Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En hun huidige verblijf:
Afbeelding

NAIWHL

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:52

Mooi plekje zo. Heb je er mooi zicht op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:53

Lekker de ruimte :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:42

Dank je. :)
De ren is 175*105cm en de foto is vanaf de bank genomen, heb er idd mooi uitzicht op zo. <3
Het is alsnog de bedoeling dat ze tzt naar de achterkamer verhuizen, dan krijgen ze 280*105cm om mee te beginnen, wellicht dat er of een 'tak' aan komt van 140*70cm of dat het een rechte ren blijft maar dan 280*140cm bijvoorbeeld.
Maximale is 280*245cm (min een hoekje van 30*30cm) wat ik aan ruimte voor ze kan gebruiken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:06

Geven jullie wel eens luzerne aan je cavia's? Hoe bevalt het en welke geven jullie? lijkt mij ook wel iets om eens te proberen bij mijn naaktlopers

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:29

Mooi ruim verblijf zo! Ik hoop dat dat het nieuwe normaal wordt :D

Luzerne kun je als extra af en toe een handje bijgeven (of zo'n knaagblok), maar wel beperkt want het calciumgehalte is vrij hoog.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:36

Ik ook.
Ik had ze de eerste weken in een hok van 120*60cm, voldoet dus aan de minimumeisen voor twee cavia's maar ze waren constant aan het bakkeleien. :+
Geen gevechten ofzo maar wel duidelijk irritaties onderling omdat ze elkaar niet goed uit de weg konden.
Nu wordt er heel af en toe nog gekibbeld maar das dan omdat de één een stukje groente vd ander afpakt. :')
Theoretisch kunnen er geloof ik 5 cavia's in deze ren maar ik hou het op maximaal 4 en dan wordt het voor mijn gevoel al erg krap.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:40

Nou, het kan wat doen, een beetje meer ruimte.
Hier lijkt de rust wedergekeerd nu de smalle doorgang verdwenen is. Beiden zijn nu regelmatig samen op de bovenverdieping te vinden!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:44

Fijn te horen dat de rust bij jullie is teruggekeerd Amy. *\o/*

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:52

Cinnepin schreef:
Geven jullie wel eens luzerne aan je cavia's? Hoe bevalt het en welke geven jullie? lijkt mij ook wel iets om eens te proberen bij mijn naaktlopers

Hier krijgen ze het ook bij een a twee keer in de week. Pony wou het niet eten en om een compleet pak weg te gooien is ook zonde dus dan maar naar de cavia's. Meng het door het hooi heen, hebben ze wat te doen en krijgen heel weinig luzerne vanwege het calcium gehalte.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:02

lor1_1984 schreef:
Fijn te horen dat de rust bij jullie is teruggekeerd Amy. *\o/*

Ik heb ze ingefluisterd: “we zijn hier in Twente, dus aanpassen of oprotten” :P :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:08

:')

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:39

:')

Wij gaan vandaag een paar hekjes zetten om de uitgang van het hok van Teigetje en Roe. Dan kunnen ze rustig buiten wennen en ook rustig aan de konijnen en andersom.
Ervaring met de vorige keer met het jonge beertje is dat ze een weekje nodig hebben en dan kan alles daarna door elkaar lopen en interesseren ze zich niet meer voor elkaar. Konijn en cavia dan.

Pooh is erg te spreken over zijn nieuwe buren :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 20:54

Sorry dat ik zomaar weer kom binnenvallen, maar willen jullie heel snel meekijken?

Dit is toch een zeugje??

Afbeelding
Afbeelding

Onze cavia van verdorie vier maanden heeft ineens een baby. Echt helemaal oliebol, kan ook nog alleen maar inteelt zijn...

Vind het zo sneu, we hebben niks doorgehad. Ineens liep ie er. Wonder boven wonder heeft moeders het gewoon overleefd en doet baby het goed, al ging drinken in het begin moeizaam.

Zie hier kleuter met baby...

Afbeelding

Hebben jullie tips??

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:16

Dat lijkt me een zeug inderdaad.
Heb je de caafs in een dierenwinkel gekocht? Dat gaat wel vaker mis...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:16

Ja dat is een zeugje! Is de beer er al bij weg? Anders meteen doen, en de kans is aanwezig dat ze al weer gedekt is. Ze zijn helaas recht na de bevalling vruchtbaar waardoor ze vaak meteen twee oeps-nestjes hebben :(:) Gelukkig gaat alles goed met ze! Jonge zeugjes kunnen het vaak wel goed aan.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:51

Gelukkig dat jullie dat ook denken! Dan is ze door haar broertje in het nest bij de fokker gedekt, dus een tweede nestje bij haar is uitgesloten.

Haar zusje daarintegen kan natuurlijk ook zwanger zijn... Zelfde nest en zelfde tijd weggehaald. ik ben pas donderdagavond bij mij ouders, dus dan kan ik haar buik checken. Dat zou wat zijn.

Hoop ondanks dat het een nogal oeps baby’tje is dat hij/zij het gaat redden. Zit nu met een live Skype verbinding mee te kijken, zo lief om ze samen te zien :+:

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:57

Gelukkig maar! Hoe oud waren ze toen je ze kocht?

Dat zal wel goed komen! Hoeveel weegt de baby? Zo op de foto lijkt het een prima gewicht te zijn, maar dat kan natuurlijk vertekenen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:19

4,5 week ongeveer, maar de exacte geboortedatum hebben we niet gevraagd.. Ik was er zelf vanuit gegaan dat ze de vader en broertjes op tijd in een ander hok hadden gezet eigenlijk.

Ze is nog niet gewogen, ik ga mijn ouders vragen dat morgen te doen. Maar of de foto’s en filmpjes lijkt hij zeker niet klein gelukkig!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:49

Dat is ook wel extreem jong voor een zeugje! Meestal ligt het risico bij de moeder dekken, maar af en toe gebeurd het wel eens. Gelukkig gaat het goed met haar, nu ze bevallen is en zoogt zal het vast wel goed komen. In de opvang krijgen zogende zeugjes altijd wat extra, muesli of een andere mix met veel voedingsstoffen. Dat geeft ze net een extra steuntje.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 00:21

Ja hè, dan toch gewoon dikke pech dit. Hopelijk blijft het hierbij!

Weet je wat voor muesli/mix ze precies geven? Dan ga ik dat ook regelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:35

Ach alles is goed gegaan en ze doen het prima zo te zien, dus maak je niet teveel zorgen :) Geniet er van !

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:42

Ik geef deze: https://beestenplein.nl/product/muesli- ... uxe-mixen/
Farmersmix, de gewone muesli en groeimix zijn ook heel geschikt.

Mijn cavia's zijn nog steeds niet van de schimmel af.. Ik las in die Facebook groep over Imaverol, daar wil ik naar gaan vragen. Dat lijkt een van de best werkende middelen te zijn, en ik vind het een groot voordeel dat je ze dan niet 2 keer per dag hoeft te behandelen want Alfie wordt er steeds bozer van :(:)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:48

Ze zijn wel heel erg leuk samen. Gelukkig is alles goed gegaan.
Hopelijk is haar zusje niet drachtig.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:55

@Xirlijn Ach wat sneu zo jong al moeder worden. Gelukkig gaat het goed met ze. Hoop dat haar zusje niet drachtig is voor je. Maar wat is het kleintje schattig! Hopelijk kan je een beetje genieten van de kleine uk want voor je het weet zijn ze groot

@Melody arme Alfie maar wel herkenbaar toen hier twee keer daags de medicatie voor de luchtweginfectie gedaan moest worden werd Apollo ook steeds bozer en begon te bijten op den duur hij was er zo zat van.
Moet je ze dan wassen met de Imaverol?

Helaas hier hebben ze luis gekregen denk door de luchtweginfectie dat de weerstand te laag is geweest. Behandel ze nu met ivermectine/anti maden spray. Hopelijk zijn ze er snel vanaf na het behandelen. Cisko word al een mooie kerel wel aan de kleine kant maar met een prachtige lange vacht. Gelukkig is hij niet de kleinste want Darwin is ook niet groot (waarschijnlijk enorme inteelt bij beide) (Tis dat ik zsm een maatje voor Arrow nodig had maar neem niks meer uit de dierenwinkel mee meer).