mvdende schreef:Tja. Zo logisch vind ik het niet dat er tenen geamputeerd moeten worden! Altijd gedacht dat je wel 2 of 3 rittens bij een rat van 18 maanden kon zetten. Zonik zat natuurlijk al even alleen omdat het me niet handig leek een week voor mijn vakantie rittens te gaan halen. Want Zenith heb ik 2 weken voor mijn vakantie in moeten laten slapen. Zonik is nu 26 maanden en heel eerlijk verwacht ik niet dat daar nog 6 of meer maanden bij gaan komen. De stress die het geeft om nu nog een rat aan hem te koppelen wil ik niet meer. Daarnaast, wat als hij over 2 maanden overlijdt? Dan heb ik weer een oudere rat alleen zitten.
Het is compleet normaal gedrag als je hem zomaar die kooi in laat lopen zonder rustige introductie. Hij wordt nu dus gestraft omdat jij er verder geen moeite voor wilt doen. Als je een goede match hebt is een intro nauwelijks stressvol, alleen zitten is voor een prooidier veel stressvoller. En bovendien eenzaam. Je hoeft er dus ook geen oudere rat bij te zetten, twee van 1-2 jaar kan ook prima. Die kunnen misschien later weer bij de rittens.
Macs schreef:Ik snap jouw situatie helemaal mvdende. Soms is het gewoon niet anders, en geven ze aan liever alleen te zijn. Freek klimt ook heel vaak in mijn nek en wil absoluut niet terug in de kooi. Dan weet ik dat hij weer te grazen genomen is. Ook als ze op de bank zitten, zit hij liever bij mij dan dat hij mee speelt.
Nee, soms geven ze aan dat een bepaalde combi niet werkt. Net als jouw Freek. Het zijn net mensen, het moet maar net klikken. Stellen dat ze dan maar alleen moeten zitten is natuurlijk onzin, je hebt enkel de juiste match niet. Het is niet eerlijk naar het dier toe om daar niet naar te blijven zoeken.
Macs schreef:Oudere ratten aan elkaar koppelen gaat veel minder goed dan rittens
Wederom, het valt of staat met de juiste match. Ik doe gemiddeld 60 intro's per jaar met vrijwel alleen maar volwassen ratten (rittens minder, veel volwassen ratten vinden rittens ook echt niet zo leuk). Is prima te doen hoor. Als iets niet klikt gaan we door met de volgende. Alleen blijven is nooit een optie. Ratten zijn groepsdieren. Als ze jong zijn, als ze oud zijn, altijd. Het is aan ons om ze het gezelschap te geven waar ze gelukkig van worden.