Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Franciee

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:20

Weet iemand hier toevallig welke maat schroeven er in een Royal Suite zitten? Ik heb het zakje met mn domme hoofd thuis laten liggen waar ik de komende maand niet kom :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:54

Beste RedPassion, als jij denkt een goede match te kunnen maken met een opvang ratje van jezelf of een ander ratje, ben je welkom om dat hier in Den Haag te komen doen. Het ratje mag hier dan blijven wonen totdat Zonik er niet meer is. Ik heb geen ruimte voor nog 2 ratten erbij, en ook het geld niet wat 2 ratjes extra op leeftijd met zich meebrengen. Nogmaals Zonik is al 26 maanden!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:04

mvdende schreef:
Beste RedPassion, als jij denkt een goede match te kunnen maken met een opvang ratje van jezelf of een ander ratje, ben je welkom om dat hier in Den Haag te komen doen. Het ratje mag hier dan blijven wonen totdat Zonik er niet meer is. Ik heb geen ruimte voor nog 2 ratten erbij, en ook het geld niet wat 2 ratjes extra op leeftijd met zich meebrengen. Nogmaals Zonik is al 26 maanden!

Ten eerste ga ik ervan uit dat jij gewoon naar RedPassion toe kan? De gegeven informatie om jou te helpen is al ontzettend tof natuurlijk. En als je geen ratten erbij wilt en geen geld hebt moet je kijken wat eerlijk is naar je rat toe. Deze twee redenen zouden van mij nooit mee mogen spelen voor het welzijn van de rat. En je rat mag al wel 2 jaar zijn, maar bij goede gezondheid nog steeds veelste jong om alleen te laten zitten. Neem je verantwoordelijkheid naar je rat toe :j

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:16

Met bovenstaande ben ik het al helemaal eens!
dat red passion hier advies geeft mag je al blij mee zijn! want je wilt niet weten hoe druk zij is met haar opvang met vaak 60+ ratten! 1 van de weinig opvangen in NL

26 maanden valt nog best mee qua leeftijd, ratjes kunnen soms best de 3 halen, stel stel dat de jouwe het ook lukt dan zit hij nog 10 maanden alleen! dat is wel een beetje lang

je kan een her intro proberen, met rust en klein beginnen en dan in kleine stapjes steeds wat groter. of een andere match zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:26

mvdende schreef:

Om te beginnen ben ik gestopt met uitplaatsen, sinds 1 januari richt ik me alleen nog maar op permanente opvang van tamme ratten met gedragsproblemen en wilde ratten in nood.
Deze aanname is 1 van de redenen overigens dat ik het uitplaatsen spuugzat was, dit kwam wekelijks terug. Bizar dat mensen blijven denken dat een opvang met meer dan 70 ratten te verzorgen wel de tijd heeft om heel het land door te rijden om iets te regelen dat niet de verantwoordelijkheid van de opvang is...

Jij hebt Zonik in huis genomen ooit, het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat hij zijn hele leven verzekerd is van (medische) zorg en gezelschap. Kan of wil je dat niet (meer), kies dan voor zijn belang en sta hem af aan een goede opvang die oudjes als hij een verzorgde oude dag mèt gezelschap geeft. Ik kan rattenopvang Leusden in dat geval van harte aanbevelen.

26 maanden is op leeftijd, maar geen reden om hem alleen te laten. Ik heb dit weekend nog een oud manneke van 2 jaar en 8 maanden bij een groepje met 3 anderen tussen de 2,5 en 3 jaar gezet. Dolgelukkig is het ventje! Als ik hem zie liggen tussen de anderen breekt mijn hart echt bij het idee dat er nog altijd mensen zijn die het acceptabel vinden om zo'n oud besje alleen te laten. Echt, daar is geen enkel excuus voor.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:53

Ik denk dat een ieder goed voor zijn eigen ratten kan/mag beslissen wat het beste is. Je kent je eigen dier het best :)

Hier liggen Moos en Freek de hele dag samen te kroelen, het andere moment is Freek doelwit en moet hij het flink ontgelden, dan wordt hij gewoon van het plateau getrapt en achterna gezeten en in zijn kont gebeten. Een oude rat die niet heel soepel meer is zou ik dat nooit aan willen doen. En ik ben absoluut voor gezelschap maar in uitzonderlijke gevallen zijn ze liever alleen. Dat gebeurt in de natuur ook. En in gevangenschap zitten ze ook nog eens opgesloten waarbij ze elkaar niet echt uit de weg kunnen.

Soms zit je ook zelf in een situatie waarin je niet toe bent aan een nieuwe rat. Dat stippel je van te voren ook niet uit. Je wilt uiteraard het beste voor je beesten maar niet alles is altijd haalbaar.
Tips geven lijkt me hier op zijn plaats, vertellen wat iemand moet doen niet :o

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 17:59

Tuurlijk is het mogelijk dat je eigen situatie veranderd waardoor een tweede rat geen mogelijkheid is. Maar daar mag de rat toch niet de dupe van worden? Zijn nog andere opties namelijk.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:51

Zonik heeft altijd samen gezeten met Zenith. Helaas Zenith in moeten laten slapen en door de zomervakantie zat er een tijd tussen het overlijden en de komst van de 3 rittens. Het is altijd mijn bedoeling geweest om weer een vriendje voor Zonik te vinden. Dit dacht ik dus ook gedaan te hebben met de komst van mijn 3 rittens. Helaas botert het echt niet tussen die 4. Ik kan er nu een rat bij halen, maar wat als dat weer niet klikt? Volgende? Sorry, maar ik heb geen zin in tig kooien in mijn huis met even zoveel oudere ratten die alleen zitten omdat het niet matched met elkaar. Ik wil het risico niet nemen dat ik een ratje uit de opvang haal, en dat het bonje wordt tussen hem en Zonik, met kans op fikse dierenarts rekeningen. Ik heb ook te weinig verstand van ratten om te zien of een koppeling goed gaat, of dat het finaal fout gaat.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:06

Je kan samen met Zonik naar de opvang gaan en daar in de opvang kijken wie het beste bij Zonik past. Op wat voor manier heb je de intro gedaan? Gewoon bij elkaar in de kooi gestopt of echt een aantal dagen in een lege Duna (bijvoorbeeld) en het zo heel rustig opgebouwd naar spullen in de Duna en heel langzaam richting de normalen kooi. Dit proces duurt echt minimaal een aantal dagen. Om nu al te zeggen dat er geen maatje bijpast vind ik eerlijk gezegd gewoon luiheid.

Edit: mocht een maatje voor jou echt geen optie zijn, lijkt afstand doen van Zonik mij een optie die zeker de moeite waard is om te bekijken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:10

Ik ga straks met Freek naar de dierenarts. Ben zo benieuwd wat er is... en of het niet te ernstig is..

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:13

Macs schreef:
Ik ga straks met Freek naar de dierenarts. Ben zo benieuwd wat er is... en of het niet te ernstig is..

Succes hopelijk niks ernstig :(:) waar heeft Freek last van?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:15

vevina schreef:
Macs schreef:

Succes hopelijk niks ernstig :(:) waar heeft Freek last van?

Vorige week raakte ik iets in zijn buik waardoor hij heel veel pijn had. Daarna ging het beter maar gisteren toch weer wat pijn-symptomen, of er zat iets in zijn keel of zo..
Hard eten laat hij vaak liggen, hij is ook langzaam afgevallen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:16

Sapje knapt echt weer op, ben er verbaasd van :P

Macs: hopelijk valt het mee :(

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:20

Dit was een gezellig topic. Nogmaals ik heb geen zin in nog meer gewonden. Ik heb geen duna, een lege kooi en vervolgens een vervoerskrat ging niet goed. Ik zal de knaagdieren opvang bellen of ze leenratjes hebben. Maar alsnog vind ik het te veel gestress. Achterop de fiets in dit weer. En dan moeten de ratten wel gelijk samen in één vervoer mandje kunnen. .... Nu één oudere rat erbij, binnen een half jaar weer gedonder dat er 1 alleen achter blijft. Zonik blijft bij mij!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:36

Freek heeft een vergrote prostaat wat waarschijnlijk rugpijn veroorzaakt. Urine was goed, licht verhoogde eiwit maar dat is normaal voor zijn leeftijd. Dus hij is nu chemisch gecastreerd. Nog goede voedingstips gehad. Ben zo blij met onze dierenarts. :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 22:46

Dat is op zich goed nieuws Macs!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:50

Mvdende: spijtig dat je het topic niet meer gezellig vind. Ik vind het zelf wel een gezellig topic met een hoop leerzame reacties. Iedereen hier houdt immers van ratten en wil alleen maar het beste voor alle ratjes.

Macs: wat fijn dat de problemen van Freek zo op te lossen zijn. Moet je deze chemische castratie nou ook herhalen?

Met mijn ratten gaat het helaas was minder. Mijn ratje Twix heeft een tumor op haar kont, deze bleef na meerdere operaties terugkomen waardoor ik besloot om haar niet meer te opereren. Nu zag ik zojuist aan de andere kant van haar kont ook een tumor komen. Ik ga vrijdag dus langs voor controle maar verwacht dat we haar meteen laten inslapen. Haar vriendin Tosti laten we ook meteen inslapen. Ze zijn beide al erg oud met allemaal ouderdomskwaaltjes. Omdat ik niet wil dat Tosti alleen komt te zitten maar omdat ik haar ook niet meer wil verhuizen heb ik met mijn ouders en met de dierenarts besloten dat het voor de ratten het eerlijkst en prettigst is om ze samen te laten gaan. Hierbij stopt voor mij het houden van ratten ook |(

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 23:55

Vevina wat ontzettend sneu. Een vervelende beslissing om te nemen maar wel dapper.
Heel veel sterkte en geniet deze week nog even van je ratjes.

De chemische castratie hoeft waarschijnlijk niet herhaald te worden. Bij honden/katten werkt het 9 tot 11 maanden (als ik het goed onthouden heb). Bij ratten is het niet officieel onderzocht maar het hoeft niet herhaald te worden. Dus het zal ook wel een lange tijd werken (al is het maar een half jaar, ben blij als hij 2 mag worden :') )
Als er iets veranderd ga ik uiteraard weer terug.
Ik overweeg Moos te castreren als Freek zijn testosteron-perikelen echt niet meer aan kan. En nu zat ik te denken: werkt een chemische castratie dan ook niet? :o?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 00:04

Macs schreef:
Freek heeft een vergrote prostaat wat waarschijnlijk rugpijn veroorzaakt. Urine was goed, licht verhoogde eiwit maar dat is normaal voor zijn leeftijd. Dus hij is nu chemisch gecastreerd. Nog goede voedingstips gehad. Ben zo blij met onze dierenarts. :)

Ik wist niet dat chemisch castreren kon bij ratten :+ Gaat dat met zo'n chip of een injectie? Ik heb die chips wel eens gezien bij honden en dat zijn geen misselijke naaldjes hoor, zeker niet voor een ratje! Als je ratjes wil castreren zit je dan ook met een 'uitgroei periode' die dierenarts waar ik stage loop zegt altijd dat je reuen het beste kunt castreren na 1 a 1,5 jaar omdat ze dan mooier uit zwaren, hoe zit dat bij ratjes? Na 6 maanden ofzo?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:31

Sterkte Vevina :(:)

Macs, beterschap voor Freek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:33

Macs schreef:
Je wilt uiteraard het beste voor je beesten maar niet alles is altijd haalbaar.

Waar een wil is, is een weg. Helaas is het nog steeds wettelijk niet verboden om groepsdieren alleen te houden, andere landen zijn daar verder in. En dan krijg je dus dit soort bizarre situaties, waarin mensen te beroerd zijn om een dier te bieden wat het nodig heeft en het dier zich maar te schikken heeft. Vooral bizar dat dat in een topic waarin je rattenliefhebbers verwacht goedgepraat wordt. Ik weet meteen weer waarom ik niet meer op rattenfora, facebookgroepen en dit topic keek, de mentaliteit van velen blijft om te janken. Dieren moeten vooral niet lastig zijn, dan trekken ze aan het kortste eind. -O-

Voor ik ontstip; over castreren en chemisch castreren. Chemisch castreren enkel met een implantaat laten doen (Suprelorin), geen injectie. Ga alleen naar een een ratkundige (!!!) dierenarts die het vaker heeft gedaan, Lunetten in Utrecht bijvoorbeeld. Daar gaan de ratten even met gasnarcose onder zeil omdat het inderdaad een flinke naald is. Het werkt bij mannen en vrouwen en het werkt ongeveer een jaar. Het moet dus bij jongere dieren wel 1 of 2 keer herhaald worden. Castreren van vrouwen, zowel chemisch als gewoon, heeft veel voordelen en het meeste effect bereik je als je het laat doen voor ze 6 maanden zijn.
Let op; bij vrouwtjes heeft chemische castratie geen zin als er afwijkingen op de eierstokken zitten, zoals cystes. Bij oudere vrouwtjes of reeds hormonale problemen heeft gewoon castreren dus zeker de voorkeur.
Het implantaat begint te werken na een week of 4, dan zie je bij mannen de ballen ook verschrompelen. Het effect op gedrag is hetzelfde met implantaat en gewone castratie.
Wie meer wil weten mag een PB sturen, ik ontstip het topic nu en zal eventuele vragen dus niet meer lezen.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:57

Franciee schreef:
Weet iemand hier toevallig welke maat schroeven er in een Royal Suite zitten? Ik heb het zakje met mn domme hoofd thuis laten liggen waar ik de komende maand niet kom :+

ik meet zo direkt even voor je op,

Edit:hier fotos :)

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Arashah op 09-01-18 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:04

Gelukkig heb ik een ratkundige dierenarts ;)

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:19

Arashah schreef:
Franciee schreef:

ik meet zo direkt even voor je op,

Edit:hier fotos :)

[ [url=m/0Q3pxF.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AKxe9q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt heel erg bedankt!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:23

graag gedaan, nu snel het schroefje weer erin draaien voordat mijn kooi zich zich ineens zelf uit elkaar gooit XD