Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:10

Hier ook geen sloopfase gehad, maar op die leeftijd zat ze ook in de bench als wij weg waren. Dus daar voorkom je al een deel mee inderdaad.
Ik vind het ook een beetje klinken als een vorm van verlatingsangst, camera is inderdaad een fijne tool tijdens het oefenen.

Curse; fijn dat de AB aanslaat! <3

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:37

Ik zou inderdaad ook zeker een camera aanraden zodat je hem kunt observeren. Slopen kan een signaal zijn van verlatingsangst en daar kun je beter meteen goed mee aan het werk. Ik weet uit ervaring hoe lastig dat is :(:)
Fitz heeft nooit gesloopt, maar op de camera zagen we dat hij ongemakkelijk was: ijsberen, geeuwen, staren. In extremere gevallen wolvenhuil (enkele keer geweest). Met heel veel oefenen en opbouwen (minutenwerk in het begin) kan hij nu een uur comfortabel alleen (slapen op de bank). Maar bijvoorbeeld alleen overdag en niet 's avonds.
Ik merkte het ook aan hem bij thuiskomen; dan was hij echt hysterisch blij. Inmiddels worden we gewoon ontspannen begroet.

Succes er mee! Hopelijk wordt het snel beter. Het is zeker een knapperd!

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 10:42

Ja, we hebben een camera! Die hebben we alleen sinds een paar weken niet meer aan omdat het zo goed ging. Daarop zagen we dat hij steeds gewoon lekker op de bank of het kleed ging liggen. We hebben het absoluut heel rustig opgebouwd, begonnen met 10 minuutjes, 15, 20, 30 etc.

Ik heb het misschien wat verkeerd omschreven, agz ik van de honden hier in de omgeving hoor dat ze soms wel 4/5x per week de hele dag alleen thuis zitten. Hij is 1, max 2x per week 3 uurtjes alleen thuis. Verder tussendoor een keer een uurtje oid.

Bench hebben we nog en zit hij snachts in, maar als we hem daar in doen als wij weg gaan krijst hij de hele boel bij elkaar.. Als we hem los in huis lieten ging het gewoon goed..

Qua beweging en hersenwerk zit het ook wel goed, hij wordt voldoende uitgedaagd (wat hij ook echt nodig heeft idd) en gaat elke dag mee naar het bos :D

We hebben alleen een losse slaap- en badkamer, de rest van ons huis is allemaal 1 geheel, behalve de gang. Dus helaas geen bijkeuken..

Ik denk zelf ook dat hij gewoon gigantisch aan het puberen is, gezien hij het ene moment top luistert en het volgende moment oost indisch doof is.. :(:) Maar echt vreselijk lastig

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 11:12

Oeff dat slopen is lastig. Het kan heel goed een fase zijn idd.
Onze vorige puberhond deed dat ook ineens, terwijl hij als pup niet sloopte.
Misschien met een puppyren een stuk afzetten? Dat gaan wij straks ook doen. Onze teckelpup is wel een sloper. Ze is nu nog niet alleen en de puppyren vindt ze ontzettend stom maar hij staat wel in huis en ze krijgt er haar eten in. Als we terugkomen van vakantie gaan we het trainen om haar daar echt in te laten want vanaf 1 september zal ze ook een paar uur alleen moeten zijn.
En ze zal dan ook 's nachts daar moeten slapen, ze slaapt nu nog in haar mand naast ons bed.
Onze oudere hond heeft dat nooit gehoeven omdat zij niks kapot maakte. Maar nu hebben we wel zo'n monstertje.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:16

Majabeestje schreef:
Oeff dat slopen is lastig. Het kan heel goed een fase zijn idd.
Onze vorige puberhond deed dat ook ineens, terwijl hij als pup niet sloopte.
Misschien met een puppyren een stuk afzetten? Dat gaan wij straks ook doen. Onze teckelpup is wel een sloper. Ze is nu nog niet alleen en de puppyren vindt ze ontzettend stom maar hij staat wel in huis en ze krijgt er haar eten in. Als we terugkomen van vakantie gaan we het trainen om haar daar echt in te laten want vanaf 1 september zal ze ook een paar uur alleen moeten zijn.
En ze zal dan ook 's nachts daar moeten slapen, ze slaapt nu nog in haar mand naast ons bed.
Onze oudere hond heeft dat nooit gehoeven omdat zij niks kapot maakte. Maar nu hebben we wel zo'n monstertje.

Ooh de puppyren is een goede!! Hebben we ook gewoon nog ergens staan, maar helemaal niet meer aan gedacht. Dankjewel!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:31

Mag ik me ook melden?

We hebben twee honden van bijna 14. Aangezien we bang zijn dat er eentje omvalt en de ander alleen achterblijft zijn we voorzichtig op zoek gegaan naar een pup. Ook omdat de pup dan kan leren van de twee oudere honden.
Geen broodfok, en een rashond zochten we ook niet. Kwamen we vorige week bij toeval bij een boer, van wie zijn border collie drachtig was geworden. Vader was een labrador, met ook wat jachthond erbij.
Boer baalde als een stekker, want hij had schapen, dus zijn border nodig, zat hij ineens met 8 pups. Maar wel netjes ontwormt en ingeënt. Dus we kwamen thuis met Bowi.

Afbeelding

Bowi is 11 weken en weegt nu 5,5 kilo.

Waarbij ik al gelijk een vraag heb: hoeveel voer mag hij hebben? Hij vindt zelf namelijk alles veel te weinig. :')

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:38

Wat is Bowi goed gelukt! <3
Voer weet ik niet... ik voer op het oog/gevoel.

Nynkster

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:54

Verschilt wat voor voer je geeft. Beste advies om te kijken wat er op de zak staat. En dan moet je het gewicht aanhouden wat hij later zou gaan wegen. Gezien de kruising denk ik zo’n 20-25 kilo? En dan kijken hoe dat die het erop doet. Gezien de kruising met lab zou ik me maar niet teveel zorgen maken, labradors zijn vreetzakken

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:37

Volgens de verpakking over de dag verdeeld 300 gram. Maar dat gaat wel heel snel op...
Haha, ja, de andere twee zijn ook labradorkruisingen, die eten ook onbeperkt door.

Hopelijk krijgt Bowi ook nog iets van zijn moeder mee. :')

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:38

Majabeestje schreef:
Wat is Bowi goed gelukt! <3
Voer weet ik niet... ik voer op het oog/gevoel.

Dank je wel, het is echt een schatje (en een ondeugd). <3

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:34

Ah Bowi is leuk! Onze Bowie is 15 weken en ook ongeveer 15 kilo en krijgt ongeveer 375 gram per dag. Dat is een kruising met Berner Sennen dus denk dat 300 wel ongeveer klopt.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:59

Jildau schreef:
Ah Bowi is leuk! Onze Bowie is 15 weken en ook ongeveer 15 kilo en krijgt ongeveer 375 gram per dag. Dat is een kruising met Berner Sennen dus denk dat 300 wel ongeveer klopt.

Hee wat leuk, nog een Bowi(e). Heb even je foto's bekeken, jouw Bowie is ook echt heel leuk. Grappige combinatie ook, Berner Sennen / Wetterhoun.
Altijd spannend met kruisingen om te zien hoe ze uiteindelijk eruit komen te zien.

Ok, dan hou ik 300 gram aan.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 18:06

Afbeelding

Afbeelding

Zijn staartje is echt komisch. Het lijkt al op een verfkwast, maar er zit ook nog een kruintje aan het eind. :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 09:25

pinto_1 schreef:
Volgens de verpakking over de dag verdeeld 300 gram. Maar dat gaat wel heel snel op...
Haha, ja, de andere twee zijn ook labradorkruisingen, die eten ook onbeperkt door.

Hopelijk krijgt Bowi ook nog iets van zijn moeder mee. :')

Ik zou die 300 eerst maar aanhouden. Mocht die mager zijn kun je altijd wat meer geven maar zou willen voorkomen dat je straks een obese pup hebt als je m nu halve kilo brok gaat geven :P

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:23

Wij hebben idd qua slopen ook verder niks geks gehad, maar wel ook gebruik gemaakt van een bench waarmee je dat al voorkomt. Als de bench bij jullie toch te spannend is wanneer je weg bent, Isabelle98, zou ik inderdaad voor stuk afzetten kiezen dmv ren panelen of iets dergelijks zodat je wel het slopen kunt voorkomen. Maar wel ook proberen te achterhalen waar het sloopgedrag vandaan komt. Kan enerzijds ook de leeftijd zijn, maar toch ook wel door ongemak - wat ook door de leeftijd kan komen weer - dus even voorkomen en in de gaten houden met de camera hoe hij erbij is als hij nu alleen is; of je onrust opmerkt of niet. Misschien is gewoon alleen tijdelijk weer even in een ren/afgezet stuk wel al genoeg.

pinto1
Ik zou wat Nynkster zegt ook dat aanhouden in eerste instantie en even kijken hoe het daar op gaat, mochten ze wat schraler worden, kun je wat bij voeren. Toen Arya als pup nog brok kreeg, kreeg ze wel Ook meer als wat aangegeven stond op de zak want haar energieverbruik was best hoog toen, dus het is ook altijd even kijken naar wat voor het individu goed is. Wij voerden dan tijdens groei spurts ook nog wat vlees extra bij, en dat lieten we erna weer weg. Maar je wilt idd ook niet dat ze te rond worden zo in de groei nee. HOE voer je? Met een gewone voerbak of?? Als het zo snel op gaat, zou ik evt ook kijken om het voer aan te bieden in voerspeeltjes, slow feeders e.d.

Mijn meisje mag vandaag 5 kaarsjes uitblazen. Wat gaat de tijd toch bizar snel. Heel dankbaar met elke dag die ons samen gegeven is.

love_mandy heeft haar nog verwend met een box met lekkers van Barkking, waar kiwi ook nog wat extra’s in heeft gestopt. Suuuuper lief <3 Net na onze hele natte wandeling even opengemaakt en nu ligt ze lekker te knagen.
Afbeelding

Ik heb nog een nieuw tuig gekocht voor dr - de NS line welke we standaard gebruiken maar dan nu in teal kleur - en een nieuwe Jolly ball die nog binnen moet komen. Voor de rest niks geks gedaan, want juni is zo’n vreselijk dure maand geweest door veel onvoorziene hoge kosten, dat we even op de rem moeten met extra/luxere uitgaves nu de vakantie voor de deur staat ook haha.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 14:43

Gefeliciteerd! *\o/*

Ik voer inderdaad met een gewone voerbak. Daarnaast voor het spelen nog een bal waar brokjes uit komen, maar die had hij al heel snel door. Ik zal maandag even met de dierenarts overleggen, vind het ook lastig om in te schatten of zijn gewicht goed is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:22

Is het normaal dat ze zo ontiegelijk vaak moeten plassen? Bowie heeft zonet met uitlaten 3x geplast en dan zijn we nog geen uur in huis en heeft hij al 2x in huis geplast.

Heb het vloerkleed nu maar weggehaald want dat is zijn favoriete plek om te plassen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:41

Kan prima normaal zijn! Sommigen doen er langer over om de blaascontrole te ontwikkelen. Verder ook afhankelijk van hoe afgeleid ze zijn tijdens wandelen of ze goed uitplassen en hoe vaak en veel ze drinken. Mag ze in de tuin plassen? Dan zou ik dat even doen als ze toch zo vaak moet. Dan komt de zindelijkheid in huis misschien wat sneller.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:46

@Isabelle98, met slopen hanteer ik ook echt het uitgangspunt voorkomen is beter dan genezen. Inderdaad een ren of anders alle losse spullen buiten bereik. Gelukkig was Nori geen echte sloper op wat papier en een pen na. De houtjes van de kachel waren even een ding. Toen was hij al wat ouder. Met een deken eroverheen was dat ook makkelijk opgelost.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:47

Gaabje schreef:
Kan prima normaal zijn! Sommigen doen er langer over om de blaascontrole te ontwikkelen. Verder ook afhankelijk van hoe afgeleid ze zijn tijdens wandelen of ze goed uitplassen en hoe vaak en veel ze drinken. Mag ze in de tuin plassen? Dan zou ik dat even doen als ze toch zo vaak moet. Dan komt de zindelijkheid in huis misschien wat sneller.

Met 15 weken zou ik toch eerder aan een blaasontsteking denken...

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:55

Ben wat minder actief geweest, heb niet alles helemaal bijgelezen. Afgelopen zaterdag zijn we met Nori op zijn eerste show geweest in Arnhem.

Super trots op hem! Ik merkte dat het erg veel allemaal was voor hem. Dus onder de omstandigheden heeft hij echt goed zijn best gedaan. Hele mooie woorden van een finse keurmeester ook. Jammer genoeg kwam de spanning er tijdens lopen wel in waardoor hij te scheef was in zijn gangwerk. Dat zou beter moeten worden met vaker meedoen. We hebben ons in ieder geval voor 14 juli weer ingeschreven. Daarna balans op maken of hij (en ik) het leuk genoeg vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 19:56

mavantos schreef:
Gaabje schreef:

Met 15 weken zou ik toch eerder aan een blaasontsteking denken...

Heb het vaker gehoord, zonder blaasontsteking, maar kan nooit kwaad om te checken!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:05

Hij mag zeker in de tuin plassen, dat is juist de bedoeling (wonen op een boerderij) maar we willen als het regent / koud is zoals nu niet de deur naar de tuin wagenwijd open laten staan. Ik zie het vaak ook niet aankomen.. hij loopt door het huis en ineens staat hij stil en plast hij. Met het vloerkleed kwam ik er soms pas achter als ik ineens een natte sok had. :D Die nu dus even weggehaald tot we dit onder controle hebben.

Blaasontsteking kunnen we zeker even testen al zijn het geen hele kleine plasjes / druppels. Net als bij mensen een beetje urine opvangen en naar de dierenarts brengen?

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 21:41

Is het de hele dag door zoveel of op specifieke momenten? Ik merk met Jabba dat hij het de ene keer een paar uur kan ophouden en de andere keer plast hij 4x in een uur, dat gaat bij hem vaak samen met druk zijn. Maar hij heeft gelukkig steeds minder ongelukjes (nu al een aantal dagen helemaal geen) en we snappen zijn kleine signalen ook beter :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 23:42

Jildau schreef:
Hij mag zeker in de tuin plassen, dat is juist de bedoeling (wonen op een boerderij) maar we willen als het regent / koud is zoals nu niet de deur naar de tuin wagenwijd open laten staan. Ik zie het vaak ook niet aankomen.. hij loopt door het huis en ineens staat hij stil en plast hij. Met het vloerkleed kwam ik er soms pas achter als ik ineens een natte sok had. :D Die nu dus even weggehaald tot we dit onder controle hebben.

Blaasontsteking kunnen we zeker even testen al zijn het geen hele kleine plasjes / druppels. Net als bij mensen een beetje urine opvangen en naar de dierenarts brengen?

Het klinkt heel erg als Freek toen hij een puppy was. Waren ook echt geen kleine plasjes/druppels, maar hij moest echt heel vaak. Bleek toch een blaasontsteking te zijn. Volgens mij hebben reutjes er vaker last van, omdat ze het dan niet goed schoon houden.

Bij Freek haalde ze met een naald een beetje urine direct uit de blaas bij de dierenarts.