of het veilig is om kippen gewoon los te laten lopen (afgezet stuk), als je zelf niet thuis bent.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 20:00

Nandos schreef:
Hallo allemaal,

Ben hier terecht gekomen omdat wij ook kipjes willen gaan houden. We hebben al een stuk tuin dat afgezet is met tuingaas, maar wij zijn overdag ook vaak werken. Is het verstandig om dan toch een hok met ren te kopen? Ivm roofdieren?

Wij wonen in een dorp, heb wel eens een marter zien lopen snachts, maar overdag nooit wat gezien natuurlijk.. Ik vind het lastig in te schatten of het veilig is om kippen gewoon los te laten lopen (afgezet stuk), als je zelf niet thuis bent.

Hangt helemaal van je dorp af. Hier lopen de kippen altijd los door de tuin. Een heel grasveld, omheind door water en verder niks. Nooit last van roofdieren gehad. Snachts sluit ik het hok af omdat anders muizen en ratten het voer gaan eten, maar van roofdieren geen last.
De rennen die aan de hokken vast zitten zijn over het algemeen klein, veel te klein voor kippen. Als je een overdekte ren wil kan je deze beter zelf maken op een fatsoenlijk formaat.