gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 06:57

Alles is nieuw voor hem nagini dus hij bakent z'n territorium af, ik zou gewoon z'n poepjes bij elkaar vegen en in de poepbak leggen, dan leert hij het vanzelf wel.

Hij is wel echt heel leuk!!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:14

Dankje!!

Ja ben benieuwd als ik thuiskom in n uur.
Heb m de kooi en de ren gegeven maar las net op internet dat het beter is klein te beginnen.. maar vond het zo sneu om m de hele dag in zn hok te laten.

Hopelijk heeft ie wat hooi gegeten. Tis een ander soort dan de fokster voert dus dat zou t ook nog kunnen zijn. Of misschien vind ie t niet fijn dat het in zn litter tray lag en moet ik toch n hooirekje maken/aanschaffen.

Vind ook moeilijk bepalen hoeveel "litter" je gebruikt. Heb een laagje gedaan en ik heb absorberende papier dingen. (Back 2 nature litter) Wat gebruiken jullie? Zaagsel?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 08:41

Ja dat zeggen ze inderdaad klein beginnen maar vind dat zo sneu, vooral voor zo'n jonkie die zoveel beweegt .. Ik gebruik gewoon oud hooi wat ze op de grond laten vallen, anders zaagsel en heb strokorrels gehad (heb ik van de opvang meegekregen omdat zij het niet kon gebruiken) maar vind het oud hooi toch het fijnst. Maar hier staat het wel gewoon buiten en niet binnen ..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:28

Dat klein beginnen is echt onzin.. Lekker de ruimte geven!

Ik gebruik vlas en stro :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:30

Wij hebben kattenbakkorrels die geschikt zijn voor konijnen, met in het nachthok voor de warmte een laag stro er bovenop. Onderaan overal kranten, dat scheelt heel erg veel tijd/moeite met het schoonmaken.
Zaagsel hebben we in het begin wel gehad, maar dat is met een langharig konijn het grootste drama wat je je kunt voorstellen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 09:53

Wij hebben alleen kortharen en gebruiken zaagsel en stro! Al een jaar of 15 haha.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 01:48

Ah okay. Ik heb nu papieren korrels die absorberen.
Heb 'm vannacht in z'n hok gehad en hij deed het heel goed. Was veel stiller dan de dag ervoor dus zal wel lekker geslapen hebben en aan het wennen zijn nu. Meeste poepies in de litter box en heb geen plas gevonden dus ben erg blij. :)

Heb 'm overdag nu ik niet thuis ben toch in de ren zitten. Vind het anders maar sneu, je moest 'm zien rennen toen die uit het hok kwam in de ochtend. :D

https://www.facebook.com/srjvermeulen/v ... 618830574/

Weet niet of je het filmpje zo kunt zien.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:00

Konijnen slapen 's nachts eigenlijk niet :) dan zijn ze juist het actiefst. Ik persoonlijk zou hem dus gewoon 24/7 de ren geven

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 09:44

Hij gaat snachts voorlopig toch nog in het hok. Vind ik voor nu een fijner idee.
Door de dag heen heeft ie de ren en vandaag is ie voor het eerst los geweest in de woonkamer.
Dus hij heeft veel tijd om lekker zn benen te strekken en te rennen en springen.

Morgen naar de dierenarts voor healthcheck en vaccinatie. :)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:09

Nagini wat een leukerd <3

Ik heb Nora en Binky nu een week bij elkaar en Nora blijft bang voor Binky. Hij hoeft maar te kijken of zij schiet al in de stress. Binky is niet zo snel en wendbaar dus die kijkt maar op een afstandje toe. Hoelang moet ik dit de tijd geven ?

joey_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 17:26

Hoi hoi,
Mag ik hier ook even binnen komen vallen? Er is bij 1 van mijn konijnen vandaag waarschijnlijk spondylose geconstateerd. Nu vroeg ik mij af of er hier bokkers zitten die hier ervaring mee hebben? Bij mijn konijn uit het zich vooral in het plassen, ze gooit dan haar kont heel hoog op. Maar ook als ze gewoon zit, heeft ze de neiging om een beetje met een knik in haar lijf te zitten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:25

Ivy, in welke omgeving woon je?

Er is in Tilburg een wildkleur konijn gevonden, misschien jouw dotje?Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:34

Ik heb er geen ervaring mee ...

Hmm mijn moeder is verliefd op Nynke geraakt :=

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 22:38

Jannickee schreef:
Nagini wat een leukerd <3

Ik heb Nora en Binky nu een week bij elkaar en Nora blijft bang voor Binky. Hij hoeft maar te kijken of zij schiet al in de stress. Binky is niet zo snel en wendbaar dus die kijkt maar op een afstandje toe. Hoelang moet ik dit de tijd geven ?

Heb je ze op neutraal terrein?

Die van mij hebben echt ruim een week op neutraal terrein gezeten. In het uiteindelijke hok deden ze namelijk precies hetzelfde als op jouw filmpje van laatst. Ik had ze dus eerst na 24 uur in het uiteindelijke hok gezet, waar dit gebeurde. De opvang vertelde mij toen dat ze in ieder geval weer terug moesten naar neutraal terrein minimaal 24 uur. Omdat wij de mogelijkheid hadden hebben ze daar toen nog anderhalve week gezeten zodat ze elkaar echt lief vonden voordat ze weer het echte hok in moesten.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 07:01

Nee ik heb ze 3 dagen op neutraal terrein gehad. Het gedrag op neutraal terrein of in de ren is precies hetzelfde.. Wat je op het filmpje ziet dat ze bang is dat doet ze ook bij mij, bij de hond, een vogel wat ze ziet, als de was buiten hangt en het wappert een beetje. Ze is voor alles en iedereen bang ;(

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:00

De beslissing is genomen... het opvangkonijn kan gewoon niet blijven. Ik kan het diertje niet geven wat ze zou moeten hebben. Namelijk meer ruimte en een maatje. Ze is nu wel vele malen tammer dan toen ze hier kwam. Al zal het denken ik geen knuffelkonijn worden. Ze is levendig in mijn bijzijn en ze is goed te aaien tijdens het voeren.

Is er onder jullie misschien iemand die nog een konijn een fijne plek kan geven?

Afbeelding

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:42

Jannickee schreef:
Nee ik heb ze 3 dagen op neutraal terrein gehad. Het gedrag op neutraal terrein of in de ren is precies hetzelfde.. Wat je op het filmpje ziet dat ze bang is dat doet ze ook bij mij, bij de hond, een vogel wat ze ziet, als de was buiten hangt en het wappert een beetje. Ze is voor alles en iedereen bang ;(

Zolang er niet gevochten e.d. wordt zou ik het nog even de tijd geven :)

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 09:50

Als het goed is kan het wel 2 weken duren voordat een koppeling stabiel is, dus ik zou het ook zeker nog even aankijken.

Ik werd vannacht om 3 uur wakker van een hoop kabaal... Stom konijn was over m'n afscheiding naar de planten geklommen _-:( dus ik dacht stik er lekker in! Maar hij vond het nodig om vanalles om te gooien daar en te slopen, dus daar stond ik dan om 3u snachts op m'n balkon :Z

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:00

Mag ik me hier ook melden? Ik lees al een tijdje mee en heb echt een paar heel leuke ideeen opgedaan.
Dinsdag gaan we de akte van ons huis tekenen, wat wil zeggen dat ik vanaf dan gelijk kan beginnen aan mijn konijn's hok. Momenteel zit hij naar mijn ogen veel te klein omdat we hem niet meer bij mijn vriend konden houden door erg veel schimmel op de muren. Maar hier gaan we dus gelukkig snel verandering in brengen.
We mochten sowieso al aan de tuin werken en hebben het stuk waar de konijnen kunnen komen al helemaal vrij gemaakt.
Ik ben eigenlijk op zoek naar advies voor een buitenhok (en of optie 2 beter zou zijn of niet). Ik heb een franse hangoor (komt binnenkort een 2e bij, hij is namelijk nog niet zo heel lang geleden gecastreerd) dus hij kan goed koude verdragen. Ik wil hem sowieso een hok geven, maar waar moet ik aan denken? Hij is niet echt een knager, maar wel een graver, dus sowieso gaan we iets voorzien waar hij goed in kan graven. Onder de ren wil ik graag gaas steken zodat hij niet alles opgraaft. Maar hoe diep steken we dat dan best? Mijn vader zei dat dat prima ook gewoon op de grond kan, maar dat lijkt me niks. Ik wou dan een soort van bak erin maken met zand of aarde in waar hij dan specifiek in kan graven, maar ook daar, hoe diep maak je zo een bak best? Ik wil ook graag een bergje maken met een buis door.
En dan nog een ding, hij is momenteel gewoon van op een kattenbak te gaan, zou ik die gewoon ook in de buitenren zetten onder een afdak of gewoon de natuur zijn gang laten gaan? De nieuwe zal waarschijnlijk niet zindelijk zijn, dus die zal daar niet op gaan.

Mijn idee voor hok was zoiets als dit:
Afbeelding Waar dan buiten zijn voer kan staan en eventueel kattenbak. Waarschijnlijk wel wat groter 'terras'.

Dit is de plaats waar zijn ren komt, waar de schaduw is zou dan zijn hok komen. Ik zou het eigenlijk eens moeten opmeten.
Afbeelding
Afbeelding

We hebben ook nog een 2e optie als hok, en dat zou voorraan op de koer zijn. Dan kan hij in een van de stalgebouwen zijn 'huisje' hebben en een strook van 9meter op 1,5 ongeveer als ren. De bedoeling is ook dat hij altijd binnen en buiten kan.
Voordeel van op de koer is dat hij dan rustiger zit, weg van eventuele honden die nog komen. Nadeel is dat wij hem minder gaan zien, en aangezien ze niet echt bedoeld zijn als knuffel konijnen is het toch leuk als we ze zouden kunnen zien vanaf keuken/living raam.
Voordeel van de koer is dan ook weer dat daar op het moment al een 'kamertje' is van ongeveer 1,5 op 1,5 het zijn er halve muurtjes en wij kunnen er rechtstaan dus makkelijker met schoonmaken. Ook ligt op de koer beton dus dan hoeven we geen draad in te graven alleen een soort zandbak voorzien, eventueel een bergje en een gat in de muur om naar buiten te gaan. Sowieso krijgt hij dan ook binnen dingen om in te liggen en om naar boven te kruipen. Ook gaat het daar waarschijnlijk wat warmer/winddichter zijn en beter beschermd tegen andere dieren.

Edit:
Dit systeem hebben we nu om te voeren, ik heb het verstevigd met de helft van dit: metalen houder
Er zit momenteel een 1,5l fles in, wat erg gemakkelijk is omdat ik soms een dag niet kan voeren. Hij eet ook niet te veel. Probleem is dat ik dit niet echt zie buiten, terwijl dat op het stukje aan de koer wel prima kan, dan kan het gewoon echt binnen staan. Is voor ons ook makkelijker om te vullen dan dat we in het buitenhok moeten grabbelen
Afbeelding

Als er mensen zijn die graag meedenken dan wil ik graag alles eens gaan opmeten.

Edit:
Ik heb Beer niet eens voorgesteld!

Meet Beer :o
Afbeelding

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:57

Beer is leuk Leen!

Had vanmorgen snel de konijnen gevoerd (had haast en zat er niet bij met m'n hoofd omdat ik tentamen had). Zie ik 10 minuten later opeens Billy door de tuin huppelen. Was ik dus vergeten om het dak bij het hok/ren terug te leggen. Heb hem snel gegrepen en weer terug gestopt. Hij is niet zo tam, dus hoop dat hij niet te veel is geschrokken en dat ik hem geen pijn heb gedaan (dat zal wel meevallen, zo hard greep ik hem nou ook weer niet). :=

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:30

Wij hebben vogels die steeds wilde kastanjes in de ren laten vallen, de konijnen lijken dit wel lekker te vinden maar kan het ook kwaad? Lees dat ze tamme kastanjes wel mogen maar over wilde kan ik niks vinden.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:08

Jeetje die is groot! Welkom!
Met hokken kan ik je helaas niet helpen.

Tanie doet het echt ontzettend goed.
Hij is vandaag de 2e keer losgeweest. 5 uur in de woonkamer en keuken en hij gedraagd zich echt super. Poept en plast voornamelijk in zn poepbak. Vond op 5 uur tijd maar 3 verdwaalde keuteltjes haha.

Hij is heel nieuwsgierig en vind het geweldig hoe hij rond rent en gekke sprongen maakt.
Hij bleef me ook een tijdje volgen als ik rond liep. <3 begint lekker vertrouwt met me te raken en zo lngzamerhand is mn vriend ook wat minder eng. <3

Morgenvroeg dierenarts voor enten. Hoop dat ie daarna niet n hekel aan me heeft. Arm ding.

@eske jemig, gelukkig was je er snel bij :)

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:42

Leen, oh wat is Beer leuk! Geweldige naam ook :D
Ik zou toch voor het stuk gaan waar je ze beter kunt zien. Voor jezelf, maar ook zodat je ze wat makkelijker in de gaten kunt houden. Het hok wat je op het oog hebt vind ik ook erg leuk.
En de kattenbak zou ik ook gewoon proberen ja, misschien wordt de ander daardoor ook snel zindelijk en het is toch makkelijk schoonmaken dan.

Haha oeps Eske! Ik moest die van mij dus gister ook aan z'n nekvel pakken, kon even niet anders. Dan is hij wel altijd even onder de indruk, maar vanochtend was hij het alweer vergeten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:13

Wat een knoeperd :=

Oeps kan gebeuren Eske

Afbeelding
Afbeelding

Nynke <3 , mam wil haar houden ze is verliefd :+

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:52

Zo, net terug van 2 weken Griekenland!
Ga zo de konijntjes uitgebreid knuffelen maar was net even snel gaan kijken en Pepper's abces is al bijna helemaal weg!!!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Heeft m'n vriend maar goed voor haar gezorgd! <3

Ze was wel blij mij te zien, kwam meteen kriebels halen (volgens m'n vriend haat ze hem nu, omdat hij alle medicatie heeft moeten geven :P )

Sorry wilde dit goede nieuws even delen!! :D