Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 20:43

ik duim voor jou dat het beter gaat :)

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:25

Hier reageren ze ook niet echt op het vuurwerk :)

Als ze inderdaad zwak/niet helemaal in orde is, zal dat waarschijnlijk de reden zijn..

Fijne jaarwisseling alvast! *\o/*

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 21:49

Zonet keken ze wel even op, ik ben eenvoudig ineens heel blij en vrolijk aan het danzen en zingen. Ze hebben mij aangeken of bij mij een steekje los was XD
En toen vonden zij het niet meer zo spannend en keken niet meer op.

Een beetje meer ingericht :)
Afbeelding

Afbeelding

En Bo in haar slaapmatje, maak ik alles zelf

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 12:45

eclair98 schreef:
Ik zit met een probleem waar ik me zorgen over maak.

Sap is nu ongeveer 2,5 jaar. Ze krijgt kale plekken en is mager. Ik geef haar nu extra, makkelijk weg te krijgen voer (Brinta, babyvoeding, natvoer). Maar snachts kan ik niet slapen omdat de dames ruzie maken, niet normaal zo hard. Ik wil me er niet mee bemoeien maar heb ze toch maar walnoten gegeven. Vanochtend ging ik kijken en sap durfde niet te voorschijn te komen. Uiteindelijk heb ik haar te pakken gekregen. Ze heeft een paar oppervlakkige wondjes maar verder is ze zichzelf.

Kunnen ratten jaloers worden? Aangezien sap er nu meer uitkomt dan de andere 2 (die er ook uitkomen, maar minder)?
[ [url=m/PhpWBp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou haar laten nakijken door een ratkundige dierenarts. Mager worden en kale plekken krijgen horen niet bij gewone ouderdom. Ratten voelen ook feilloos aan of een ander iets mankeert, dat de anderen er op reageren is ook een teken. Soms wordt een zieke rat juist gespaard, in andere gevallen krijgt je dit. Ik zou echt voor een volledige check (inclusief urine en eventueel bloedbeeld) gaan. Ze ziet er niet goed uit.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:56

Hallo allemaal!

Allereerste, sorry dat ik zo ineens kom binnen vallen!
Op dit moment heb ik een goudhamster genaamd Kruimel, maar als deze is overleden (is nu 2 jaar oud) heb ik besloten dat er ratjes bij mij komen wonen! Dit zullen mijn eerste ratjes ooit gaan worden :) Mijn voorkeur zou uit gaan naar mannetjes omdat deze 'knuffeliger' zijn dan vrouwtjes schijnt :D
Ik heb op marktplaats een Royal Suite kunnen kopen voor een zacht prijsje :) Ik wil graag twee ratjes gaan houden, maar omdat het best een grote kooi is vraag ik me af of ze er niet in zullen verzuipen := Nu ben ik ook langzaam aan het kijken voor spulletjes maar ik heb geen idee hoe vol een kooi uiteindelijk moet zitten :o
Ook vroeg ik me af of iemand een goede fokker in omgeving Venlo/Nijmegen weet, bij voorkeur met dumbo ratjes :o Maar een goede kijk op welk karakter een ritten heeft vind ik belangrijker omdat het mijn eerste ratjes worden :D
In ieder geval alvast bedankt en hopelijk kan ik binnenkort gezellig mee kletsen *D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:26

Een kooi is nooit te groot en nooit te vol. Hoe groter hoe beter en hoe voller hoe leuker.

Ik zou als schatting voor de RS ongeveer 6 hangmatten kopen, 4 sputniks, 2 verstophuisjes, 2 buizen en, als er geen verdiepingen in zitten, 6 ferplast verdiepingen er in hangen. (Maar dit is dus gewoon even een idee. Uiteraard kan alles anders :D )
Verder zou ik voor twee ratten twee voerbakjes doen en voor elke rat erbij een voerbak extra.

Je zou kunnen proberen je ratten zindelijk te maken maar de meesten zijn vrij netjes.

Als voer wordt Science Selective meestal aangeraden, hierbij moet je voor rittens wel dierlijke eiwitten geven (hoe dat precies zit kun je op internet vinden. Weet ik zo niet uit mn hoofd).

Heb je hier wat aan :D

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:01

Francie: wat leuk dat je binnenkort ratjes gaat nemen! Veel informatie is al gezegd door de persoon boven mij. Wel kan ik je aanraden als je Facebook hebt om lid te worden van de pagina tamme ratten.

Ik weet dat in Tilburg Rathalla zit en in Limburg en België zit Ratopia. Verder weet ik helaas geen goede ratterys in de buurt.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:17

Jaa hier heb ik super veel aan hoor! Echt bedankt :D Ik zal eens gaan kijken bij die ratterys! En hoe zit het met loopradjes of eventueel een flying saucers? Ik heb nu een radje van uit mn hoofd 28cm voor de hamster, zou ik die kunnen gebruiken of is het niet nodig óf moet er een andere komen

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:29

RedPassion schreef:
eclair98 schreef:
Ik zit met een probleem waar ik me zorgen over maak.

Sap is nu ongeveer 2,5 jaar. Ze krijgt kale plekken en is mager. Ik geef haar nu extra, makkelijk weg te krijgen voer (Brinta, babyvoeding, natvoer). Maar snachts kan ik niet slapen omdat de dames ruzie maken, niet normaal zo hard. Ik wil me er niet mee bemoeien maar heb ze toch maar walnoten gegeven. Vanochtend ging ik kijken en sap durfde niet te voorschijn te komen. Uiteindelijk heb ik haar te pakken gekregen. Ze heeft een paar oppervlakkige wondjes maar verder is ze zichzelf.

Kunnen ratten jaloers worden? Aangezien sap er nu meer uitkomt dan de andere 2 (die er ook uitkomen, maar minder)?
[ [url=m/PhpWBp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zou haar laten nakijken door een ratkundige dierenarts. Mager worden en kale plekken krijgen horen niet bij gewone ouderdom. Ratten voelen ook feilloos aan of een ander iets mankeert, dat de anderen er op reageren is ook een teken. Soms wordt een zieke rat juist gespaard, in andere gevallen krijgt je dit. Ik zou echt voor een volledige check (inclusief urine en eventueel bloedbeeld) gaan. Ze ziet er niet goed uit.

Oke dat ga ik laten doen! Maar ik hoorde vaker dat het met ouderdom te maken had. Waar zou het mee te maken kunnen hebben denk je?

Momenteel gaat het weer goed en zijn er geen problemen meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:22

Lastig te zeggen. :) Maar een oudere rat in goede conditie hoort gewoon mooi in de vacht te blijven zitten en op gewicht te blijven. Mensen denken inderdaad vaak dat het er gewoon bij hoort omdat de oorzaak lang niet altijd te vinden is. In ieder geval ga ik als ik zulke ratten binnenkrijg altijd voor een algehele check en bij oudjes is er dan relatief vaak een probleem met urine en/of nierfunctie, of het hart (vooral het vermageren). Een tandprobleem kan ook, dan krijgt ze niet alle voedingsstoffen binnen waardoor ze en afvalt en niet mooi in haar vacht blijft. Het kan echt veel zijn, maar het hoort er zeker niet bij. Wat bespiering verliezen en iets afvallen wel, als ze echt oud zijn, maar echt vermageren is eigenlijk altijd een teken dat er iets mis is. Wat geef je als basisvoer?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:22

Ik heb een rad in m'n kooi hangen maar mijn mannen doen er niks mee :=

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:25

RedPassion schreef:
Lastig te zeggen. :) Maar een oudere rat in goede conditie hoort gewoon mooi in de vacht te blijven zitten en op gewicht te blijven. Mensen denken inderdaad vaak dat het er gewoon bij hoort omdat de oorzaak lang niet altijd te vinden is. In ieder geval ga ik als ik zulke ratten binnenkrijg altijd voor een algehele check en bij oudjes is er dan relatief vaak een probleem met urine en/of nierfunctie, of het hart (vooral het vermageren). Een tandprobleem kan ook, dan krijgt ze niet alle voedingsstoffen binnen waardoor ze en afvalt en niet mooi in haar vacht blijft. Het kan echt veel zijn, maar het hoort er zeker niet bij. Wat bespiering verliezen en iets afvallen wel, als ze echt oud zijn, maar echt vermageren is eigenlijk altijd een teken dat er iets mis is. Wat geef je als basisvoer?

Puur uit interesse, wat is er te doen aan nierproblemen? Wat voor dingen komen met het hart voor op latere leeftijd? Hartfalen, ruis oid?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:26

Smee__ schreef:
Ik heb een rad in m'n kooi hangen maar mijn mannen doen er niks mee :=

Mijn mannen zijn soms al te lui om op te staan :=
Meestal zie je bij vrouwtjes dat ze het wel gebruiken. Bij mannen zou ik het niet eens proberen :')

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:56

Ik heb een loopwiel naast m'n kooi hangen. In de kooi hangt het in de weg en ze gebruiken het inderdaad maar af en toe.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:57

Mijn mannen gebruiken het loopwiel wel degelijk hoor. Geen kwartier lang achter elkaar maar ze rennen er echt elke dag wel een paar keer een aantal rondjes in. Wel alleen de jonkies.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:13

Ja mijn mannen zijn verder wel hartstikke actief met spelen en doen. Maar het loopwiel vinden ze gewoon niet interessant :P

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:54

Ik kom hier even heel brutaal binnenvallen. Ik ben aan het overwegen twee ratjes aan te schaffen omdat dit me erg leuk en gezellig lijkt. Aangezien ik het belangrijk vind mijn dieren de juiste verzorging te bieden en aan hun behoeften wil kunnen voldoen, wil ik me eerst goed inlezen voor ik een weloverwogen keuze maak. Hebben jullie misschien suggesties voor goede, betrouwbare websites/boeken met juiste informatie? Ik weet dat ik voor ik mijn konijnen aanschafte behoorlijk wat tegenstrijdige dingen tegenkwam en dat is voor iemand die helemaal niet thuis is in de rattenwereld natuurlijk niet erg handig. Bedankt alvast. :)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:09

Herfstwind schreef:
Ik kom hier even heel brutaal binnenvallen. Ik ben aan het overwegen twee ratjes aan te schaffen omdat dit me erg leuk en gezellig lijkt. Aangezien ik het belangrijk vind mijn dieren de juiste verzorging te bieden en aan hun behoeften wil kunnen voldoen, wil ik me eerst goed inlezen voor ik een weloverwogen keuze maak. Hebben jullie misschien suggesties voor goede, betrouwbare websites/boeken met juiste informatie? Ik weet dat ik voor ik mijn konijnen aanschafte behoorlijk wat tegenstrijdige dingen tegenkwam en dat is voor iemand die helemaal niet thuis is in de rattenwereld natuurlijk niet erg handig. Bedankt alvast. :)

Wat leuk dat je ratten gaat aanschaffen. Een paar post hier boven gaf ik ook aan om de Facebook pagina tamme ratten te volgen, hier heb ik zelf de meeste kennis geleerd. Ze hebben ook een website tammeratten.nl.

Verder moet je goed rekening houden met de minimum kooimaten, zo is een Rémy kooi die de dierenwinkel vaak verkoopt als rattenkooi absoluut niet geschikt. De kooi verder lekker opvullen met hangmatten en huisjes. Op de bodem mag absoluut geen stoffige bodembedekking, ik gebruik momenteel greenmile als bodembedekking en hennep in hun toilet. Maar de bodembedekking ga ik veranderen naar badmatten van de Ikea. Verder vooral goed opletten waar je de ratten koopt. Koop deze vooral niet bij een dierenwinkel maar bij een goede rattery.

Geniet alvast van de voorpret!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:22

Het basisvoer kijk ik thuis even na van het weekend! Ik ben momenteel op mijn kamer :)

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:33

Alvast super bedankt voor alle hulp! Maar ik heb toch nog wat vraagjes :o

Heeft iemand hier ervaring met Rattery Avalon in Apeldoorn?
Er werd eerder gezegd dat de meeste Science Selective voeren, wat zijn hier dan de specifieke voordelen van? Ze noemen selectief eten, hebben jullie hier veel last van bij ander voer? Ook las ik dat eiwitvrij is tegen tumoren?
En wat zijn jullie schoonmaak routines, omdat ik ook begrijp dat mannen meer stinken dan vrouwen. Ik woon in een appartement met twee huisgenootjes (student) en zou het vervelend vinden als ze er veel last van hebben, ookal zijn ze allebei erg enthousiast! Sommige mensen gebruiken ook fleece als ondergrond, maar mij lijkt dat dat juist heel snel gaat stinken :') Ik heb nu een mix van hooi, zaagsel en hennepvezel voor mijn hamster en ik begrijp dat zaagsel een no-go is. Kan bijvoorbeeld hennepvezel/carefresh wel?
Wederom bedankt!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:42

Ik heb geen ervaring met die rattery, maar je kan natuurlijk altijd even langsgaan en zelf beoordelen. Ik voer zelf ook selective, dit vind ik persoonlijk het enigste voer van de dierenwinkel wat echt geschikt is voor ratten. Voer voor meerdere diersoorten zoals voor muis en rat is nooit goed, 1 voersoort kan nooit precies passen bij 2 diersoorten. Het gemengde vega voer van knagersnatuurlijk is ook heel goed, dit voer is samengesteld op basis van de The Scuttling Gourmet. Dierlijke eiwitten hebben rittens wel nodig zoals een gekookt eitje of meelwormen.

Badmatten en stof is heel erg geschikt als bodembedekking als je ratten zindelijk zijn! Deze badmatten gewoon om de paar dagen in de wasmachine gooien. Ik begon met hennep voor de hele kooi, maar dit vonden de ratten en ik niet fijn. Alles gooide ze eruit. Zelf vind ik greenmile in de kooi en back2nature in de wc een van de betere.

Edit: ik maak 1 keer per week de kooi schoon, dan gaat de hele kooi onder de hete douche met een beetje azijn. Hangmatten gooi ik om de dag in de wasmachine en de wc ververs ik ook om de dag.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:01

Ik heb 2 meisjes van rattery Topolino in Elst, naast Nijmegen. Beide hele sociale, lieve, gezonde en fitte ratjes. Hele goede ervaringen met Topolino verder! We kregen netjes een zakje voer mee om ze rustig over te zetten op ons eigen voer (science selective) en ze is altijd bereikbaar via mail voor vragen :)

Verder verschonen we hier (nu 3 ratten) 1x in de week de bodembedekking en halen we meerdere keren per week een babydoekje over de plateau's. Toiletjes en hangmatjes worden 1-2x in de week vervangen. Ligt er een beetje aan waar ze slapen, sinds deze week zijn ze weer helemaal into de sputnik, dus worden de hangmatjes minder snel vies. Ondanks dat we ze op greenmile hebben staan krijgen ze papier bij als nestmateriaal :) Toen we net ratjes hadden gebruikten wij ook hennep, maar op papierbedding niezen ze minder (minder stoffig) en ze bouwen er hele nesten van. Hoewel ze ook flink konden graven en doen in het hennep hoor!

Wij zijn van muesli over gegaan op science selective omdat ze idd selectief aten. Echter, omdat ik die brokken zelf ook maar saai vind en ratten flink behoefte hebben aan vereiking strooien we 1-2x per week nog wel muesli door de bodem als extraatje. Selectief eten zou je tegen moeten kunnen gaan door pas weer voer bij te vullen als de bakjes leeg zijn, maar daar trapten ze hier niet in :+ (en ik kan niet tegen die schattige 'hongerige' koppies). Science selective is een vegetarisch brokje, aangezien dierlijke eiwitten in verband gebracht worden met een hogere kans op tumoren is dit dus een veilige keus. Hier wordt het zonder problemen gegeten. Voor jonge guppen kun je dierlijke eiwitten bijvoeren dmv insecten (gedroogde meelwormen bijvoorbeeld), kattenvoer (nat) of een kwalitatieve hondenbrok.

Geniet van de voorpret idd! En staar je niet blind op dumbo's :) Hoe schattig ze er ook uitzien, 'standaard' ratten zijn niet minder leuk ofzo hoor ;) En kijk zeker ook op de sites van opvangen! Ook daar zitten nog wel eens jonge ratjes . Mulan kwam ook uit een opvang (was toen 1,5) en wordt in april 3.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:09

Vevina: Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar heb ik echt wat aan. Ik ga zeker even op de Facebookpagina en website kijken die jij noemt. Áls ze er komen worden het ratten uit een rattenopvang en in ieder geval niet uit de dierenwinkel. Ik ga even alles rustig doorlezen en opschrijven, nogmaals bedankt!

Ik lees nu dat ik niet de enige ben die met ratten wil gaan beginnen en in dit topic met vragen komt. De tips omtrent het voer ga ik ook gelijk even meenemen en opschrijven.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:02

qua voer kan ik zelf van harte een mix voer aanraden. science selective is ook goed, zeker voor dw voer maar vaak wel saai voor ratjes. zelf ben ik erg fan van hangmatjes enzo voer hierbij ben je wel supplementen nodig. of knagersnatuurlijk voer, hier ben je geen supplementen nodig.
ik zou dan gaan voor een vegetarische variant en voor ratjes onder de 6 maanden dierlijke eiwitten bijvoeren.

Qua rattery, topolino is opzich een goede rattery, niet perse mijn persoon maar dat is persoonlijk en is zeker 1 van de betere in NL. samen met onderstaande
zelf ben ik erg fan van rattery shi.ta maar deze heeft momenteel een lange wachtlijst
in nijmegen zitten ook rattery Lola en rattery Rapalje, beide erg goede ratteries.
in zeeuws vlaanderen zit nog rattery castor een erg goede rattery. verder heb je nog ratcity in huizen, opzich ook wel een goede rattery

zelf vind ik Avalon niet zo´n goede rattery en zou ik er zelf geen ratjes vandaan willen., ze fokken met dwergen wat ik echt een no-go vind, deze ratjes kunnen erge afwijkingen hebben net zoals dwergen bij bijvoorbeeld shetlanders. ik vind de bouw van haar ratten ook echt niet mooi, hele spitse snuitjes waardoor ze luchtweg problemen kunnen krijgen en ielig.
ook haar andere kleurslag `project`wat ze op haar site heeft staan vind ik twijfelachtig.
maar dit is mijn persoonlijke mening.

maar toch wil ik ook erg graag de ratten opvangen benoemen zoals rattenpootjes in apeldoorn, van redpassion die hierboven reageerde. rattenopvang rathalla in tilburg, rattenopvang leusden nabij utrecht en rattenopvang ratopia in belgie maar deze hebben ook een opvang gezin in sittard.

qua bodembedekking ben ik 100% fan van karton bedding, bijvoorbeeld ecobed, finacard, bedxl, greenmile. dit is stofvrij, makkelijk schoon te maken en ruikt niet snel. het mag ook gewoon in de groene bak. zelf gebruik ik dit ook in de royal suite op een studenten kamer. in de wcs en op de plateuas leg ik een ondergrond van back to nature. dit vangt de urine goed op

qua voorkeur op uiterlijk, de meeste ratteries waarderen het niet als je je blind staart op een bepaalde variëteit. wel kan je natuurlijk een voorkeur aangeven en reserveren op nestjes waar er grote kans is dat er dumbo verwacht word. dumboxdumbo nestjes zou ik niet aanraden om voor te reserveren omdat er aanwijzingen zijn dat dumboxdumbo nakomelingen zwakker kunnen zijn, net zoals amerikaans blauwe ratten gevoeliger op de luchtwegen zijn. beter kan je dan dumbo´s nemen uit een dumbo drager x dumbo of drager x drager

de minimale kooimaat voor 2 ratten is 80x50x80, dit is een ferplast Jenny kooi, deze komen nog regelmatig voor mooie prijsjes voorbij op marktplaats. verder raad ik zeker hangmatjes aan, gekocht of zelfgemaakt. sputniks. knaaghout speelgoed en ferplast plateaus , opstapjes en een loopwiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:44

Macs schreef:
RedPassion schreef:

Puur uit interesse, wat is er te doen aan nierproblemen? Wat voor dingen komen met het hart voor op latere leeftijd? Hartfalen, ruis oid?

In een heel vroeg stadium en natuurlijk afhankelijk van het probleem; medicatie en voerbeleid. Het is sowieso wijs om ratten boven de 18 maanden een niervriendelijk dieet te geven, problemen of niet. :) Het probleem met echt nierfalen, en zeker de acute variant, is dat het snel gaat en zich vaak pas toont als je al weinig of niets meer kunt doen. Oudjes regelmatig wegen en bij afvallen of 'vage' klachten urine laten checken is daarom altijd verstandig om er eventueel op tijd bij te zijn.
Hartfalen komt relatief het meest voor van de hartproblemen, zeker als het pas op latere leeftijd begint. Ook daar is een een vroeg stadium met medicatie vaak nog een hoop aan te doen. Ik heb wel patientjes gehad die nog bijna een jaar goed vooruit konden met medicatie.