Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:43

Ik vind het ontzettend jammer dat er vanuit gegaan wordt dat als het niet gaat als bij de eigen, ratkundige dierenarts, het gelijk niet meer goed is en de dierenarts niet ratkundig is. Iedereen heeft een eigen visie en het kan zijn dat je het daar natuurlijk niet mee eens bent. Ik wil niks goedpraten, maar laat elkaar een beetje in de waarde ;)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:58

Iemand nog ideeën voor gezonde snacks? Ellie is inmiddels echt wel gewoon dik. Ze krijgt niets anders dan de anderen, maar ze is gewoon enorm snel met eten (vinden). Aangezien ik graag eten 'verstop' om ze bezig te houden, ben ik dus opzoek naar niet-dik-makende, kleine 'snacks' in de hoop dat ze een tikkeltje afvalt. De andere 2 zijn prima op gewicht en wil ik niet minder gaan voeren.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:06

Ellie apart van de anderen sperzieboontjes of andere waterige groente voeren, dan de anderen vast voer doen dat die vast kunnen eten, als ellie wat boontjes heeft gehad haar bij de rest zetten. zo zit zij al wat vol van de boontjes, hebben de anderen al wat kunnen eten en hoef je ook niet minder te voeren ^^

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:59

Ik heb ook het probleem met een dikke rat. Hij lijkt ook alsmaar dikker te worden :+
Als ik hem eerst apart zet met groente of iets anders te knabbelen waar hij niet dik van wordt en ik hem later bij de andere twee zet, wordt het gelijk ruzie en vooral mijn oudere ratje wordt dan lastig gevallen. Ik kan ook niet minder gaan voeren want de andere twee zitten op een goed gewicht.

De dikke beweegt wel duidelijk het minst van de drie :P
Als ik ze los laat lopen is hij de minst actieve, tenzij ik een voerspelletje voor ze heb, dan is ie ineens heul fanatiek :')

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:16

Misschien kun je de dikke (dat klinkt zo gemeen :') ) iets proberen te leren met low-fat beloningen wanneer ze met zn alle loslopen aangezien hij wel gemotiveerd is om voedsel te krijgen. Op die manier gaat hij meer bewegen, zit hij al voller van de beloningen waardoor hij minder honger heeft en hoef je de andere ook niet minder te voeren. Of zeg ik nu iets doms :P

Ik heb trouwens wel leuk nieuws! Het gaat allemaal veel sneller dan ik had verwacht, maar 1 februari gaan we onze rittens ophalen! Ik wilde eigenlijk wachten totdat mijn hamster overleden is omdat ik niet twee verschillende diersoorten mee naar huis kan nemen in de vakanties en het ook gewoon niet handig is. Maar tegen mijn verwachtingen in vonden de ouders van mijn vriendin het super leuk als ze daarheen kwamen in de vakanties!

Ze komen van Rattery van Hamelen, een rattery waar ik in eerste instantie niet zo'n goed gevoel bij had maar na wat informeren blijken het echt super leuke mensen te zijn die echt een hart hebben voor hun diertjes! Ze komen elke dag in handen en we krijgen ook bijna dagelijks foto's en filmpjes doorgestuurd :D

Hengel en Yeti zijn een burmees/sabel met dumbo oortjes en een himalaya rood oog met gewone oortjes, ik kan niet wachten tot ze er zijn!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 10:59

Black_Devil schreef:
De dikke beweegt wel duidelijk het minst van de drie :P
Als ik ze los laat lopen is hij de minst actieve, tenzij ik een voerspelletje voor ze heb, dan is ie ineens heul fanatiek :')

Ellie is dus vrij actief. Ze is ook het meest fanatiek met voedselpuzzels, en das een beetje het probleem omdat zij dan dus het meeste eet. Ze eet ook nog eens het snelste van de 3 en ze is de alpha........ Beest eet alles wat ik haar voorschotel, maakt niet uit of ze al gegeten had. Ze is met clickeren het makkelijkste, maar dat maakt dus niet zoveel uit. Ellie is trouwens al vanaf ritten zwaarder dan haar zusje, dus het is denk ik ook een beetje aanleg. Maar ik wil iig niet dat ze nog dikker wordt.

Ik ben dus echt opzoek naar dingen die ze lekker vinden, maar waar ze niet dik van worden om in 'puzzels' te doen om ze bezig te houden. Als ze het niet lekker (genoeg) vinden halen ze hun neus er voor op en gooien ze het terug :')

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:32

wegen jullie jullie ratten ook regelmatig?

2 dagen terug naar dierenarts geweest met Nova en Lolita, beiden iets met hun ogen. bleek achteraf helemaal niets aan de Hand te zijn, Maar ik ga liever een keer te vaak naar de dierenarts dan dat ik 1 keer te laat ben.

daar zijn mijn dames ook gewogen: Lolita 290 gr. (is ook de kleinste van stel) Nova 380 gr.
en thuis heb ik de andere twee ook gewogen. Dorete ook 380 gr. en mijn oh zo lieve ronde Bo Maar liefst 420 gr. :')

het grappige is dat alle dames zeer aktief zijn en ook iedere dag hun beweging krijgen, Bo is de enigste die mijn hele huiskamer doorrent :') zij is het aktiefste van alle XD
gister heeft ze nog heel trots een sok van mij gestolen en onder het bed verstopt :Y)

Bo moet nog Meer bewegen van mij, ze mag wel ietsjes afvallen :Y)

wat is voor jullie een normaal gewicht voor de dieren? zitten mijn dieren op een mooi gewicht of moet ik iets oppassen? (uiteraard Bo mag wel ietjes van haar buikspekkie kwijt :') )

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:40

Dit zijn de gewichten van mijn mannen:
16/10 2017
Moos 542
Beer 471
Freek 518

08/01 2018
Moos 595
Beer 512
Freek 480

Freek was dus wel iets, maar niet schrikbarend veel, afgevallen maar vooral minder gespierd geraakt. Daarom krijgt hij nu toch meer eiwitten (2x per week meelwormen). Maar op gevoel lijkt er wel 100 gram af te zijn.

Wat het allerbelangrijkst is, is kijken naar conditie. Gewicht zegt niet altijd iets. Voel je de botten direct of pas bij lichte druk? Steken botten uit? Voel je spieren of vet(bulten)?

Jack was ook klein en licht (groeiachterstand) maar zat wel goed in zijn lijf.

Voedsel vinden wat licht is... hmm.. rijstwafels.. crackers..? Ik heb geen idee. Je kunt ook minder voeren bij de voerbeurten en dan hun standaard brok als beloning geven. Als dat motiverend genoeg is :')

Francie wat ontzettend leuk dat er rittens jouw kant op komen. :D Spannend *\o/* laat je ons meegenieten? :D

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:56

mijn dames zitten goed in hun vacht, glanzen mooi, oogjes zien goed uit, lekker aktief (mij af en toe wel te veel)
Lolita is de kleinste en heel slank, haar will ik graag een beetje dikker krijgen Maar je kunt alles erin drukken wat je wilt, zij blijft heel slank :')

Bo mag wel een beetje van haar speklaagje kwijt, ik vind het leuk om mijn neus en gezicht te verstoppen in haar buikje (laat ze ook helemaal toe als ik haar van top top teen knuffel en kus :') ) Maar overdrijven met spekkie buik moet niet XD

alle 4 zijn nu 1 jaar.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:00

Tuurlijk mogen jullie meegenieten!

Afbeelding

Dit is een foto van een paar dagen geleden, zo klein nog <3 Volgens mij heeft ze wel de verkeerde himalaya op de foto gezet, mar schattig is hij zeker!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 13:40

wat zijn ze leuk :D

ik heb niet zo leuk nieuws.. mijn Bo heeft naar mijn weten een bobbel bij haar heup, is zacht Maar wel aanwezig.. maandag bel ik de dierenarts op en laat haar nakijken.
ik ben er kapot van.. ze is eerst 1 jaar..

ik voel mijn ratten Meisjes iedere dag met mijn handen na, ik kann niet altijd heel precies nakijken Maar ik heb ze wel iedere dag in mijn handen om te knuffelen en spelen.

ik kijk nu op Internet naar rattenvoer, ik heb goede rattenvoer Maar ik will geen dierproducten daarin hebben. en nu ik deze bobbel ondekt heb gister is bij mij alarmbellen afgegaan en will ik het voer langzaam aan ook veranderen. ik kann af en toe dierproducten geven zoals meelwormen, Maar dit wel in mate.

hebben jullie een site waar ik bestellen kann? ik heb in dit Topic iets van selectiv gelesen, ik kijk op Internet na wat ik kann krijgen voor hun.
Maar voordat ik überhaupt wat bestel lees ik liever ook ervaringen van jullie.

de mijne eten heel flink, krijgen lekkere groenten en fruit erbij naast hun gewone voer. ze zijn heel aktief, en hun vacht glanzt mooi :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 15:53

Sience selective is een vega labbrok, dus alle brokken zijn het zelfde. Te bestellen bij o.a. zooplus. Als je muesli wilt kun je kijken bij (eerder genoemde) hangmatjesenzo.nl, levert ook in Duitsland volgens mij :) De levertijd is wat lang (ongeveer een week?) maar schijnt afhankelijk te zijn van de dag waarop je besteld. Ik heb geen ervaring met hun muesli, maar heb pas een aantal andere dingen bij hun besteld en is echt een prima site.

Mijn ratten hebben onbeperkt voer staan. Maar ze hoarden niet, ze schransen niet, pakken echt alleen wanneer ze willen. Misschien dat ik voor Ellie dan toch beter porties kan voeren.. Maar ben een beetje bang dat de andere 2 dan minder krijgen omdat Ellie zo snel is. En ze zijn dit al vanaf aankomst bij mij gewend. Gewone voer als "snoepje" staat garant voor een dikke middelvinger van mijn lieftallige meisjes :Y)

Ik zal ze dit weekend weer eens wegen, is alweer een tijdje geleden.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 16:44

je hebt vegetarisch science selective, knagersnatuurlijk.nl, hangmatjesenzo.nl
alle drie prima voer. bij hangmatjes enzo moet je wel supplementen bij geven. wel hele fijne site verder!

boven de 1 jaar zou ik dames helemaal geen dierlijke eiwitten meer geven.
en dames castreren (baarmoeder en eileiders eruit) heeft heel veel voordelen tegen de groei van tumoren
maar echt voorkomen doe je het helaas nooit.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:17

dank jullie wel voor jullie antwoorden :) ben ik heel blij mee :)

om alle 4 te laten castreren gaat mij een beetje ver, ik weet niet eens hoeveel dat kost? Maar als dat de groei kan beperken dan is het om te overwegen.

ik bestel mij vandaag een zakje bij zooplus, kann ik altijd proberen :)

mijn meiden hebben ook onbeperkt voer staan, wordt regelmatig bij gevuld, eten ook alleen wanneer ze honger hebben :)

ik zie net dat ik het niet naar duitsland kann verzenden.. oki, dan moet ik een andere site zoeken XD

edit: gevonden, en ik zie nu dat het op de site van zooplus.de goedkoper is als in NL XD :')
Laatst bijgewerkt door Arashah op 13-01-18 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:24

Trouwens, een bult bij de heup zei je he? Mulan had ook een bult proximaal van de heup, dat was 'gewoon' en losse tumor, geen mamatumor. Zat onder de huid en verder nergens aan vast en was dus makkelijke te verwijderen. Was overigens een harde bult, geen zachte. Dus ik zou eerst gewoon afwachten wat je DA ervan denkt :)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:27

ik maak sowieso een afspraak maandag, en laat haar kontroleren. het zit bij haar ook los Maar is niet hard, onder haar buik en tussen haar heupen is niets te zien en voelen :)

edit: ik heb net die selective voer besteld, ik kann het bij mijn dames altijd proberen. nu hoop ik dat ze het lekker vinden anders heb ik wel heel veel voer hier thuis staan :') helaas kon ik niet een klein zakje bestellen :')

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:03

Anders wil ik het wel van je overnemen hoor Arashah :D Mijn mannen vinden het heerlijk :))

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:20

wanneer voer optijd daar is en ik merk dat mijn dames het niet lekker vinden, kann ik het jou wel voorbij brengen als ik weer in de buurt van Lwd ben XD (als je woonplaats klopt wat daar Staat) ik ben eind feb./begin maart weer eventjes daar in de buurt XD

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:22

Ooh zie nu pas dat je in Duitsland woont haha :')

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:33

ik ben toevallig einde feb./begin maart in Lwd in de buurt XD wanneer voer hier niet bevalt dan kun je het gerust hebben XD

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:20

Mijn 2 laatste ratten zijn vorige week ingeslapen en oh wat mis ik ze vreselijk |(
Afbeelding

Voor de mensen die Sience selective voeren, bij de welkoop 1 + 1 gratis.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 03:39

Ach wat sneu, allebei tegelijk ook? :(:) Of heb je dat bewust gedaan?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 09:06

Kaus schreef:
Ach wat sneu, allebei tegelijk ook? :(:) Of heb je dat bewust gedaan?

Ja ik heb in overleg met de dierenarts de eerlijkste beslissing genomen naar de ratten toe. En dat was om ze tegelijk te laten gaan ;(. Ze zijn 2.5 jaar geworden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:39

Heel veel sterkte vevina!!

Met Freek gaat het super. Hij gedraagt zich weer als de oude.
Hij moet alleen nog wat aankomen. En ik betrap hem steeds op het eten van kranten.. echt eten, niet alleen knagen.. dus die zijn nu uit de kooi, maar ze vinden het zo fijn om nestjes mee te maken.
Kent iemand dit? Wat betekent het..?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:41

eten van kranten kan betekenen dat hij een beetje misselijk is, ratten kunnen niet overgeven dus gaan ze niet verteerbare dingen eten om dat gevoel beetje kwijt te raken.

Hier zijn al mijn ratjes weer thuis <3 na de dekkingen waar ze uit logeren waren
ook mijn 3 opa's zijn er nog van 2 jaar en 4 maand <3