Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
eclair98 schreef:Ik zit met een probleem waar ik me zorgen over maak.
Sap is nu ongeveer 2,5 jaar. Ze krijgt kale plekken en is mager. Ik geef haar nu extra, makkelijk weg te krijgen voer (Brinta, babyvoeding, natvoer). Maar snachts kan ik niet slapen omdat de dames ruzie maken, niet normaal zo hard. Ik wil me er niet mee bemoeien maar heb ze toch maar walnoten gegeven. Vanochtend ging ik kijken en sap durfde niet te voorschijn te komen. Uiteindelijk heb ik haar te pakken gekregen. Ze heeft een paar oppervlakkige wondjes maar verder is ze zichzelf.
Kunnen ratten jaloers worden? Aangezien sap er nu meer uitkomt dan de andere 2 (die er ook uitkomen, maar minder)?
[ [url=m/PhpWBp.jpg]Afbeelding[/url] ]
RedPassion schreef:eclair98 schreef:Ik zit met een probleem waar ik me zorgen over maak.
Sap is nu ongeveer 2,5 jaar. Ze krijgt kale plekken en is mager. Ik geef haar nu extra, makkelijk weg te krijgen voer (Brinta, babyvoeding, natvoer). Maar snachts kan ik niet slapen omdat de dames ruzie maken, niet normaal zo hard. Ik wil me er niet mee bemoeien maar heb ze toch maar walnoten gegeven. Vanochtend ging ik kijken en sap durfde niet te voorschijn te komen. Uiteindelijk heb ik haar te pakken gekregen. Ze heeft een paar oppervlakkige wondjes maar verder is ze zichzelf.
Kunnen ratten jaloers worden? Aangezien sap er nu meer uitkomt dan de andere 2 (die er ook uitkomen, maar minder)?
[ [url=m/PhpWBp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zou haar laten nakijken door een ratkundige dierenarts. Mager worden en kale plekken krijgen horen niet bij gewone ouderdom. Ratten voelen ook feilloos aan of een ander iets mankeert, dat de anderen er op reageren is ook een teken. Soms wordt een zieke rat juist gespaard, in andere gevallen krijgt je dit. Ik zou echt voor een volledige check (inclusief urine en eventueel bloedbeeld) gaan. Ze ziet er niet goed uit.
RedPassion schreef:Lastig te zeggen.Maar een oudere rat in goede conditie hoort gewoon mooi in de vacht te blijven zitten en op gewicht te blijven. Mensen denken inderdaad vaak dat het er gewoon bij hoort omdat de oorzaak lang niet altijd te vinden is. In ieder geval ga ik als ik zulke ratten binnenkrijg altijd voor een algehele check en bij oudjes is er dan relatief vaak een probleem met urine en/of nierfunctie, of het hart (vooral het vermageren). Een tandprobleem kan ook, dan krijgt ze niet alle voedingsstoffen binnen waardoor ze en afvalt en niet mooi in haar vacht blijft. Het kan echt veel zijn, maar het hoort er zeker niet bij. Wat bespiering verliezen en iets afvallen wel, als ze echt oud zijn, maar echt vermageren is eigenlijk altijd een teken dat er iets mis is. Wat geef je als basisvoer?
Herfstwind schreef:Ik kom hier even heel brutaal binnenvallen. Ik ben aan het overwegen twee ratjes aan te schaffen omdat dit me erg leuk en gezellig lijkt. Aangezien ik het belangrijk vind mijn dieren de juiste verzorging te bieden en aan hun behoeften wil kunnen voldoen, wil ik me eerst goed inlezen voor ik een weloverwogen keuze maak. Hebben jullie misschien suggesties voor goede, betrouwbare websites/boeken met juiste informatie? Ik weet dat ik voor ik mijn konijnen aanschafte behoorlijk wat tegenstrijdige dingen tegenkwam en dat is voor iemand die helemaal niet thuis is in de rattenwereld natuurlijk niet erg handig. Bedankt alvast.
Macs schreef:RedPassion schreef:Lastig te zeggen.Maar een oudere rat in goede conditie hoort gewoon mooi in de vacht te blijven zitten en op gewicht te blijven. Mensen denken inderdaad vaak dat het er gewoon bij hoort omdat de oorzaak lang niet altijd te vinden is. In ieder geval ga ik als ik zulke ratten binnenkrijg altijd voor een algehele check en bij oudjes is er dan relatief vaak een probleem met urine en/of nierfunctie, of het hart (vooral het vermageren). Een tandprobleem kan ook, dan krijgt ze niet alle voedingsstoffen binnen waardoor ze en afvalt en niet mooi in haar vacht blijft. Het kan echt veel zijn, maar het hoort er zeker niet bij. Wat bespiering verliezen en iets afvallen wel, als ze echt oud zijn, maar echt vermageren is eigenlijk altijd een teken dat er iets mis is. Wat geef je als basisvoer?
Puur uit interesse, wat is er te doen aan nierproblemen? Wat voor dingen komen met het hart voor op latere leeftijd? Hartfalen, ruis oid?