Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimley

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:09

Ja maakt niet zoveel uit :)
Zal ook wel per vogel verschillen natuurlijk.
Kanaries kunnen prima met andere vogels!
Ook alleen mannen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 13:35

Ja ik heb geen kweekplannen dus ik wil enkel mannen. Mijn 2 catharina’s zijn ook mannetjes.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:01

Hihi voor de nieuwsgierigen onder ons: alhoewel ik valkjes erg mooi vind, twijfel ik tussen de turquoisine en de bourke. Ik heb gisteren het geluid beluisterd van alle 3 en dat van de bourke lijkt me het minst schreeuwerig, nummer 2 de turquoisine en de valkjes kunnen er soms wel wat van :) . Ik heb gisteren ook enkele kwekers aangeschreven dus ik weet nu wel waar ik volgend voorjaar terecht kan. 1 kweker in het dorp naast ons was zelfs zo vriendelijk me uit te nodigen alvast te komen kijken.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:26

Bourkes! Ik wil die ook nog zo graag.. dan het liefst de lutino of opalines :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:47

Bourkes zijn leuk!

Brrrr, het is al flink koud hier! Ik moet gisteren en vanochtend de waterbakjes ontdooien :=
Nu even wat voorzetramen eraf want nu het dooit druipt het vocht langs de wanden naar benenden. Kan het mooi even luchten.
De vogels hebben er trouwens weinig last van. Die hebben liever kou als hitte :=
Ik blijf dat apart vinden aangezien ze uit Australië komen _O-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 13:48

Leuk Lukasje ben heel benieuwd!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 15:55

Is het een idee of kan ik aan jullie reactie concluderen dat jullie bourke parkieten leuker vinden dan turquoisines?

Ja Cayenne koud hé! Ik heb hier bij de catharina’s een voorzetraam extra gezet. De kopse (wind) kant gaat er op rond 1/11 maar nu vond ik het ook wel tijd om een deel van de voorkant te beschutten. (Ze staan onder een pergola dus de boven- en achterkant is altijd beschut).

@Kimley: ik ken van de kleuren nog niet veel maar ik vind dat roze al dan niet in combinatie met geel wel mooi. Dat bedoel je? En blauw is ook leuk! Maar ach, de gewone wildkleur heeft ook iets.

Ondertussen is manlief ook mee met het idee. Hij heeft vroeger ook diverse soorten vogels gehad. Toen ik opperde een kleinere soort bij de parkieten te zetten, vond hij de zebravinken maar niks. Dan liever enkele kanaries :) , of tja, catharina’s <3 . In ieder geval niet te veel, geen overbevolking.

@ Danique: wordt vervolgd ;)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 16:28

Ja roze met geel zijn lutinos, roze met grijs/zwart zijn de opalines. Die met blauw die jij bedoeld zijn wildkleur. Ook mooi :D
Ik vond de turquosines hier echt heel saai.. zaten een beetje op 1 stok :')
En die zijn niet winterhard

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 11:38

Ben ik weer :roll: . Ik blijf een beetje twijfelen of mijn volière wel groot genoeg is voor 2 bourkes. Sorry dat ik het nog een keer vraag maar ik wil geen ongelukkige vogels.
Ik kan natuurlijk wel voor een kleinere soort kiezen maar doorgaans vind ik die minder leuk, op de carharina’s na, maja, die heb ik al ...

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:20

Nee hoor dat kan prima :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 12:35

Snap wel dat je goed wil oriënteren Lukasje! Ik heb even gegoogled omdat ik wel benieuwd was, maar kan eigenlijk nergens richtlijnen vinden zoals bijv. grasparkieten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:03

Voor valken is het 1 koppel per vierkante meter (wat ik zelf te weinig vind).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:03

Vanillia schreef:
Snap wel dat je goed wil oriënteren Lukasje! Ik heb even gegoogled omdat ik wel benieuwd was, maar kan eigenlijk nergens richtlijnen vinden zoals bijv. grasparkieten.

Ja voila, ik heb me al suf gegoogled en ondanks dat het toch een populaire vogel is, vind ik geen concrete maten, enkel een “ruime” voliere maar dat is wel erg vaag.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:21

Voor grasparkieten zeggen ze ook 1m2 per koppel inderdaad. Ik denk dat eea ook afhankelijk is van hoe je de volière inricht.
Jouw volières moeten dan wel echt gigantisch zijn Cayenne met 24 vogels! Had obv de foto's helemaal door dat ze zo groot zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:40

Mijn grote voliere is 22 vierkante meter en ik heb 10 koppels :) Maar ik hou zelf een max aan van 25 vogels.
En dan heb ik de kleine voliere ook nog. Die is 6 vierkante meter en staat leeg. Die gebruik ik alleen tijdens het kweekseizoen of wanneer er vogels in quarantaine moeten.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:53

Ik heb voor mijn grasparkieten echt geen m2 per koppel. Maar vind dat ze meer dan voldoende ruimte hebben. Ze vliegen zo vaak lekker door de vlucht en hebben allemaal plek om te slapen :).

Van de kou hebben mijn vogels gelukkig nog geen last! Ze doen het erg goed buiten momenteel.

Ik heb eigenlijk geen verstand van hoeveel ruimte bourkes nodig hebben, vind het wel goed dat je hier overna denkt! Zou een koppel niet gewoon kunnen qua ruimte?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 13:55

Ja, het zijn richtlijnen maar wanneer je bijvoorbeeld 4m2 hebt lijkt dat al stukken groter en zou je wel meer koppels kunnen doen dan maar 4.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:21

Heel gaaf zo'n grote volière Cayenne! Heb je nog een overzichtje van hoe jouw volière in elkaar zit?
En wat een contrast in het welzijn van je vogels met de FB groepen over vogels waar ik lid van ben. Hoe vaak daar geen foto's langs komen van veel teveel vogels in te kleine en smerige volières :\

Ik heb nu een groepje van 7 grasparkieten op 5m2 en dat vind ik voor nu echt genoeg. De vinken hebben met 3 koppels ook 5m2, dus die verzuipen een beetje op het moment, maar dus ook genoeg ruimte voor de 4 jongen die binnenkort uitvliegen <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:36

ElinaSK schreef:
Ik heb eigenlijk geen verstand van hoeveel ruimte bourkes nodig hebben, vind het wel goed dat je hier overna denkt! Zou een koppel niet gewoon kunnen qua ruimte?

De voliere heeft dus 6 panelen van 1 meter die in een 6-hoek staan. De grondopp bedraagt dan 2 vierkante meter, en van “punt” naar “punt” is het ook 2 meter. De hoogte bedraagt eveneens 2 meter.
Maar dus na 2 meter zijn ze uitgevlogen.
Uiteraard zou ik er met takken, speeltjes enz rekening mee houden dat de vliegruimte niet onderbroken wordt. Dat doe ik nu met de catharina’s ook. Dat zijn overwegend klimmers maar toch is hun “klimhoek” uiterst links opgebouwd, en een stukje rechts zodat het middenvlak vrij blijft om toch hun vleugels te strekken.

En ja, ik zie ook vaak -en niet alleen- vogels in kleine, vuile kooien. Zo zielig. Dat wil ik dus absoluut niet!

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:54

Lukasje, ik zou het denk ik wel aandurven als je er 1 koppel in zet. Klinkt niet als extreem weinig ruimte hoor. Ik heb 10+ grasparkieten op 4m2 zitten en ik heb niet het idee dat ze te weinig ruimte hebben. Ze hebben regelmatig een vlieguurtje waarbij ze echt in de volle 4 meter lengte vliegen _O-.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:04

Vanillia schreef:
Heel gaaf zo'n grote volière Cayenne! Heb je nog een overzichtje van hoe jouw volière in elkaar zit?
En wat een contrast in het welzijn van je vogels met de FB groepen over vogels waar ik lid van ben. Hoe vaak daar geen foto's langs komen van veel teveel vogels in te kleine en smerige volières :

Ik heb nu een groepje van 7 grasparkieten op 5m2 en dat vind ik voor nu echt genoeg. De vinken hebben met 3 koppels ook 5m2, dus die verzuipen een beetje op het moment, maar dus ook genoeg ruimte voor de 4 jongen die binnenkort uitvliegen <3

Ik zal binnenkort weer eens foto's maken!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:31

Toch even in het blok gespiekt.. en 3 gezonde jongen! 1 was echt net uit het ei :)
Verwacht er nog minimaal 1.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:17

Ja zeker doen Cayenne, leuk!

Oh wat leuk Kimley! Wordt gezellig druk in het nestblok met 4 jongen :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:31

Wat leuk, babies! <3
4 valt toch wel mee? :P Ik hou het hier als maximaal aantal aan (behalve bij mijn trio).
De meeste valken hier stoppen wel bij het leggen van 4 eitjes, maar ik heb er ook een aantal die soms 6 eitjes leggen. Dan haal ik er wel 2 weg. De ouders moeten er ook niet aan onderdoor gaan en 6 babies groot brengen is een hele klus en het wordt dan ook idd krap in het nest.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:34

Kimley schreef:
Toch even in het blok gespiekt.. en 3 gezonde jongen! 1 was echt net uit het ei :)
Verwacht er nog minimaal 1.

Oh wat leuk !!!