gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:47

Bedankt voor de tip. :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:02

Vanavond mijn halfwildje in laten slapen.
ze had E CuniCulli.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:06

Sterkte!

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 00:22

Allereerst, sterkte Colunder!

Ik lees al een tijdje mee (1x even kort wat geplaatst) en zou me nog steeds even voorstellen.

Mijn naam is Janey en er kwam letterlijk een konijntje op m'n pad... Tijdens de hond uitlaten, zo over het fietspad met een kat erachteraan. Konijntje opgepakt en meegenomen en dus snel begonnen met het maken van een hok met een vriendin samen. Het was toch nog te koud om hem buiten te houden dus zat hij even binnen in een kamer tot zijn hok met ren af was en het warm genoeg was om naar buiten te gaan.

Goed en toen begon de ellende _-:( Meneer was het niet eens met de ren en knaagde echt obsessief en keihard aan het gaas dus al snel het balkon konijnproef gemaakt en hem de helft van het balkon gegeven. Ook niet goed, dus inmiddels heeft hij het hele balkon min een iniminiestukje dat ik af heb gezet voor mijn planten. En nee, hier is hij het ook niet mee eens, maar de afscheiding is nu van plexiglas waar hij dus niet aan kan knagen }> Verder knaagt hij nog steeds helaas aan alles wat níét mag en natuurlijk niet aan alles wat wel mag.

Dit is het meneertje in kwestie:
Afbeelding
Luffy is z'n naam en hij is nu rond de 5 à 6 maanden en inmiddels gecastreerd en gekoppeld aan een vriendinnetje; een ontzettend schattig dwergkonijntje van ongeveer 8 maanden nu, genaamd Ivy:
Afbeelding
Zelfde naam als iemand in het topic zag ik :D

Koppeling in opvang ging super, hij vond het eng en zij liet hem dan netjes met rust. In de auto lagen ze natuurlijk tegen elkaar in het mandje want dat was eng. Thuis vond hij haar eerst ook maar eng, maar heeft daarna echt wel 2 weken achter haar aan gejaagd met soms een pluk haar die in de rondte vloog. Zij deed niks verder. Uiteindelijk leek het rustig en aten ze samen en zaten veel samen. Nu zitten ze nog steeds veel samen, maar altijd als ik eten breng of gewoon het balkon op kom moet hij weer achter haar aan jagen :( zij doet verder weer niks...
Nu las ik dat deze leeftijd het de hormonen konden zijn en dat de oplossing castreren is. Maar dat is hij dus al. Zal het evengoed een periode zijn en gaat dit over? Evenals het obsessieve geknaag aan alles? Las ook over kruiden bijvoeren en dan met name kruiden die rustgevend kunnen zijn, maar zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben? Ga niet zomaar aan rommelen natuurlijk.

Verder lees ik de titel altijd met een lach als een boer met kiespijn omdat ik meestal dus niet zo gezellig wordt van m'n konijntje :') lig vaak zat wakker van zijn ge-etter en hoop dus echt dat hij wat rustiger wordt. Hij kan gelukkig ook heel lief zijn hoor, maar af en toe... Grrr.

Ohja, Eowyn, jij ook nog steeds sterkte met het inslapen van je konijntje. Las je topic met een brok in m'n keel, omdat ik ergens bang ben dat dat zijn lot misschien ook ooit zal zijn. Maar voorlopig probeer ik eerst nog al het mogelijke om het mijn ettertje naar zijn zin te maken :j

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 05:56

Oh jeetje sterkte colunder! :(:)

Update van Pepper, het gaat goed met haar, ze lijkt geen pijn te hebben en lijkt wat op te knappen .. Ik hoop nog steeds dat ze er goed doorheen gaat komen! :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 06:41

Sterkte Colunder!

Welkom Janey! Leuke konijnen :)
Om met de deur in huis te vallen, hoeveel ruimte hebben ze en hoe voer je?
Je hebt verschillende dingen zoals bachbloesems, waar ik persoonlijk wel goede ervaringen mee heb. Dat kun je "op maat" laten maken :) als je interesse hebt kan ik je wel wat contacten geven.

Je weet denk ik niet hoe oud ie is?

Lotje was echt een geval apart hoor :) dat is voor jou misschien een troost. Ze was zo dusdanig gecompliceerd dat ze echt niet gelukkig was met het leven wat ze had, en daar kon ik helaas niets aan veranderen. Het komt niet vaak voor dat konijnen omwille van hun gedrag ingeslapen worden.

Fijn Tarzan! Geeft hopelijk wat hoop :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 07:14

Heb je ook een graafbak? Dan kan hij misschien wat energie kwijt. Ze hoeven niet perse een gangenstelsel te kunnen graven, maar gewoon wat graven, dat vinden ze wel fijn!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 07:26

Sterkte Colunder!

Goed om te horen Tarzan!

Ik heb zojuist ook een afspraak gemaakt bij de dierenarts for Whakatane's eerste enting tegen RHDV volgende week vrijdag.
Het gaat nogal rond waar ik woon, dus wil er graag snel bij zijn.
Krijgt ook gelijk een algemene health check, wat mooi is.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:54

Ach colunder, wat naar. Heel veel sterkte!

Janey, zelfde naam als ik haha! Je hebt erg leuke konijntjes en Ivy lijkt wel wat op een vroeger konijn van mij!

Fijn Tarzan dat het goed lijkt te gaan! Hoelang ben je nu al bezig met behandelen? :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 09:11

Fijn dat het beter gaat Tarzan,hopelijk red ze het.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:15

Eowyn, toen ik hem vond was hij echt heel klein en nog geen 500 gram. Dus waarschijnlijk was hij toen minimaal 6 weken en misschien iets ouder, maar met een achterstand. Dat zou hem nu dan 6 maanden maken.

Het balkon is 10 bij 1.70, maar min het stukje dat afgezet is en de tuinset (2 stoelen, bank en opbergbox) is de ruimte die ze echt hebben denk ik zo'n 10m2.

Ze krijgen hooi, wat hij vanaf het begin al nauwelijks eet -O- en daarom krijgen ze science selective brokjes. Daarnaast altijd andijvie en witlof, met wisselend een klein stukje wortel/appel/komkommer/paprika. Af en toe een restje rucola of een klein Bloemkoolblad.

Heb express al 2 voerplekken en ze krijgen sochtends en savonds eten. Geef stukjes appel vaak in wc rolletjes vol met hooi, dat houdt ze even bezig. Heb ook van die balletjes van gras of takken wat ze dan kunnen slopen en dat doen ze ook :D

Dat Bachbloesem klinkt wel interessant ja!
En de vrouw van de opvang zei meteen dat we binnenkwamen al dat het een halfwildje was en daar komt zijn gedrag wel mee overheen. Vandaar dat ik gelijkenis zag.

Ilsemarie, ja een graafbak hebben ze. Maar dat is meer Ivy haar ding...Afbeelding
Verder huisjes, bruggetjes, tunnels, boomstam en takken.

Tarzan, duimen dat het gewoon goed komt!

Ivy, wat grappig dat je ook een konijn had wat erop leek. Vind haar vachtje zo leuk en ze is echt zo'n propje qua bouw _O- Luffy is compleet het tegenovergestelde, lange oren, lange poten, slank gebouwd. Ook wat gedrag betreft is zij echt zo lekker tevreden met alles, maar dan juist niet met optillen en aaien, dan wordt ze hysterisch. Luffy is daar juist makkelijk in, maar heeft dus altijd wel snode plannetjes en wil perse alles wat niet mag :x

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 10:31

Ik heb ergens nog een foto van haar:

Afbeelding

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:14

Wat een schattige foto

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 14:41

Ahhh, inderdaad wat lief!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 15:28

Janey1992 schreef:
Eowyn, toen ik hem vond was hij echt heel klein en nog geen 500 gram. Dus waarschijnlijk was hij toen minimaal 6 weken en misschien iets ouder, maar met een achterstand. Dat zou hem nu dan 6 maanden maken.

Het balkon is 10 bij 1.70, maar min het stukje dat afgezet is en de tuinset (2 stoelen, bank en opbergbox) is de ruimte die ze echt hebben denk ik zo'n 10m2.

Ze krijgen hooi, wat hij vanaf het begin al nauwelijks eet -O- en daarom krijgen ze science selective brokjes. Daarnaast altijd andijvie en witlof, met wisselend een klein stukje wortel/appel/komkommer/paprika. Af en toe een restje rucola of een klein Bloemkoolblad.

Heb express al 2 voerplekken en ze krijgen sochtends en savonds eten. Geef stukjes appel vaak in wc rolletjes vol met hooi, dat houdt ze even bezig. Heb ook van die balletjes van gras of takken wat ze dan kunnen slopen en dat doen ze ook :D

Dat Bachbloesem klinkt wel interessant ja!
En de vrouw van de opvang zei meteen dat we binnenkwamen al dat het een halfwildje was en daar komt zijn gedrag wel mee overheen. Vandaar dat ik gelijkenis zag.

Ilsemarie, ja een graafbak hebben ze. Maar dat is meer Ivy haar ding...[ [url=m/ABZXwE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Verder huisjes, bruggetjes, tunnels, boomstam en takken.

Tarzan, duimen dat het gewoon goed komt!

Ivy, wat grappig dat je ook een konijn had wat erop leek. Vind haar vachtje zo leuk en ze is echt zo'n propje qua bouw _O- Luffy is compleet het tegenovergestelde, lange oren, lange poten, slank gebouwd. Ook wat gedrag betreft is zij echt zo lekker tevreden met alles, maar dan juist niet met optillen en aaien, dan wordt ze hysterisch. Luffy is daar juist makkelijk in, maar heeft dus altijd wel snode plannetjes en wil perse alles wat niet mag :x

Het halfwilde is te zien inderdaad :D hele leuke konijnen maar vervelen zich inderdaad snel. Misschien is het een idee om op een creatieve manier te voeren. Strooien, in een voerbal, dat soort dingen. Het heeft hier ontzettend geholpen met voernijd.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:29

:D :D
Afbeelding

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:41

Leuk Marije!

Misschien kan ik het voer inderdaad ook nog meer in balletjes doen en in wc rolletjes wat ik af en toe dus doe. Heb ook een tijdje de groentes overal tussen verstopt, maar dat werd zo'n zooitje. Maar kan vast wel wat verzinnen, dankje voor de tip :)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:12

Als ik dat zo lees mag ik blij zijn met mijn luie konijnen haha. Het enige wat ze doen is af en toe even ergens aan knagen en daarna gaan ze weer chillen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:15

1 van mijn konijnen zit de hele dag het liefste op 1 plek. :') En ook nog een vaste plek, ik trek autistische wezens aan gok ik. _O-
En mijn vrouwtje die is altijd bezig met anderen irriteren, haar kind precies hetzelfde! _O-
Het andere mannetje ondergaat vooral veel van z'n vrouwtje en zijn zoon. _O- Hij zit ook het liefst bovenop iets te kijken! :j

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 17:31

Hier zijn ze eigenlijk ook heel rustig de laatste tijd. Maar ik was misschien ook wel te gewend aan de wisselende onrust..

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:03

Tja Ivy is hier inderdaad ook een voorbeeldig konijntje. Mijn konijnen vroeger deden ook niks anders dan luieren, elkaar wassen en soms gek in de rondte hupsen.
Maar Luffy is een geval apart. Vannacht 3x eruit geweest omdat hij de hele tijd bij het hek van het afgezette deel aan het klooien was. Dan knaagt en trekt hij zo hard dat ik er wakker van wordt _-:(

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:03

Haha terrorkonijnen hier!
Gelukkig zijn die van mij vrij rustig, Puk kan het nog wel eens in d'r hoofd krijgen en gaat Lilly dan opjagen :') en Ollie en Billy kunnen nog wel eens als gekken binkiend door de ren vliegen maar verder zijn ze vrij normaal :')

Ivy, ik ben nu even denken Vanaf 13 september bezig met penicilline dus we hebben nog een maand te gaan!

Nagini, wat fijn dat je hem meteen laat checken en enten! Echt fijn dat je de konijnen zo bewust genomen hebt! :)

Janey, klinkt al goed wat je doet!
Misschien kan Eoweyn je helpen met het eea.

Ooh marije qat een schattige hokjes! <3

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 20:17

Trouwens even iets over voer. Ik voer mijn konijnen beaphar care+, ik hield mij altijd aan 20gram per kilo lichaamsgewicht maar nu zie ik op de zak staan dat een klein dwergkonijntje al 65 gram als voedingsadvies krijgt. Is dat niet veel te veel? Of voer ik te weinig?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:00

Mijne krijgen samen 50 gram per dag. Meer dan genoeg, volgens dat advies zou ik veel meer moeten voeren. Maar ze zijn mooi op gewicht en gezond.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 21:12

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn konijnen voer op het oog. De dwerg krijgt een handje en de grote hangoor krijgt er 3 zij is aan de dunne kant.
Voor zo'n kleintje vind ik 65 gram behoorlijk wat!