Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:23

Eloya schreef:
Qua rattery, topolino is opzich een goede rattery, niet perse mijn persoon maar dat is persoonlijk en is zeker 1 van de betere in NL. samen met onderstaande
zelf ben ik erg fan van rattery shi.ta maar deze heeft momenteel een lange wachtlijst
in nijmegen zitten ook rattery Lola en rattery Rapalje, beide erg goede ratteries.
in zeeuws vlaanderen zit nog rattery castor een erg goede rattery. verder heb je nog ratcity in huizen, opzich ook wel een goede rattery

Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met Rapalje, eigenlijk. Maar ook dat is misschien een persoonlijk dingetje :)
In je lijstje opvangen miste ik Ratjetoe, in Amersfoort.

RedPassion, wat zou een niervriendelijk ratten dieet zijn? :)

Eloya

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:35

ohja ratjetoe is er ook nog! dacht dat die gestopt was maar dat heb ik fout. persoonlijke dingen qua ratteries zullen er idd altijd zijn.

volgens mij heeft hangmatjes enzo ook niervriendelijk voer

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 20:26

Ik heb twee ratjes bij Avalon vandaan :) Sap (die nu 2,5 is) en Sok (die 2 is geworden). Ik zelf vind een fijne rattery, vriendelijk meisje en beantwoorde de mails snel en uitgebreid. Sap en Sok waren al heel tam toen ik ze kreeg, wat ik erg fijn vond. Ook kreeg ik ze niet zomaar mee maar vroeg ze ook naar hoe ik ze zou gaan houden enzo! Dat ze met dwergen fokt ben ik ook niet enthiousiast over en al dat gedoe met kleuren. Luchtweg problemen heb ik hier geen last van met Sap en Sok, heb er nog wel opgelet idd!

Met de andere ratterys heb ik geen ervaring!

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:47

ik kann niet helpen met het juiste voer omdat hier in duitsland het voer anders heet. wel heb ik voer dat naar mijn mening goed ruikt en veel groente en fruit en andere dingen erin zitten die goed zijn voor ratten.

ik heb weleens een ander merk geprobeerd Maar dat hadden ze niet gegeten en voor mij had het stoffig geroken..

wat ik wel gelezen heb, dat je de de zaden op een watje met water leggen kan. en dan als een plantje uitkomt dat het voer goed is voor jou ratten.

kan iemand uitleggen met het fokken van dwergen? (fokken doe ik niet met mijn meiden) hoe groot zijn deze dwergen dan? ik heb na mijn Idee zelf kleine ratten en 1 ziet uit of ze een kruizing muis is omdat ze zo klein en slank is.

verder allen wel gezond (op de verkoudheid van 1 rat na, Maar sinds ik andere kooi heb is dit ook bijna weg). zijn nu allen 1 jaar oud.

edit: Maar gegoogld, ik geloof dat ik 1 dwergrat heb.. meiden zijn sowieso al kleiner als mannetjes, Maar 3 stuk zijn wel mooie formaat en hebben een buikje en 1 is duidelijk veel kleiner. wel in verhouding lichaam en staart. (ze zeggen ook wel dat een rat zo groot wordt als de lengte van de staart)

toen ze nog jonger waren, was ze al iets kleiner Maar nu is ze duidelijk een stuk kleiner ( Maar zo lief <3 een huskyrat)

maakt mij verder niet uit wat voor ratten ik heb, ik ben dankbaar met mijn Meisjes <3

in ieder geval wanneer zij allen er niet Meer zijn dan haal ik ratten bij een opvang weg, ik will dan oude damens een goede oude dag geven :)

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 17:21

Hoi allemaal, mag ik me hier ook melden? :)
Ik heb 3 lieve meisjes ratjes, Luna, Nova en Stella, sinds augustus. Ze lijken nog wat klein, maar ik heb hiervoor nooit ratjes gehad en heb niet echt recent vergelijkingsmateriaal. Verder wel mooi in de vacht en ze eten goed, dus ik heb niet het idee dat ik me zorgen hoef te maken.
Ik heb een kooi van 40*60 cm maar wel 150 hoog (leefruimte is 125 cm ongeveer). Wil 'm eigenlijk nog wat meer vullen dan hoe vol hij nu is, dus ben meer huisjes, matjes etc aan het zoeken :)
Dat is mijn verhaal :') Ik ken niemand met ratjes, dus wel leuk om hier meer erover te lezen en te weten te komen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:04

Ik ben even ontzettend boos op mijn oudste rat Zonik. Hij zit sinds het overlijden van Zenith alleen omdat hij kibbelt met de 3 rittens. Rittens zijn nu 4 maanden. Net was ik ze een snoepje aan het geven toen Zonik de kooi van de rittens in sprong, ging vorige keer eigen heel goed dus dacht laat maar ff, nee begint hij te kibbelen met een van de rittens die aan de buitenkant van de kooi hingen, en bijt zo een stukje teen van Koetje af -:(- -:(-
Het bloed natuurlijk wel, hopelijk stopt dit snel! Hij klom net alweer even aan de tralies, lijkt er geen "handicap" aan over te houden. Maar ik ben echt flink pissed op die ouwe!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:09

Mvdende: wat vervelend :( Zou je voor Zonik geen maatje van zijn eigen leeftijd kunnen vinden, dan zit hij niet zo alleen, mits het goed gaat natuurlijk! Bij veel dieren speelt dat mee met het gedrag ten opzichte van andere dieren, weet niet hoe dat bij ratten is?

Iemand vroeg aan mij wat ik de ratten gaf, ik geef ze science selectiv en af en toe een handje met nootjes ed.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:15

Toen de rittens in September erbij kwamen, dacht ik dat het wel goed zou gaan. Zonik is nu 26 maanden dus nu nog een ander ratje van die leeftijd erbij vindt ik erg moeilijk

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 16:39

Nooor_ schreef:
Ik heb 3 lieve meisjes ratjes, Luna, Nova en Stella, sinds augustus. Ze lijken nog wat klein, maar ik heb hiervoor nooit ratjes gehad en heb niet echt recent vergelijkingsmateriaal. Verder wel mooi in de vacht en ze eten goed, dus ik heb niet het idee dat ik me zorgen hoef te maken.
Ik heb een kooi van 40*60 cm maar wel 150 hoog (leefruimte is 125 cm ongeveer). Wil 'm eigenlijk nog wat meer vullen dan hoe vol hij nu is, dus ben meer huisjes, matjes etc aan het zoeken :)
Dat is mijn verhaal :') Ik ken niemand met ratjes, dus wel leuk om hier meer erover te lezen en te weten te komen

Welkom :D
Je kan ze altijd even wegen als je bang bent dat ze te klein zijn. Hoe oud zijn ze? :)
Voor huisjes etc kun je altijd naar de action of de 1 euro shop. Daar hebben ze genoeg mandjes ed die dienst kunnen doen als huisje. Kun je een beetje naaien? Dan heb je zo een voorraad hangmatjes als je ergens goedkoop fleece op de kop kan tikken :D

Het is trouwens weer knot/snoei seizoen! Ik heb van stal een aantal wilgentakken (en stammen) mee mogen nemen voor de ratjes. Gemeentes zullen binnenkort ook wel weer gaan knotten. Gratis knaag- en klimhout *\o/*

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 17:22

Ik heb goed nieuws over sap! Het gaat een stuk beter met haar! Ze is warempel wat aangekomen en ook zit ze beter in haar vacht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:49

Eelmo schreef:
Eloya schreef:
Qua rattery, topolino is opzich een goede rattery, niet perse mijn persoon maar dat is persoonlijk en is zeker 1 van de betere in NL. samen met onderstaande
zelf ben ik erg fan van rattery shi.ta maar deze heeft momenteel een lange wachtlijst
in nijmegen zitten ook rattery Lola en rattery Rapalje, beide erg goede ratteries.
in zeeuws vlaanderen zit nog rattery castor een erg goede rattery. verder heb je nog ratcity in huizen, opzich ook wel een goede rattery

Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met Rapalje, eigenlijk. Maar ook dat is misschien een persoonlijk dingetje :)
In je lijstje opvangen miste ik Ratjetoe, in Amersfoort.

RedPassion, wat zou een niervriendelijk ratten dieet zijn? :)

Hangmatjes Enzo heeft inderdaad heel fijn niervriendelijk voer. Sowieso erg hoogwaardig voer voor alle leeftijden en behoeftes. :j Hier komt er niks anders meer in.

mvdende schreef:
Ik ben even ontzettend boos op mijn oudste rat Zonik. Hij zit sinds het overlijden van Zenith alleen omdat hij kibbelt met de 3 rittens. Rittens zijn nu 4 maanden. Net was ik ze een snoepje aan het geven toen Zonik de kooi van de rittens in sprong, ging vorige keer eigen heel goed dus dacht laat maar ff, nee begint hij te kibbelen met een van de rittens die aan de buitenkant van de kooi hingen, en bijt zo een stukje teen van Koetje af -:(- -:(-
Het bloed natuurlijk wel, hopelijk stopt dit snel! Hij klom net alweer even aan de tralies, lijkt er geen "handicap" aan over te houden. Maar ik ben echt flink pissed op die ouwe!

Alle ratten hebben gezelschap nodig en dit leeftijdsverschil is waarschijnlijk te groot. Dat dit mis ging is ook compleet logisch rattengedrag, daar kan hij niks aan doen. Gezelschap van zijn eigen leeftijd vinden is misschien lastig, maar ratten van 1-1,5 jaar kunnen ook. Niet alleen laten zitten, daar doe je hem zwaar tekort mee.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:44

Tja. Zo logisch vind ik het niet dat er tenen geamputeerd moeten worden! Altijd gedacht dat je wel 2 of 3 rittens bij een rat van 18 maanden kon zetten. Zonik zat natuurlijk al even alleen omdat het me niet handig leek een week voor mijn vakantie rittens te gaan halen. Want Zenith heb ik 2 weken voor mijn vakantie in moeten laten slapen. Zonik is nu 26 maanden en heel eerlijk verwacht ik niet dat daar nog 6 of meer maanden bij gaan komen. De stress die het geeft om nu nog een rat aan hem te koppelen wil ik niet meer. Daarnaast, wat als hij over 2 maanden overlijdt? Dan heb ik weer een oudere rat alleen zitten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:47

Ik snap jouw situatie helemaal mvdende. Soms is het gewoon niet anders, en geven ze aan liever alleen te zijn. Freek klimt ook heel vaak in mijn nek en wil absoluut niet terug in de kooi. Dan weet ik dat hij weer te grazen genomen is. Ook als ze op de bank zitten, zit hij liever bij mij dan dat hij mee speelt.

Oudere ratten aan elkaar koppelen gaat veel minder goed dan rittens, ik zou er ook niet aan beginnen in jouw situatie.

Morgen ga ik bellen voor een check-up van Freek bij de dierenarts. Hij valt langzaam aan af, en lijkt geen harde dingen te willen eten. Na het pijn-momentje van laatst wil ik het toch even laten checken, ookal heeft hij het niet meer gehad.
Hij is ook telkens de sjaak als Moos zijn testosteron weer moet afreageren, en Beer vertoont ook steeds meer dominant gedrag naar hem. Het lijkt alsof Freek zich niet wil/kan verdedigen, en laat zich ook zijn voer afpakken. Sukkeltje is het ook..

Ik geef trouwens Sience Selective en gebruik geen voerbakken.
De facebookpagina is leuk, maar het is soms net bokt :+ Met andere woorden, wees voorbereid op commentaar als je iets niet volgens het boekje doet :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 14:49

eclair98 schreef:
Ik heb goed nieuws over sap! Het gaat een stuk beter met haar! Ze is warempel wat aangekomen en ook zit ze beter in haar vacht!

*\o/* Wat een goed nieuws!

Oh ja wilgenhout! Vergeet het telkens te snoeien bij mijn 'schoonouders' (wat een verschrikkelijk woord :') )

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:09

Jaa, ze doet het super goed weer! Ik denk dat ze een dipje had ofzo, maar ik ga nog wel naar de DA, voor als mensen denken dat ik dan niet doe.

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:23

Eelmo schreef:
Welkom :D
Je kan ze altijd even wegen als je bang bent dat ze te klein zijn. Hoe oud zijn ze? :)
Voor huisjes etc kun je altijd naar de action of de 1 euro shop. Daar hebben ze genoeg mandjes ed die dienst kunnen doen als huisje. Kun je een beetje naaien? Dan heb je zo een voorraad hangmatjes als je ergens goedkoop fleece op de kop kan tikken :D

Het is trouwens weer knot/snoei seizoen! Ik heb van stal een aantal wilgentakken (en stammen) mee mogen nemen voor de ratjes. Gemeentes zullen binnenkort ook wel weer gaan knotten. Gratis knaag- en klimhout *\o/*

Haha, op het idee om te wegen was ik dus écht nog niet gekomen :+ . Ze zijn nu iets meer dan 8 maanden, de lichtste is 270 en de zwaarste is 300 dus ik geloof dat het ongeveer in gezonde range zit. En bedankt voor de tip van de action, inderdaad eens handig om te gaan kijken.

Wat een vervelende situatie mvdende :/ lijkt me moeilijk mee om te gaan, je wil hem helpen door hem niet meer alleen te zetten, maar op deze manier is dat ook moeilijk

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:34

Ik heb bijv. van de action, van dat touw gekocht en daarmee dingen geknoopt en in de kooi gehangen! Ook kan je via pinterest dingen vinden die je misschien kan gebruiken?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:05

Die opbergmandjes in verschillende kleuren vinden ze ook geweldig hier! https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1385/1385836.jpg deze bedoel ik, de kleinste versie, en die dan met twee tieraps in de kooi hangen.
Eens in de zoveel tijd in een azijn-soda badje en ze zijn weer schoon.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:42

Oeh die zijn handig, waar haal je die? En ze gaan er niet aan knagen? Die van mij zijn daar echt verschrikkelijk in :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:44

Smee__ schreef:
Oeh die zijn handig, waar haal je die? En ze gaan er niet aan knagen? Die van mij zijn daar echt verschrikkelijk in :+

Action :)
Hier knagen ze niks kapot. De twee herplaatsers deden dat op hun vorige plekje wel, maar bij mij niet gelukkig..
Ik heb ook een mandje van volledig gevlochten plastic. Misschien is zo iets meer bestand tegen knagen?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:26

Ja heb er nu wcrolletjes enzo inliggen zo van knaag daar maar aan, maar daar doen ze weer niks mee natuurlijk :roll: Maar het hangmatje werd aan flarden gescheurd om daar een nestje van te maken in de sputnik :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:29

Smee__ schreef:
Ja heb er nu wcrolletjes enzo inliggen zo van knaag daar maar aan, maar daar doen ze weer niks mee natuurlijk :roll: Maar het hangmatje werd aan flarden gescheurd om daar een nestje van te maken in de sputnik :')

Omg daar zou ik ook niet blij mee zijn haha. Hier zijn ze wel fan van kranten. Vooral om onder te piesen en er dan met zn allen er de hele dag op liggen maffen.
:+

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:55

Nooor_ schreef:

1 van mijn ratten heet ook Nova XD

welkom hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 14:50

mvdende schreef:
Tja. Zo logisch vind ik het niet dat er tenen geamputeerd moeten worden! Altijd gedacht dat je wel 2 of 3 rittens bij een rat van 18 maanden kon zetten. Zonik zat natuurlijk al even alleen omdat het me niet handig leek een week voor mijn vakantie rittens te gaan halen. Want Zenith heb ik 2 weken voor mijn vakantie in moeten laten slapen. Zonik is nu 26 maanden en heel eerlijk verwacht ik niet dat daar nog 6 of meer maanden bij gaan komen. De stress die het geeft om nu nog een rat aan hem te koppelen wil ik niet meer. Daarnaast, wat als hij over 2 maanden overlijdt? Dan heb ik weer een oudere rat alleen zitten.

Het is compleet normaal gedrag als je hem zomaar die kooi in laat lopen zonder rustige introductie. Hij wordt nu dus gestraft omdat jij er verder geen moeite voor wilt doen. Als je een goede match hebt is een intro nauwelijks stressvol, alleen zitten is voor een prooidier veel stressvoller. En bovendien eenzaam. Je hoeft er dus ook geen oudere rat bij te zetten, twee van 1-2 jaar kan ook prima. Die kunnen misschien later weer bij de rittens.

Macs schreef:
Ik snap jouw situatie helemaal mvdende. Soms is het gewoon niet anders, en geven ze aan liever alleen te zijn. Freek klimt ook heel vaak in mijn nek en wil absoluut niet terug in de kooi. Dan weet ik dat hij weer te grazen genomen is. Ook als ze op de bank zitten, zit hij liever bij mij dan dat hij mee speelt.

Nee, soms geven ze aan dat een bepaalde combi niet werkt. Net als jouw Freek. Het zijn net mensen, het moet maar net klikken. Stellen dat ze dan maar alleen moeten zitten is natuurlijk onzin, je hebt enkel de juiste match niet. Het is niet eerlijk naar het dier toe om daar niet naar te blijven zoeken.

Macs schreef:
Oudere ratten aan elkaar koppelen gaat veel minder goed dan rittens

Wederom, het valt of staat met de juiste match. Ik doe gemiddeld 60 intro's per jaar met vrijwel alleen maar volwassen ratten (rittens minder, veel volwassen ratten vinden rittens ook echt niet zo leuk). Is prima te doen hoor. Als iets niet klikt gaan we door met de volgende. Alleen blijven is nooit een optie. Ratten zijn groepsdieren. Als ze jong zijn, als ze oud zijn, altijd. Het is aan ons om ze het gezelschap te geven waar ze gelukkig van worden.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 15:45

Smee__ schreef:

Heb je niet ook iets van hout waar ze aan kunnen slopen? Ik geef ook altijd flarden papier bij, van dat papier dat om breekbare dingen gaat enzo weetjewel?

Je kan ook iets lekkers voor ze verstoppen in die wc rolletjes. Rolletje aan beide kanten dichtvouwen, of in ringen knippen en dan over elkaar heen schuiven zodat het een soort bal wordt met eten er in. Zolang ze maar genoeg te slopen hebben laten ze (de meeste :+ ) hangmatten hier gelukkig heel!