Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:37

Pfff .. ;(
ik heb naast kippen ook wat ganzen. Waaronder een koppel Delwap toulouse ganzen.
Heb ze in een vrij slechte conditie aangekocht. 1 ervan was hierdoor steeds wat wankel van gezondheid maar ondertussen zijn we toch 7jaar verder...
2 winters terug dacht ik dat die ene gans de winter niet kon doorkomen. In dat voorjaar had ik het geluk een jonge gans, een mixje, te kunnen verkrijgen bij iemand die net met kleintjes zat.
Met het gedacht van... als die ene komt te overlijden de andere niet alleen ging vallen. De jonge gans werd erbij gezet zodat ze met 3 waren.
Die winter is de ene gans alsnog doorgekomen maar vlak voor deze winter is hij gestorven..
Helaas....
De andere ging treuren ondanks de jonge gans alles deed om het gezellig te maken. Wilde al enkele weken niet meer eten....Even dacht ik met het mooie weer die komt dit te boven maar heb ze zopas ook overleden gevonden in haar nacht hok....
Ik baal er hard van.... Dit waren super lieve ganzen, kwamen uit je handen eten, kon je strelen, maakten zogoed als geen lawaai.
Deze waren de trots van mijn weide.

Nu zit de jonge gans alleen.... -O- Hopen dat we vlug een leuke partner voor deze vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:39

Hoe oud worden ganzen normaal gesproken?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 12:08

@mysa: Doorgaans ligt de gemiddelde leeftijd tussen de 15 en bij goeie omstandigheden tussen de 20 en 30 jaar.
Mijn koppel was bij aankoop ,volgens hun ringen, 5 en 7 jaar. Degene die eerst over gegaan is was 15, die vandaag 12.. Veel te jong..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:10

Goh, dat is best oud, die gemiddelde leeftijd. Jammer dat die twee niet een stuk ouder zijn geworden. Maar, bij jou althans, goede jaren gehad, lijkt me.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:20

Gaat dat goed samen, de kippen en ganzen? Of heb je ze apart? Ik had tot voor kort loopeenden en in het begin was het allemaal leuk en aardig, tot ze dominant begonnen te worden. Joegen de kippen weg, vraten de oren van m'n hoofd en sloopten werkelijk van alles (lees: buitenren helemaal kaalgevreten in een week tijd, overal kuilen en watergaten maken). Geprobeerd ze aan een kinderboerderij te slijten, maar die wilde ze om diezelfde reden niet (ik had niets gezegd, maar die meneer benoemde precies datgene waar ik tegenaan liep). Uiteindelijk zijn ze door iemand opgehaald, want het was echt geen doen meer.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:37

@Shenavallie: loopeenden zijn idd gekend op die punten. Volgens mij is dit enorm rasgebonden, de ene ganzensoort is zeker de andere niet.
Alles loopt samen, grote ganzen , halfganzen , kippen en paarden. Moest de weide konijnproof zijn dan liet ik hen ook vrij er bij lopen.. Ze moeten allemaal bij aankomst wennen, maar ik merk zo dat ze hoe raar dit ook klinkt, veel toleranter naar elkaar doe gaan leven. Ze vinden elk hun weg....De kippen kunnen kiezen waar ze slapen, de ganzen hebben dan weer hun eigen nachthok, waar de kippen eveneens kunnen komen...

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:59

Wat sneu van je ganzen, Justmekv! Maar als ik het zo hoor hebben ze het prachtig gehad!

Hier heeft het eerste kuiken zijn ei aangeprikt! Je hoort hem soms ook piepen, erg schattig!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:10

@JustMeKV: De kippen zijn hier ook heel tolerant. Of er nou katten, honden of pony's bij ze in het landje lopen, alles is best. Ook in de (nacht)stal. Toch fijn om te lezen dat jij ook op de hoogte was dat loopeenden zo zijn. Ik was al bang dat ik zelf wat verkeerd had gedaan, maar ik hoor er steeds meer mensen over. Hoe dan ook: de rust is wedergekeerd! :D

@ Kiki1995: Spannend!!!! *\o/* :j

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:19

Hier geen enkel probleem met de loopeenden, zijn juist hartstikke gezellig <3

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:09

Afbeelding
Hier een foto van het ei! Ligt al sinds vanochtend met dit barstje er in

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:25

Zaterdagavond is bij ons de eerste uit het ei gekomen, zondagmiddag nr twee.
Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:18

Zo leuk al die kuikentjes <3

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:22

Nou, net drie haantjes gered die gedumpt waren hier vlakbij langs de weg.. Zo triest, hoe halen mensen dat in hun hoofd... :n
Afbeelding

De vierde was al dood, stress, roofvogel?
Arme dingen barsten van de honger.. :n

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:45

Ik word daar ook gek van... hoe mensen zomaar dieren dumpen.
2 zomers terug zelf nog 2 gedumpte dwergkonijnen uit het bos geplukt.
Van plan om ze aan te houden? Je hebt er in ieder geval 3 leuke zijdehoenen bij!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:58

Ach wat sneu, waarom nemen mensen hun verantwoordelijkheid niet en laat ze inslapen ofzo?! Maar dumpen is zo cru! -:(-

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:39

Vanaf wanneer moet je je zorgen maken over uitkomende eieren? er zijn nu vier eieren in totaal aangepikt, maar meer dan dat is er nog niet gebeurd. Is er een soort tijdsframe waarin ze uit het ei moeten komen? Ik lees 24 uur maar ook 48 uur?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:58

Van schreef:

Hou je ze alleen of heb je ze samen met andere erfdieren, zoals in ons geval kippen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:01

Zo schattig die kuikens!

Dieren dumpen snap ik ook niet. Wij moesten vier hanen kwijt en ik heb ze net zolang aangehouden tot ik iemand gevonden had. Dat hield wel in dat ze elkaar ondertussen flink begonnen aan te vallen, maar alles beter dan dumpen. Uiteindelijk is er eentje naar een boer verderop gegaan, die nog een haan zocht voor zijn hennen. Die man was er zó blij mee! En de andere drie zijn naar iemand gegaan die ze in eerste instantie wilde slachten, maar daar toch vanaf heeft gezien. Ze zijn dan ook echt heel erg mooi en super lief qua karakter naar mensen toe. Top dat je ze hebt opgevangen! :j

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:23

Kiki1995 schreef:
Vanaf wanneer moet je je zorgen maken over uitkomende eieren? er zijn nu vier eieren in totaal aangepikt, maar meer dan dat is er nog niet gebeurd. Is er een soort tijdsframe waarin ze uit het ei moeten komen? Ik lees 24 uur maar ook 48 uur?

Na het aanpikken, nemen de kuikens even rust dit is volledig normaal. Hoelang ze deze nemen is enorm verrschillend. Het kan best dat ze 24u niks meer doen. Ze hebben frisse lucht door het gaatje die ze hebben gemaakt en ondertussen word de eidooier opgenomen.
Zodra ze uitgerust en krachtig genoeg zijn zetten ze de eindsprint in...
Ik zou me voor nu zeker nog geen zorgen maken.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:34

JustMeKV schreef:
Ik word daar ook gek van... hoe mensen zomaar dieren dumpen.
2 zomers terug zelf nog 2 gedumpte dwergkonijnen uit het bos geplukt.
Van plan om ze aan te houden? Je hebt er in ieder geval 3 leuke zijdehoenen bij!

Ja, hou ze een weekje apart om te kijken of ze gezond zijn, en dan mogen ze bij de brahmas.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 00:23

Eerste is net uit het ei! Alles op film gezet, wat leuk!

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:01

Kiki1995, fijn dat de eerste uit het ei is. Het duurt soms echt lang.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:14

@Kiki1995: Deze nacht nog kuikens bij gekomen? Veel plezier met het eerste kuiken alvast!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:51

Shenavallie schreef:
Van schreef:

Hou je ze alleen of heb je ze samen met andere erfdieren, zoals in ons geval kippen?
samen met onze kippen en konijnen :j

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:33

Hier deze middag een nieuwe gansje opgehaald. Een vrouwelijke vlaamse gans die nog niet gekoppeld was.
Heb eigenlijk geen flauw idee of de gans (Dancer) die hier nog loopt een man of vrouw is dus ga deze straks eens beleefd vragen of ik even mag piepen...
Maar op heden heeft Dancer dus een vriendinnetje. Zitten voor vandaag even samen in hun nachtverblijf,gaat alles goed dan lopen ze morgen al op de weide met de kippen..