Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki1995

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:08

Ze zijn heel schattig allemaal! Vanochtend waren er 5 van de 6 uit, maar van de zesde was het eivlies opgedroogd. Weet dat sommigen het niet doen, maar er zat een levendig kuiken in en ik heb hem geholpen met uitkomen. We zullen wel zien hoe het met dat kuiken loopt.

De rest eet al wel maar het drinken gaat nog niet, hoe leren jullie ze dat aan? Er staat een gewoon waterbakje met water erin

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 12:36

Ervaring leert dat ze vanzelf wel gaan drinken. Mijn vriend( het zijn zijn kippen) zet ze bij het waterbakje en duwt zachtjes het snaveltje in het water. Je kunt ook je vinger in het water dopen en dan een druppeltje op het snaveltje laten vallen, maar nogmaals meestal gaan ze uit zichzelf drinken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:02

De eerste 24 uur drinken ze niet, omdat ze voldoende vocht binnen hebben gekregen via de voeding uit het ei. Daarna gaan ze vanzelf drinken. Althans, wel als de (broed)moeder het voordoet. Ik denk dat je in dit geval zelf moet helpen, maar pas een dag na de 'geboorte'.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:19

Kiki1995 schreef:
Ze zijn heel schattig allemaal! Vanochtend waren er 5 van de 6 uit, maar van de zesde was het eivlies opgedroogd. Weet dat sommigen het niet doen, maar er zat een levendig kuiken in en ik heb hem geholpen met uitkomen. We zullen wel zien hoe het met dat kuiken loopt.

Heb ik vorig jaar ook gehad, is uitgegroeid tot een sterke gezonde hen :j

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:52

black_kelpie schreef:
Kiki1995 schreef:

Heb ik vorig jaar ook gehad, is uitgegroeid tot een sterke gezonde hen :j

Tot nu toe doet het 'gepelde' kuiken het net zo goed als de rest! Merk geen gebreken op dus alles komt vast goed!
Nu is het alleen nog afwachten wie een haantje is en wie een hennetje is...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:26

Van de week lag ik helemaal in een deuk: de jonge haan die we zelf hebben gehouden deed een poging om zijn broedmoeder te dekken. Telkens als hij dat probeerde, dan kreeg hij een knauw en een flinke schreeuw erachteraan. Ze was er niet van gediend. Maar toen ik een deurtje open deed en zij naar buiten wilde (dus afgeleid), zag hij zijn kans schoon en heeft een paar seconden de rodeo geprobeerd uit te zitten. Na flink wat kabaal van de broedmoeder, ging hij er van af. :D

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:57

Heerlijk, ik zie het gewoon voor me _O- _O- _O- _O-

Hier gister net iets anders. Jong haantje probeerde 1 van de hennen van papa haan te treden. Vader was hier niet van gediend, en dat heeft hij geweten :') _O-
Meneer heeft hem even hardhandig verwijderd en de tuin door gejaagd. Toen was de boodschap binnen, en is hij maar weer braaf bij zijn broertje en zusjes gaan zitten :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 17:51

Oh, ook zoiets! :') En dat zie ik dan weer voor me (beelddenker). :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 19:28

Arme haantjes _O-

Mijn kipjes hadden weer gezelschap van een tortel. Die wandelt regelmatig onderlangs via de pallet het hok in om een graantje mee te pikken. En vliegt dan weer omhoog... dat gaat dus niet als de ren overdekt is. Het is al zo slim om gewoon op het kippenhok te gaan zitten tot de deur opengemaakt wordt. Nu nog zo slim zijn om gewoon zelf weer terug naar buiten te wandelen..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:50

Hier is een roofdier langs geweest -O- gisterochtend vond ik een van mijn best leggende hennen aangegeten in het hok.
Een van mijn eenden zat die ochtend ook zielig weggedoken in een hoekje en s'avonds lag ook hij dood, waarschijnlijk door de stress. Dat was mijn pulletje die door de kippen is opgevoed en altijd snachts bij de kippen sliep(de andere eenden slapen buiten) die heeft dus alles meegekregen.

Mijn krulkippie blijkt opeens een haan te zijn en voelt zich ook meteen flink de man, lekker aan het kukkelen en de hennen lastig vallen :+

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:58

O wat vervelend zeg... Als die van mij naar buiten gaan dan gaan ze in de nacht mooi in het nachthok.

Kan je trouwens in de zomer de kippen ook in de ren laten dat ze zelf kunnen kiezen? Of is het beter ze altijd in de nacht het nachthok in te doen?

Afbeelding

Dit word hun hok als ze dalijk oud genoeg zijn om naar buiten te gaan

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:09

tassie schreef:
O wat vervelend zeg... Als die van mij naar buiten gaan dan gaan ze in de nacht mooi in het nachthok.

Kan je trouwens in de zomer de kippen ook in de ren laten dat ze zelf kunnen kiezen? Of is het beter ze altijd in de nacht het nachthok in te doen?

[ [url=m/IEAPlb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit word hun hok als ze dalijk oud genoeg zijn om naar buiten te gaan

In principe gaan de kippen áltijd gewoon uit zichzelf op stok.
Als ze zomaar vrijwillig buiten blijven in de nacht in de ren, dan heb je vaak een flinke bloedluis besmetting te pakken, waardoor ze niet in het hok willen slapen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:06

Afgelopen zomer gingen ze hier echt niet uit zichzelf naar binnen, zo warm en benauwd zaten ze liever op het dak. Had niets te maken met ongedierte. Als de ren veilig is zou ik in de zomer wel een stok voorzien zodat ze eventueel kunnen kiezen.

Er zijn ook zat kippen die nooit in een hok slapen maar liever in een boom.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:09

Hier gaan ze inderdaad ook altijd gewoon zelf lekker het nachthok in als ze willen gaan slapen. Afgelopen zomer toen het zo heet was hebben 2 van mijn kipjes (haantje en een hennetje) ook buiten geslapen, en toen was er ook geen sprake van bloedluis oid. Toen het weer wat frisser werd gingen ze ook weer gewoon in het nachthok slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:55

Hier lopen de dames ook zelf naar binnen. Wij wonen al in het nieuwe huis, kipjes nog bij het oude huis. Dus dan is het fijn als ze zelf naar buiten kunnen in de ochtend. Zeker met dit weer.. hopelijk straks eindelijk even droog om het hok schoon te maken. Eten hebben ze nog wel gelukkig.

Met beetje "pech" lopen de dames al een tijd buiten. Zoveel regen = zak water in het zeil en dan gaat het deurtje van de ren vanzelf open staan :') Ik kom als ik eraan kom fietsen ze wel tegen dan.. in de tuin of achter de huizen op het grasveld..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:17

Hier kun je er bijna de klok op gelijk zetten dat ze zelf hun stal ingaan en op de balk gaan zitten, zomer en winter. Ik doe dan gelijk het luik dicht, zodat er geen andere dieren binnen kunnen komen. Zelfs afgelopen zomer toen het voor de dieren zo heet was. Ik had toen wel de raampjes tegen elkaar open op een flinke kier. Mijn vraag aan Van is dan ook: heb je je nachthok wel dicht als de kippen op stok gaan? Het is hoe dan ook afschuwelijk dat het gebeurd is.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:36

Tassie, je kunt in jouw ren misschien ook nog een stok maken rechts van het deurtje, hoogte dat ze er onder door kunnen lopen. Dan kunnen ze daar ook slapen als zomers het nachthok te warm is. Die van mij doen dat ook in de zomer, wel een overdekte plek maar toch luchtig.

Van, wat erg van je kippie en eend. Ik had trouwens ook een krul (baardkuifhoen) , die er enorm lang over deed voordat het zichtbaar werd dat het toch een haan was, de andere was al aan het leggen toen deze toch ineens een staartveer kreeg. En toen in no time ook heel veel hanengedrag. Ik mag hem terugbrengen maar ik vind hem zo leuk. Ik heb nu 4 kuifhoenderkuikens van 4 weken (waarvan ook 3 krul) die gesekst zijn, dus in ieder geval stuk minder kans op zo'n verrassing.
Ze zijn heel anders dan mijn sabelpoten waren als kuiken, ze worden wel al tam maar zijn veel beweeglijker en drukker. Wel heel grappig.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 15:07

Karina schreef:
Tassie, je kunt in jouw ren misschien ook nog een stok maken rechts van het deurtje, hoogte dat ze er onder door kunnen lopen. Dan kunnen ze daar ook slapen als zomers het nachthok te warm is. Die van mij doen dat ook in de zomer, wel een overdekte plek maar toch luchtig.

Van, wat erg van je kippie en eend. Ik had trouwens ook een krul (baardkuifhoen) , die er enorm lang over deed voordat het zichtbaar werd dat het toch een haan was, de andere was al aan het leggen toen deze toch ineens een staartveer kreeg. En toen in no time ook heel veel hanengedrag. Ik mag hem terugbrengen maar ik vind hem zo leuk. Ik heb nu 4 kuifhoenderkuikens van 4 weken (waarvan ook 3 krul) die gesekst zijn, dus in ieder geval stuk minder kans op zo'n verrassing.
Ze zijn heel anders dan mijn sabelpoten waren als kuiken, ze worden wel al tam maar zijn veel beweeglijker en drukker. Wel heel grappig.

Ja zeker. De houders zijn er al nu alleen nog even een geschikte stok vinden. Weet niet zo goed welke vorm en dikte (zijdehoender kriel)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:21

Shenavallie schreef:
Hier kun je er bijna de klok op gelijk zetten dat ze zelf hun stal ingaan en op de balk gaan zitten, zomer en winter. Ik doe dan gelijk het luik dicht, zodat er geen andere dieren binnen kunnen komen. Zelfs afgelopen zomer toen het voor de dieren zo heet was. Ik had toen wel de raampjes tegen elkaar open op een flinke kier. Mijn vraag aan Van is dan ook: heb je je nachthok wel dicht als de kippen op stok gaan? Het is hoe dan ook afschuwelijk dat het gebeurd is.
Nee het hok zit(zat :Y)) nooit dicht, als het niet regent slaapt de helft van mijn kippen buiten en de eenden slapen sowieso buiten en het gaat al jaren goed maar het is een risico en nu helaas toch een slachtoffer dus nu toch maar dicht voor als het beestje terug komt voor meer.

Karina schreef:

Zal wel normaal zijn dan :Y) Moet zeggen dat ik er ook niet echt naar gekeken heb, de vrouw waar hij wegkomt was er van overtuigt dat het een hen was en hij is beige dus ook geen mooie hanenkleuren, nu ik hem wat beter heb bekeken zie je de hanenveren duidelijk zitten. Ik ben er juist wel blij mee wou er al een haan bij want onze andere begint echt oud te worden en met een krulhaantje hebben we meer kans op krulkuikens dan als het een hen was geweest :Y)

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:07

Hier heb ik ook weer een kippetje minder -O- :(

Mijn moeder had vanmorgen om 8 uur één van de jonge kippen gevonden in de struiken. Het lichaam was al best ‘hard’ dus het is waarschijnlijk ‘s nachts gebeurd. Ik zou alleen niet weten wat er kan zijn gebeurd. Sinds we 1x een kip hebben verloren aan bloedluis, houden we de hokken heel goed in de gaten. Er zit geen bloedluis. Ze zag er niet toegetakeld uit en er was geen bloed, dus het was geen roofdier. Maar wat wel :?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:18

Ach jee... gaan ze met dit weer 's nachts niet in een hok dan?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:29

Shenavallie schreef:

Dat vind ik dus ook vreemd, want ze zitten altijd om een uur of 4/5 al met z’n allen in het nachthok. Ik zou niet weten wat ze buiten deed :?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:21

Afbeelding

Mijn man heeft niks met de kipjes, maar zorgt er toch wel goed voor ;)

Ze leggen inmiddels alledrie, dus er hoeft geen haantje de soep in.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:59

E_J schreef:
Shenavallie schreef:

Dat vind ik dus ook vreemd, want ze zitten altijd om een uur of 4/5 al met z’n allen in het nachthok. Ik zou niet weten wat ze buiten deed :?

Zelf sluit ik standaard de stal 's avonds nadat ik de kippen geteld heb. Het blijft hoe dan ook wel heel erg sneu voor het diertje en natuurlijk voor jou ook niet leuk. :(:)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 21:00

Chubby schreef:
[ [url=m/wZHZdC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn man heeft niks met de kipjes, maar zorgt er toch wel goed voor ;)

Ze leggen inmiddels alledrie, dus er hoeft geen haantje de soep in.

Zo herkenbaar! Mijn man vond het ook 'mijn hobby', maar ondertussen... :D