Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:37

ook hier in 2 dagen 50 euro weg aan dierenarts.. :')
ik heb wel het Idee dat hier in duistsland iets goedkoper is dan bij jullie, of heb ik dat mis? ik heb voor 1 bezoekje bijna 25 euro betaald. natuurlijk neem ik dan altijd 2 mee, alleen hebben ze natuurlijk angst.

ik zag net op de Tweede Foto zie je duidelijk de bult op haar heup, ik vind deze Foto zo mooi van haar. ik druk die foto's binnenkort ook uit. dann kan ik die uitvergroot ophangen van mijn dames <3

van mijn hond, kat en Ponys, en paard die niet Meer leven hangt hier ook een mooie Foto aan de muur :)
alle 4 mijn meiden krijgen ook een plaatsje :D

edit: typfout

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:41

Het verschilt heel erg moet ik zeggen, weet ook niet waar t aan ligt. De ene keer heb ik 23 eu betaald, (volgens mij werd consult niet meegerekend) de andere keer 50 (consult 35). En de opname van Freek kostte incl alles maar 60. Jacky zijn opname was wel rond de 100 maar die bleef 2 dagen en was spoed. Vind ik dus nog erg meevallen voor een opname.

Ik wil eigenlijk ook meer foto's in huis van de jongens. Heb er 2 van oude overleden verzorgpaard. Nieuw verzorgpaard moet ook nog een mooi plekje krijgen eigenlijk. En mn ratten ook. Maar wil het dan wel mooi en origineel, niet kinderkamer-fotolijstje idee haha :')

eclair98

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:07

Ik was op vrijdag avond 150 euro kwijt voor het amputeren van de staart van Lilly (zeer grote spoed) en dit was incl. Pijnmedicatie.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:32

Amputeren? Mag ik vragen wat er is gebeurd?
Heel veel sterkte met jou ratje !

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:51

Oh jeetje, dat klinkt heftig!

Bij mijn dierenarts betaal je voor een consult €25, dus dat valt goed mee!

Hebben mensen hier trouwens ervaring met het echt castreren van ratjes? Is het iets wat jullie standaard zouden aanraden zoals bij honden (voor de meeste mensen) het geval is?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 01:40

Ja heb ik ervaring mee en nee, absoluut niet iets wat je 'standaard' moet doen. Alleen castreren als het echt nodig is. (vechten/hormonale problemen bijvoorbeeld)

Lees/reageer morgen op de rest! :)

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 02:44

Castreren bij mannen preventief nee. Alleen bij hormonale problemen of betere plaatsingskansen in een opvang

Castreren bij vrouwen jazeker preventief! Na de 6 maanden verklein je daar zoveel de kans op tumoren mee en ook baarmoeder ontsteking omdat ie de baarmoeder verwijderd.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:37

Maar weegt dat op tegen de risico's van opereren? En vanaf welke leeftijd zou je ze dan castreren? Moet zeggen dat ik er ook al wel eens over nagedacht heb, maar het toch niet zo goed aandurf omdat het toch vrij kwetsbare diertjes zijn. En ja, ik heb een ratkundige DA ;)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 13:12

leuk dan ik heb 4 meiden thuis, wat kost het zo ongeveer om te laten kastreren? ik bedoel ik will liever niet mijn meide kastreren, ik ben bang dat ik ze tussentijd in Narkose kwijt raak.. en mijn meiden zijn nu al 1 jaar oud.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:32

Ik wilde lilly toen der tijd oppakken, ze was ontsnapt. Ik had haar braaf gepakt zoals ik het altijd doe/het mij geleerd is, maar ze schrok toch (ik maakte al een geluidje, zou me niks verbazen als ze doof was) en liet uit reflex haar staart los (de huis stroopte eraf). Ik heb haar opgepakt en meegenomen, maar alleen er al naar wijzen deed ontzettend zeer bij haar. Ik ben naar de DA geweest en omdat ze nog erg jong was besloten het afgestroopte stuk te amputeren voor haar welzijn.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:47

Eloya schreef:
Castreren bij mannen preventief nee. Alleen bij hormonale problemen of betere plaatsingskansen in een opvang

Castreren bij vrouwen jazeker preventief! Na de 6 maanden verklein je daar zoveel de kans op tumoren mee en ook baarmoeder ontsteking omdat ie de baarmoeder verwijderd.

Zou dit dan een algemene regel zijn? Of bij bepaalde risicogevallen? En welke risico's zitten er verder aan verbonden? Ik heb vrouwtjes en ben dit bij het oriënteren op ratjes niet tegengekomen dus als het toch een goed idee is, wil ik er wel meer over weten. Ze zijn wel wat over 6 maanden, maar nog geen jaar oud.

Eclair98; och wat vervelend :( afgelopen vrijdag? Hoe gaat het nu met haar?

Ik heb een vraagje; één van mijn meisjes, de meest dominante, heeft kleine wondjes in haar nek/op de schouder en op haar komt (totaal 3 of 4). Nou dacht ik na wat googlen dat het misschien kon komen door mijt, maar dan denk ik dat de andere twee het ook zouden hebben. Zou het kunnen komen doordat ze vechten of weet iemand een andere oorzaak dat het zou kunnen zijn? Ik heb na het ontdekken geen nieuwe plekjes gevonden en alles lijkt gewoon goed te genezen, dus ben niet naar de DA geweest ermee.

Ook vroeg ik me af of iemand wel eens ratjes mee nam op vakantie? Mijn vriend en ik willen dit jaar een niet te verre vakantie in eigen land (Of misschien België), dus zou het dan te doen zijn om ze mee te nemen in de auto? Of is dat te veel stress om binnen 1/2 weken twee keer verplaatst te worden? We hebben niemand in de buurt die ervaring heeft met ratten (of andere knaagdieren) dus als we ze meenemen zouden ze wel meer aandacht enzo krijgen, ipv alleen voer en water als iemand op ze zou passen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 17:54

Ik zou ze meenemen. Hier gaan ze altijd knock out in het mandje, geen stress te vinden. Zou alleen opletten met temperatuur als je in de zomer gaat.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 18:03

Het is al een poosje geleden. Ze is helaas een paar maanden daarna alsnog gestorven :(

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:32

wanneer ik twee naar de dierenarts mee neem, dann liggen ze ook in korte tijd te maffen in hun grote kattenbensch. (niet die plastic) ik heb ook lekker veel verstopplekjes erin gemaakt van hun matten.

helaas woon ik zelf veel te ver weg van mijn fam. (850 km) als het nou 100 km gewezen was dan kon ik mijn dames ook mee nemen.
ik heb geluk dat een vriendin een paar dagen op kann passen. ze heeft verder geen ervaring met ratten Maar ik weet dat mijn dames het heel goed bij haar zullen hebben, zij kent mijn ratten verder wel.

dat is erg vervelnd Eclair :(

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 20:54

Vevina, sterkte!

Welkom Kionasuppie! En sterkte ook meteen.

Arashah & Macs hopelijk gaat het snel beter/weer helemaal goed met die van jullie!

Schattig Arashah, zo in die kokosnoot!

Eclair, wat rot!

Ik zou vrouwtjes eigenlijk ook niet preventief castreren.. Zo'n operatie is een behoorlijke ingreep en absoluut niet zonder risico's..

Wbt mee op vakantie moet je denk ik zelf een beetje inschatten hoe je ratjes reageren. In principe zou het gewoon moeten kunnen :) Wel inderdaad goed op de temperatuur/geen ramen open (tocht) en zo letten.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 10:18

Wanneer het niet moet dat castreer ik mijn meiden niet, risiko met hun wil ik niet graag nemen.

Ik zie net dat als ik mijn berichten terug lees, het half duits is geschreven.
Mijn toetsenbord van mijn computer verandert mijn nederlandse woorden in duits XD
Ik hoop dat jullie het wel verstaan XD

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:36

wat ik vandaag heb gezien was een luilak puur, wel slim gedacht van mijn rat Bo.
wanneer ze plassen moet dat wipt ze haar kont uit hun hangmat en begint te plassen, is ze klaar weer kont binnenboord :')

dit is het bewijs dat ratten echt lui zijn.. :')

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 16:16

Hahaha Arashah :') Een dier naar mijn hart!

Nog iets meer dan een weekje en we mogen Hengel en Yeti gaan ophalen <3

De kooi is nu zo goed als klaar! Ik heb gekozen voor Back2Nature en carefresh in het toilet. Verder gaan ze Versele Laga krijgen als hoofdvoer en de eerste 6 maanden ook gedroogde meelwormen en af en toe een eitje of een stukje kip. De fokker heeft ze al geleerd om op je schouder te blijven zitten dus dat ik al super fijn. Ze zijn wel al gigantisch gegroeid na de eerste foto :=

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:24

Ik zit even met mijn handen in het haar. Freek blijft van alles vreten. Karton, papier maar nu ook plastic, fleece en katoen. Zijn brokken eet hij niet, hij leeft nu op havermoutpap, wortels, harde pasta en zonnebloempitten. Dit kan natuurlijk niet door blijven gaan..
Ik heb hem ook met Beer op de bank gehad maar hij kon zich niet verweren en is er toen af gevallen. Moos durf ik dus helemaal niet aan, die komt al zowat door de tralies heen..

Hoe moet ik nu verder.. hij blijft van alles eten wat niet goed voor hem is en hij lijkt zich niet te kunnen verweren tegen de anderen. Zij zijn nogal druk en fel. Moos kan echt agressief zijn. Als ik hem laat casteren is het probleem nog niet opgelost..

Eigenlijk zit ik niet op een nieuwe rat te wachten. De kooi moet dan door de helft waardoor Beer minder goed voor Moos kan vluchten.
Ik weet niet wat ik in huis haal met een nieuwe rat en moet zeggen dat het spaarpotje ook wel flink is aangetast.
Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in zo'n situatie..

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:04

ik krijg het Idee dat jou Freek heel veel stress heeft.. freek is in zijn doen en laten niet zichzelf of wel?

ik weet niet wat ik precies zal doen in jou situatie, ik vind het moeilijk.

misschien met een dierenarts praten wat nu beter is?

in ieder geval volg jou gevoel.

Ik vind het heel erg voor joiu! ik hoop dat het snel beter word

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:06

Dat kan zeker kloppen. Hij is niet zichzelf. Hij heeft ook ons al meerdere keren gebeten en dat zit absoluut niet in zijn aard.. ik kan inderdaad de dierenarts eens een mailtje sturen.
Dankjewel Arashah! :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:19

wanneer een rat jullie al begint te bijten dan is iets niet goed bij jou Freek. dan probeert hij jullie al duidelijk te maken dat iets niet klopt.

ik weet niet of het er wat aan toe doet Maar mijn Dorete bijt ook, vooral als ik mijn Hand in de kooi doe en haar will aaien. ze grijpt jou direkt en is erg afwezig lijkt wel.
wanneer ze naar mij toe komt dan is alles goed. ook knaagt ze aan alles, eten doet ze het niet. verder wel normaal eten, aktief. bezorgt af en toe wel even stress met Bo.

ik heb voor het eerst in mij leven 4 ratten thuis, ik heb helaas nog te weinig ervaring om te zeggen waar het misschien aan kann liggen. ik volg mijn gevoel wat voor mij juist is op dat Moment en wanneer ik het niet zo vertrouw dan bel ik liever mijn dierenarts op.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:28

En wat voeren jullie? ik merk ineens dat ik een lekkere voerverzameling heb :') de meiden zijn gek op hun nieuwe voer.

musley is een mix van twee soorten voer, een oude die ze al hadden en een nieuwe soort, krijgen ze als extra erbij. beetje afwisseling doet goed :)

Afbeelding

macs, hoe gaat het nu met jou ratje? heeft jou dierenarts iets kunnen zeggen?

edit: toevoeging

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:17

Hier ook gezorgd voor afwisseling. Heb versele-laga besteld voor erbij, en voor Freek de Easy Mover (ter preventie). Ze vinden de Supreme Science Selective niet meer zo lekker. En in de hoop dat Freek weer wat beter gaat eten.
Ondanks dat hij zwakker is ga ik toch proberen vanavond te introduceren. Ik merk dat hij weg kwijnt alleen.
Het is even een risico maar ik kan hem niet alleen laten zitten. Mocht het echt niet gaan dan koop ik er een ritten bij die Freek mag vergezellen in de onderste verdieping. Maar hou het liever bij 3 :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:18

ik hoop voor jou dat het introduceren goed gaat vanavond, Maar wanneer niet, is het erg lief van jou om een nieuw maatje voor Freek te halen. ik hoop dat het dan met Freek snel weer beter gaat!