Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 19:39

Omdat we nergens hebben om te wandelen hier behalve een bos waar je alleen met de auto komt. En ik heb geen rijbewijs :Y) Er is een fietspad waar we wel heen gaan maar dat kan ik niet echt een avontuur noemen :')

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:00

Ah op die fiets :') balen!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 20:05

Maar moet zeggen dat onze honden eigenlijk niet eens heel erg van het wandelen zijn. Als we naar het bos gaan bestaat dat vooral uit apporteren bij het water voor een uur en dan een klein rondje lopen om op te drogen. Maar bij het lopen sjokken ze eigenlijk altijd naast ons of slachten ze elkaar (spel) af. Dat kan thuis ook wel :Y)

Flirtpole, frisbee, behendigheid en apporteren in de tuin en achter huis op het grasveld vinden ze vele malen leuker :))

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:50

kiwiwitje schreef:
Hier ook coolmatten van de cranenbroek maar de honden snappen er niks van..

Gelukkig hebben we zowel thuis als op de zaak airco!

Hij ligt wel geniaal Denies

Waar bestel je die KimD?

Uit Engeland! Niet zo heel ver weg dus. :P

Edit: Watermasters heten ze! Mocht je het webadres willen hebben moet ik het even opzoeken, ik verwar altijd twee door elkaar.

_Christina schreef:
Sterkte voor jouw vriend Kaus, al zie ik niet helemaal waarom jou dat beperkt tot de achtertuin. Jouw schouder is toch niet gebroken?

Wat betreft koeling afdwingen. Volgens mij kunnen de meeste dieren prima zelf hun lichaamswarmte reguleren. Dus gewoon verschillende mogelijkheden ter beschikking stellen en lekker zelf laten kiezen waar ze willen liggen.

Als honden niet 'gedwongen' worden kunnen ze dat inderdaad prima zelf. Maar een hond waarmee (verplicht) gewandeld wordt, of getraind, of wat voor activiteit dan ook kan dat niet snel genoeg.

Dan zit er een vrij ruim verschil tussen zelf laten terug koelen of helpen met koelen. Meet het maar eens. Zeker mensen met een BC, Aussie, Kelpie of Sheltie moeten extra opletten of die kleine verschillen in temperatuur en hartslag. Dat kan het verschil maken tussen wel of niet een BCC krijgen.

Dan kies ik ervoor om mijn hond geleidelijk op een verantwoorde manier terug te koelen naar een temperatuur die normaal is, of met training iets hoger dan normaal vanwege de spieren uiteraard.

Kaus schreef:
Omdat we nergens hebben om te wandelen hier behalve een bos waar je alleen met de auto komt. En ik heb geen rijbewijs :Y) Er is een fietspad waar we wel heen gaan maar dat kan ik niet echt een avontuur noemen :')

Jeetje, dat is wel heftig! Hoelang denk je dat de honden het volhouden zonder door te draaien? :oo Niemand die je op sleeptouw kan meenemen een paar keer per week? -O-

Uiteraard sterkte voor je vriend! En voor jou ook, je moet hem immers verzorgen. :+

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 00:53

BCC heb ik nog nooit van gehoord. Volgens Google staat het voor Border Collie Colapse? Kan je daar wat meer over uit leggen?

Het is zondag gebeurd dus sinds zondag niet meer lange stukken gewandeld. Ik merk nu wel dat ze chagrijnig worden, steeds naar buiten willen en gaan stalken met speeltjes. Ik heb zondag een vrije dag dus denk dat ik dan even met de trein naar het bos ga. Maar dat kost minstens 5 uur dus kan ik niet makkelijk even voor of na werk doen. Ik ken hier helaas niet zoveel mensen. Wel vanuit de hondenschool maar die wonen eigenlijk allemaal wel op minstens 40km afstand -O- Een uitlaatservice rijdt hier ook niet rond helaas. Schoonouders zijn op vakantie en mijn moeder woont aan de andere kant van Nederland. Ik denk dat ze/we het er maar gewoon even mee moeten gaan doen :=

Ben nu net terug van met ze fietsen want het was eindelijk afgekoeld na de regen :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:14

Misschien ken je hem als EIC?

Dit komt voor uit een combinatie van warm weer en een overhitte hond. Het kan ook met koud weer voorkomen overigens, maar een stuk minder. Ze gaan als het ware hyperventileren. Een hond die in zo'n collapse krijgt gaat schuifelen, wiebelen, snakken naar adem (bek wijd open tot aan zichtbare slijmvliezen, tong ver naar buiten), en omvallen doen ze meestal naar de dominante kant.

Het ziet er heel heftig uit, en als het eenmaal gebeurt moet je ervoor zorgen dat die temperatuur en hartslag naar beneden gaan. Niet te snel want dan gaat de hond in shock.

Zo'n aanval duurt zo'n 5 tot 30 minuten, en trekt in de meeste gevallen ook weer weg, wel is het zo dat als honden hem één keer hebben gehad ze er ineens veel gevoeliger voor zijn. (Ze doen momenteel een onderzoek of het in verband ligt met epilepsie wat ontstaat door externe factoren)

Veel van deze honden worden ook meestal na twee of drie van die aanvallen uit de sport of het werk gehaald.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:17

Maar dat klinkt als een gewonen hitteaanval toch? Dat is toch niet specifiek gelinkt aan BCs en Kelpies?

Edit: EIC kan ik wel vinden op internet maar dat zie ik gelinkt aan hele andere rassen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:05

Nee, is geen hitte aanval, ik zal eens kijken of ik een goed filmpje kan vinden.

Het heeft invloed op het zenuwstelsel, dat heeft een hitte aanval niet.

Edit: Dit filmpje laat het wel zien, maar is nog een mild geval.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:35

Misschien dat dat met borders en andere altijd? door denderende/gedreven honden anders is, maar in principe laat een hond wel zien of hij het (te) warm heeft, toch? Althans bij Django meen ik dat te kunnen zien met uitlaten. Hij snuffelt dan veel minder, zodat hij kan blijven hijgen. Ik verwacht dat hij minder energiek zou lopen als het hem teveel wordt. Dat is nu soms tegen het einde van een lange ronde zo. Niet trager, maar wel wat minder drang om voorop te willen lopen. Met cursus nemen we bij deze warmte meer pauze en is hij misschien ook wel gedreven, maar hij gaat beduidend vaker liggen met dit weer. En dan niet netjes af, maar met de kont gedraaid en achterpoten languit. Dat is allemaal geen probleem, daar passen we de activiteit op aan of we doen het niet. Zoals we nu met die hitte dan maar niet lang lopen 's middags. En als hij thuis niet zelf uit de zon zou komen, dan zou hij met de hitte niet in de tuin mogen.
Waarom zou je een hond dwingen om wat inspannends te doen in de hitte?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:55

Is dat filmpje nu continu een ander moment want ik heb echt zoiets van hoe kan je dit je hond zo vaak aan doen? :o

Je kent je hond toch.. dan weet je ook wat je wel of niet kan doen met dit weer. Ik twijfel al om de kenneldag af te zeggen omdat ik echt niet met warmte daar met Bo hoef aan te komen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:59

Jeetje wat sneu... :(:)

Maar als ik het dus goed begrijp is dit wel een aandoening. Dus geen vorm van oververhitting waar toevallig kelpies/aussies/cattles/bcs gevoeliger voor zijn? Zijn hier genetische testen voor? Ik ben het dus nog nooit tegen gekomen ondanks toch wel vrij intensief onderzoek :o?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:22

Jawel, dit kan zomaar ineens gebeuren. Maar als het een keer gebeurt dan zijn ze er gevoeliger voor en komt het veel sneller voor.

Bij ons op de club gebeurt het ook geregeld, voor bij borders, die kunnen dat echt 'uit het niks' krijgen.

Twee weken geleden nog bij een afgetrainde hond, toen was het niet eens zo warm, maar blijkbaar was de training op dat moment te zwaar waardoor hij hem voor de volgende trainingsronde als BCC uit de auto haalde.

Hier zijn geen testen voor, ze zijn er ook nog niet achter of erfelijke aanleg het proces kan versnellen. Wel dus dat het bij borders veel meer voorkomt, maar die zijn sowieso allemaal 'defect', dus dat vind ik vrij logisch.

Het zijn vooral rassen die echt werken die er meer last van hebben.

Ik heb dit destijds tijdens mijn studie behandeld, maar dat stond toen nog in de kinderschoenen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:25

xDenies schreef:
Is dat filmpje nu continu een ander moment want ik heb echt zoiets van hoe kan je dit je hond zo vaak aan doen? :o

Je kent je hond toch.. dan weet je ook wat je wel of niet kan doen met dit weer. Ik twijfel al om de kenneldag af te zeggen omdat ik echt niet met warmte daar met Bo hoef aan te komen.

Ik ken deze mensen uiteraard niet maar het ziet er wel naar uit dat dit inderdaad andere momenten zijn.

Kan best zijn dat deze hond heel snel in een BCC zakt. Het is ook een milde vorm op de filmpjes, dus die is er waarschijnlijk met 10 minuten ook weer uit.

Vraag me alleen af of deze frequentie invloed heeft op het zenuwstelsel, dat zou ik wel eens onderzocht willen hebben.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:29

Mijn keesje had dit ook. Altijd actief geweest in haar jonge jaren en kreeg dit zo opeens met wandelen. Ik vond het een verschrikkelijk aanzicht... ze heeft er nog 6 jaar mee beleeft maar ik was heel voorzichtig met dr.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 09:31

Heftig om te zien. En hoe l*ullig ook. er is toch echt beeldmateriaal nodig om te bestuderen. Zeker als zo'n aanval maar kort duurt. Dan kom je nooit optijd bij een DA die het kan bestuderen in Real Life of je moet het bewust gaan opwekken en dat zullen de meeste niet doen lijkt mij..

Interessant dat je dat met je Studie kon doen KimD

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:48

candalisa schreef:
Mijn keesje had dit ook. Altijd actief geweest in haar jonge jaren en kreeg dit zo opeens met wandelen. Ik vond het een verschrikkelijk aanzicht... ze heeft er nog 6 jaar mee beleeft maar ik was heel voorzichtig met dr.

Dit is ook het gevaar, niet alle honden laten het duidelijk zien, pas als het gaande is. Aan Harvey & Puk zie ik het van kilometers afstand komen. Bij Puk heb ik zelfs de temperatuur eens opgedreven (en strak gemonitord), maar die is kei en keihard, en herstelt ontzettend snel zodra we gaan stappen. Die heeft een waanzinnig goed sporthart.

Echt, geen flauw idee waar ze vandaan komt, maar die hond is echt waanzinnig in veel opzichten.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:54

Er gaat echt een wereld voor me open aan deze aandoening. Ik had er echt nog nooit van gehoord. Wel interessant!

Ik merk bij Dexter dat hij wel veel gevoeliger is voor warmte. Die gaat er vrij snel bij liggen en hijgt veel sneller. Dundy lijkt het echt helemaal niks te doen, met hem ga ik dus ook verder in hitte dan ik met Dexter zou doen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:05

Ja heb het nooit opgenomen het ging altijd vlug en je bent zelf in shock dat je ze zsm eruit wil halen. Het begon heel onschuldig ik dacht huh wat doe je nou en idd wankel worden en zo in elkaar zakken. Ze liep ook blauw aan gelijk mee naar de dierenarts foto’s gemaakt maar niks te vinden. Helaas is het haar wel fataal geworden als in ze was 13 en we hadden toen een vreselijke benauwde zomer elke dag moest ik haar koelen want haar temp liep op naar 42g daardoor kreeg ze epileptische aanvallen en kon ik het niet aanzien. Nu ik erover nadenk krijg ik het moeilijk pfff ik zie heel veel van haar terug in Mila hoop alleen dat dat aandoening haar wel bespaard blijft.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 10:11

candalisa schreef:
Ja heb het nooit opgenomen het ging altijd vlug en je bent zelf in shock dat je ze zsm eruit wil halen. Het begon heel onschuldig ik dacht huh wat doe je nou en idd wankel worden en zo in elkaar zakken. Ze liep ook blauw aan gelijk mee naar de dierenarts foto’s gemaakt maar niks te vinden. Helaas is het haar wel fataal geworden als in ze was 13 en we hadden toen een vreselijke benauwde zomer elke dag moest ik haar koelen want haar temp liep op naar 42g daardoor kreeg ze epileptische aanvallen en kon ik het niet aanzien. Nu ik erover nadenk krijg ik het moeilijk pfff ik zie heel veel van haar terug in Mila hoop alleen dat dat aandoening haar wel bespaard blijft.

Ik heb zoiets ooit gehad. Boellie was misselijk,dus ik snel met hem de trap af en naar buiten en hij ging vrij hard en rende echt mee naar buiten. Tot ie dus echt moet spugen en begint ''aan te halen''. En ipv dat ie kost komt ie recht omhoog op zn achterpoten en valt zo om. Ik compleet in paniek. Hij niet hij stond op, schudde en liep weer terug alsof er niks gebeurd was. Dus ik in paniek naar vriendlief met hem en die snapte niet waarom ik zo in paniek was. Tot hij de camerabeelden terug keek..
Inmiddels weet ik dat hij echt stopt met ademen als ie moet spugen. Dus als ie dat doet dan ''sla'' ik hem (zoals je normaal wat enthousiast doet als je beloont oid) een paar keer op zn zij/ribben tussendoor en dan hapt ie even adem en is er niks aan de hand. Je ziet het aan hem, want dan verzet ie zijn poten raar terwijl ie tijdens het kotsen enzo compleet stil staat. Gelukkig kotsen ze bijna nooit.. Maar wel fijn om te weten wat ie doet en hoe ik t oplos.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 10:22

KimD : dus jouw honden hebben dit ook ?

Denk dat mijn bc dit ook had. Wij speelden altijd op wandeling met een tinnisbal die je zo met een speciale stok ver kunt smijten. Wij moesten zelf de limiet weten want hij ging maar door. Paar keer gehad dat hij ineens omviel of met zijn achterpoten begon te slepen.
Dacht altijd dat het gewoon TE was ofzo maar wie weet kon het dit zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:16

xLaraaj schreef:
KimD : dus jouw honden hebben dit ook ?

Denk dat mijn bc dit ook had. Wij speelden altijd op wandeling met een tinnisbal die je zo met een speciale stok ver kunt smijten. Wij moesten zelf de limiet weten want hij ging maar door. Paar keer gehad dat hij ineens omviel of met zijn achterpoten begon te slepen.
Dacht altijd dat het gewoon TE was ofzo maar wie weet kon het dit zijn.

Onze honden hebben dit nog nooit gehad, en ik probeer dat uiteraard te voorkomen, maar zeg nooit nooit!

Klinkt inderdaad als een eventuele BCC.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:18

KimD schreef:
Dit is ook het gevaar, niet alle honden laten het duidelijk zien, pas als het gaande is. Aan Harvey & Puk zie ik het van kilometers afstand komen. Bij Puk heb ik zelfs de temperatuur eens opgedreven (en strak gemonitord), maar die is kei en keihard, en herstelt ontzettend snel zodra we gaan stappen. Die heeft een waanzinnig goed sporthart.

Echt, geen flauw idee waar ze vandaan komt, maar die hond is echt waanzinnig in veel opzichten.

Aaahn omdat je dit zei dacht ik van wel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:34

xLaraaj schreef:
KimD schreef:

Aaahn omdat je dit zei dacht ik van wel.

Ja, ik heb de temperatuur opgedreven om te kijken wat er gebeurt met haar lichaam. Maar ik ga haar uiteraard niet bewust óver de rand duwen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:39

Volgensmij moet ik Mila op taekwondo les doen _O- Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En moe
Afbeelding

KimD