Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:52

Ze zijn geweldig Murosch <3

Ik knipte vasthangende ontlasting weg bij mijn kuikens, als er teveel hangt wordt de cloaca afgesloten en kan er niks meer langs, leek me geen goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:59

Kiki1995 schreef:
Onze broedmachine is er echt net mee gestopt! Hoe kunnen we de eieren alsnog warm houden? We zijn echt in paniek want op deze manieren raken we de kuiken kwijt..

Op de verwarming? Bij gebrek aan beter.. en hopelijk snel een vervangende broedmachine te vinden of huidige te maken..

Kiki1995

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:23

We hebben net in alle snelheid een broedmachine gekocht om de oude te vervangen, wel triest want de oude was ons uitgeleend

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:59

black_kelpie schreef:

Ik knipte vasthangende ontlasting weg bij mijn kuikens, als er teveel hangt wordt de cloaca afgesloten en kan er niks meer langs, leek me geen goed idee.

Je zou eerst kunnen proberen met wat warm water het los te weken

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:05

tassie schreef:
black_kelpie schreef:

Je zou eerst kunnen proberen met wat warm water het los te weken

Kan ook inderdaad, mijn ervaring is dat ze dat een stuk minder leuk vinden dan even gauw met de schaar de meuk eraf knippen. Met die donskontjes zie je daar ook niks van.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:02

Afbeelding

Ons eerste ei! Ahhhhh, wat voel ik me een trots kippen-omaatje *\o/*

En nog keurig in het nest gelegd ook, is dat nou wat. Nu vraag ik me wel af, kan ik die niet beter laten liggen tot het volgende ei ook hier gelegd wordt? Anders gaat Violet straks op zoek naar een alternatieve plek misschien?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:15

Geweldig!!!! Ik ken je gevoel, sterker nog: ik hou dat gevoel nog elke dag als er een eitje in het nest ligt. :D
Eitje gewoon weghalen, als je het wilt opeten tenminste. Ze gaan vanzelf weer naar dat plekje terug, is mijn ervaring.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:19

Ik vond de kipjes vanmorgen toen ik aankwam al zo druk doen. Haha, ze waren ook alledrie trots natuurlijk :):)

Dank voor de geruststelling over het nest.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:55

Wat leuk!!! Trotse oma haha

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:14

Eerste eitje is altijd leuk.
Ik had toen een heel heel heel klein eitje.

Onze 2 nieuwe dames zijn echt watjes.
Nu het wat kouder is zitten de dames binnen en de rest loopt buiten.
Watjes

Ze hebben altijd binnen in een schuur gewoond dus ik vind het niet gek.

Zijn nog wel wat verlegen maar dat komt ook wel weer goed.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 17:57

Chubby schreef:
[ [url=m/68Au5H.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ons eerste ei! Ahhhhh, wat voel ik me een trots kippen-omaatje *\o/*

En nog keurig in het nest gelegd ook, is dat nou wat. Nu vraag ik me wel af, kan ik die niet beter laten liggen tot het volgende ei ook hier gelegd wordt? Anders gaat Violet straks op zoek naar een alternatieve plek misschien?

Gaaf zeg! Altijd fijn de ‘zelf’gelegde eieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:20

Aah eerste ei, super leuk!

Hier nog elke dag trotse kippenmama als ze een ei leggen hoor :') We hebben 1 kipje die graag in het nestkastje slaapt, dus eitjes maken ze nu random in het hok hele mooie nestjes voor. Ook prima..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:26

Ik heb een vraag, maar het ik vond het een beetje overbodig om een topic te openen dus ik vraag het hier maar, haha.

Onze buurvrouw in ons dorp in Zweden heeft kippen. Ze zitten in een heel mooi heel groot verblijf en hebben eigenlijk wel een hele wei aan ruimte om te scharrelen.

Toen onze buurvrouw twee jaar geleden op vakantie was vroeg ze of ik een weekje voor de kippen wilde zorgen. Uiteraard wilde ik dat, leuk! Ik hou van dieren. Dit ging goed, totdat ik één keer naar de haan (Pablo Castro) heb gekraaid toen hij uit het niets kraaide. Ik kan dat nogal realistisch nadoen, en klaarblijkelijk dacht meneer de haan dat ik zelf ook een haan was; hij kwam boos kraaiend achter me aan rennen. Ook in de weken daarna kwam hij iedere keer weer boos naar het hek rennen als hij mij zag, en dat doet hij niet bij anderen. Ik heb echt helemaal niks geks gedaan, enkel een keer naar hem gekraaid. :')

Hij is me echter nog steeds niet vergeten. :') een jaar geleden, nadat ik een half jaar niet in Zweden was geweest, begon hij de seconde dat hij me zag weer boos te kraaien, en afgelopen zomer was het weer raak. Meneer wordt woedend zodra hij me ziet. Nu heeft mijn buurvrouw echter weer gevraagd of ik in mei een weekje op de kippen wil passen en ik heb ja gezegd, maar hoe ga ik dit aanpakken? :') ik ben echt niet bang aangelegd maar meneer de haan heeft nogal grote sporen en vindt me niet aardig. Kan ik veilig dat hok ingaan? Hoe pak ik dit aan? Iemand tips? :')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:38

Gewoon een bezem meenemen, en wegjagen als hij boos naar je toe komt..

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:50

Hij voelt zich van zijn mannelijkheid berooft _O- _O- _O-

Maar ik zou inderdaad ook gewoon een bezem meenemen. Eén van mijn haantjes doet ook weleens zo als ik een andere kip oppak, dan wil hij mijn voeten aanvallen. Ik zet meestal dan gewoon mijn voet tegen hem aan, en dan schuif/duw ik hem van me weg. Als je gaat slaan oid (dus de bezem al zwaaien voordat je contact hebt gemaakt met de haan) zal hij zich waarschijnlijk alleen maar nog meer gepasseerd voelen :)*

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 14:49

Hier krijgt de haan ook wel eens een maat 42 onder z'n hol. Beetje om me heen huppelen en indruk maken mag, maar verder hoepelt hij maar op met z'n prutsmuts :=

Vandaag heeft ie even geposeerd, knappe vent <3

Afbeelding

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:32

@ Resistance: Ik krijg nu heel sterk die reclame van die Rolo-olifant in beeld. :')
Ik denk dat je het advies van de andere kippenhouders moet aannemen, omdat ik met mijn hanen (gelukkig) nog niet zoiets aan de hand heb gehad. Ze zijn hier nog steeds erg onder de indruk als je alleen met je hand een 'duw-beweging' maakt (dus niet aanraken) en ik ben degene die voert. Dat scheelt ook al.

@ black_kelpie: Wat een plaatje! Dit is een van onze hanen:

Afbeelding

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:41

Ik had er ook zo eentje.
Die viel me gewoon aan.

Ik liet hem dan op mijn wreef landen en gaf hem vliegles.
Vond ie niet leuk maar jammer dan het werd wel minder maar soms uit het niet kwam hij weer aan... zelfde trucje.

Ik had ook een keer de post aan de weg gehaald en stond met een grote witte envelop in de ren.
Hij deed het weer dus heeft ie de envelop op zijn kont gehad en nog even extra rondje ren .

Dan was hij weer even koest...

Dat was echt een haantje hoor poeh.

Hij lag ineens dood dus hebben we een zijdehoender haan gehaald en die is heel lief.

Succes....

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:57

_O- ik vind het een geweldig verhaal Resistance. Heb verder geen tips, heb dan ook geen hanen.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:38

Eigenlijk best grappig als je er over na denkt dat die je zo goed onthoud haha

Ik zou idd de bezemsteel proberen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 07:48

Wat een prachtige gaan Black Kelpie

Geweldig verhaal resistance, ik heb hier ook van die enorme h.u.f.t.e.r.s van hanen gehad, zijn redelijk vlot de soep in gegaan bij m'n pa.
Nu geen hanen meer, lekker rustig haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 14:41

Hahaha, bedankt voor alle tips! :D ik denk dat ik het met een bezem ga proberen; met een voet durf ik toch niet aan. :')

@shenaville

Die reclame ga ik even opzoeken, ik ken hem niet. :')

Maar ik vind het ook gek dat hij het zo onthoudt. Kennelijk heb ik indruk gemaakt? :') Ik heb echt maar één keer naar hem gekraaid. Toen waren de rapen gaar. Het is opzich ook wel een gekke haan, hij verkracht z'n hennen een soort van. Springt de hele dag bovenop ze.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:59

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:01

Vandaag is een van onze hanen opgehaald om elders voor nageslacht te zorgen. Was wel dubbel. Je weet dat zoveel hanen niet handig zijn met maar twee hennen, maar het zijn een beetje mijn kleinkinderen. Gelukkig heb ik hem nog een dikke knuffel kunnen geven, maar het blijft lastig. -O-

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:31

Shenavallie: wat jammer zeg. Zo te horen een goede keuze voor de haan zelf maar het blijft niet leuk om te doen...

Mijn kipjes net op schoot gehad. Hoor ze af en toe niezen? Hebben ze het dan te koud ofzo? Omdat ze beetje kwa grote verschillen heb ik de warmteplaat beetje schuin gedaan zodat ze beter de goede warmte kunnen zoeken. Moet ik me zorgen maken om dat niezen? Verder ogen ze gezond en vitaal, ze hebben ook geen snot ofzo en zijn levendig.