Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimley

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:57

Ze hebben 4 eitjes gelegd en toen een week later weer 2maar die lagen buiten het blok. Heb ze er wel ingelegd maar verwacht er niks van. 6 jongen vind ik ook prima, de ouders redden zich wel :)
Maar als het bij deze 3 blijft is het ook prima, Verwacht over 2 dagen eigenlijk nog wel dat het 4e eitje nog komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:01

Valken gaan over het algemeen na het grootbrengen van jongen in de rui. En daarna breekt de herfst aan.
Dan heb ik liever dat ze energie voor zichzelf overhouden om gezond en fit richting de winter gaan. De gezondheid van de ouders gaat mij echt voor alles. Dan liever minder babies :P
Maar goed, sommige mensen vinden mij sowieso te voorzichtig :') Daarom kan ik mezelf ook geen echte kweker noemen denk ik.
Soms wanneer ik een nestje heb met bijvoorbeeld 6 eitjes en een nest met 2 eitjes, leg ik 2 eitjes uit het grote nest over in het kleine nest. Op die manier hebben ze allebei 4 eitjes en kan toch alles uitkomen.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:08

Snap ik. Ik heb op dit moment geen ander koppel. Maar als het er 4 blijven ook best hoor. De natuur red zich wel :D
Wel vaker vogels gehad met veel jongen,komt altijd goed. Natuurlijk geef ik ook om de gezondheid van de ouders ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:22

Oh, maar ik denk ook zeker dat je om de ouders geeft hoor!
Ik heb hier wel al een paar keer gezien dat 5 a 6 jongen voor een valk heel veel is. Maar misschien is het voor valken gewoon anders?
En eigenlijk vind ik het niet te vergelijken met de natuur :P Dan zijn de omstandigheden ook weer heel anders.

Mango heeft een nieuwe kooi1 *\o/* Heeft wel heel lang geduurd want door Corona zijn kooien bijna niet te krijgen :\ Ze worden in Azië gemaakt en de kosten om containers te verschepen zijn inmiddels zo hoog dat ze bijna niet meer in Europa worden geleverd!
Uiteindelijk hebben we hem in Duitsland gevonden want in België, Frankrijk en Engeland is ie niet meer te krijgen :+

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:24

Ik snap helemaal dat je voorzichtig bent hoor Cayenne! Better safe than sorry en als je op die manier problemen kunt voorkomen waarom niet. 1 koppel grasparkieten dat ik had overgenomen van iemand vertelde me dat dat koppel 3 nestjes had gehad afgelopen seizoen. Snap oprecht niet dat je dan de blokken er niet uit haalt ofzo. Die vogels zagen er ook echt niet uit en beginnen nu pas weer een beetje bij te trekken qua veren en postuur.
Gebruik je wel eens nep-eitjes om ze te remmen of zet je ze dan gewoon weer in de grote volière waar geen blokken hangen?

4 eitjes vind ik voor mijn zebravinken ook wel de max als ik zie hoe knus ze nu in het blok zitten :=

Edit: ja ik vind 'het is de natuur' ook een lastig argument als het om volière vogels gaat. Ze zitten opgesloten in een kooi, dat is per definitie geen natuur.
Wat voor kooi heb je nu voor Mango?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:33

Ja, dat klinkt bekend! Ik heb 2 jaar geleden vroeg in het seizoen een koppel gekocht dat toen al een nest had gehad. Iedereen verklaarde me voor gek dat ik er niet een broedblok bij hing want het was nog vroeg in het seizoen en dan kon ik er nog meteen een nest bij kweken..
Uh nee.. :+ Ten eerste doe ik nooit meer als 1 nest per seizoen en ten tweede was de pop nog geen jaar oud!
Die hebben dus afgelopen jaar ook geen nest gehad en volgend jaar mogen ze het weer proberen.
Natuurlijk kan het ook op een andere manier, maar iedereen doet het op zijn eigen manier en ik dus ook.
Ik doe het vooral voor de lol allemaal. De koppels waar ik niet mee kweek blijven hier ook gewoon wonen. Vorig jaar had ik een koppel die gewoon echt NIET geschikt zijn voor de kweek (qua gedrag). Dan is het jammer maar helaas. Die zijn dus gewoon al met pensioen _O-

Mango krijgt precies dezelfde kooi als hij nu heeft _O- Een Montana Hacienda Play.
Die hadden we al en past precies op de plek waar hij moet staan, maar ik was te enthousiast met schoonmaken geweest en daardoor begon hij helaas al na 3 jaar flink te roesten :\
En roest is giftig, dus Mango heeft voor zijn verjaardag een nieuwe kooi gekregen.
De kooi is zelf echt superfijn en mooi groot en stevig, dus het lag echt aan mijn schoonmaakskills met een schuursponsje :o Dat was een dure les :+
Ik heb ook eens alle voorzetramen van mijn volieres schoongemaakt met een schuursponsje. Ik was heel trots op de schone ramen tot ik zag wat een krassen er op zaten :oo
Helaas zag ik dat pas toen ik ze alle 27 al had gedaan -O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:40

Vanillia schreef:
Gebruik je wel eens nep-eitjes om ze te remmen of zet je ze dan gewoon weer in de grote volière waar geen blokken hangen?

Oeps, vergeten te antwoorden, sorry!

Zodra de kleintjes zijn uitgevlogen haal ik het blok eruit. Meestal hebben ze dan nog geen nieuwe eitjes gelegd, maar als ze dat wel doen vervang ik ze idd door nepeitjes.

Ik had laatst trouwens een discussie op FB met iemand die het belachelijk vond dat kwekers de broedblokken verschonen wanneer de kleintjes er in liggen. Want in de natuur gebeurt dat ook niet.
Uh nee, maar ik heb geen zin in vieze toestanden of parasieten en na een paar dagen gaan ze flink stinken hoor :') Dus laat mij nou maar gewoon een paar keer per week de broedblokken verschonen :D Van natuur is toch allang geen sprake meer.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:41

Misschien is het voor valken inderdaad anders hoor..
Sorry ik bedoelde het ook niet boos.
Ben misschien een beetje geprikkeld omdat we hier al weken met een ziek paard zitten en er maar niet achter komen wat haar mankeert |o

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:42

Ach wat rot :(:) En ik bedoelde het ook niet boos hoor! Ik vind het juist een interessant discussiepunt!
Hopelijk voelt ze zich snel beter! Zieke dieren zijn echt vervelend. Konden ze maar praten!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:42

Dat er veel verschillende manieren van vogels houden zijn was ik inderdaad al achter. Kreeg bij een jong koppel wat ik heb gekocht bij een kweker hier in de buurt de vraag of ik er geen broedblokken bij wilde kopen van hem want dan kon ik die meteen ophangen. Werd heel gek aangekeken toen ik zei dat ik daar vooralsnog geen plannen voor heb :=

Haha auw, laten we het maar 'leergeld' noemen dan :P Ik maakte mijn rattenkooi vroeger altijd schoon met een stoomcleaner, zou dat niet kunnen met je nieuwe kooi of krijg je dan hetzelfde probleem?

Wat oliebol Kimley :(:) Heb je foto's van je babies eigenlijk?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:59

Leuk van je baby vogels kimley, gefeliciteerd. Wel balen dat je dan met een ziek paard zit, beterschap daar mee :(:).

Bah verschonen mensen echt de broedblokken niet... Dat doe ik hier ook altijd vind het zo vies als ik het er weken in laat al die poep die dan aan de poten kleeft enzo :r.

Leuk een nieuwe kooi! Ik poets ook wel eens teveel. Mijn stokjes hout werden steeds lichter. Beter geen dettol gebruiken was de conclusie _O- (overigens deed ik dat niet in bijzijn vd vogels hoor)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:09

Nee ik heb geen foto gemaakt.. wou ze niet te lang storen ook :D
Als ze wat ouder zijn zal ik een foto maken!

Ja heel vervelend ze is elke keer met vlagen ziek.. En dan ook echt heel ziek.. we wachten nou nog op bloed uitslag en we doen wat we kunnen voor haar Y;(

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:10

Zou het Lyme kunnen zijn?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:14

Nou ze heeft best wel heftige koliek aanvallen en nu zijn ze aan het onderzoeken of het een "worm" in haar slagaders kan zijn. Dat houdt in dat daar een vernauwing zit en daardoor komt er minder bloed bij haar darmen/maag en daar krijgt ze dus buikpijn van.. het is even afwachten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 05:11

O jeetje Kimley, wat naar van je paard. Beterschap!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:36

Ik heb een topic aangemaakt: [BB-ITP] Show jullie buitenvolière , om zo hopelijk wat inspiratie op te doen voor de inrichting van mijn volière. Ik hoop natuurlijk ook jullie daar terug te vinden!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:05

Bij parkieten hoef je in ieder geval niet echt voor beplanting te gaan.. dat word gesloopt :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:20

Kimley schreef:
Bij parkieten hoef je in ieder geval niet echt voor beplanting te gaan.. dat word gesloopt :')

Nochtans lees ik dat dat bij de bourke juist wel kan?

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 08:22

Je kan het proberen maar grote kans dat ze er aan eten of slopen. Zal ook geheel aan het karakter liggen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 08:46

Ik begon ook met leuke plantjes als kattengras, bamboe, wilgentakken etc, maar dat hadden ze binnen een paar uur helemaal gesnoeid en gesloopt :')

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 08:50

Mijn parkieten zijn idd ook meester in slopen :'). Had ook een mooi plant er in gezet. Een uurtje en weg was ie. Mijn krulhazelaar in pot blijft nog wel redelijk goed, maar dat zijn ook extreem dikke takken en zonder blad.

Edit: zo is het ongeveer nu bij mij zie links in de hoek de kapotte plant. :')

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 09:39

Haha grappig! Nu ja, maakt niet uit. Ik heb veel bamboe in de tuin. Die geef ik aan mijn catharina’s af en toe ook. Dus een stek meer of minder ...

Elina: jij hebt grasparkieten? Mooie volière hoor!
Cayenne die is in de stijl van jouw volières niet?
Erg chique vind ik die!

Morgen ga ik eens horen naar de mogelijkheid om een hok/sluis met nachtverblijf aan te bouwen en wat het prijskaartje daarvan zou zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:29

Oeh, spannend Lukasje! Weet je al wat je als nachtverblijf wilt?
Ik heb even gezocht naar goede foto's, maar de meeste foto's staan op mijn andere laptop.

De grote voliere in de sneeuw :+ Het was toen zo koud dat alle voorzetramen erop zaten.
Ik kon even geen betere foto van de buitenkant vinden.
Afbeelding

Mijn andere voliere. Links zit ook nog een binnenverblijf met sluis, maar die staat er niet op.
Hier zitten dus alleen vogels in wanneer er iets in quarantaine moet of tijdens het kweekseizoen.
Afbeelding

De buitenvlucht. Hij lijkt hier wat kleiner omdat ik in het midden stond :+
De natte plekken komt van het condens dat langs de wanden en randen naar beneden loopt.
Afbeelding
Afbeelding

Voertafeltje :D Altijd superhandig ivm knoeien enzo.
Afbeelding

Nachtverblijf (foto is in de sluis gemaakt :+ )

Afbeelding

Van het nachtverblijf heb ik eigenlijk niet zulke goede foto's kwam ik net achter. Daarom nog eentje via de camera gemaakt.
Ik sluit ze trouwens nooit op, dus ze kunnen ook gewoon buiten slapen als ze dat willen.
De deur tussen het binnen en buitenverblijf hebben we eruit gehaald, want ze durven anders niet naar binnen door het vlieggat :')
Pas na 3 maanden kwamen ze er achter dat ze ook nog naar binnen konden. Er ging een wereld voor ze open _O-
Afbeelding

Ik heb eigenlijk weinig foto's van de momenten dat er plantjes en wilgentakken in staan, want dan ziet het er echt totaal ontploft uit _O-

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:53

Ik heb grasparkieten inderdaad, Lukasje :j.

Jij hebt ook zo'n mooie volière Cayenne. Zo'n grote kan ik hier helaas niet kwijt :=.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:59

Amai ja Cayenne , dat is een mega chique volière, wauw!

Goh wat ik wil ... goede vraag ... eigenlijk een ruimte gemaakt in dat materiaal dat dan aan mijn buitenren aankomt zodat ik ook een sluis heb. Nu moet ik via een deur rechtstreeks in de volière en dat vind ik doodeng met de kans op weg vliegen. In die ruimte/sluis, zou ik dan een binnenhok willen waarin ze van de buitenvolière naar binnen kunnen.
Een foto gepikt van internet om een idee te geven wat ik bedoel:
Afbeelding
Euh , begrijpen jullie me ?