Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:08

melody7 schreef:
Ik geef deze: https://beestenplein.nl/product/muesli- ... uxe-mixen/
Farmersmix, de gewone muesli en groeimix zijn ook heel geschikt.

Mijn cavia's zijn nog steeds niet van de schimmel af.. Ik las in die Facebook groep over Imaverol, daar wil ik naar gaan vragen. Dat lijkt een van de best werkende middelen te zijn, en ik vind het een groot voordeel dat je ze dan niet 2 keer per dag hoeft te behandelen want Alfie wordt er steeds bozer van :(:)

Ik gebruik anti schimmel creme van kruidvat! Paar dagen smeren en het is weg

melody7

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:39

Ja ik geloof dat het dan wassen is, maar zonder uitspoelen. De zalf van kruidvat werkt ook op miconazol toch? Dat is ook de werkende stof in het middel (Aurimic) dat ik gebruik, aanvankelijk begon ik met zalf van de Etos waar dat ook in zit. Ze hebben ook 6 weken een suspensie gehad, maar ik weet eigenlijk niet meer wat daar nou in zat.

Ivermectine bij luizen heb ik goede ervaringen mee! Ik ontsmet dan ook alles in de kooi en de kooi zelf, na de herhaaltijd nog een keer en dan ben je er vanaf.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:54

Zo, peterselie stelen, just grass en groene haver besteld, ben benieuwd wat mijn verwende nesten er van vinden

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:57

Groene haver zijn ze hier helemaal weg van :D Peterselie kun je het best in kleine beetjes geven omdat het calciumgehalte wat hoger is, in kleine hoeveelheden is het heel gezond.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:04

Moet deze week weer behandelen, had de kooien ermee al ontsmet. Deze week nog een keer en dan hoop dat ze er vanaf zijn. Vind het maar rottige beestjes die luizen bah. Hoop voor je dat ze van de schimmel af zijn nadat ze gewassen zijn.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:07

melody7 schreef:
Groene haver zijn ze hier helemaal weg van :D Peterselie kun je het best in kleine beetjes geven omdat het calciumgehalte wat hoger is, in kleine hoeveelheden is het heel gezond.

weet ik, ga ik ook zeker doen :j

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:00

Dankjewel allemaal :D En genieten ga ik zeker doen nu de grootste schrik voorbij is. Kan niet wachten om het kleine ding in het echt te zien. En je hebt gelijk DubbelDun. Bedankt Melody7 voor de link!

Wat betreft schimmel: wij hebben bij onze vorige cavia's ook Imaverol gebruikt (via de DA). Na een grondige aanpak (kooi en alles volledig ontsmet tegelijk met de behandeling van de cavia's) was het vrij snel gedaan. Maar dat is wel een flinke taak met zoveel cavia's als jij hebt vrees ik?

Luis heb ik geen ervaring mee, hopelijk werkt het deze week Mira283 en geraak je er snel vanaf. Rotbeestjes.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:03

Ik ontsmet de kooi en spullen niet eens extra en toch verdwijnt het heel snel, die schimmel

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:31

melody7 schreef:
Ik geef deze: https://beestenplein.nl/product/muesli- ... uxe-mixen/
Farmersmix, de gewone muesli en groeimix zijn ook heel geschikt.

Mijn cavia's zijn nog steeds niet van de schimmel af.. Ik las in die Facebook groep over Imaverol, daar wil ik naar gaan vragen. Dat lijkt een van de best werkende middelen te zijn, en ik vind het een groot voordeel dat je ze dan niet 2 keer per dag hoeft te behandelen want Alfie wordt er steeds bozer van :(:)

Hier werkte de imaverol perfect. :j
Is 2x/week wassen met een sponsje en zorgen dat de huid helemaal nat is, ook de neus, oren, pootjes etc meenemen daarbij.
Ik wikkelde de meiden daarna losjes in een handdoek zodat ze niet te snel afkoelden maar ook niet drooggwreven werden, evt kun je daaroverheen nog een dekentje oid leggen. :)
Debehnadeling duurt ongeveer 2 weken, 4-5x wassen dus en dan ben je er als het goed is helemaal vanaf.
In jouw geval zou ik wel om een grote fles vragen, zo'n kleintje is nl bijna op na 2 weken met 2-3 cavia's. :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:43

De assistente gaat morgen overleggen met de dierenarts want ze is vandaag vrij. Ik denk dat ik alleen de twee schimmel cavia's + kooi genoten behandel. Dat scheelt de helft, maar een grote fles lijkt me inderdaad niet overbodig :+ Het is wel een dure grap aan het worden zo.

Ik heb voor schurft en luizen ook een paar keer alle cavia's gewassen en alles ontsmet, dat is inderdaad wel een hele onderneming. Als het moet dan moet het :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 16:37

Altijd waardeloos als je tegen dit soort dingen aan loopt.

Ik heb vanmiddag het binnenhok maar weer eens schoon gemaakt; de puppymatten van de Action halen het niet bij het merk (Seni Soft Basic) die ik normaal heb.
Meteen een veel te langharige Christy even onder handen genomen, dit keer mét het scheerapparaat en nu kon ze rustig blijven zitten. Mooi alles achter het koppie er af, kontje en ook de pootjes zonder problemen.
Meteen de nageltjes van allebei gedaan. Dus ze kunnen er weer even tegen.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:50

Hier gelukkig nog geen luizen oid gehad bij de cavia’s.

De dames hier zijn nog niet echte helden. Ze blijven nog liever binnen dan buiten. Ze kunnen er wel uit en op een afgezet stukje terecht, maar daar zijn ze zelf nog niet zo van overtuigd.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:52

Hij kan zo mooi poseren

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:27

En nog een knappe dameAfbeelding

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:45

Echte modellen!

Hier wat stil, maar heel druk haha.

Paard net verhuist naar een andere stal, dichterbij en Meeko was weer ziekig. Maar die knapt weer goed op na ons dierenartsbezoekje :)

Afbeelding
Knappe lieve Meeks <3

Edit:
Meeko maakt nu ineens geluid steeds... ademhaling? Verslikking?
Heb de dierenarts al gebeld, maar ze zit al aan de antibiotica die ze ook zou krijgen als ze verkouden is... dus in de gaten houden maar weer... pff

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:24

oh erg is dat he, als er wat is

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:54

Ik moet een beetje om ze lachen Cinnepin, maar ze staan wel mooi model.

En beterschap voor Meeko. Vervelend altijd als er iets is.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:28

Oh toen ik de eerste keer skinny's zag, lach ik slap. Week later had ik de eerste 2 :D Was in 2009 ofzo :D

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:25

Cinnepin schreef:
En nog een knappe dame[ [url=m/UamqhL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bet alsof ze handschoentjes aan heeft te schattig! Staat hier ook nog op het lijstje een skinny ooit.

@nientsje hopelijk knapt Meeko snel op. Nooit leuk dat ze ziek zijn. Hier ook alles achter elkaar aan, pony eerst en van de week een van de katten die non stop overgaf.

Deze week nog een keer behandelen met ivermectine en dan hoop ik er ik van die rot luis af ben bij de caafs. Oli is flink bezig jeetje tis echt een bazig rood geval oei oei. Misschien moet ie er toch een keer aan geloven en de ballen eraf.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:35

Pas op hoor, skinny's zijn wel verslavend :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:40

Beterschap voor Meeko, hoop dat je voorlopig eindelijk weer even klaar kan zijn met de dierenartsbezoekjes :(:)

Cinnepin schreef:
Pas op hoor, skinny's zijn wel verslavend :D

Klopt, ik heb er inmiddels 3, en wil er nog meer :P

@Mira; bij cavia's heeft castreren geen invloed op het gedrag, dus ik betwijfel of dat dan wel zinvol is.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 16:50

Kreeg het advies van de fokker van hem. Maar ze hebben af en toe een keer wat gemopper. Ze eten wel samen in een hok altijd dus denk dat ook gewoon een rode zeur is soms.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:19

Ik heb hier die twee helden maar eens naar buiten gezet. Ze blijven maar binnen zitten en het is zulk mooi weer... Kunnen ze beetje wennen en kan ik straks even kijken of ze zelf ook weer naar binnen gaan.

Crispy houdt ze in de gaten met hun gekwebbel.
Afbeelding

Als ze goed buiten gewend zijn en ook Crispy is goed aan zijn nieuwe medebewoners gewend, dan mogen die hekjes weer weg. Hanna interesseert het echt helemaal niets :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:31

Castreren heeft inderdaad geen zin als je hem bij dezelfde beer wilt houden, bedoelde ze niet castreren en dan bij zeugjes? Dat doen we in de opvang met beertjes die te fel zijn, maar dat komt niet heel vaak voor.

Balen dat Meeko weer ziek is! Ik zou dat geluid even opnemen zodat je het eventueel (later) aan de dierenarts kan laten zien.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:36

Die bloterikjes zijn gewoon schattig van lelijkheid _O- <3

Beterschap voor Meeko Nientsje.

Wat een heerlijk grote buitenren NAIWHL. Maak je dat zand ook wel eens schoon, of kan dat permanent blijven liggen?