Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:13

ze zijn best wel slim :D
ik zou ook een bezem meenemen Resistance. Als het m'n eigen dier was dan kon hij ook een keer vliegles krijgen maar bij andermans dieren zou ik dat niet zomaar doen.
Ik ben echt blij met onze dieren, wat een top karakter hebben die Orpingtons.
Moet tegenwoordig wel uitkijken dat ik de voordeur niet op een kier laat staan want meneer De Haan zou z'n kans grijpen en gezellig op visite komen :D
Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:32

Mooie warme kleur heeft die! :j

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:34

Afbeelding
Mijn dochter kwam in september met 2 kuikens thuis. Gered uit een busje vol dode eendagskuikens, die bestemd waren als voer voor de dieren in een natuurhulpcentrum voor wilde dieren. Toen ze de bus aan het uitladen waren, bleken er nog 4 kuikens te leven, waarvan zij er 2 heeft meegenomen en een andere stagiaire de andere.
Ik zei nog: dat zijn haantjes uit de legindustrie. De hennen worden van de hanen gescheiden en de hanen worden vergast.

Blijkbaar is de vergassing dus niet lang genoeg geweest...kost natuurlijk te veel geld als het een minuutje langer word gedaan :( en dus hadden het er 4 overleefd in de berg dode kuikens.

Maar ja...nu ca. 5 maanden later.....

Ik vroeg me af of het nu toch hennen waren, want ik kon geen duidelijke hanenkenmerken zien. Ze kukelen ook nog niet.
Laat ik me deze week nu opeens witte eieren rapen......Het begon met 1 wit ei en een paar dagen later had ik er al 7 in totaal geraapt :D .
Kan niet van 1 kip zijn, dus ze zijn allebei begonnen met leggen *\o/* .
Het sexen van hennen/hanen is dus ook niet foutloos....wat een mazzel voor ons. we hebben 2 hennen, en geen hanen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 14:40

Gaaf zeg en wat een geluk dat het hennen zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:09

Isabonny schreef:
[ [url=m/bh6NCC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn dochter kwam in september met 2 kuikens thuis. Gered uit een busje vol dode eendagskuikens, die bestemd waren als voer voor de dieren in een natuurhulpcentrum voor wilde dieren. Toen ze de bus aan het uitladen waren, bleken er nog 4 kuikens te leven, waarvan zij er 2 heeft meegenomen en een andere stagiaire de andere.
Ik zei nog: dat zijn haantjes uit de legindustrie. De hennen worden van de hanen gescheiden en de hanen worden vergast.

Blijkbaar is de vergassing dus niet lang genoeg geweest...kost natuurlijk te veel geld als het een minuutje langer word gedaan :( en dus hadden het er 4 overleefd in de berg dode kuikens.

Maar ja...nu ca. 5 maanden later.....

Ik vroeg me af of het nu toch hennen waren, want ik kon geen duidelijke hanenkenmerken zien. Ze kukelen ook nog niet.
Laat ik me deze week nu opeens witte eieren rapen......Het begon met 1 wit ei en een paar dagen later had ik er al 7 in totaal geraapt :D .
Kan niet van 1 kip zijn, dus ze zijn allebei begonnen met leggen *\o/* .
Het sexen van hennen/hanen is dus ook niet foutloos....wat een mazzel voor ons. we hebben 2 hennen, en geen hanen.

Wat een bijzonder verhaal! Ik kan mij voorstellen dat je je geluk niet op kunt!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:28

Oh zie je wel, dat is letterlijk 'wie goed doet, goed ontmoet'!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 17:35

Dat is nou eens écht leuk uitgepakt deze reddingsactie!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 16:33

Afbeelding
Voor het eerst eventjes naar buiten <3

2 weekjes oud, kunnen eigenlijk nog niet zonder lamp maar ze lopen ook regelmatig door het hok.

Zo lekker in de zon dus even snel 10 minuten door de tuin gelaten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 11:58

Geweldig! Dat had ik met die van ons ook al vrij snel gedaan - hoewel ik toen de mazzel had dat het nog lang zomers warm was. Die warmte van de zon is op dit moment zo fijn voor ze, dat het best kan. Anders had de hen ze wel meegenomen naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:17

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:20

Een vraag voor jullie, op mijn vrijwilligerswerk zijn er twee welsumer kippen op leeftijd die niet/weinig meer leggen.
Ik heb er geen ruimte voor.
Is er iemand die ze een oude dag wil bezorgen?
Anders worden ze afgemaakt. Dat is dan eenmaal zo, maar een pensioen zou misschien leuk zijn.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:59

Hallo, ik kom even binnenvallen. Wij hebben een boerderij gekocht met een flink er en wei erbij. Graag willen wij 3 of 4 kippen aanschaffen. Welk ras is een beetje kindvriendelijk en komt de winter goed door? Verder nog niet veel ervaring, dus alle tips zijn welkom

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:45

Kindvriendelijk: orpington, brahma, evt Cochin of jersey Giant.

Grote rassen brengen vriendelijke karakters.
Brahma's geven relatief kleine eieren.
Orpingtons vind ik zelf het mooist met hun zware ronde lichamen (net xxl theemutsen), maar ik heb zelf dan ook 3 kriel varianten lopen.

Volgens mij allen ook prima winterhard. Ik heb zelf orpingtons en Cochin krielen en die doen het super.

De orpingtons leggen bij mij minder goed als de cochins.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 21:20

@ Nachtlampje: Als ik dit weekend niet een paar andere dieren ter adoptie had gekregen, dan had ik ze graag nog een pensioentje gegund. Ik hoop dat je alsnog snel iemand kunt vinden. Heb je ze ook op een weggeefhoek van FB gezet?

@ brudoe: Wij hebben zeer goede ervaringen met New Hampshires (geen kriel, de grote variant). Zelfs de hanen zijn zeer toegankelijk en vriendelijk, ook tegen kinderen. En als ze even geen zin in aandacht hebben, dan gaan ze hun eigen weg.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:24

Ik lees gemixte dingen dus ik dacht dat ik het hier wel kon vragen..

Vanaf wanneer moet je je broedeieren niet meer draaien? Sommigen zeggen dag 17, anderen weer dag 20. Zelfde voor het verhogen van de luchtvochtigheid. De ene zegt dat je het moet doen wanneer je stopt met draaien en de andere bron zegt dat je het vanaf dag 20 pas moet doen.. :')
Ik kom er niet meer uit zo! (Eieren zitten nu op dag 17)

fardoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 01:17

Vanaf dag 18 stoppen met draaien en ook de luchtvochtigheid verhogen naar ongeveer 50% en als de eieren aangepikt zijn naar 60 -65%

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:12

Schreeuwen jullie dames ook zo erg? De buren zullen wel denken.. gelukkig verhuizen we dinsdag en de kipjes vrijdag. Zijn ze van het geschreeuw af :')

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:55

@Kiki1995 : Fardoe heeft het netjes aan. Wil er enkel aan toe voegen dat de luchtvochtigheid in sommige broedmachines uit zichzelf ook hoger kan worden naarmate de eitjes aangepikt zijn. Ik heb vaak voor dat ik enkel tot 50% verhoog, en erna niet meer moet verhogen omdat deze vanzelf naar 60 tot 65 gaat, doordat de kuikens aan het aanpikken zijn... Maar dit hangt enorm van je broedkas af..

Heeft er iemand van jullie ervaring met parelhoenen? Uitbroeden, kuikens op laten groeien...
Waar extra opletten enz..
Is dit vergelijkbaar met kwartelkuikens of stel ik mij daar beter iets anders in voor.
Ik wil dit jaar voor mezelf enkele op de weide....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:29

idinn schreef:
Schreeuwen jullie dames ook zo erg? De buren zullen wel denken.. gelukkig verhuizen we dinsdag en de kipjes vrijdag. Zijn ze van het geschreeuw af :')

Dat niet, maar de enige haan die we hebben gehouden weet nog niet zo goed om welke tijd hij het beste kan beginnen met herrie schoppen. Dus de ene ochtend is het om half 7, de andere ochtend om 8 uur, dan weer pas in de middag en vanmorgen was het rond een uur of 7. Nog een jong ding, dus die moet waarschijnlijk nog een ritme krijgen. En echt leren kukelen, want het klinkt nu nog steeds lachwekkend. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 11:52

JustMeKV schreef:
@Kiki1995 : Fardoe heeft het netjes aan. Wil er enkel aan toe voegen dat de luchtvochtigheid in sommige broedmachines uit zichzelf ook hoger kan worden naarmate de eitjes aangepikt zijn. Ik heb vaak voor dat ik enkel tot 50% verhoog, en erna niet meer moet verhogen omdat deze vanzelf naar 60 tot 65 gaat, doordat de kuikens aan het aanpikken zijn... Maar dit hangt enorm van je broedkas af..

Heeft er iemand van jullie ervaring met parelhoenen? Uitbroeden, kuikens op laten groeien...
Waar extra opletten enz..
Is dit vergelijkbaar met kwartelkuikens of stel ik mij daar beter iets anders in voor.
Ik wil dit jaar voor mezelf enkele op de weide....

Parelhoenders zouden slechte mama's zijn omdat ze niet gewend zijn aan nattigheid en de kuikens kunnen er erg slecht tegen. Verder zijn ze niet bepaald honkvast van nature, dat moet je echt trainen. Meestal broed je ze samen met wat kippenkuikens uit zodat ze die als onderdeel van het toom zien en houd je die kippen in een afgesloten (verplaatsbare) ren zodat ze daar in de buurt blijven (en er ook in overnachten), want parelhoenders heb je meestal ook voor bestrijding insecten als teken en plagen in de moestuin. Het zouden ook goede deurbellen zijn, maar sommigen kunnen om alles dat beweegt herrie maken en zijn dus nooit stil. Hoever weg wonen je buren?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:45

idinn schreef:

Hier maken ze nu ook op een dagelijkse basis flink herrie :')
Mijn jonkies van afgelopen zomer zijn begonnen met eitjes leggen, dus die gaan me een partij tekeer als ze hebben gelegd. En zodra 1 hennetje begint te schreeuwen, doet de rest doodleuk mee. Aangezien wij er toch 8 kippenkinders hebben rondlopen is dat schreeuwen niet zo gezellig voor de buurt _O-
Mijn hanen weten ook niet zo goed wat ze met hun geslacht aan moeten. Ze kraaien op de meest willekeurige momenten. Om 5 uur ‘s ochtends beginnen ze, en dan op willekeurige tijdstippen door de dag heen doen ze het gewoon weer. En dan ook gezellig met z’n drietjes achter elkaar.

Blijkbaar hebben er al meerdere mensen uit de buurt tegen mijn broer geklaagd over de kippen :') _O-
De buren hiernaast daarentegen hebben we nog niet gehoord :+

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:01

@fardoe: dankje! Dat is duidelijk dan!

@justmekv: we hebben een hele simpele Brinsea mini eco dus hij is niet ontzettend luxe uitgerust!

Bedankt voor de tips en info! We gaan het in de gaten houden en hopelijk hebben we woensdag de eerste die uitkomen!

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:01

@Tamary: Het lawaai is idd een dingetje waar ik mee zit...
Er lopen hier nu al om en de nabij 30 hanen die behoorlijk lawaai kunnen maken.
De dichtste buren wonen vlak bij de weide.Er is het geluk dat alle buren in de omgeving iets van dieren heeft, dus vrij open staan in dieren geluiden..
Maar het is eveneens niet de bedoeling zomaar wat op de weide te gooien die een gehele dag kabaal gaat maken, omdat ik ze leuk vind...
Ik hou me uit respect voor de buren, aan een voor mezelf opgelegde regel, dat hanen ed pas buiten gaan om 7u in de ochtend en bij avond voor 20u30 al binnen gaan. Winter is dit vroeger en zomer kan het per uitzondering eens later zijn.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:59

Nachtlampje schreef:
Een vraag voor jullie, op mijn vrijwilligerswerk zijn er twee welsumer kippen op leeftijd die niet/weinig meer leggen.
Ik heb er geen ruimte voor.
Is er iemand die ze een oude dag wil bezorgen?
Anders worden ze afgemaakt. Dat is dan eenmaal zo, maar een pensioen zou misschien leuk zijn.

Ik zit waarschijnlijk uit de richting, maar ze zijn hier welkom hoor...

Edit... ik werk in Hengelo (Overijssel) dus kan ze van daaruit ook meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:38

Ja ik vind dat geschreeuw wel komisch.. voor een ei.. omdat er een poepje in het hok ligt.. er een ekster naast de ren zit.. het regent.. de dames hebben veel te klagen altijd. Maar kan me voorstellen dat de buren het minder leuk vinden.

Wij hebben vanaf dinsdag een haan pal onder de woonkamerraam zitten. Ik vind dat echt heel gezellig. Maar snap best dat de gemiddelde persoon daar niet op zit te wachten :')